Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2012-11-09

2012-11-08: Fausto Balbo, Grischa Lichtenberger, Chaton/Moor, Frank Lowe Quintet


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-11-08

FAUSTO BALBO / Login (Afe Records)
Login propose un voyage à travers l’espace et le temps. Fausto Balbo, à partir d’une lutherie restreinte, a concocté une série de pièces qui nous transportent des pionniers de la musique électronique à la kosmische musik, en passant par le glitch, l’ambiant et le très expérimental (“Will Future Man Develop a Third Ear?” est faite d’émissions otoacoustiques pour chuinter dans l’oreille interne – une longue et pénible pièce qui nuit au disque). Beaucoup de choses agréables, une belle courbe d’écoute (à l’exception de la dernière pièce sus-mentionnée), une lancée créative qui se maintient: c’est du solide. [Ci-dessous: Bande-annonce de l’album.]
Login is a journey through space and time. Fausto Balbo, using a limited instrumentarium, has devised a series of pieces that take us from pioneering electronic music to kosmische musik, glitch, ambient, and experimental music (“Will Future Man Develop a Third Ear?” consists of otoacoustic emissions that chirp inside the inner ear – a long and boring piece, the album’s only downside). Lots of enjoyable stuff, a fine listening curve (except for the aforementioned last track), a sustained creative flow: this is solid stuff. [Below: Watch the official album preview.]

GRISCHA LICHTENBERGER / And IV (Inertia) (Raster-Noton - merci à/thanks to Dense Promotion)
Une heure de techno minimaliste nouveau genre, affranchie de la glitch. Travail de transformation et de recombination de sources sonores déconstruites à l’extrême. Piièces courtes, aux rythmiques souvent complexes, avec des moments ambiants. Une esthétique recherchée, une démarche impressionnante, des résultats impeccables.
One hour of a new kind of minimal techno freed from the glitch ethos. Extensive transformation and recombination of extremely deconstructed sound sources. Short pieces with often complex rhythmics and ambient moments. Sophisticated aesthetics, impressive processes, impeccables results.

ANNE-JAMES CHATON & ANDY MOOR / Transfer/4: Inbound/Outbound (Unsounds - merci à/thanks to Dense Promotion)
Enfin, la série Transfer est maintenant complète, avec la parution de ce quatrième 45 tours. Cette fois, Anne-James Chaton et Andy Moor nous invitent à prendre le train. Sur la première pièce, c’est le métro: sur un tapis de boucles lentes à ambiance dub, diverses voix énumèrent des stations de métro des quatre coins du monde. Intéressant, sans plus. Sur la face B, par contre, on a droit au clou de la série: “Not Guilty”, où Chaton énumère toute une série d’assassins présumés tirés des romans d’Agatha Christie et tous jugés non coupables du meurtre de l’Orient Express”, justification à l’appui. Sombre, claustrophobe, décadent.
Finally, the Transfer series is now complete, with the release of this fourth 7” record. This time, Anne-James Chaton and Andy Moor take us for a train ride. On side A, that train is the metro: over a flourish of slow dub-infused guitar loops, various voices recite names of metro stations from around the world. Interesting, but that’s it. On side B, however, we are treated to the strongest song of the whole series: “Not Guilty,” where Chaton ticks off a list of presumed assassins from Agatha Christie’s novels, ruling each one out as “not guilty” of the Murder on the Orient Express. Dark, claustrophobic, decadent.

THE FRANK LOWE QUINTET / The Loweski (ESP-Disk)
Trente-huit minutes de matériel enregistré le même soir que le contenu de l’album Black Beings de Frank Lowe (1973), avec le même personnel: le saxophoniste Joseph Jarman de l’AACM (il ouvre l’improvisation continue avec un terrifiant solo de 6 minutes), Raymond Lee Cheng au violon électrique, le batteur Rashid Sinan et un jeune William Parker. Le jeu de ce dernier manque de punch et de couleur, le violon de Cheng est mal amplifié – nasillard, sans rondeur, mais l’interaction entre Jarman et Lowe est digne d’intérêt. The Loweski est une charge free ne laissant aucune chance aux néophytes: brutale, stridente, rebelle.
Thirty-eight minutes of material recorded on the same night as what became Frank Lowe’s 1973 LP Black Beings, with the same line-up: AACM saxman Joseph Jarman (opening the single uninterrupted improvisation with a terrifying six-minute solo), Raymond Lee Chang on electric violin, drummer Rashid Sinan, and a young William Parker on bass. The latter’s playing lacks punch and colours, and Cheng’s violin is badly amplified – it sounds shrill and flat. However, the interaction between Jarman and Lowe is worthwhile. The Loweski is a charge of fire music that leaves no chance to the unsuspecting: it’s brutal and screaming.

