Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2011-09-16

2011-09-15: Erkin Koray, Omar Souleyman, Bambara Mystic Soul


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-09-15

ERKIN KORAY / Meçhul: Singles & Rarities (Sublime Frequencies - merci à/thanks to Forced Exposure)
Erkin Koray est une référence incontournable du rock turc. Innovateur du rock psychédélique, il a intégré des éléments occidentaux à la musique populaire turque, puis, il s’est tourné vers l’Orient pour en emprunter des éléments. Meçhul ne propose pas du grand Koray. Il s’agit d’une compilation de 45 tours et de raretés des années 70 - des pièces peu entendues, pas des grands crus. Par contre, ce disque a le mérite de présenter plusieurs incarnations de Koray - le rockeur psychédélique, mais aussi l’arabisant et le chanteur folk.
Erkin Koray is THE reference in Turkish rock. An innovator in psychedelic rock, he integrated Western elements to Turkish pop music. Then, he turned to the East and borrowed elements from that part of the world too. Meçhul does not feature top-grade Koray material. This is a collection of B sides and rarities from the ‘70s – tracks rarely heard, not hits nor magnum opuses. However, this CD features several sides of Koray, from the psychedelic rocker to the folk singer and the creator of the Arabesque style.

OMAR SOULEYMAN / Haflat Gharbia: The Western Concerts (Sublime Frequencies - merci à/thanks to Forced Exposure)
Quatrième album du sultan du dabke à paraître chez Sublime Frequencies, Haflat Gharbia collige des extraits de concerts en Europe, en Amérique et en Australie, entre 2009 et 2011. Ce disque sonne mieux que les précédents. Il est également plus entraînant et donne de la profondeur au personnage de Souleyman, dont les albums précédents, enregistrés avec les moyens du bord, frôlaient parfois la caricature.
Fourth CD on Sublime Frequencies for the sultan of dabke. Haflat Gharbia culls tracks from live performances in Europe, America and Australia, 2009-2011. This record sounds better than the previous ones. It is also more driving and brings depth to Souleyman’s characters – previous albums, recorded with next to no means, occasionally bordered on caricature.

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Bambara Mustic Soul: The Raw Sound of Burkina Faso, 1974-1979 (Analog Africa - merci à/thanks to Forced Exposure)
Une compilation de rock de la Haute Volta (qui, depuis, est devenu le Burkina Faso). Une très belle sélection, particulièrement dans la 1re moitié de l’album, riche en folk et en rock. Les choses s’amollissent en fin de parcours, sans que ce soit vraiment grave. Plusieurs chansons mettent en vedette Amadou Ballaké.
A collection of rock music from Burkina Faso. Very fine selection, especially in the first half of the CD, full of rock and funk numbers. Things simmer down toward the end of the tracklist, but the music’s still fine. Amadou Ballaké is heavily featured with many tracks.

2011-09-14

2011-09-13: Aperture Trio, The Spanish Donkey, The Cambodian Space Project

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-09-13

APERTURE TRIO / scupin (Undercurrent Recordings)
Ce cdr met en vedette ltrois musiciens de la côte est canadienne: a vocaliste Tena Palmer, le guitariste Arthur Bull et le saxophoniste-clarinettiste Paul Cram. De très bonnes improvisations libres. C’est mon premier contact avec Palmer, une vocaliste vive. Et ça faisait trop longtemps que je n’avais pas entendu Bull, le Derek Bailey canadien. Convaincant.
This cdr features three musicians from Canada’s East Coast: vocalist Tena Palmer, guitarist Arthur Bull, and sax/clarinet player Paul Cram. Very good free improvisations. This is the first time Palmer lands on my radar, and she’s a vivid vocalist. And it has been too long since I last heard Bull, Canada’s answer to Derek Bailey. A convincing release.

