Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2013-02-01

2013-01-31: Schiller/Danzeisen, Kaos Protokoll, Samora, Wires Under Tension


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-01-31

CHRISTOPHE SCHILLER & LEA DANZEISEN / 47°13’ N 7°E (Creative Sources)
Ce disque est le dernier de la récente fournée envoyée par Creative Sources (voir les entrées précédentes). Schiller et Danzeisen jouent de l’épinette (un vieil instrument à clavier appartenant à la famille du clavecin), ou plutôt ils utilisent l’épinette comme corps résonant. Grattements, frottements, coups, utilisation de diverses préparations – bref, ça aurait pu être un piano ou même une contrebasse. Deux longues improvisations qui m’ont laissé froid. Soit ces pièces manquent de développement et épuisent rapidement leurs idées, soit je ne suis vraiment pas réceptif ce matin.
This record is the final one from the last batch Creative Sources sent me (see previous entries). Schiller and Danzeisen play the spinett – an old keyboard instrument in the same family as the harpsichord – or rather, they use the spinett as a resounding body. They scratch, pat, hit, and use various preparations on the wood and the strings – it could have been a grand piano, or even a doublebass. Two long improvisations that left me cold. Either these pieces lack development and quickly run out of ideas, or I’m really not receptive to this kind of thing this morning.

KAOS PROTOKOLL / Quick & Dirty (Unit Records)
Un disque fort amusant, même s’il pèche par excès à force de trop vouloir divertir. Kaos Protokoll est un trio (essentiellement sax, basse électrique et batterie) de jazz groové qui fusionne jazz rock, groove à la MM&W et influences dub. “Poulet mit Joghurt” rappelle l’avant-prog, “Le Désert” est très dub, etc. On a même droit à une conclusion eh plaint-chant et à une apparition d’Andreas Schaerer (Hildegard lernt fliegen) sur une pièce. “Lovesong”, par contre, est un pénible deux minutes ponctué de rots disgracieux – là c’est trop. Pour le reste, Quick & Dirty vit bien son éclectisme, grâce à beaucoup d’idées folles (et d’électroniques) qui comblent les quelques lacunes dans l’écriture.
A very entertaining record, although it tries to hard to entertain. Kaos Protokoll is a groovy jazz trio (basically sax, ebass and drums) blending jazz rock with MM&W-style grooves and dub leanings. “Poulet mit Joghury” has the complexity of avant-prog; “Le Désert” is very dub-like, etc. There’s even a plainsong bit at the end of the album, and a guest appearance from Hildegard lernt fliegen’s Andreas Schaerer. At the other end of the spectrum, there’s “Lovesong”, two minutes of stupid waltzing punctuated by burps – that’s going too far for nothing. Otherwise, Quick & Dirty wears its eclecticism well, thanks to a lot of wild ideas (and electronics) that compensate for some shortcomings in the writing.

SAMORA / The Unspeakable (Psychonavigation - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Enrico Marani (Samora) produit de belles musiques ambiantes. Elles sont simples, délicates, et s’approchent beaucoup du nouvel-âge – un peu trop parfois. Chacune des six pièces de ce disque est accompagnée d’un lecture (par Christine Hanson) de textes de Franco Bertossa. Ces textes pseudo-mystiques ne m’ont pas parlé, mais la musique à ses moments forts, particulièrement dans la pièce titre.
Enrico Marani (Samora) produces nice ambient music. His pieces are simple, delicate, and get very close to New Age music – a little too close at times. Each of the six tracks is accompanied by a reading (by Christine Hanson) of a text by Franco Bertossa. These pseudo-mystical texts didn’t do much for me, but the music has its highlights, especially in the title track.

WIRES UNDER TENSION / Replicant (Western Vinyl)
Oh wow, ce nouveau disque de Christopher Tignor est splendide: des pièces instrumentales complexes mais accessibles, aux rythmes enlevants, en enchevêtrements de couches sonores. La réalisation de l’album est très électroniques – il s’agit d’échantillons, de boucles, de logiciels de toutes sortes – mais le résultat sonne très vivant. La présence d’un vrai batteur y est pour beaucoup. Musique inclassable, complexe mais festive, sérieuse mais très “pop”. Impressionnant.  [Ci-dessous: Western Vinyl offre en téléchargement gratuit la pièce “The Light Behind Your Light is Changing.”]
Oh wow, this new record by Christopher Tignor is just great: complex yet accessible instrumentals, with driving beats and intermingly layers of sounds. The album’s production is a big electronic affair – samples, loops, custom-built software instruments – but the results sound lively. The adjunction of a real drummer has a lot to do with it. Unclassifiable music, complex yet festive, serious yet quite pop-oriented. Impressive work.  [Below: Western Vinyl offers a free download: “The Light Behind Your Light is Changing.”

