Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2013-10-04

2013-10-02/03: Perelman/Shipp/Maneri, Perelman/Shipp/Dickey/Cleaver, Nicolas Bernier, Seth Smith


2013-10-02/03

IVO PERELMAN, MATTHEW SHIPP & MAT MANERI / A Violent Dose of Anything (Leo Records)
L’association entre Ivo Perelman et Leo Records se poursuit cet automne avec deux nouveaux titres. A Violent Dose of Anything est un projet différent, plutôt original même. Il s’agit encore une fois de musique improvisée en studio, mais pour être utilisée dans un film (du Brésilien Gustavo Galvão). Oui, une musique de film entièrement improvisée, sans que les musiciens aient vu le film en question. Et pour cette session, Perelman a fait appel à un acolyte de longue date (le pianiste Matthew Shipp) et un joker, l’altiste Mat Maneri. J’aime beaucoup Maneri, alors j’attendais de grandes choses de ce disque. Or, je suis déçu – c’est bon, agréable, bien senti, mais la magie n’opère pas vraiment entre Maneri et Perelman. Où est-ce la forme (semi-)courte qui ne leur sied pas? Peut-être qu’avec une deuxième écoute… Toujours est-il que Perelman a publié nombre de disques supérieurs à celui-ci chez Leo ces dernières années.
The association between Ivo Perelman and Leo Records continues this fall with two new releases. A Violent Dose of Anything is a somewhat different and unusual project. This is still a free improvisation studio session, but it was recorded for use in a film (by Brazillian filmmaker Gustavo Galvão). Yes, entirely improvised film music, performed when none of the musicians had actually seen the film. And for this special session, Perelman opted for a sure value (Matthew Shipp on piano) and a wild card (Mat Maneri on viola). I love Maneri, so I was expecting great things from this record. But I’m disappointed. It’s good, enjoyable, honest free improvisation, but I don’t hear the spark, the magic I was expecting. Or is it that the (semi-)short form doesn’t fit this trio well? Perhaps a second listen will change my mind… In any case, Perelman has released several albums superior to this one on Leo in the last few years.

IVO PERELMAN, MATTHEW SHIPP, WHIT DICKEY & GERALD CLEAVER / Enigma (Leo Records)
Les trois musiciens qui participent à cette session aux côtés du saxophoniste Ivo Perelman figurent tous maintes fois sur la floppée d’autres disques parus récemment chez Leo. Mais c’est la seule session (pour l’instant?) à utiliser deux batteurs. Nous avons donc saxo ténor, piano et deux batteries. Musique puissante, dense et intense? Oui. Au point où Perelman a cru bon d’inclure deux duos entre Shipp et lui pour alléger le flot de l’album. Bonne idée. Dickey et Cleaver travaillent bien ensemble, en complétion plutôt qu’en antagonisme. Et Perelman et Shipp pousse l’énergie à fond, entraînés par la section rythmique. Ouf.  [Ci-dessous: un court extrait de l’album.]
All three musicians selected by sax player Ivo Perelman for this session are featured on numerous recent Perelmen CDs out on Leo. But this is the only session featuring two drummers. So we have tenor sax, piano, and two drum kits. Powerful, dense, and intense? You bet. To the point where Perelman saw fit to lighten up the track list with two duos between Shipp and himself. Good idea. Dickey and Cleaver work well together, complementing each other instead of playing off of one another. And Perelman and Shipp seem to draw energy from the percussives, pushing their dynamics further into the fortissimo range. [Below: a short excerpt from the album.]

NICOLAS BERNIER / frequencies (synthetic variations) (Entr’acte)
Ça crépite, ça vrombit et ça groove. Le nouveau mini-album de Nicolas Bernier, son premier entièrement constitué de sons synthétisés, évoque les expérimentations électroniques pures de Ryoji Ikeda, la techno ultra-minimaliste de l’étiquette Raster-Noton, l’esthétique glitch plus sale de Pita à ses débuts. Des fréquences se coupent et se recoupent, des sons filtrés à l’extrême s’immiscent à travers les battements. Or, le côté bruitiste de Bernier s’exprime aussi – pollutions, vagues émotives, force de frappe. 24 minutes, 15 pièces très courtes à écouter en mode aléatoire, un disque étonnant. Pas entièrement neuf dans la forme, mais très certainement inattendu.
It crackles, rumbles and grooves. Nicolas Bernier’s new EP, his first opus entirely made of synthesized sounds, evokes the pure electronic experiments of Ryoji Ikeda, the ultra-minimalist techno of the Raster-Noton label, the trashier glitch esthetics of early Pita. Frequencies cut each other, extremely filtered-out sounds seep in through the flaps and pulses. Yet, Bernier’s noisy side is also present – pollutions, emotional waves, a striking force. 24 minutes, 15 very short tracks to be listened to on random mode, a surprising record. Not a new form per se, but an unexpected twist for sure.