THE SPANISH DONKEY / XYX (Northern Spy)
Un trio avant-métal composé du guitariste Joe Morris, du claviériste-bassiste Jamie Saft et du batteur Mike Pride. Deux longues pièces entre free jazz et drone-metal - comme une version speedée de Nadja. Puissant.  [Ci-dessous: Le trio en concert.]
An avant-metal trio consisting of guitarist Joe Morris, keyboardist/bassist Jamie Saft, and drummer Mike Pride. Two long tracks between free jazz and drone-metal – like a sped-up take on Nadja. Powerful.  [Below: A live video of the trio.]
The Spanish Donkey | NYC @ Death By Audio | 28 Jul 2011 from (((unartig))) on Vimeo.


THE CAMBODIAN SPACE PROJECT / 2011: A Space Odyssey (Metal Postcard - merci à/thanks to Forced Exposure)
C’est le groupe préféré du roi du Cambodge, semble-t-il. Des musiciens cambodgiens, français et australiens qui allient leurs forces pour produire un rock métissé et légèrement psychédélique. Chansons traditionnelles khmers et vieux hits locaux sont revisités – on va même jusqu’à coller un texte cambodgien au vieux succès “Venus”. Sympathique, amusant, court (30 minutes), et la chanteuse Srey Thy vaut le déplacement.
They are the King of Cambodia’s favourite band, or so they say. Musicians from Cambodia, France and Australia join forces to produces a crossbred form of slightly psychedelized rock music. Traditional Khmer songs and old local hits are revisited – they even stick Cambodian lyrics to the age-old Western World hit “Venus.” Short (30 minutes), fun, enjoyable, and singer Srey Thy is worth the price of admission.

2011-09-13

Délire actuel, 2011-09-13


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 13 septembre 2011
Broadcast of September 13, 2011

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Parcours libre: Deux heures de musique sans thématique précise, avec comme point de fuite trois nouveautés de l’étiquette Monotype
Freestyle Journey: Two hours of music selected with no particular theme in mind, though three new releases from Monotype Records served as tangents.

COLLECTIONS OF COLONIES OF BEES / Lawns (6:46) - Giving (Home Tapes)
SCHNAAK / My Robot Garden (4:43) - Wake Up Colossus (Discorporate Records)
SCREENS / Better to Burn Than Not to Freeze (3:55) - Screens (What Delicate)

EUGENE ROBINSON & PHILIPPE PETIT / The Table, The Stone (extrait/excerpt: 5:00) - The Crying of Lot 69 (Monotype)
VULTURES QUARTET & PHILIPPE PETIT / Tourbillon (6:56) - Tourbillon d’obscurité (Sub Rosa)
SCANNER & DAVID ROTHENBERG / You Can’t Get There from Here (5:05) - You Can’t Get There From Here (Monotype)

TROPHIES / He was a very foxy gentleman (10:59) - Become Objects of Daily Use. (Monotype)

WOZZECK / Act III: Comics (23:00) - Act III: Comics (Intonema)
HOBOCOMBO / Bird’s Lament (3:41) - Now that it’s the opposite, it’s twice upon a time (Trovarobato Parade)

DOUG VAN NORT / Outer (8:11) - Quartet for the End of Space (Pogus)
**R/S [PETER REHBERG & MARCUS SCHMICKLER] / Chicago II (10:09) - USA (Pan)

PAOLO ANGELI & TAKUMI FUKUSHIMA / Vuoto a rendere (extrait/excerpt: 3:30) - Itsunomanika (ReR Megacorp)

Merci à/thanks to:



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

EUGENE ROBINSON & PHILIPPE PETIT
La bande-annonce du disque.
Trailer for The Crying of Lot 69.

COLLECTIONS OF COLONIES OF BEES
“Lawns” en concert, novembre 2010.
“Lawns” live, November 2010.
Collections of Colonies of Bees - Lawn from Hometapes on Vimeo.


