Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2013-03-29

2013-03-28: Marc Behrens, Patrick Martin, Alexandr Vatagin, Haino/O'Rourke/Ambarchi


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-03-28

MARC BEHRENS / Queendom Maybe Rise (Crónica - merci à/thanks to Dense Promotion)
Très beau disque de Marc Behrens, magicien de l’art sonore. Deux pièces au programme: la longue “Maybe Rise” qui combine des enregistrements de terrain pour promener l’auditeur à travers des paysages sonores hyperréalistes, et “Queendom”, plus courte, composée uniquement d’échantillons de la voix de la vocaliste Yôko Higashi. Deux univers complètement différents, mais qui se complètent très bien et offrent une écoute captivante.
Beautiful new record from sound art magician Marc Behrens. Two works: the long-form “Maybe Rise,” which combines field recordings in a way that takes the listening through hyperrealist soundscapes, and the shorter “Queendom,” made only of samples of vocalist Yôko Higashi. Two totally different universes that happen to complement each other perfectly. A captivating listen.

PATRICK MARTIN / Alto (Petit Label)
Petit Label fait de très belles microéditions. À témoin : ce CD du saxophoniste Patrick Martin présenté dans une pochette cartonnée sérigraphiée à 100 exemplaires, accompagné d’un petit livre de poèmes intitulé Rien n’est plus beau qu’un trait d’alto ex-nihilo. Des poèmes fort à propos, au vocabulaire riche, à l’imagerie un peu obtuse, comme la pièce de 15 minutes que propose le disque: bruits de bouche et d’embouchure, clés, petits bruits de la vie intérieure – du musicien et de l’instrument, organisées d’une manière vivante, touchante, troublante. Très réussi.
Petit Label makes gorgeouns microeditions. Proof: this CD from sax player Patrick Martin, housed in a serigraphed cardboard sleeve in 100 copies, accompanied by a booklet of poems in French. The poems pertain to the music and use a rich vocabulary and a slightly hermetic imagery, just like the 15-minute piece that comprise the CD: mouth and mouthpiece sounds, key sounds, the little sounds of inner life – the musician’s and the instrument’s – organized in a vivid, touching, troubling way. Artistically successful.

ALEXANDR VATAGIN / Serza (Valeot - merci à/thanks to Dense Promotion)
Troisième album solo d’Alexandr Vatagin, un petit joyau de post-rock métissé d’électronica ambiante. Le violoncelle de Vatagin est central à l’instrumentation, mais on trouve aussi beaucoup d’invités, dont des membres de Trapist, Epic 45 et Tupolev. Une demi-heure à peine, mais concentrée, sans pour autant donner une musique surchargée. Mais surtout, Serza est plus distinctif et personnel que ses deux premiers disques; c’est une œuvre mûre et aboutie.  [Ci-dessous: Écoutez l’album sur bandcamp.]
Third solo album from Alexandr Vatagin, a small gem of post-rock blended with ambient electronica. Vatagin’s cello is central to the instrumentation, but there’s also a host of guests, among them members of Trapist, Epic 45, and Tupolev. The CD is only 30 minutes long, but the music is concentrated – not that it feels overstuffed. Most importantly, Serza is more distinctive and personnal than the man’s previous two albums. It is a mature work, fully realized.  [Below: Listen to the whole album on bandcamp.]

KEIJI HAINO, JIM O’ROURKE & OREN AMBARCHI / Now While It’s Still Warm Let Us Pour In All The Mystery (Black Truffle - merci à/thanks to Forced Exposure)
Quatrième album de ce trio bien établi. Les disques précédents étaient longs et présentaient des pièces longues. Cette fois, Haino, O’Rourke et Ambarchi ont opté pour un album relativement court (45 minutes) constitué de pièces relativement courtes (3 à 10 minutes). Ça change beaucoup la donne, et pour le mieux. Certaines pièces sont très délicates – la première consiste en verres à vin (avec la participation de Charlemagne Palestine!), la voix de Haino et un solo de guitare bien développé. D’autres moments plus agités, mais partout un sens du cérémonial, la ritualistique typique de Haino. Ce trio mérite un vrai nom, quelque chose qui sonnerait comme fushitsusha...
Fourth album from this well-established trio. Their previous records were long and featured long tracks. Well, this time Haino, O’Rourke and Ambarchi have opted for a relatively short total duration (45 minutes) and six relatively short pieces (3 to 10 minutes). That changes a lot of things, and for the better. Some pieces are extremely delicate + the first features wineglasses (with Charlemagne Palestine as a guest!), Haino’s haunting voice, and a well-developed guitar solo. Other pieces rock out more, but everything is steeped in Haino’s typical ceremonial. This trio deserves a name to call their own, something that would sound like fushitsusha...