SETH SMITH / Lowlife (Fun Dog)
L’étiquette Fun Dog, qui publie des cassettes, a sorti la bande sonore du film Lowlife de Seth Smith (cinéaste et musicien), une fable étrange sur le délire lysergique d’un musicien, sélectionné par le festival Fantasia en 2012. La trame sonore utilise tuba, électroniques et boîtes à rythme (plus séparément qu’ensemble) pour tisser des ambiances inquiétantes et déstabilisantes. Prise seule, la musique se situe quelque part entre le post-industriel et l’expérimentation sonore. Plutôt réussi.
The cassette label Fun Dog has released the soundtrack to Lowlife, a film (and soundtrack) by Seth Smith about a musician’s descent into a drug-induced delirium (it was selected by the Fantasia festival in 2012). The soundtrack uses tuba, electronics and beatboxes (separately, not together) to weave disquieting and destabilizing atmospheres. Taken on its own, the music falls somewhere between post-industrial music and pure sonic experimentation. Rather interesting.

2013-10-02

2013-09-30/10-01: Malayeen, Rabih Beaini, The Stranger, Tara King Th, Electric Shepherd


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-09-30/10-01

MALAYEEN / Malayeen (Annihaya)
Étrange, déroutant et splendide album qui m’arrive de l’étiquette libanaise qui a publié le dernier album du Shalabi Effect. Malayeen est un trio composé de Charbel Haber à la guitare électrique et aux électroniques (j’ai chroniqué son album solo), Raed Yassin aux claviers, tourne-disques et électroniques, et le percussionniste Khaled Yassine, surtout au darbouka. Des morceaux enlevants, rythmés, souvent mélodiques, résolument arabes, déstabilisants aussi du côté des sons externes, des manipulations, des jeux de textures. “Samia”, 17 minutes, un feu roulant qui culmine dans un solo/duo de entre le darbouka de Yassine et un disque de darbouka inséré par Yassin. Génial.
A strange, troubling and gorgeous album I received from the Lebanese label that released the latest Shalabi Effect CD. Malayeen is a trio consisting of Charbel Haber on electric guitar and electronics (I reviewed his recent solo CD), Raed Yassin on keys, turntables and electronics, and percussionist Khaled Yassine, who mostly plays darbouka. Uplifting, beat-driven pieces, often melodic, definitely Arabic, with destabilizing touches from external sounds, sound manipulations, and textural plays. The 17-minute “Samia” is a roller-coaster ride culminating in a dizzying solo/duo between Yassine’s darbouka and a darbouka track from a record played by Yassin. Great stuff.

RABIH BEAINI / Albidaya (Annihaya)
Celui-ci est moins satisfaisant. Beaini joue de tous les instruments, surtout des électroniques, plus Piero Bittolo aux bois sur quelques pièces. Improvisations décousues, parfois minimalistes, ça ne m’a pas accroché.
This one I find a lot less satisfying. Beaini plays all instruments, mostly electronics, plus Piero Bittolo on woodwinds on half the tracks. Rambling improvisations, with minimalist leanings. It didn’t grab me.

THE STRANGER / Watching Dead Empires in Decay (Modern Love – merci à/thanks to Forced Exposure)
The Stranger est un (autre) pseudonyme de Leyland Kirby (aussi The Caretaker, V/Vm, etc.). Ce disque ajoute une rythmique plutôt dub à la palette ambiante microtonale de certains projets de Kirby – effets de flottement entre les notes, monde onirique en fluctuation, la pulsation servant de point d’ancrage pour ne pas partir complètement à la dérive. Intéressant, mais peu marquant.
The Stranger is a (yet another) project by Leyland Kirby (also The Caretaker, V/Vm, etc.). This album adds dub-like beats to the ambient microtonal sound palette featured in some of his recent endeavours – floating between notes, a dreamlike state in flux, the pulse acting like an anchor to prevent you from completely drifting away. Interesting, but not striking.