Délire musical, 2011-09-13


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 13 septembre 2011 (rediffusion le 19 septembre)
Broadcast Date: September 13, 2011 (rebroadcasted on Sept. 19)

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: SHARCÜT / (Retarded) Samurai Deluxe - EP (ind.)

*BROKEN HEART COLLECTOR / Get the Dog (3:14) - Broken Heart Collector (Discorporate Records)
FRANK ZAPPA & THE MOTHERS OF INVENTION / Absolutely Free (3:25) - We’re Only in It for the Money (Ryko)
TRABAND / Taková ženská (4:32) - Neslýchané (Indies Scope)
**ROTFRONT / Vodka & Garlic (3:27) - Visa Free (Essay Recordings)

AUT’CHOSE / Le freak de Montréal (3:40) - Chanson d’épouvante (Audiogram)
PLUME LATRAVERSE / Sortie des artistes (1:44) - Le lour passé de Plume, Vol. 5 (Disques Dragon)
**TRUBROT / Sunbath (3:49) - Undir Ahrifum (Shadoks)

GIOVANNI FRANCESCA, ALDO GALASSO & DARIO MIRANDA / Mod 4 (5:28) - Telegraph (Leo Records)
FLUID / AIC (5:18) - Duality (Alrealon Music)

NO-MAN / Mixtaped (extrait/excerpt: 6:00) - Schoolyard Ghosts (Kscope)


Merci à/thanks to:



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

AUT’CHOSE
“Le freak de Montréal”, live en 1975.
“Le freak de Montréal” live in 1975.


2011-09-12: Roxanne Turcotte, Christian Calon, Anthony Braxton

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-09-12

ROXANNE TURCOTTE / Désordres (empreintes DIGITALes)
Il y a toujours une certaine légèreté dans les œuvres de Roxanne Turcotte, une légère inhabituelle en musique acousmatique. Désordres, son troisième disque chez empreintes DIGITALes, propose deux heures de pièces composées entre 2003 et 2008. À une exception (“Sous écoute!”, 10 minutes), elles sont toutes soit courtes, soit constituées de mouvements courts. Cette brièveté des idées exposées ne traduit pas une recherche sonore moins poussée, mais simplement une approche qu’on pourrait qualifier de plus populaire. C’est à dire que, souvent, le propos de Turcotte est plus immédiatement palpable, sensible, et moins médiatisé à travers la culture. Du coup, Désordres offre une excellent initiation à l’art sonore. Cela dit, l’album, en péchant par excès (2 heures, 9 œuvres), est quelque peu décousu, et ce manque de cohésion se reflète même dans sa pièce la plus longue, la suite “Musée sonore” (41 minutes), un peu factice dans l’assemblage de ses parties. Paru en DVD-audio, avec versions 5.1 et stéréo.  [Ci-dessous: Écoutez plusieurs extraits sur le site d’electrocd.]
There has always been a certain lightness to Roxanne Turcotte’s works, a lightness seldom experienced in acousmatic music. Désordres, her third album for empreintes DIGITALes, features two hours of works composed between 2003 and 2008. Except for one piece (“Sous écoute!”, 10 minutes), everything here is either short or made of short movements. Just because her ideas are exposed in short durations doesn’t mean her artistic approach isn’t as “deep” as other empreintes DIGITALes composers. Simply, she adopts a more “popular” approach, i.e. often her message is more immediately tangible, sensible, and less mediated through culture. Just for that, Désordres makes an excellent initiation to sound art. However, that being said, paradoxically, by being so long (two hours, nine works), the album gets a bit incoherent, and this lack of cohesion is reflected in its longest work, the 41-minute suite “Musée sonore”, whose sequence of movements seems a bit haphazard. Released as a DVD-audio with 5.1 and stereo mixes.  [Below: Several excerpts available for streaming on electrocd’s website.]