2013-01-31

2013-01-30: IKB, Billband, Arpatle, Mogwai


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-01-30

IKB / Monochrome bleu sans titre (Creative Sources)
IKB est un ensemble d’improvisateurs de 14 musiciens, organisé par Ernesto Rodrigues. Monochrome bleu sans titre est un projet studio enregistré en mars 2012. Rodrigues y joue de la harpe et de l’intérieur de piano. Son fils Guilherme et ses acolytes réguliers Miguel Mira, Carlos Santos, José Oliveira, Ricardo Guerreiro et Abdul Moimême sont aussi de la partie. La séparation stéréo des musiciens est exemplaire – et reproduite dans le livret. On peut ainsi localiser chaque contribution à cette très délicate toile d’interactions sonores déclinée en quatre mouvements d’une quinzaine de minutes. Improvisation électroacoustique sensible, volontairement délavée, monochrome.
IKB is a 14-piece improvising ensemble organized by Ernesto Rodrigues. Monochrome bleu sans titre (“untitled blue monochrome”) is a studio project recorded in March 2012. Rodrigues plays harp and inside piano. His son Guilherme and regular partners Miguel Mira, Carlos Santos, José Oliveira, Ricardo Guerreiro and Abdul Moimême are among the players. The stereo separation of the musicians is exemplary, and reproduced in the booklet, so you can localize each contribution to this extremely delicate web of sonic interactions. Sensitive electroacoustic improvisation, deliberately white-washed – or should that be blue-washed.

BILLBAND / Towards Daybreak (Innova)
Bill Ryan est lent à produire – son dernier disque remonte à plusieurs années – mais si c’est pour nous pondre des bijoux comme Towards Daybreak, qu’il prenne tout son temps! Cet album réunit huit splendides œuvres abordant la musique de chambre contemporaine par le biais du minimalisme américain et d’un lyrisme mélodique qui rappelle le post-rock. En ouverture, “Simple Lines” surprend: ce solo de violoncelle est tout sauf “contemporain” – d’une simplicité désarmante et d’un lyrisme poignant. Plus complexe mais tout aussi mélodique: “A Simple Place”, assemblage d’instruments à cordes. La pièce titre et “Blurred” semblent jouer entre Terry Riley et Mogwai. Et “Friction” ajoute un élément plus rock et grinçant. Dans l’ensemble, Towards Daybreak s’écoute aisément et prend le contrôle de nos sentiments, sans chercher à en mettre trop, sans raccoler. Un chef d’œuvre. [Ci-dessous: “Sparkle”.]
Bill Ryan is slow to release – his last album goes back several years – but if he has to take his time to come up with gems like Towards Daybreak, so be it. This CD culls eight gorgeous works that approach contemporary chamber music through American minimalism and a form of melodic lyricism that reminds me of Post-Rock. The opener “Simple Lines” comes as a big surprise: this cello solo is anything but “contemporary” – disarmingly simple and extremely poignant. More complex though just as melodious is “A Simple Place,” an assemblage of string instruments. The title track and “Blurred” seem to belong to a middle ground between Terry Riley and Mogwai. “Friction” adds a rockier, grittier element to the playlist. Overall, Towards Daybreak is an easy listen that takes hold of your emotions, without overdoing anything, without playing it too sweet. It’s a masterpiece.  [Below: “Sparkle.”]

ARPATLE / The Day After (Psychonavigation - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Il s’agit du deuxième album d’Arpatle, alias Patrick Bossink d’Utrecht (Pays-Bas). De la bonne électronique ambiante avec un fond de dub, délicate, avec quelques surprises, comme ce hiatus à mi-chemin de “Arctic Trip” qui provoque une belle remise à zéro. Des arrangements riches, des développements soutenus, du vrai beau boulot.
This is the second album by Arpatle, aka Patrick Bossink from Utrecht (Netherlands). Good ambient electronica with a dab of dub, delicate music, with a few surprises – like that hiatus halfway through “Arctic Trip” that triggers a very nice reset. Rich arrangements, strong developments, a inspired job.

MOGWAI / Les Revenants (Sub Pop)
Un mini-album, quatre courtes pièces, 12 minutes en tout, des musiques enregistrées pour la série télé française Les Revenants. Aérien, évocateur, parfaitement post-rock, sans être du grand Mogwai. Ça vaut toujours mieux qu’un album de remixes...
An EP, four short tracks, 12 minutes in all, a soundtrack for the French TV series Les Revenants. Aerial, evocative, post-rock to the letter, though not great in Mogwai terms. Still better than a remix album...