2012-11-08

2012-11-07: Nicols/Hargreaves, Graculus, Mazzu'/Siwula/Troja, Ratchet Orchestra


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-11-07

MAGGIE NICOLS & PHIL HARGREAVES / Human (whi music)
Superbe collaboration entre la vocaliste expérimentale Maggie Nicols et le multi-instrumentiste et vocaliste Phil Hargreaves. Human est une œuvre continue en huit mouvements à travers laquelle court le poème-titre de Hargreaves. Long et délicat collage d’interventions vocales, d’improvisations acoustiques, d’enregistrements de terrain et de textures électroniques. C’est fin, captivant, poignant parfois [“Fugue (We Are Not Certain)”] et – chose grandiose – habité d’une honnêteté et d’une immédiateté rares dans ce type de collaboration construite par échanges répétés de fichiers.  [Ci-dessous: Un extrait disponible sur le site de whi music.]
A splendid collaboration between experimental vocalist Maggie Nicols and multi-instrumentalist/vocalist Phil Hargreaves. Human is a work in eight movements through which runs Hargreaves’ title poem. A long and delicate collage of vocal interventions, acoustic improvisations, field recordings, and electronic textures. Sophisticated, captivating, poignant at times [“Fugue (We Are Not Certain)”] and – the greatest feat here – imbued with honesty and immediacy, rare qualities in this kind of collaboration where files are exchanged back and forth. [Below: An excerpt found on the whi music website.]

GRACULUS / Small Things (whi music)
Duo composé de Richard Harding à la guitare classique et Phil Hargreaves au saxo soprano et à la flûte. Trente-quatre courtes pièces, des improvisations je crois. Grande pureté acoustique, même si Hargreaves utilise des techniques étendues parfois bruitistes. Thèmes délicats imbus d’un certain classicisme. En fait, l’intérêt de ce disque réside dans cette cohabitation entre improvisation libre et classicisme. Cela dit, il y a des redites et ça n’atteint pas le niveau de Human ci-dessus.
Duo consisting of Richard Harding on classical guitar and Phil Hargreaves on soprano sax and flute. 34 short pieces, all improvisations I believe. Acoustic purity, although Hargreaves uses extended techniques that occasionally border on noise. Delicate themes steeped in classicism. In fact, the main interest of this record resides in this cohabitation between free improvisation and classicism. That being said, it runs long and it doesn’t match the level of Human (reviewed above).

GIANCARLO MAZZU’, BLAISE SIWULA & LUCIANO TROJA / D’istante3 (Slam Productions)
Rencontre d’improvisation libre entre le saxophoniste-clarinettiste Blaise Siwula, le pianiste Luciano Troja et le guitariste-batteur Giancarlo Mazzu’. Belle chimie entre les trois. Beau parallélisme entre le phrasé de Siwula et celui de Troja, ce qui permet d’intégrer le premier à la cellule créative forte de Troja et Mazzu’. recommandé.
Free improvisation meeting between sax/clarinet player Blaise Siwula, pianist Luciano Troja, and guitarist/percussionist Giancarlo Mazzu’. Fine chemistry between all three. Nice affinities between Siwula’s phrasing and Troja’s phrasing, which makes it easy for the former to insert himself within the strong creative nucleus between Troja and Mazzu’. Recommended.

