Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2010-06-18

2010-06-18: K11/Petit, dDamage, The Electric Asylum 5, Psych Bites 2

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-06-18


K11 (PIETRO RIPARBELLI) & PHILIPPE PETIT / The Haunting Triptych (Boring Machines)

Le hasard fait trop bien les choses. Je décide de consacrer une heure du prochain Délire actuel à Philippe Petit, et voilà qu’une autre nouvelle parution m’attend à la poste. Une très intéressante collaboration avec l’Italien Pietro Riparbelli (K11), un disque de dark ambient expérimental aux progressions lentes, aux textures troubles, à la touche presque gothique. Ça me fait penser à la collabo entre Daniel Menche et Andrew Liles. Les ondes radiophoniques et les voix qu’apporte Riparbelli recontextualisent le travail de Petit, qui se montrent particulièrement posé ici. Différent mais très bon. [Ci-dessous: “Residual Spookiness”, mp3 trouvé sur le site de Boring Machines.]

Just as I had decided to devote an hour to Philippe Petit’s music on the next Délire actuel show, what do I find in today’s mail? Another new release from this fine artist. A very nice collaboration with Italian sound artist Pietro Riparbelli (K11), an album of experimental dark ambient music with slow progressions, troubled textures, and a near-Gothic touch. It makes me think of the collaborative CD between Daniel Menche and Andrew Liles. The radio signals and voices provided by Riparbelli are reframing Petit’s work, who proves to be particularly quiet and careful here. Different but very good. [Below: “Residual Spookiness”, mp3 found on Boring Machines’ website.]

http://www.boringmachines.it/sounds/mp3web/K11PP_ResidualSpookiness.mp3


DDAMAGE / Aeroplanes (Ascetic Music / Module - merci à/thanks to Dense Promotion)

Le duo français revient (leur dernier disque remonte à 2006) avec un plateau chargé de hip-hop électro aux bases punk et électroclash. Les collaborations abondent (Jon Spencer sur “Fuzzbox”, Raoul Sinier sur un remake de “Ev Panic”, plusieurs MC et chanteuses), l’énergie ne démord pas. Un disque à fond la caisse, bien réussi.

The French duo is back (their previous full-length release goes back to 2006) with a loaded platter of electronic hip-hop steeped in punk and electroclash. There are collaborations a-plenty (Jon Spencer on “Fuzzbox”, Raoul Sinier on a remake of “Ev Panic”, several MCs and female singers), the energy never falters. This one fires on all cylinders. Well done.


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / The Electric Asylum, Volume 5 (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)

Un dernier (semble-t-il) volume de “rare british freakrock”. Vingt faces de 45 tours oubliés par l’histoire, dans un créneau entre la pop psychédélique et l’acid rock. Colligé d’expériences studio où la pop ou le rock subit des mutations subtiles qui paraissaient certainement étranges à l’époque. “Boy on the Ball” de Tracey Dean est carrément dérangeante (l’effet dans la voix... Giorgio Moroder est impliqué). J’ai bien aimé “The Obeah Man” de Iron Horse, “Electric Garden” de Dawn Chorus et “Whirlwind Girl” des Boston Boppers.

The final (or so it seems) volume of “rare british freakrock” in the series The Electric Asylum. Twenty sides from forgotten 45rpms, ranging from psychedelic pop to acid rock. A scrapbook of studio experiments where pop and rock music undergo subtle mutations that must have seemed strange back then. “Boy on the Ball” by Tracey Dean is downright disturbing (the vocal FX... Giorgio Moroder was involved). I liked Iron Horse’s “The Obeah Man”, Dawn Chorus’ “Electric Garden” and “Whirlwind Girl” by The Boston Boppers.