2013-01-30

2013-01-29: Éric Normand, Rodrigues/Yamauchi/Santos, Mostly Other People Do the Killing, Copernicus


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-01-29

ÉRIC NORMAND / Data Low-Fi Duets (Monotype)
Le Rimouskois Éric Normand qui publie un album chez Monotype, une des étiquettes les plus prisées des musiques expérimentales? Wow! Et c’est un disque de haut calibre qui met en valeur son travail bruitiste. Il y joue des électroniques et des effets de basse dans une série de duos avec des partenaires épisodiques (des partenaires auxquels il n’est pas fidèle, d’où le Low-Fi du titre, parce que le son de l’album, lui, est irréprochable). Christine Sehnaoui Abdelnour, Martin Tétreault, Sébastien Cirotteau et Mario Gauthier font chacun une ou deux danses avec Normand. Malgré cela, l’album présente une belle unité d’ensemble, soit une approche fondé sur le bruit. Solide.
Rimouski-based artist Éric Normand releasing an album on Monotype, one of the best-rated experimental music labels of today? Cool! And it’s a very strong record to boot, one that highlights his work as a noisician. Here he plays home-made electronics and bass effects, in a series of duets with partners he rarely works with (partners he is not faithful to, hence the title’s “low-fi” – the sound is stellar, but it’s a play on “fidélité”, the French word for faithfulness). Christine Sehnaoui Abdelnour, Martin Tétrault, Sébastien Cirotteau, and Mario Gauthier each gets one or two turns with Normand. Despite that, the album features a strong sense of unity, thanks to the noise-based approach that ruled all of these encounters. Convincing stuff.

ERNESTO RODRIGUES, KATSURA YAMAUCHI & CARLOS SANTOS / Three Rushes (Creative Sources)
Grande surprise: l’altiste portugais Ernesto Rodrigues joue ici... de la harpe! C’est la première fois que je l’entends à un autre instrument que l’alto. Il est ici en compagnie du saxophoniste japonais Katsura Yamauchi et de l’électronicien Carlos Santos. Three Rushes est un disque court (33 minutes) qui se décline en trois improvisations libres de type réductionniste. Rodrigues approche la harpe comme une source sonore à frapper, frotter et, oui, parfois, pincer. Des pièces plutôt sombres, arides, d’écoute difficile. Ce n’est pas la musique la plus riche d’enseignements qu’ait endisqué Rodrigues.
Big surprise: Portuguese viola player Ernesto Rodrigues is heard here... on harp! It’s the first time I hear him on anything else than viola. He is in the company of Japanese sax player Katsura Yamauchi and electronician Carlos Santos. Three Rushes is a short record (33 minutes) consisting of three free improvisations of the reductionist persuasion. Rodrigues approaches the harp like a sound source made to be struck, brushed and occasionally pinched. Rather dark pieces, dry, a demanding listen. This is not the most enriching music Rodrigues has committed to record.

MOSTLY OTHER PEOPLE DO THE KILLING / Slippery Rock! (Hot Cup Records - merci à/thanks to Braithwaite & Katz)
Nom de Dieu, quelle horrible pochette! Évidemment, c’est volontairement kitsch – et ça rappelle celle du deuxième album des Vacuum Boys. Mostly Other People Do the Killing n’en sont pas à leur premier disque, mais celui-ci est plus jazz que jamais. Plus écrit aussi. Neuf pièces de jazz fougueux, inspiré, qui ose avec réserve mais met toute la gomme au chapitre de l’énergie. C’est fort réussi, contagieux même. Peter Evans (trompette) et Jon Irabagon (saxo) forment une première ligne du tonnerre. En passant, Irabagon a le vent dans les voiles ces temps-ci – je dresserai son portrait musical à Délire actuel prochainement.  [Ci-dessous: Vidéomusique officielle pour la pièce “Yo, Yeo, Yough”.]
Dear Lord, is that an ugly album cover! Of course, it’s intentionally over-the-top kitsch – and strongly reminiscent of The Vacuum Boys’ second album. Mostly Other People Do the Killing have some mileage on their counter, but they’ve never sounded as jazz as now. Or written-down. Nine lively, inspired jazz tunes that show some boldness but mostly a lot of drive. It’s very well done, successful, infectious even. Peter Evans (trumpet) and Jon Irabagon (sax) make a killer front line. By the way, Irabagon is in a release spree – I’ll be drawing his musical portrait on Délire actuel soon.  [Below: Official music video for the track “Yo, Yeo, Yough.”]