 RATCHET ORCHESTRA / Hemlock (Drip Audio)
Enfin, le disque du Ratchet Orchestra qui donne la pleine mesure de l’ensemble. Enregistré sur trois jours à l’Hotel2Tango, juste avant la prestation du groupe au FIMAV 2011, Hemlock propose un répertoire solide et maîtrisé. Trente musiciens s’attaquent ainsi aux compositions du contrebassiste et chef Nicolas Caloia. Oui, trente, et un instrumentarium purement big-band – la seule électricité en présence étant celle de deux guitares électriques. Et c’est presque tout le Montréal créatif qui participe: Jean Derome, Lori Freedman, Damien Nisenson, Gordon Allen, Tom Walsh, Joshua Zubot, Guido del Fabbro, Jean René, Sam Shalabi, Guillaume Dostaler, John Heward – et j’en passe plusieurs. Très heureux de voir Caloia et son ensemble avoir enfin droit au disque qu’ils méritent.  [Ci-dessous: “Wish - part 1”, l’une des trois pièces de l’album à écouter sur le site de Drip Audio.]
Finally, a Ratchet Orchestra release that gives the full measure of this gigantic band. Recorded at Hotel2Tango over three days, right before Ratchet’s performance at FIMAV 2011, Hemlock features a strong and well-rehearsed repertoire. Thirty musicians perform the compositions of bassist/leader Nicolas Caloia. Yes, thirty, and the instrumentarium is pure big-band – the only electricity found here is two guitars. And almost all of creative music Montreal is on this: Jean Derome, Lori Freedman, Damien Nisenson, Gordon Allen, Tom Walsh, Joshua Zubot, Guido del Fabbro, Jean René, Sam Shalabi, Guillaume Dostaler, John Heward – and that’s obviously only a few. I’m very happy to see Caloia and his band finally being given the means to release a record of this quality. [Below: “Wish - part 1,” one of three tracks you can listen to and download from Drip Audio’s website.]

2012-11-07

2012-11-06: Eugene Carchesio, Marc Ducret, Hobson's Choice, Sleeping in Vilna, Steve Hackett


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-11-06

EUGENE CARCHESIO / Circle Music (Room40 - merci à/thanks to Dense Promotion)
Eugene Carchesio semble avoir un statut mythique en Australie, mais je connais très peu son travail (en fait, je ne connais que son projet DNE). Circle Music est le premier volet d’une série de rééditions de son catalogue. Format virtuel seulement. Le communiqué de presse ne spécifie pas quand Circle Music a été composé. Il s’agit d’un cycle de sept pièces de musique électronique qui touchent à la techno minimaliste et à l’électronique expérimentale ambiante. Séquences circulaires de bips et de notes, musique répétitive, très lentement évolutive, pas particulièrement originale. Je ne suis pas convaincu.
Eugene Carchesio seems to have a mythical status in Australia, but I only know a very small part of his work (his DNE project). Circle Music is the first installment in a series of download-only reissues. The press release doesn’t say when Circle Music was made. It consists in seven pieces of electronic music that range from minimal techno to experimental ambient. Circular sequences of beeps and tones; repetitive, slowly evolving music, not very original. I am not convinced.

MARC DUCRET / Tower, vol. 4 (Ayler Records)
Première surprise: On a sauté le volume 3 dans cette série. Deuxième surprise: ce volume présente Marc Ducret en solo plutôt qu’en groupe. Troisième surprise: ce disque fait moins de 40 minutes au lieu de faire plus d’une heure comme les deux premiers volumes. Il s’agit d’un composite de deux concerts de guitare acoustique solo (31 mai 2011 et 24 février 2012). Contraste intéressant avec les deux premiers volumes, et précisons que, pour l’essentiel, le répertoire est le même, y compris “Real Thing #1” et “Real Thing #2”, des monstres en groupe. Le jeu de Ducret, agile et nuancé, est source de plaisir. Et la brève citation de “Electricity” de Joni Mitchell en fin de parcours est la proverbiale cerise sur le gâteau.  [Ci-dessous: “Real Thing #2” en solo.]
First surprise: There’s no volume 3 in this series yet. Second surprise: this set features Marc Ducret in solo instead of in a band setting. Third surprise: this CD runs under 40 minutes, instead of the 60+ minutes of the first two volumes. Tower, vol. 4 is a composite from two solo acoustic guitar concerts (May 31, 2011 and February 24, 2012). Interesting contrast with the all-out electric volumes 1 and 2, and I should point out that for the most part, this is the same repertoire, including the huge group numbers “Real Thing #1” and “Real Thing #2.” Ducret’s playing, agile and nuanced, is a real source of enjoyment. And the brief quote from Joni Mitchell’s “Electricty” at the tail end of the record is the proverbial icing on the cake.  [Below: “Real Thing #2”, solo version.]