2013-03-27

2013-03-26: Didier Lasserre, Atom™, Vladislav Delay, Spaceheads, Apadooraï, Dewa Budjana


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-03-26

DIDIER LASSERRE / Les nerfs sont silences (Petit Label)
J’accorde que Didier Lasserre a poussé sa recherche sonore loin. Et qu’il a su dépouillé son jeu de toute forme idiomatique. Or, sur Les nerfs sont silences, le tout n’est pas supérieur à la somme de ses composantes. À l’aide d’une caisse claire, d’une cymbale et d’une grosse caisse de concert (tonitruante), il improvise des pièces minimales qui n’ont pas la profondeur ou le sens de la tension d’un Jason Kahn ou d’un Lê Quan Nihn.
Granted, Didier Lasserre has carried his sound research far. And he has managed to strip his playing from any and all idiomatic forms. However, on Les nerfs sont silences, the whole is not superior to the sum of its parts. Using a snare drum, a cymbal, and a thundering concert bass drum, Lasserre improvises minimal pieces that, sadly, don’t have the depth or sense of tension found in the music of, say, Jason Kahn or Lê Quan Nihn.

 ATOM™ / HD (Raster-Noton - merci à/thanks to Forced Exposure)
Le nouveau Atom™ est un monstre, un disque de pop électronique comme Uwe Schmidt n’en avait pas produit depuis... trop longtemps, en fait. Chansons d’apparence simples, mais extrêmement soignées dans les arrangements.”Pop HD”, un hit single “chanté” par Jean-Charles Vandermynsbrugge. “The Sound of Decay”, joyeusement torturée”, “I Love U (Like I Love My Drum Maschine)” aux forts relents Kraftwerk (Schmidt, c’est aussi Señor Coconut, vous savez). Et que dire de la relecture de “My Generation” des Who. Du gros fun. [Ci-dessous: un extrait de “I Love U (Like I Love My Drum Maschine)”.]
The new Atom™ album is a monster, an electro-pop record like Uwe Schmidt hasn’t done in... too long, actually. The songs feel simple, but they hide finely thought-out arrangements. “Pop HD,” a hit single “sung” by Jean-Charles Vandermynsbrugge. “The Sound of Decay,” marvelously tortured. “I Love U (Like I Love My Drum Maschine)” with a strong Kraftwerk aftertase (after all, Schimdt is also Señor Coconut!). And a thrashy cover of The Who’s “My Generation.” This CD is tons of fun.  [Below: An excerpt from “I Love U (Like I Love My Drum Maschine).”]

VLADISLAV DELAY / Kuopio (Raster-Noton - merci à/thanks to Dense Promotion)
Sasu Ripatti est devenu un gros nom pour Raster-Noton depuis quelque temps – un album, puis un EP, puis un autre album en moins d’un an, tous sous son peudo de Vladislav Delay. Kuopio est le meilleur des trois projets: électro nordique, forte en rythme tout en demeurant relativement ambiante. Ça demeure un peu froid, peut-être simplement trop calculé, pas assez spontané à mon goût, mais c’est une approche pertinente que Ripatti maîtrise parfaitement ici.
Sasu Ripatti has become a house name for Raster-Noton lately, with a full-length, an EP, and now a second full-length within a year, all under his Vladislav Delay alias. Kuopio is the best release of the lot: Scandinavian electronica, rhythm-heavy yet still relatively ambiant-sounding. The music remains a bit cold, perhaps just too calculated, not spontaneous enough for my own taste, but it’s a relevant approach that Ripatti here fully masters.