COPERNICUS / Deeper (Nevermore - merci à/thanks to Moonjune)
La réédition du catalogue de Copernicus se poursuit. Deeper est d’abord paru en 1987. C’est un disque solide, plus solide que les précédents – Copernicus s’est défait du côté un peu punk de ses débuts, la qualité sonore est meilleure, ses harangues gagnent en efficacité. Il est entouré d’une trentaine de musiciens mais, surtout, encore et toujours, de Pierce Turner et de Larry Kirwan. C’est Deeper qui établit le modus operandi de Copernicus et qui le consacre – ce disque fera l’objet d’une tournée de concert, en Europe de l’Est particulièrement, immortalisée dans le film Live in Prague. Personnellement, la voix de Kirwan, qui assure les répons, m’irrite constamment, mais pour le reste, textes et accompagnements vont de pair. Et Copernicus n’est pas encore obnubilé par la cosmogonie et la physique atomique – il en parle déjà, mais pas que de ça.
The Copernicus back catalogue reissue program carries on. Deeper first came out as an LP in 1987. It’s a strong record, stronger than the previous ones – Copernicus has ridden himself of the punk overtones of his beginnings, sound quality is better, his rants are getting more efficient. He is surrounded by a cast of 30+ musicians, but mostly supported by Pierce Turner and Larry Kirwan. Deeper is the album that set Copernicus’s m.o. and brought him consecration – it would be turned into a concert tour, in Eastern Europe particularly, with one show immortalized in the film Live in Prague. I found Kirwan’s back vocals irritating, but that aside Copernicus’s vocals and the music backdrops go hand in hand. And Copernicus is not yet obsessed with cosmogony and nuclear physics – he’s already ranting about them, but other topics are covered.

2013-01-29

Délire actuel, 2013-01-29


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 29 janvier 2013
Broadcast of January 29, 2013

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Musique électronique / Portrait musical: P16.D4 : 1re heure: 3 nouveautés en musique électronique. 2e heure: Un portrait musical du groupe bruitiste expérimental P16.D4 à partir du coffret rétrospective Passagen.
Electronic Music / Musical Portrait: P16.D4: 1st hour: 3 new releases in electronic music. 2nd hour: A musical portrait of experimental noise group P16.D4 through the new retrospective box set Passagen.

(8:00 pm)




*RDECA RAKETA
Wir Werden
Wir Werden
19:20
God


(8:30 pm)





JEAN-MARC FOUSSAT
La Vie s'arrête
L'Oiseau
20:00
Fou Records

*FRANCISCO MEREINO
Untitled Phenomenas in Concrete (extrait/excerpt)
Untitled Phenomenas in Concrete
07:30
Cave 12 Orchestra


(9:00 pm)





*P16.D4
Kühe in 1/2 Trauer
Kühe in 1/2 Trauer
06:21

*P16.D4
Rückplötzlich (Scheitze)
Kühe in 1/2 Trauer
02:48

*P16.D4
Kryptogramme (7-11)
Distruct
04:43

*P16.D4
Passagen - Kryptokontur
Nichts Niemand Nirgends Nie
05:36

*P16.D4
Maba 4.12
acRID acME [OF] P16.D4
02:09


(9:30 pm)





*P16.D4
Zur Genese der Halbbildung
acRID acME [OF] P16.D4
19:46

*P16.D4
Inkubationskreise
Tionchor
03:06

*P16.D4
Strauchelnde Säulen
Tionchor
02:36


merci à/thanks to:

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

P16.D4
Un extrait du DVD inclus dans le coffret Passagen: une improvisation en répétition, 1987.
An excerpt from the DVD included in the Passagen box set: an improvisation filmed at a rehearsal, 1987.

Délire musical, 2013-01-29


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 29 janvier 2013
Broadcast Date: January 29, 2013

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: GENTLE GIANT / Spooky Boogie - Giant for a Day (Capitol)

(7:00 pm)




Mountains Crave
Ceremony
3:35
Kning Disk
Wish Luck Star
The Other Strangers
3:48
MÚM
Ladies of the New Century
Sing Along to Songs You Don’t Know
3:46
Euphono
*MR. VAST
Process of Illumination
Grievous Bodily Charm
4:48






(7:30 pm)




DAVID BOWIE
Hallo Spaceboy
Outside
5:15
Virgin
ABRAMIS BRAMA
Smakar Söndag
Smakar Söndag
3:14
Transubstans
Lend Some Treats
Survival Tricks
4:06
Public Eyesore/ugEXPLODE
Stay Strong, For Life, Always
Balcony
3:53
ind.
Nervously Counting Rosary Beads (extrait/excerpt: 7:00)
Nervously Counting Rosary Beads
7:00
ind.











merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

ANNA VON HAUSSWOLFF
Vidéomusique officielle pour la chanson “Mountains Crave”.
Official music video for the song “Mountains Crave.”