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Psych Bites, Volume 2 (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)

Le premier volume de Psych Bites portait sur l’Océanie, mais celui-ci embrasse le monde entier. Une très sympathique compilation de rock psychédélique pesant (surtout) peu connu ou inconnu (à moins qu’on soit du coin, comme dans le cas, pour moi, du “Ani - Kuni” de Madeleine Chartrand). Rick van der Linden d’Ekseption est représenté avec un de ses premiers groupes, pour le reste, c’est plein d’inconnus qui se donnent à fond en vue d’impressionner. Et parfois, ça impressionne: “In the Jungle” des Messengers (quel joyeux bordel!), “Let’s Do It Together” des Blackbirds 2000, la démente “Neurotic Reaction” de Kannibal Komix, et deux chansons des Nigériens Ofo & The Black Company.

Volume 1 in the Psych Bites series focused on Australia/New Zealand, but this one embraces the whole planet. A very fine collection of heavy psych rock (mostly), little known or unknown (except if you’re from the artist’s part of the world, like in the case of Madeleine Chartrand’s “Ani - Kuni”). Ekseption’s Rick van der Linden is featured with one of his first bands. The rest is all unknowns doing their best to wow you, and some of them do: The Messengers’ “In the Jungle” (what fun mayhem!), Blackbirds 2000’s “Let’s Do It Together”, the demented “Neurotic Reaction” by Kannibal Komix, and two songs by Nigerians Ofo & The Black Company.

2010-06-17

2010-06-17: Aubry/Montavon, Noto/Bargeld, Philippe Petit, People Like Us/Wobbly, Nico Huijbregts, I Compani, Aaron Martin

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-06-17


GILLES AUBRY & STÉPHANE MONTAVON / Les écoutis le caire (Gruenrekorder - merci à/thanks to Dense Promotion)

Le disque le plus vivant que j’aie entendu à ce jour de Gilles Aubry. Cet artiste sonore de field recording a tendance à nous laisser explorer des espaces sonores statiques sur de longues plages de temps. Pas cette fois. Les écoutes le caire propose deux pièces d’une demi-heure, toutes deux des amalgames d’enregistrements de terrain qui tissent des toiles dynamiques et actives, même s’il s’agit d’espaces clos résonants. Un travail poussé, mûr, et enrichi par les poèmes de Stéphane Montavon, à lire dans un livret-affiche comme une carte routière qui guide (et déroute) l’esprit au fil des sons. À souligner aussi: la présentation: deux morceaux de carton embossé réunis par une bande élastique. Simple, dépouillé, esthétique. [Ci-dessous: Quatre extraits de l’album sur cette page.]

The most vivid thing I’ve heard from Gilles Aubry. This field recordist usually invites us to explore static sound spaces for long stretches of time. But not this time. Les écoutes le caire features two half-hour tracks, both made of overlaid field recordings weaving dynamic and active webs of sound, even though the sources are closed spaces. A developed, mature piece of work enriched by poems by Stépane Montavon, presented in a booklet/poster that reads like a road map that (mis)guides your mind as the sounds go by. I must point out the packaging; two pieces of embossed cardboard held together b¥ a rubber band. Simple, stripped down, esthetic. [Below: There are four audio clips from the album on this page.]

http://www.gruenrekorder.de/?page_id=2301


ALVA NOTO & BLIXA BARGELD / Ret Marut Handshake (Raster-Noton - merci à/thanks to Dense Promotion)

Avouez que ça fait saliver, non? Une collaboration entre Carsten Nicolai (Alva Noto) et le bien connu Blixa Bargeld, chanteur d’Einsturzende Neubauten. Ret Marut Handshake est un mini-album paru sur vinyl 12 pouces (45 tours). Cinq chansons dominées par l’esthétique glitch d’Alva Noto, mais définies par la voix de Bargeld, particulièrement sur la pièce titre. Une rencontre expérimentale mais facétieuse, qui offre un tas de promesses mais qui prend fin trop vite!

