Journal d'écoute / Listening Diary
2011-10-26
MECHA FIXES CLOCKS / Teoria Dell’elasticità Di Girolamo Papariello (Ambiances Magnétiques)
Le projet Mecha Fixes Clocks de Michel F. Côté poursuit son errance: après un album chez alien8 et un autre chez &records, en voici un troisième chez Ambiances Magnétiques. Enregistré l’an dernier au Studio 270, ce disque propose un nouvel alignement (Côté, Freedman, Lauzier, Epps, Zubot, René, Thiessen, Martel, St-Onge, Falaise, Tétreault). La musique, quant à elle, demeure mystérieuse et changeante: improvisations texturales, éléments rythmiques et mélodiques suggérés par moments, confluences d’idées synergétiques qui donne une impression de volonté complexe plutôt que de chaos. Différent et à l’égal des disques précédents. Longue vie et renouvellement prolongé à ce grand projet! [Ci-dessous: Ce lien ouvrira le lecteur média du site actuelle.cd, où vous pourrez entendre 4 extraits de l’album.]
The vagrancy of Michel F. Côté’s project Mecha Fixes Clocks continues: after an album on alien8 and one on &records, the third opus is now out on Ambiances Magnétiques. Recorded last year at Studio 270, this CD features a new expanded line-up (Côté, Freedman, Lauzier, Epps, Zubot, René, Thiessen, Martel, St-Onge, Falaise, Tétreault). The music is still as mysterious and shapeshifting as before: textural improvisation, occasional suggestions of rhythmical and melodic elements, confluences of synergetic ideas giving the impression not of chaos but of a highly complex compositional will. Different than and on par with the first two albums. I wish long life and ongoing renewal to this great project! [Below: This link will open the actuellecd.com media player. It offers four excerpts of the album.]
MINAMO / Documental (Room40)
Documental allie la beauté pure de Durée au caractère aérien d’A Path Less Travelled. Une autre réussite esthétique pour ce groupe japonais qui navigue entre une douce musique folk/post-rock (mélodies minimalistes à la guitare acoustique, au piano, au glockenspiel) et l’électronique expérimentale ambiante (ondes sinusoïdales traversant le champ sonore, traitements délicats – presque insidieux). La musique de Minamo est toujours très différent mais très accessible. [Ci-dessous: la pièce “Bound Letters”.]
Documental pairs the pure beauty of Durée with the aerial feel of A Path Less Travelled. Another aesthetic success for the Japanese band, who still navigates between quiet folk/post-rock music (minimal melodies on acoustic guitar, piano, glockenspiel) and experimental ambient electronica (sine waves maintained across the sonic space, delicate – near insidious – treatments). Minamo’s music is always unique yet very accessible. [Below: The track “Bound Letters.]
NETTLE / El Resplandor: The Shining in Dubai (Sub Rosa - merci à/thanks to Dense Promotion)
Nettle est la créature de DJ Rupture, entourée d’une chanteuse (Lindsay Cuff) et de cinq instrumentistes (violon, 2 violoncelles, guembri et la guitare d’Andy Moor). Musique post-classique inquiétante, voire fantômatique (la voix aérienne de Cuff), trame sonore d’un film imaginaire transplantant The Shining de King/Kubrick dans un hôtel de Dubai. Bonne idée, réalisation intéressante par bouts, prévisible ailleurs.
Nettle is the creature of DJ Rupture, surrounded by a singer (Lindsay Cuff) and five musicians (violin, 2 cellos, guembri, and Andy Moor’s guitar). Post-classical music, troubling and ghostly (Cuff’s aerial wordless vocals), the soundtrack to an imaginary movie where King/Kubrick’s The Shining is transplanted in a Dubai hotel. Good idea, but the results are interesting at times, predictable at others.
BYETONE / Symeta (Raster-Noton - merci à/thanks to Dense Promotion)
De loin le disque le plus divertissant que j’aie entendu de Byetone. Des relents de vieux techno (“Opal”), de minimalisme (“T-E-L-E-G-R-A-M-M”), de glitch (“Topas”), de mutant disco (“Black Peace”) et de krautrock sale (“Golden Elegy”). J’écoute peu de techno expérimentale ces temps-ci, mais Symeta passe très bien, mieux que Death of a Typographer qui n’était pas mal non plus.