SPACEHEADS / Sun Radar EP (Electric Brass Records - merci à/thanks to Dense Promotion)
Après deux disques très expérimentaux (et plutôt ambiants) en collaboration avec Max Eastley, puis un long hiatus, le duo britannique Spaceheads est de retour... en mode drum’n’trumpet. Sun Radar est le premier de trois mini-albums annoncés. Il propose quatre pièces (14 minutes en tout) très dansantes, facétieuses même. Richard Harrison propulse la musique de ses rythmes acid-jazz, tandis qu’Andy Diagram se charge de tout l’aspect mélodique et harmonique, à coups de boucles de trompette superposées.  C’est léger mais solide, entraînant, et le double clin d’œil à Sun Ra est le bienvenu... tout comme le retour de ces gars-là. [Ci-dessous: Vidéomusique officielle pour “Atomic Clocks”.]
After two highly experimental (and rather ambient) albums with Max Eastley, followed by a long break, UK duo Spaceheads are back... to their drum’n’trumpet self. Sun Radar is the first of an announced string of 3 EPs. It features four tracks for a total of 14 minutes. Very upbeat, cheerful, humurous stuff. Richard Harrison propels the music with his acid-jazz beats, while Andy Diagram takes care of all melodic and harmonic duties by stacking loops and loops of trumpet and effects. Lightweight but sound, driving, and I dig the one-two nod at Sun Ra. Welcome back, guys!  (Below: Official music video for “Atomic Clocks.”]

APADOORAÏ / Le pied dans porte (ind.)
Un deuxième album pour le groupe montréalais Apadooraï, voilà une excellente nouvelle! Ils sont rares les groupes de world-funk instrumental à compter DEUX joueurs de didjeridoo dans leurs rangs. Yep, deux! Et un banjoïste. Ajoutez un batteur et l’expert en flûtes ethniques Michel Dubeau, pour obtenir un joyeux cocktaïl de funk, trad québécois, Americana, musique indienne, raï et musique aborigène. Le pied dans porte réussit à toucher à tout ça (et la musique celtique, j’oubliais!) sans s’éparpiller. Les grooves sont solides et les tuyaux vrombissent.
A second album for Montreal-based band Apadooraï, that’s a piece of good news! They’re the only band I know with TWO didjeridoo players. And a banjo player! Add a drummer and expert ethnic flute player Michel Dubeau, and you get an cheerful cocktail of funk, Quebec traditional folk music, Americana, Indian music, Raï, and Aboriginal music. Le pied dans porte manages to touch base with all of that (and Celtic music, I almost forgot!) without loosing its centre of gravity in the process: solid grooves and rumbling pipes.

DEWA BUDJANA / Dawai in Paradise (Moonjune)
Leonardo Pavkovic, le directeur de Moonjune, s’est donné la mission de faire découvrir à l’occident le jazz-rock de l’Indonésie. Son nouveau trésor: Dewa Budjana, un guitariste évoquant beaucoup Allan Holdsworth, parfois Pat Metheny. Cela dit, on est loin de la copie conforme (sauf peut-être sur “Malacca Bay” qui, de toute façon, n’est pas représentative de l’album). Budjana est entouré d’une pléthore de musiciens essentiellement indonésiens, sauf sur quatre pièces enregistrées aux États-Unis avec Dave Carpenter, Reggie Hamilton, Howard Levy et Peter Erskine. Au fil de ce long disque (72 minutes), on a l’occasion d’écouter Budjana en solo (“Devananda”), en power trio (“Lalu Lintas”), ainsi qu’avec divers arrangements de flûtes, cordes et voix. Un disque varié, somme toute, enregistré au fil d’une décennie entière, qui met autant en valeur Dewa Budjana le compositeur que le musicien. Évidemment, l’album a un caractère exotique fort charmant pour des oreilles occidentales.
Moonjune’s Leonardo Pavkovic is on a mission to draw the Western world’s attention on Indonesia’s jazz-rock scene. His latest find is Dewa Budjana, a guitarist strongly reminiscent of Allan Holdsworth and, at times, Pat Metheny. However, he’s far from being a copy cat (except perhaps on “Malacca Bay,” which doesn’t illustrate well what this album is about). Budjana is surrounded by a large cast of musicians, mostly from Indonesia, although four tracks were recorded in the USA with Dave Carpenter, Reggie Hamilton, Howard Levy, and Peter Erskine. In the course of this long album (72 minutes), we get to hear Budjana in solo mode (“Devananda”), power trio mode (“Lalu Lintas”), and a host of settings that include flutes, strings, and vocals. It’s a diverse record, recorded in the course of a decade, and featuring both Dewa Budjana the composer and the musicians. Of course, the album has an endearing exotic flavour to these Western ears.