Admit it, it gets your mouth watery doesn’t it? A collaboration between Carsten Nicolai (Alva Noto) and well-known Einsturzende Neubauten mainstay Blixa Bargeld. Ret Marut Handshake is an EP released on 45rpm 12” vinyl. Five songs dominated by Alva Noto’s glitchy electronica and defined by Bargeld’s voicals, especially on the title track. This meeting is experimental yet fanciful, and it holds lots of promises, but it’s over much too soon!


PHILIPPE PETIT & FRIENDS / A Scent of Garmambrosia (Aagoo - merci à/thanks to Stars & Heroes) [écoute complétée/listening complete]

Ha! En rangeant le disque écouté hier, je remarque la présence... d’un second disque! Une courte prestation solo en concert - je ne sais pas si elle est incluse dans tous les exemplaires. Une très belle prestation, ambiante, chaude, avec la trompette d’Andy Diagram (je présume) qui colore doucement les textures bruitistes. C’est décidé: une heure de Philippe Petit à Délire actuel ce mardi.

Hey! While inserting this CD (listened to yesterday) back into its sleeve, I noticed there was... a second disc! A short live performance - I don’t know if it’s included in all copies. A very fine performance, ambient, warm, with (I guess) Andy Diagram’s trumpet work shading Petit’s noisy textures. It’s settled: there whall be one hour of the next Delire Actuel devoted to Philippe Petit.


PEOPLE LIKE US & WOBBLY / Music for the Fire (Illegal Art - merci à/thanks to Dense Promotion)

J’adore les plunderphonics kitsch, voire quétaines, genre Tipsy ou Stock, Hausen & Walkman. Music for the Fire tombe exactement dans ce créneau. Dix-sept courtes pièces où de courts échantillons (à peine assez pour reconnaître les sources) sont amassés pour former des musiques frankenstein-esques, sortes de collages sonores ludiques qui jouent sur le citationnisme, le dialogue trouvé et le choc des époques. Très amusant, et du beau boulot. [Ci-dessous: “Giant Love Ball”, trouvée sur le site de People Like Us.]

I love kitschy plunderphonics projects like Tipsy or Stock Hausen & Walkman. Music for the Fire is right down that alley. 17 short tracks made of short samples (just long enough to cue you in as to where they were grabbed), culled into frankenstein-esque cuts, each a playful sound collage full of plays on quotes, found dialogue, and culture shocks. Lots of fun, and some very fine work. [Below: “Giant Love Ball”, found on People Like Us’s website.]

"Giant Love Ball" (MP3)


NICO HUIJBREGTS / Falsche Tango (Vindu - merci à/thanks to Toondist)

Pour faire suite à Free Floating Forms, un très beau disque de piano solo, Nico Huijbregts propose un album de musique de chambre contemporaine. C’est réussi. Soulignons “Sisyphos” pour harmonium et “Falsche Tango”, un duo alto-accordéon qui va bien au-delà de la forme traditionnelle du tango. L’écriture de Huijbregts est à la fois cérébrale et émotive. J’aime.

Following up on the beautiful solo piano CD Free Floating Forms, Nico Huijbregts delivers a platter of contemporary chamber music. Artistically successful. I’ll point out “Sisyphos” for harmonium, and “Falsche Tango,” a viola/accordion duet that goes way beyond the traditional tango. Huijbregts’ writing is both cerebral and emotional. I like.


I COMPANI & STRINGS / Last Tango in Paris (icdisc.nl - merci à/thanks to Toondist)

C’est le tango à gogo cet après-midi. Voici qu’I Compani revisite la musique de Gato Barbieri pour le film Un dernier tango à Paris. Loek Dikker signe les réarrangements, en plus de contribuer quelques pièces originales, aux côtés de Bo van de Graaf, directeur de cet ensemble de jazz actuel/cirque. Peut-être le disque le plus accessible d’I Compani, fortement ancré dans le respect du Tango Nuevo, même s’il fait preuve d’audace et d’esprit libertaire (tout à fait convenable, vu le sujet de l’exercice). Un tantinet trop bon chic bon jour pour mon goût personnel, mais les amateurs de tango vont fort apprécier... et se faire doucement tirer hors de leur zone de confort, ce qui est parfait.