HOBSON’S CHOICE / Of the Waves (Barnyard Records)
Le groupe Hobson’s Choice mélange jazz créatif vocale et chanson folk. Of the Waves est leur premier long-jeu, après deux mini-albums autoproduits. Une chanteuse (Felicity Wiliams, elle me fait penser à Flora Purim), trompette, guitare (acoustique et électrique) basse acoustique, batterie, et vibraphone/marimba. Très belle instrumentation, arrangements soignés et aériens, on frôle parfois l’univers de Joni Mitchell dans l’écriture. Musique facile d’approche sans tomber dans la facilité. Et très gracile.
Hobson’s Choice blend creative vocal jazz and folk song. Of their Waves is the band’s debut full-length, after two self-produced EPs. Female voice (Felicity Williams, she reminds me of Flora Purim), trumpet, guitar (acoustic and electric), acoustic bass, drum kit, and vibes/marimba. Gorgeous instrumentation, sleek and aerial arrangements, with the songwriting bordering on Joni Mitchell’s territory at times. Accessible music that doesn’t lower itself to the most common denominator. And so gracile...

SLEEPING IN VILNA/ Why Waste Time (Ayler Records)
Un titre dangereux, ça: “pourquoi perdre mon temps?” Je n’irais pas jusqu’à dire que j’ai effectivement perdu mon temps avec ce disque, mais je doute le réécouter un jour. Sleeping in Vilna fait dans la chanson improvisée - en ce sens, ils me rappellent The New Songs ou The Magic I.D. Mike Ladd lit, rumine et parfois (ouf) rap ses textes d’un air trop détaché à mon goût, tandis que l’accompagnement improvisé par Dave Randall (guitare), Carol Robinson (clarinette) et Dirk Rothbrust (percussions) lève rarement.
That’s a dangerous title. I won’t go as far as saying I wasted my time with this CD, but I doubt I’ll ever listen to it again. Sleeping in Vilna are playing improvised songs (with lyrics penned down), and as such they remind me of The New Songs and The Magic I.D. Mike Ladd reads, mumbles and (yikes) raps his lyrics in a tone way too detached to be engaging, while the accompaniement improvised by Dave Randall (guitar), Carol Robinson (clarinet) and Dirk Rothbrust (perc) rarely takes off the ground.

STEVE HACKETT / Genesis Revisited II (InsideOut)
Bon Dieu, il y aurait tout un roman à écrire... 14 ans après Genesis Revisited, Steve Hackett propose une deuxième fournée, un disque double cette fois, de chansons de Genesis refaites. Étrangement, cette fois il a, d’un côté, élargi son champ d’action (en incluant aussi des pièces de ses albums solos, dans la mesure où ces pièces ont un lien avec l’histoire du groupe), tout en réduisant ses ambitions créatives de l’autre. En effet, les versions proposées ici s’en tiennent beaucoup plus aux originales. Plutôt que de réinventer la roue (il y avait beaucoup d’audace, parfois mal placée, sur Genesis Revisited), Hackett se limite souvent cette fois à donner aux chansons archi-connues un fini plus réussi, un son plus moderne etc. Ça réussit souvent bien, par exemple dans la phénoménale “Shadow of the Hierophant” (Hackett et Steven Wilson aux guitares) ou dans “Blood on the Rooftops”, dépoussiérée. Les changements sont subtiles et parfois fort à propos – le duel de guitares entre Hackett et Roine Stolt dans “The Return of the Giant Hogweed”, l’ajout d’une intro à “Dancing with the Moonlit Knight”, etc. C’est au chapitre des chanteurs que le bât blesse parfois, même si chacun apporte sa couleur – et rien de mieux que “Supper’s Ready” pour juger de l’effet d’ensemble, puisque chaque section de l’épique a droit à une voix différente (Hackett se charge de “Willow Farm”!). Mes sélections préférées? Steven Wilson chantant “Can-Utility and the Coastliners”; “Please Don’t Touch”, “The Chamber of 32 Doors” et “A Tower Struck Down” dans lesquelles on a remplacé les bass pedals par une contrebasse (wow!); le mordant de “Fy on a Windshield”. Entre autres.
Good Lord, there’s so much to say here... 14 years after Genesis Revisited, Steve Hackett has delivered a second batch of Genesis covers – a double CD this time. Strangely he has simultaneously opened up his field of action (by including some of his solos songs, as long as they were related to Genesis’s history) and lowered his creative ambitions. He is sticking much closer to the originals here. Instead of reinventing the wheel (Genesis Revisited was bold, if anything), Hackett limits himself to giving the songs a fresh recording, fixing things his way in the process. It often works out well, as in the glorious “Shadow of the Hierophant” (Hackett and Steven Wilson on guitar), or in the dusted-down and lifted-up “Blood on the Rooftops”. Changes are mostly subtle and at times well-advised – the guitar war between Hackett and Roine Stolt in “The Return of the Giant Hogweed”, the addition of an intrio to “Dancing with the Moonlit Knight”, etc. Where things hurt more than they help is in the singing department. However, each singer brings in a different colour, and there’s no better place to witness that than in “Supper’s Ready”, where each section is sung by a different guy – and Hackett kept “Willow Farm” for himself! My favorite cuts? Steven Wilson singing “Can-Utility and the Coastliners”; replacing the bass pedals with a double bass in “Please Don’t Touch”, “The Chamber of 32 Doors” and “A Tower Struck Down” (wow!); the hammering feel in “Fly on a Windshield”. Among other things.

