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2010-07-24

2010-07-23: Merzbow, Jeck/Davidson

Journal d'écoute / Listening Diary
2010-07-23

MERZBOW / Chabo: 13 Japanese Birds Pt. 13 (Important Records)

Pour le dernier volume de cette série (enregistrée entre janvier et novembre 2009, parue entre mai 2009 et juin 2010), Merzbow casse le moule utilisé dans les 12 volumes précédents. 1) Il se fend d’une pièce continue de 50 minutes. 2) La batterie prend le bord. Résultat: du Merzbow catégorie A, punitif mais qui invite à plonger totalement, à se livrer corps et âme aux remous de ce déferlement sonore. Splendide et lumineux. Et ça nettoie les tympans. Et c’est cruel, la chose se terminant aussi abruptement qu’elle a commencé (en plein milieu de nulle part).

For the last volume in this series (recorded between January-November 2009 and released between May 2009 and June 2010), Merzbow shatters the mould used for the previous 12 discs. 1) He indulges in a single 50-minute piece. 2) The drums are out. Result: Grade A Merzbow, punitive but encouraging total immersion, I felt like throwing myself body and soul into this unfurling sound. Splendid and illuminating. And it cleans your eardrums. And it’s cruel - the thing ends as abruptly as it had started (in the middle of nowhere).


MERZBOW / 13 Japanese Birds in a Bag + 1 [Pt. 14] (Important Records)

L’édition “coffret” de cette série (en boîtier de bois ou en sac de coton) comprend un quatorzième disque, exclusif, qui propose deux pièces supplémentaires, 37 minutes en tout. Deux pièces d’électroniques bruitistes, avec beaucoup de bruit blanc, très différent de la série (sauf le 13e disque). Essentiel? Non, mais un point d’orgue bien senti pour une série déjà excessive. Et, rappelons-le, excessivement belle au point de vue visuel.

The “boxed” edition of this series (either in a wooden box or a cotton carry bag) includes a fourteenth disc, exclusive, with two extra tracks, a total of 37 minutes. Two noisy electronics pieces, with lots of white noise, very different from the series (except Pt. 13). Essential? No, but this overtime period befits this already excessive project. And excessively appealing on a visual level (the series, not the extra disc, as drab as can be).


PHILIP JECK & MARCUS DAVIDSON / Spliced (Touch Seven - merci à/thanks to Dense Promotion)

Un autre titre dans la série de 45 tours publiés par Touch. Ici, une collaboration en concert entre Philip Jeck aux tourne-disques et Marcus Davidson aux claviers. Deux pièces, l’une étant une variation de l’autre, quoi que ce n’est pas évident. “London Tenderberry” est très étrange, avec des glissements microtonaux prononcés dans les claviers (qui vous font d’abord douter de la qualité de votre courroie de tourne-disque). “Tenderberries Version” est beaucoup plus nuancée, moments délicats entrecoupés de silence, jeu très fin. Il y a du potentiel dans ce duo. [Ci-dessous: Vous trouverez un extrait à écouter sur cette page.]

Another title in Touch’s series of 45 rpms. This ione is a live collaboration between Philip Jeck (turntables) and Marcus Davidson (keyboards). Two tracks, one admittedly a variation of the other, although it’s definitely not obvious. “London Tenderberry” is very strange, with insistent microtonal glissandos from the keyboards (at first it will make you question the state of your turntable belt). “Tenderberries Version” is much more nuanced, with delicate moments interspersed with silence. Some fine otherworldly playing - this duo has potention. [Below: Listen to an PM3 sample on this page.]

http://touchshop.org//product_info.php?products_id=397

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