It’s tango-a-gogo this afternoon. Here’s I Compani revisiting Gato Barbieri’s music for the film Last Tango in Paris. Loek Dikker rearranged the material and wrote new pieces, alongside Bo van de Graaf, the leader of this fine avant-jazz/circus music ensemble. This could be I Compani’s most accessible release, as it is deeply rooted in tango nuevo, though it proves to be bold and libertan (something suiting considering the topic). A tad bit to clean for me, but tango afficionados will certainly dig… and get smootly pushed outside their comfort zone, which is a good thing.


AARON MARTIN / Worried About the Fire (Experimedia)

Moins substantiel que Chautauqua paru l’an dernier, ce nouvel opus d’Aaron Martin est tout de même satisfaisant. Une douzaine de courtes pièces aux accents post-classique/post-folk. Un album moins expérimental, plus languissant.

Less substantial than Chautauqua released last year, this new opus by Aaron Martin is still a satisfying platter. A dozen short tracks with post-classical/post-folk accents. Less experimental, more languid.

2010-06-15/16: Curlew, Astro Voyager, The Sunset Curse, The Blood of Heroes, Philippe Petit

2010-06-15

CURLEW / A Beautiful Western Saddle + The Hardwood (Cuneiform)

J’avais dit (le 2010-05-14) que je reparlerais de cette réédition lorsque j’aurais regardé le DVD. C’est maintenant chose faite et ça vaut le coût! Donc, en plus de rééditer l’album studio A Beautiful Western Saddle (1992), une collaboration entre Curlew et la chanteuse Amy Denio sur des poèmes de Paul Haines, Cuneiform ajoute la réédition de The Hardwood, un concert filmé à la Knitting Factory en mars 1991 (sans Denio) et sorti sur VHS en 1993. Près de 80 miutes, un programme solide, et le fabuleux Tom Cora dans toute sa gloire. Mais ce n’est pas tout, comme disent les animateurs d’infopubs: Cuneiform ajoute aussi Live in Washington D.C., une prestation tournée par une télé communautaire en décembre 1991 et montée en deux émissions d’une demi-heure chacune: la première présente le répertoire de Saddle, avec Denio, quelques jours avant que le groupe l’endisque; la seconde revient au répertoire habituel de Curlew et répète des pièces entendues dans The Hardwood - sauf que le stupéfiant solo de Cora dans To the Summer in Our Hearts méritait de figurer en deux versions. Ses documents ont relativement bien vieillis, le groupe est en superbe forme dans les deux cas, et c’est l’un des meilleurs documents (qualité sonore, visuelle, prestation) en circulation présentant le travail de Tom Cora. [Ci-dessous: “St. Croix”, un extrait du film The Hardwood.]

I said (on 2010-05-14) I’d write again about this reissue once I’d have watched the DVD. Well I finally got around to it, and it was worth it! So, in addition to reissuing A Beautiful Western Saddle (1992), a studio album featuring a collaboration between Curlew and singer Amy Denio on poems by Paul Haines, Cuneiform threw in the reissue of The Hardwood, a concert filmed at the Knitting Factory in March 1991 (sans Denio) and released on VHS in 1993. Approx. 80 minutes, and Tom Cora in all his glory. But that’s not all, as the infomercial peddlers say: Cuneiform also added Live in Washington D.C., a performance filmed by a cable TV station in December 1991, from which two half-hour shows were edited: one featuring the Saddle repertoire (with Denio, prior to the group entering the recording studio), and one of Curlew’s regular repertoire - with two compositions repeated from The Hardwood, although Cora’s stunning solo in “To the Summer in Our Hearts” deserves to be seen and heard in two versions. These documents have aged rather well, the band is in great shape both times, and this is one of the documents (sound-wise, image-wise, performance-wise) of Cora in action available. [Below: “St. Croix”, taken from The Hardwood.]