2012-11-06

Délire actuel, 2012-11-06


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 6 novembre 2012
Broadcast of November 6, 2012

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Avant-Rock / Revisitons nos classiques: 1re heure: Quelques nouveautés du côté du rock d’avant-garde. 2e heure: Le segment mensuel Revisitons nos classiques, avec des disques de Magma, Jackie-O Motherfucker et John Oswald.
Avant-Rock / Let’s Revisit Some Classics: 1st hour: A handful of new releases from the avant-rock front. 2nd hour: Our monthly segment where we revisit three classic albums. This month: Magma, Jackie-O Motherfucker, and John Oswald.

(8:00 pm)




That Right, Go Cats
That's Right, Go Cats
21:55
Siluh Records


(8:30 pm)





*ELEPHANT9 & REINE FISKE
Atlantis
Atlantis
12:57

SH.TG.N
Shitgun
SH.TG.N
04:19

Fear of Mapping
No Fiction Now!
06:51
FIIUM SHAARRK


(9:00 pm)





MAGMA
Kohntarkosz Part 1
Kohntarkosz
15:24

Native Einstein
Fig. 5
06:33
ATP/Records


(9:30 pm)





JACKIE-O MOTHERFUCKER
Your Cells Are in Motion
Fig. 5
09:09
ATP/Records

JOHN OSWALD
Pretender
69plunderphonics96
03:35

JOHN OSWALD
Brown
69plunderphonics96
03:56

JOHN OSWALD
Dab
69plunderphonics96
07:13


merci à/thanks to:

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

REVISITONS NOS CLASSIQUES / LET’S REVISIT SOME CLASSICS
La liste complète des disques présentés dans ce segment.
The complete list of “classics” presented in this segment since October 2011.

MAGMA
Un extrait de “Mekanik Destruktiw Kommandoh” (en concert, 2000).
An excerpt from “Mekanik Destruktiw Kommandoh” (live, 2000).

Délire musical, 2012-11-06


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
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Édition du 6 novembre 2012
Broadcast Date: November 6, 2012

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: *AKRON / Picabo - Voyage of Exploration (Vampisoul)_

(7:00 pm)




Teomatilistli
Quetzalcoatl
2:55
**GETATCHEW MEKURIA & THE EX & FRIENDS
Abbay Abbay / Yene Ayal
Y’Anbessaw Tezeta
4:31
THE ZYDEPUNKS
When My Ship Sails Away
Finisterre
3:40
Nine Mile Records
Movie Lot
By Hand
5:06
3 handed productions
BIRCH BOOK
Birch Sap
Fortune & Folly
2:12
Helmet Room






(7:30 pm)




MOUNT EERIE
Lone Bell
Clear Moon
4:15
P.W. Elverum & Sun
*AKRON
Rabbits in Orbit
Voyage of Exploration
3:06
Vampisoul
THE BOOKS
Smells Like Content
Lost and Safe
3:45
Temporary Residence
***IMPLODED VIEW
That’s Thrift
Picnics with Pylons
3:50
ESTRADASPHERE
The Dapper Bandits [extrait/excerpt]
Buck Fever
4:15
Web of Mimicry
merci à/thanks to:

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

AKRON
Vidéo officielle pour un autre extrait de l’album, la pièce “Tricorder”.
Official music video for “Tricorder,” another track off the album.