CHRISTIAN CALON / Le projet Ulysse (empreintes DIGITALes)
Parlant de légèreté et de médiation à travers la culture, Le projet Ulysse est l’antithèse de Désordres. Ancré fermement dans le mythe d’Ulysse, l’œuvre fait appel à un livret étoffé, en français, en anglais et en allemand. Son sens est multiple, difficile, et ce texte, mis de l’avant résolument, détourne l’attention de la musique et des procédés utilisés. Parmi les narrateurs, on trouve entre autres la chanteuse Shelley Hirsch (qui fait beaucoup plus que narrer), l’acteur Gabriel Gascon, le poète Fortner Anderson, le dramaturge Wajdi Mouhawad et le compositeur Ned Bouhalassa. Fait intéressant: cette parution sur DVD audio comporte une piste visuelle qui propose des photos de la performance, ainsi qu’une partition graphique défilante. Malgré son ambition, je trouve ce théâtre sonore quelque peu décevant.
Speaking of lightness and mediation through culture, Le projet Ulysse is the perfect opposite of Désordres. Firmly rooted in the myth of Ulysses, this work is backed by an extensive narrative in French, English and German. These lyrics are the star of this show, and their multiple and difficult meanings are making it difficult to focus on the music or the electroacoustic treatments. Among the voices participating to this work are singer Shelley Hirsch (who does a lot more than narrating), actor Gabriel Gascon, poet Fortner Anderson, playwright Wajdi Mouhawad, and composer Ned Bouhalassa. Interesting fact: this DVD-audio release includes a video track with stills from the performance and a scrolling graphic score. Despite its ambition, I find this audio drama somewhat disappointing.

ANTHONY BRAXTON / Two Compositions (Festival of New Trumpet Music) 2007 (New Braxton House)
En 2007, dans un festival de trompette, Taylor Ho Bynum a présenté deux compositions d’Anthony Braxton pour ensemble de cuivres - des œuvres très peu connues et rarement entendues. “Composition No. 103” pour sept trompettes explore les diverses possibilités timbrales et texturales de cet alignement particulier, mais elle demeure assez sèche et clinique. “Composition No. 169” pour cinq cuivres (cornet, trompette, cor français, trombone et tuba) est plus accomplie et nettement plus intéressante à l’oreille. Un enregistrement décent offert en août 2011 aux abonnés de New Braxton House et disponible aussi à la carte.
In 2008, Taylor Ho Bynum presented to Braxton works for brass instruments at a trumpet festival. Both works are very little known and rarely heard. “Composition No. 103” for seven trumpets explores the various timbral and textural possibilities of this particular line-up, but it remains rather dry and clinical-sounding. “Composition No. 169” for brass quintet (cornet, trumpet, French horn, trombone, tuba) is more fully realized and a lot more interesting to the ear. A decent recording, offered to New Braxton House subscribers in August 2011, also available a la carte.

ANTHONY BRAXTON / Composition No. 19 (For 100 Tubas) (New Braxton House)
Parlant d’œuvre peu connue et rarement jouée, la seconde parution d’août 2011 propose la captation, en juin 2006, d’une performance de “Composition No. 19”, écrite pour quatre bataillons de 25 tubistes. Orgie de graves en mouvement, drones riches, exploration méticuleuse d’une palette sonore limitée et d’une spatialisation à grande échelle.
Speaking of little-known, rarely-played works, New Braxton House’s second release for August 2011 is a June 2006 recording of “Composition No. 19” for four batallions of 25 tuba players. An orgy of low notes in motion, with rich drones, the meticulous exploration of a rather limited sound palette in a large-scale spatialization.