2010-06-16


ASTRO VOYAGER / Symphotronic Lunation (Dreaming)

Deuxième album d’Astro Voyager chez Dreaming, la branche “nouvel âge” de Musea. Mais, mlaheur, j’ai reçu une version promo qui présente uniquement six des dix-huit pièces de l’album. Comment juger de la valeur d’un disque, si on m’en présente que quelques extraits choisis? Surtout lorsque l’un de ceux-ci est “Full Moon Rendezvous”, une chanson dance ultra-racolleuse, pure mièvrerie. Astro Voyager sait faire de la bonne électro ambiante, mais le peu qui est offert ici arrive à convaincre du contraire. Dommage.

A second album for Astro Voyager for Dreaming, Musea’s new-age arm. Sadly, the promo release I received only features six of the 18 tracks on the album. How can judge the merits of a record I only get to hear selected cuts of? Especially when one of said cuts is “Full Moon Rendezvous”, a sirupy dance track, the lowest-common-denominator kind. Astro Voyage is capable of good ambient electronica, but the little offered here tends to prove the contrary. Too bad.


THE SUNSET CURSE / Artificial Heart (Helmet Room Recordings)

Un groupe de Denver qui fait du rock alternatif à la sauce Arcade Fire. Le chanteur (Chris Nelson) a une voix caractéristique qui rappelle celle de Randall Frazier (Orbit Service), en moins hantée. La musique a un côté post-rock harnaché à la recette pop. Certaines mélodies sont poignantes, quelques chansons sont plutôt efficaces. Mais il manque parfois un sens de l’équilibre... et des détails plus élémentaires, comme la justesse (dont “Silence Yourself” souffre, à cause de fatras de guitares mal arrangées). Un premier long-jeu suffisant pour titiller l’attention, san qu’il remplisse toutes ses promesses. Voyons comment ce groupe évoluera.

A band from Denver playing alternative rock similar to Arcade Fire. The singer (Chris Nelson) has a unique voice that reminds me of Orbit Service’s Randall Frazier, though less haunted. The music has a “tamed post-rock” side to it turned into a pop recipe. Some of the melodies are poignant, some of the songs work out well. But the music occasionally lacks balance and precision, like in “Silence Yourself”, where the guitar tracks add up to something dissonant - and I’m pretty sure it’s unintentional. This debut full-length is enough to warrant keeping an eye on The Sunset Curse, but it doesn’t fulfill all its promises. We’ll see how this band evolves.


THE BLOOD OF HEROES /The Blood of Heroes (Ohm Resistance - merci à/thanks to Helmet Room Recordings)

Fort sympathique et pesant. The Blood of Heroes est une collaboration entre Justin Broaderick (de Godflesh), Bill Laswell, les électroniciens Submerged et Enduser, et le chanteur Dr. Israel. Un drum ‘n’ bass lourd, assuré, post-apocalyptique, avec des moments qui rappellent Nine Inch Nails à son plus tendu. Une production un peu sauvage (à l’image de Broaderick), marquée par la techno furieuse d’Enduser.

Pretty nice and heavy. The Blood of Heroes is a collaboration between Justin Broaderick (of Godflesh), Bill Laswell, electronicians Submerged and Enduser, and singer Dr. Israel. Heavy, assured, post-apocalyptic drum’n’bass with moments reminiscent of Nince Inch Nails at their most tense. The production is a bit savage (befitting Broaderick), occasionally dominated by Enduser’s fierce techno stylings.


PHILIPPE PETIT & FRIENDS / A Scent of Garmambrosia (Aagoo - merci à/thanks to Stars & Heroes)

Un TRÈS beau disque signé Philippe Petit. Un peu comme sur Reciprocess et Silk-Screened, des invités sur chaque pièce, dont la matière est intégrée à des musiques aux rythmiques flottantes, aux textures recherchées, aux mélodies sombres et fantomatiques. Meilleur que Henry: The Iron Man et Silk-Screened (tous deux très bon, c’est dire). Je crois que nous sommes dûs pour une heure de Délire Actuel consacrée à M. Petit. Bientôt, bientôt... [Vous trouverez des extraits de l’album sur le Myspace de Philippe, lié ci-dessus.]