By far the most entertaining record I have heard from Byetone. Whifs of old techno (“Opal”), minimalism (“T-E-L-E-G-R-A-M-M”), glitch (“Topas”), mutant disco (“Black Peace”) and dirty krautrock (“Golden Elegy”). I have been listening to very little experimental techno lately, but Symeta goes down very easily, and it’s better than Death of a Typographer, which itself wasn’t a bad record.
PETER HAMMILL / What, now? (Fie Records)
Paru en 2001, entre None of the Above et Clutch, What, now? a tendance à être oublié – à tort. Soit, Hammill lui-même a donné bien peu de visibilité à ce disque en concert: je me souviens avoir vu passer “Wendy & the Lost Boys” et “Lunatic in Knots” une poignée de fois dans ses setlists. Pourtant, c’est un disque solide, qui met bien à profit Stuart Gordon, David Jackson et Manny Elias sur quelques pièces. Son disque le plus rock depuis Roaring Forties. Et, eusse VDGG été actif à l’époque, “Here Come the Talkies” et “Fed to the Wolves” auraient probablement été composées pour le groupe plutôt que comme chansons solo.
Released in 2001, between None of the Above and Clutch, people tend to forget What, now?, and wrongfully so. Granted, Hammill himself has given only very little exposure to this record on stage: I remember seeing “Wendy & The Lost Boys” and “Lunatic in Knots” making brief apparitions on setlists. Yet, this is a strong record that puts Stuart Gordon, David Jackson and Manny Elias to good use on a few songs. And it was his rockest record since Roaring Forties. And, had VDGG been in action at the time, songs like “Here Come the Talkies” and “Fed to the Wolves” may very well have evolved into group opuses.
PETER GABRIEL / New Blood (Real World)
J’ai sauté Scratch My Back – l’idée de Peter Gabriel livrant des “covers” orchestrés ne m’aguichait pas – mais un album d’orchestrations de ses propres chansons? D’accord, pourquoi pas. D’autant plus que cette nouveauté se vend pas cher pas cher. Eh bien, je suis conquis. D’abord par les arrangements, qui s’avèrent inventifsà souhait. Ensuite par le choix des pièces, un mélange judicieux de classiques et de très moins classiques. Par exemple: “Wallflower”, “Darkness” ou “Downside Up”. Étonnamment, c’est dans les chansons les plus rythmées à l’origine que Gabriel et son arrangeur John Metcalfe réussissent leurs coups les plus fumants avec cet orchestre sans batterie ni guitare électrique: ”San Jacinto”, “Intruder” et “The Rhythm of the Heat” ont droit à des relectures fascinantes. Le seul endroit où ça ne passe pas, c’est dans “Digging in the Dirt”, qu’il aurait valu mieux laisser sur le plancher du studio. En passant, j’ai opté pour la version régulière de l’album (qui a besoin d’un deuxième disque des mêmes pièces en version instrumentale?). Et oui, je vais réparer mon erreur et mon procurer Scratch My Back. [Ci-dessous: Quelques extraits de l’album.]
I skipped on Scratch My Back – the idea of Peter Gabriel doing orchestrated covers had no appeal for me – but a set of orchestrations of his own songs? Okay, why not. And this new release comes at a cheap price. Well, I’m won over, as it turns out. First of all by the arrangements, surprisingly inventive. Secondly by the selection of songs, a fine mix of classics and little-known tracks (like “Wallflower,” “Darkness” and “Downside Up”). The most surprising thing of all is that the best tracks, the ones in which Gabriel and his arranger John Metcalfe score the most points with their drumkit-less and guitar-less orchestra are the ones that were the most rhythm-driven to start with: “San Jacinto,” “Intruder” and “The Rhythm of the Heat” all boast fascinating new readings. The only track they got wrong is “Digging in the Dirt,” which would have been better off left on the cutting room floor. By the way, I went for the regular edition (who needs a second CD with the same tracks without vocals?). And yes, I will get my hands on Scratch My Back after all. [Below: Selected excerpts of the album.]