2013-03-26

Délire actuel, 2013-03-26


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 26 mars 2013
Broadcast of March 26, 2013

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Parcours libre : Deux heures de nouveautés tous azimuts et de disques ayant droit à une seconde présentation à l’émission.
Freestyle Journey: Two hours of new releases of all kinds and records making a second appearance on the show.

(8:00 pm)




EVGENY MASLOBOEV & ANASTASIA MASLOBOEVA
Mermaids
Your Beautiful Face Makes Me Cry
04:35

CHARBEL HABER
Magicians, Mercenaries and Miserable Creatures
It Ended Up Being a Great Day, Mr. Allende
11:52

ABDUL MOIMÊME
Mécanisme Theta
Mekhaanu: La forêt des mécanismes sauvages
05:26


(8:30 pm)





BERNARD FALAISE
Nuire
S'enfouir
02:55

SHALABI EFFECT
Sigmund Droid
Feign to Delight Gaiety of Gods
07:51

DEAD COUNTRY feat. ALFRED 23 HARTH
Fiery Red DC
Gestalt et Death
06:05

THE JAZZFAKERS
Wheres Ion
Here Is Now
04:51

UCHIHASHI KAZUHISA & YOSHIDA TATSUYA
Buoduygosiapju
Barisshee
02:59


(9:00 pm)





*DAVID FENECH
Boeuf bourguiba / Opéra en toc
Grand Huit
03:22

JEFF KAISER & PHIL SKALLER
Anticipated by Bacon
Endless Pie
04:47

SH.TG.N
Erase Her Dad
Sh.tg.n
03:01

K-SPACE
Black Sky [extrait/excerpt: 35:00 - 45:58]
Black Sky
10:58


(9:30 pm)





*ITAL
Floridian Void
Hive Mind
03:54

JULIE TIPPETTS & MARTIN ARCHER
River
Serpentine
04:28

NATSUKI TAMURA & SATOKO FUJII
Muku
Muku
06:33

JOANE HÉTU
Ô Madame la mort
La femme territoire
04:06

*EN
Already Gone
Already Gone
06:29


merci à/thanks to:

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

K-SPACE
Vidéo amateure, en concert, 2012.
Amateur live footage from 2012.

Délire musical, 2013-03-26


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 26 mars 2013
Broadcast Date: March 26, 2013

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: DOUBT / Jalal - Merci, Pity, Peace & Love (Moonjune)

(7:00 pm)




DAVID BOWIE
The Next Day
The Next Day
3:27
Columbia
THE FALL
The Classical
Hex Enduction Hour
5:17
Voiceprint
TOMAHAWK
Oddfellows
Oddfellows
3:30
EL ROJO ADIOS
Alcatraz
El Rojo Adios
5:46






(7:30 pm)




SILJE NES
Giant Disguise
Ames Room
4:13
Fat Cat
Sogg
Kurr
2:50
Ever Records
MARBIN
On the Square
Last Chapter of Dreaming
4:25
COYOTE BILL
Les martiens
Coyote Bill
4:08
RENAISSANCE
Prologue
Prologue
5:37



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

DAVID BOWIE
Vidéomusique du deuxième extrait, “The Stars (Are Out Tonight)”.
Official music video for the second single “The Stars (Are Out Tonight).”

THE FALL
Version en concert de “The Classical”, plus de 30 ans après sa création.
Live version of “The Classical,” over 30 years after it was written.