A VERY fine album by Philippe Petite. Like on Reciprocess and Silk-Screened, there are guests on every track whose material gets integrated to music with floating beats, sophisticated textures, dark and ghostly melodies. Better than Henry: The Iron Man and Silk-Screened (both very good, so it says a lot). I think we’re ready to devote an hour of Delire Actuel to Mr. Petit. Soon... [You can listen to tracks from the album on Philippe’s MySpace linked above.]

2010-06-15

Délire actuel, 2010-06-15

DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 15 juin 2010 (rediffusion le 20 juin)
Show aired on June 15, 2010 (repeated on June 20)

DESCRIPTION
DESCRIPTION

Parcours libre : Deux heures de musiques choisies pour leurs liens et contrastes, leurs enchaînements logiques et leurs illogismes. Surtout du jazz et du psychédélique d'avant-garde, mais pas uniquement.
Freestyle Journey: Two hours of music selected for the ties and contrasts between the tracks, logical segues and illogical sequiturs. Mostly avant-jazz and avant-psychedelia, though not only that.

PLAISTOW / Mayakovskaya (5:38) - Plaistow (Unit Records)
CURLEW / The Prince (3:20) - A Beautiful Western Saddle (Cuneiform Records)
NO MORE SHAPES / Say Chin (4:15) - Creesus Crisis (
Drip Audio)

DOUBT / Aeon (7:28) - Never Pet a Burning Dog (Moonjune)
LA PART MAUDITE / Ladyburn (6:43) - Our Balls Are Like Dead Suns (&records)
INHABITANTS / Threes (6:14) - A Vacant Lot (Drip Audio)

*FNS / Silence to Say Hello (9:50) - FNS (Miasmah)
**KONRAD SPRENGER / Das helle fellam hintereil des hirschs (4:03) - Versprochen (Schoolmap)

ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO U.F.O. / Take Up Thy Kaleidoscope (20:00) - Are We Experimental? (Prophase Music)

*DEVIN & GARY / Behind the Sunglass (9:11) - Devin & Gary Go Outside (Ecstatic Yod/Picture Box)
WOODY SULLENDER & SEAMUS CATER / The Edge od a Squall (5:00) - When We Get to Meet (Dead CEO)
*RENE HELL / Razor.P+ (6:40) - Porcelain Opera (Type Records)

*BAUDOIN OOSTERLYNK / Oratorio (7:16) - Musik Oblik (Sub Rosa)

merci à/thanks to:
*Forced Exposure
**Dense Promotion



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

PLAISTOW
En concert à Moscou.
Live in Moscow.



Délire musical, 2010-06-15

DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 15 juin 2010 (rediffusée le 20 juin)
Broadcast Date: June 15, 2010 (repeated June 20)

LISTE DE DIFFUSION

PLAYLIST


*Thème/Theme: BUSHMAN'S REVENGE / Kill Your Jitterbug Darlings - Jitterbug (Rune Grammofon)

FANFARE POURPOUR / Danse des breloques (4:29) - Danse des breloques (Monsieur Fauteux m'entendez-vous?)
FANFARE SAVALE / Sârba Lu' Tractor (1:56) - Speed Brass of the Gypsies (Sub Rosa)
LE REX / Ruby Deck (5:44) - Le Corse (Unit Records)

THE BOX / L'eau, le lait, le vin (6:30) - Le Horla (Passeport)
KLOTET / Sket Man Väl i (2:33) - Det har aldrig hänt och kommer aldreig hände igen (Musea)
SLOCHE / Il faut sauver Barbara (4:18) - Stadaconé (Prog Québec)