TARA KING TH / Uncolored Past / Uncolored Past, Pt. 2 (Petrol Chips)
Ayant beaucoup apprécié le nouveau disque de Tara King Th, Hirondelle et Beretta, j’ai récupéré ces deux mini-albums sur emusic (ils sont disponibles ailleurs aussi). Tout deux parus en 2012, quatre chansons chacun. Frêle voix féminine, orgue farfisa, rythmique – je retrouve ici les mêmes ingrédients et, sans l’élément “fausse trame sonore” du nouveau disque, ces EP proposent des chansons (beaucoup moins d’instrumentales) bien développées (pas de ponts musicaux et d’intermèdes). Bref, à moins que vous teniez à l’élément graphique de Hirondelle et Beretta (et, soyons honnête, il vaut le détour), commencez ici. De la bonne pop psychédélique rétro.
Having been impressed by Tara King Th’s new record Hirondelle et Beretta, I grabbed this two EPs on emusic (they’re probably available elsewhere too). Both released in 2012, both with four songs. Fragile female vocals, Farfisa organ, nice grooves – these are the ingredients found on the new album, minus the “fake soundtrack” element. The upside is that these EPs are more song-centric and the songs are better developed (no instrumental bridges and interludes). So, unless you want the visual aspect of the new album (and that aspect is worth it), start here. This is good retro psychedelic pop.

ELECTRIC SHEPHERD / The Imitation Garden (Electric Shepherd – merci à/thanks to Palomine Media)
Electric Shepherd est un trio de stoner rock/rock psychédélique de San Fransisco. Ceci est leur deuxième album, autoproduit (je n’ai pas entendu le premier). Fort agréable. Chansons longues, changements de tempo, l’orgue est agréable, la guitare adéquate (tout en manquant de créativité), bonne section rythmique. Et l’album offre un tout cohérent, avec de courtes improvisations ici et là, des pièces en deux parties, et même une reprise de thème. J’aime quand ça se tient bien comme ça.  [Ci-dessous: Écoutez l’album sur bandcamp.]
Electric Shepherd are a stoner/psychedelic rock trio from San Francisco. This is their second album, a self-released opus (I haven’t heard their debut). Pretty good, my friends. Long songs, tempo shifts, nice organ playing here and there, adequate guitar (I’d like that guitarist to show some more creativity at times though), good rhythm section. And the album presents a cohesive whole, with short improvisations, two-part pieces, and even reprises. I like it when an album holds up like that. [Below: Listen to the album on bandcamp.]

2013-10-01

Délire actuel, 2013-10-01


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 1er octobre 2013
Broadcast Date: October 1, 2013

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Jazz actuel / Improvisation libre (1/2): 1re heure: nouveautés en jazz actuel. 2e heure: nouveautés en musique improvisée. Même chose la semaine prochaine.
Avant-Jazz / Free Improvisation (1/2): 1st hour: New releases in avant-jazz. 2nd hour: New releases in free improvisation. And same thing next week.

(8:00 pm)




Nudge
Circuitous
06:30

PANDELIS KARAYORGIS TRIO
Idiosynchronicity
Cocoon
04:35

GIULLERMO GREGORIO, STEVE SWELL & PANDELIS KARAYORGIS
In the Cracks of Four
Window and Doorway
04:13

THE WHAMMIES
Skirts
Play the Music of Steve Lacy, Vol. 2
06:20

(8:30 pm)




LUÍS LOPES
Jungle Gymnastics
Live in Madison
07:29
DENNIS GONZÁLEZ YELLS AT EELS feat. AAKASH MITTAL
Shades of India
Colorado at Clinton
14:11

M.C.
Synesthesia
04:01


(9:00 pm)




FRANÇOIS CARRIER, MICHEL LAMBERT & JOHN EDWARDS
Mile End
Overground to the Vortex
10:56

COAT COOKE & RAINER WIENS
Dimension X Sound
High Wire
09:51


(9:30 pm)





SPONTANEOUS MUSIC ENSEMBLE
Newcastle 78A
New Surfacing
09:14

JORGE BACHMANN, JAY KREIMER & DAVID GRAVES
Foghorn
The July Amalgam
10:40
ALEXEY KRUGLOV, ALEXEY LAPIN, JAAK SOOÄÄR & OLEG YUDANOV
Triumph
Military Space
06:24


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

PANDELIS KARAYORGIS QUINTET
Un autre extrait de l’album Circuitous, ici en concert.
Live performance of another track from Circuitous.

FRANÇOIS CARRIER
Un concert complet avec Michel Lambert et Alexey Lapin. Une seule caméra, son correct sans plus, mais quelle prestation.
A complete concert with Michel Lambert and Alexey Lapin. Single camera, okay sound, wonderful performance.