2011-09-12

2011-09-08/09: John Zorn, Adam Rudolph's Moving Pictures, Anthony Braxton


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-09-08/09

JOHN ZORN / Femina (Tzadik)
John Zorn n’en est pas à sa première production splendide, mais Femina déclasse la plupart de ses parutions précédentes au chapitre du visuel. Le livret de 52 pages de Kiki Smith est tout simplement ravissant. Femina, un hommage aux femmes dans les arts, est une composition par fiches (les “file cards” qu’il a déjà utilisées) pour un sextette entièrement féminin. Harpe, violon, violoncelle, piano, percussions et électroniques (l’inévitable Ikue Mori). Une œuvre qui se déroule par tableaux, pas toujours tendres, parfois poignants, exécutés avec adresse. Du grand Zorn de la voie du milieu, loin à la fois des excès de Moonchild et de la mièvrerie des Dreamers.
John Zorn already has a few beautiful packages in his discography, but Femina outdoes most of them as a physical object. Kiki Smith’s 52-page booklet is downright gorgeous. Femina – a tribute to women in the arts – is a file card composition for an all-female sextet. harp, violin, cello, piano, percussion, and electronics (the unavoidable Ikue Mori). The work unfolds in tableaux  – not all of them are sweet, some are poignant, and they are all virtuosically executed. This is a major work for Zorn, and a mid-world thing in his musical universe, i.e. far from both Moonchild’s excesses and The Dreamers’ cheesiness.

ADAM RUDOLPH’S MOVING PICTURES / Both/And (Meta Records)
Le percussionniste Adam Rudolph présente un grand ensemble qui rappelle un peu les récents grands ensembles de Wadada Leo Smith, en moins électrique et plus percussif. Un jazz rythmé, aux arrangements complexes - chaque musicien joue de plusieurs instruments, ce qui enrichit d’autant plus la palette sonore, et les instruments traditionnels abondent dans la section des enfants. Les cordes alanguissent la musique, mais pas de manière catastrophique. Un bon disque de jazz créatif. La série des “Dance Drama” se distingue.
Percussionist Adam Rudolph presents a large ensemble that brings to mind Wadada Leo Smith’s own recent large ensembles, though with less electric guitars and more percussion. Beat-driven jazz with complex arrangements - each musician plays several instruments, which enriches the band’s sound palette, and there’s a LOT of traditional instruments in the winds section. The strings section tends to weight down the music, though not to a catastrophic level. A good album of creative jazz. The “Dance Drama” tracks stand out.

ANTHONY BRAXTON / Composition, Improvisation, Synthesis: Selections from the Tri-Centric Foundation Archives (New Braxton House)
Le 15 septembre, New Braxton House publie un objet rare, possiblement unique, et qui s’avérera très utile: une compilation d’Anthony Braxton! Composition, Improvisation, Synthesis propose 79 minutes de musique sélectionnées parmi les diverses parutions de l’étiquette réactivée de Braxton. Au menu: des archives sonores (la série “Bootleg”) remontant aux années 70, un duo avec Max Roach, des extraits de divers projets et, comme finale, un extrait de l’opéra Trillium E à paraître en octobre. La sélection est soignée compte tenu qu’aucune pièce n’est présentée intégralement et le tout s’écoute relativement bien. Surtout, ce disque propose un regard vaste et intelligent sur la musique de Braxton, avec assez d’étonnement pour surprendre le nouveau venu sans le dérouter complètement. Ah oui, et ce disque paraît sous forme numérique GRATUITEMENT.
On September 15, New Braxton House will release a rare thing, possibly a unique thing, and a thing that should prove quite handy: an Anthony Braxton compilation CD! Composition, Improvisation, Synthesis features 79 minutes selected from various releases on Braxton’s recently reactivated label. The tracklist includes archival recordings (the “Bootleg” series) arching back to the ‘70s, a duo with Max Roach, excerpts from various projects and, as a finale, an excerpt from the opera Trillium E to be released in October. Tracks have been carefully selected and edited - since no track here is presented in its complete form – and the whole thing makes a fine listen. Most of all, this record offers a comprehensive and intelligent look on Braxton’s œuvre, with enough stun factor to take newbies by surprise without making them flee (hopefully). Oh yeah, and this album is released as a FREE DOWNLOAD.