*LOS DESTELLOS / Pasion Orientale (4:12) - Cumbia Beat, Vol. 1 (Vampi Soul)
*DARA PUSPITA / Aku Pergi (3:03) - 1966-1968 (Sublime Frequencies)
RUBEN TAGALOG & DIOMEDES MATURAN / Habang Buhay (3:04) - Dahil Sa Iyo (Villar Records International)

CLAUDIA QUINTET w/ GARY VERSACE / Keramag (extrait/excerpt: 6:30) - Royal Toast (Cuneiform)

merci à/thanks to:
*Forced Exposure



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

FANFARE POURPOUR
Entrevue avec la Fanfare Pourpour, filmée pendant l'enregistrement du nouvel album.
An interview with Fanfare Pourpour, shot while they were recording the new album. (The video below is in French; to watch a version with subtitles, follow this link.)


CLAUDIA QUINTET
En prestation pour la télévision, sans Gary Versace.
Live on-TV performance, without guest Gary Versace.


2010-06-14

2010-06-14: Superterz, Jamie Begian Big Band, Urs Leimgruber, Ideal Bread

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-06-14


SUPERTERZ / Insomnia (Unit Records)

Superterz est un trio suisse composé de Ravi Vaid (électroniques), Marcel Vaid (claviers, guitares, percussions) et Oliver Schmid (batterie, tourne-disque). Insomnia est un looooong disque double (deux heures et demie), mais il propose une matière intéressante, sorte de musique improvisée mais rythmée, de l’atonal groové, de l’ambiant funky et expérimental. Je pense aux moments plus rythmés de Supersilent (surtout sur 1-3, 5 et 7). Plutôt imprévisible, mais confortable. Les pièces les plus longues (jusqu’à 24 minutes) sont les plus audacieuses mais souffrent de longueurs. Assez convaincant. [Vous trouverez plusieurs extraits de l’album sur le myspace du groupe (ci-dessous). Ci-dessous: Extrait de prestation en concert.]

Superterz is a Swiss trio consisting of Ravi Vaid (electronics), Marcel Vaid (keys, guitars, percussion) and Oliver Schmid (drums, turntables). Insomnia is a looong 2-CD set (two hours and a half), but it offers some interesting music, improvised yet beat-driven, groovy atonal music, funk experimental ambient with an electro-jazz flavour. I’m thinking of Supersilent’s rockiest moments (mostly bits of 1-3, 5 and 7). Rather unpredictable yet comfortable. The longer tracks (up to 24 minutes) are the boldest ones, but they tend to outstretch. Rather convincing. [You’ll find several tracks from the album on the band’s myspace (above). Below: A short excerpt from a live performance.]


Superterz Live at EXIl, Zuerich 2010

superterz | MySpace Music Videos


JAMIE BEGIAN BIG BAND / Big Fat Grin (Innova)

Un disque amusant de big band progressif. Jamie Begian compose des pièces assez méthodiques, dans un genre très respectueux de la forme, sauf pour la jolie tendance de l’ensemble à entasser les lignes mélodiques et solos en une joyeuse cacophonie. Un big band qui swinge beaucoup et parfois exagérément - et c’est dans ces moments exagérés que Big Fat Grin vient planter un gros sourire niais sur mon visage.

A fun progressive big band record. Jamie Begian writes rather methodical pieces in a style that respects the big band form, except for its tendancy to stack up melodies and solos into a cheerful cacophony. This big band swings and swaggers with exaggeration – and it’s in those exaggerated moments that Big Fat Grin puts a... big fat grin on my face.


URS LEIMGRUBER / Chicago Solo (Leo Records)

La musique du saxophoniste Urs Leimgruber n’a rien de facile. Ses improvisations au saxo soprano et ténor sont dépouillées, bruitistes, abstraites, arides. Il n’a pas l’ampleur d’un Evan Parker ou l’ingénieuse sensibilité d’un John Butcher. Pourtant, ses albums solos demeurent fascinants, surtout parce que Leimgruber est un fin esthète. On a peine à croire qu’il improvise tant ses pièces solos semblent paufinées avec soin. Frais paru chez Leo, Chicago Solo fait suite au très bon 13 Pieces for Saxophone (2006). Ce disque propose trois pièces: 27, 19 et 4 minutes. Un album vraiment ardu, qui requiert toute votre attention, où les techniques utilisées jouent sur des nuances presque imperceptibles. Moins accessible et engageant que 13 Pieces for Saxophone, dont la dimension exploratoire avait un côté stimulant.

The music of saxophonist Urs Leimgruber is not easy. His improvisations on soprano sax and tenor sax are stripped down, noise-based, abstract, arid. He doesn’t have the grandeur of an Evan Parker or the ingenuous sensitivity of a John Butcher. Yet, his solo albums remain fascinating, mostly because he is a fine aesthete. It’s hard to believe Leimgruber is improvising, his pieces sound so carefully crafted. Fresh out on Leo Records, Chicago Solo is the follow-up to the very good 13 Pieces for Saxophone (2006). This record features three tracks of 27, 19 and 4 minutes. A really tough record, one that requires your undivided attention, where the techniques used operate in a narrow range and in near-impereptible increments. Less accessible and engaging than 13 Pieces for Saxophone, who had a stimulating aspect to its experimental dimension.


URS LEIMGRUBER / Ungleich (hat ART - hat JAZZ series)

Acheté au printemps, pas encore écouté, et l’occasion était trop bonne, après le plus récent disque solo de Leimgruber, de jeter une oreille à celui-ci, son deuxième, paru en 1990. À cette époque, il restait une trace de mélodisme et un gros fond de lyrisme dans le jeu du saxophoniste suisse. Ce disque est donc nettement plus accessible (pas tant que ça, tout de même) et beaucoup plus captivant. J’ai été séduit par les deux “Egonance”, et l’apport du contrebassiste Adelhard Roidinger sur trois des huit pièces permet à Leimgruber de déployer sa capacité d’écoute. Du très solide, à mettre sur le même pied que les Vexations de John Butcher.

Bought this spring, not listened to yet, and the opportunity was too good to pass after listening to Leimgruber’s latest solo outing. I just had to lend an ear to this one, his second, released in 1990. Back then, there was still a trace of melody and a strong lyrical side to his playing. This album is thus significantly more accessible (and yet, not that accessible) and a lot more captivating. I am seduced by the two “Egonance” tracks, and the contribution of bassist Adelhard Roidinger on three of the eight pieces allows Leimgruber to deploy his listening skills. A very strong album, on the same level as John Butcher’s Vexations.


IDEAL BREAD / Transmit (Cuneiform)

Ideal Bread est un quatuor hommage à Steve Lacy. Sur Transmit: Vol. 2 of The Music of Steve Lacy, le groupe revisite sept pages du livre de Lacy, dont la primesautière “Papa’s Midnite Hop” et la plus sectaire “Flakes”. Il en ressort une image gaillarde et facétieuse qui colle bien à Lacy. Josh Sinton (saxo baryton - on évite ainsi les comparaisons directes au jeu d’alto de Lacy) et Kirk Knuffke (trompette) développent un jeu d’échange et d’imitation sympathique entre leurs deux instruments. Agréable, enlevant, peut-être un tantinet trop révérencieux...

Ideal Bread is a Steve Lacy tribute quartet. On Transmit: Vol. 2 of The Music of Steve Lacy, the group revisits seven pages from Lacy’s songbook, including the bouncy “Papa’s Midnite Hop” and the more hermetic “Flakes.” What you’ll get out of it is a tongue-in-cheek, bon-vivant picture of Lacy, and it befits him. Josh Sinton (on baritone sax, so comparisons to Lacy’s alto sax playing are avoided) and Kirk Knuffke (trumpet) develop fun trade-and-follow dynamics. Enjoyable, spirited, maybe just a tad too reverent...