Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2011-02-26

2011-02-25: Gintas K, Arturas Bumšteinas, Johannes Heldén, Peter Stampfel

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-02-25

GINTAS K / So On (Crónica - merci à/thanks to Dense Promotion)
Pour faire suite à Lovely Banalities, Gintas K publie So On, cette fois dans la collection “Unlimited” de Crónica - et donc offert gratuitement en format mp3 ou Apple Lossless (liens ci-dessous). Comme Lovely Banalities, So On consiste en plusieurs courtes pièces d’électronique expérimentale, indépendantes entre elles mais suivant une esthétique commune. Cette fois, la musique est moins ambiante, plus aride, plus dépouillée et crue, presque 8-bit parfois. Gintas K s’approche ici de la glitch de Pita et du formalisme de Florian Hecker. Pas une écoute facile, esthétiquement intéressant et solide, mais pas vraiment plaisant.
Following up on Lovely Banalities, Gintas K releases So On, this time in Crónica’s “Unlimited” series - and therefore freely available in mp3 or Apple Lossless format (see links below). As in Lovely Banalities, So On consists in several short tracks of experimental electronica, all self-standing yet all sharing a similar aesthetics. This time, the music is less ambient and more arid, stripped-down and raw, almost 8-bit-sounding at times. Gintas K gets close to Pita’s glitch and to the formalism of Floarian Hecker. Not an easy listen, esthetically interesting and strong, but not really enjoyable.

ARTURAS BUMŠTEINAS / Pastoral (Crónica - merci à/thanks to Dense Promotion)
Une autre parution dans la série “Unlimited” (et donc gratuit): un disque consacré à l’électracousticien lithuano-polonais Arturas Bumšteinas. Quatre pièces pour instrument et bande: une pour tuba, une pour violon, une pour violon et alto et enfin pour guitare et accordéon. Une belle écriture multisémantique. “Dough” (17 minutes) est particulièrement réussie. Le tout est plutôt ambiant, mais sans vélléités post-rock ou post-classique. Convaincant. Et gratuit.
Another release in the “Unlimited” series (therefore free): an album dvoted to Lithuanian/Polish electroacoustician Arturas Bumšteinas. Four pieces for instrument and tape: one for tuba, one for violin, one for violin and viola, and one for guitar and accordion. Nice plurisemantic writing. “Dough” (17 minutes) is very well done. The whole thing is rather ambient, though without any post-rock or post-classical velleities. Convincing. And free.

JOHANNES HELDÉN / Title Sequence (Ideal Recordings - merci à/thanks to Dense Promotion)
Helden… Helden… ce nom me dit quelque chose… Ah! Un disque, un seul, Sketch Book en 2001, chez la défunte Trente Oiseaux. Pas très prolifique! Cela dit, Title Sequence est beaucoup moins minimaliste que son précédent (oui, je m’en souviens), d’une écoute agréable, de l’électronique expérimentale ambiante finement texturée et parée ici et là de mélodies brumeuses - je pense à Lawrence English, à Minamo, à Olafúr Arnalds. Très doux mais pas insubstantiel. 
Helden… Helden… the name rings a bell… Ah! One previous record, Sketch Book, 2001, on the late Trente Oiseaux label. Title Sequence is a lot less minimalistic than Sketch Book (yes, I actually remember that record), an enjoyable listen, finely-textured ambient experimental electronic music adorned with foggy melodies here and there. Makes me think of Lawrence English, Minamo, Olafúr Arnalds. Very quiet but not insubstantial.  [Below: “Fucking Sailors in Chinatown.”]
  
PETER STAMPFEL & THE WORM ALL STAR / A Sure Sign of Something (Acidsoxx Musicks)
Les Holy Modal Rounders, The Fugs, ça vous dit quelque chose? Voici une collaboration entre Peter Stampfel, pionnier de la folk psychédélique éclatée, et le guitariste Lukas Simonis, plus Nina Hitz et le batteur Alan Purves (autrefois dans Palinckx, rien de moins!). Deux poignées de chansons hillbilly déjantées à propos de prostituées du Chinatown, de côtes levées gigantesques et de valses pour banjo saoul. Rigolo et tordu.  [Ci-dessous: “Fucking Sailors in Chinatown.”]
The Holy Modal Rounders, The Fugs… rings a bell? This is a collaboration between zany psych folk pioneer Peter Stampfel and guitarist Lukas Simonis’ band (also featuring Nina Hitz and drummer Alan Purves, once in Palinckx, which speaks volumes!). Two handfuls of twisted Hillbilly songs about Chinatown prostitutes, maximum spare ribs, and drunk banjo waltzes. Fun and twisted. [Below: “Fucking Sailors in Chinatown.”]

2011-02-24: Peter Kowald, Honsinger/Rupp


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-02-24

PETER KOWALD / Was da ist (FMP)
Disque inclus dans le coffret FMP: In Retrospect 1969-2010 (disque 11). C’est le contrebassiste Peter Kowald. C’est Kowald en solo. En solo en concert. En concert en novembre 2000. C’est Kowald en solo dans une bonne journée. Une très bonne journée. Et dans une excellente captation. Que demander de plus? Un excellent ajout à ce coffret.
Included in the boxset FMP: In Retrospect 1969-2010 (disc 11). It’s bassist Peter Kowald. It’s solo Kowald. A live solo concert. From November 2000. It’s Kowald playing solo on a good day. A very good day. And excellent sound capture. What more can you ask for? A great addition to this boxset.

TRISTAN HONSINGER & OLAF RUPP / Stretto (FMP)
Disque inclus dans le coffret FMP: In Retrospect 1969-2010 (disque 12). En guise de conclusion à ce splendide coffret (et le livre de 218 pages qu’il l’accompagne regorge de superbes photos prises par Jost Gebers, co-fondateur de FMP), un enregistrement de 2010, la première rencontre entre le violoncelliste Tristan Honsinger et le guitariste Olaf Rupp. De l’improvisation libre un peu sèche mais forte en techniques étendues, avec des moments à vous tenir en haleine. J’ai peu entendu Rupp à ce jour, mais j’aime beaucoup son jeu ici.
Included in the boxset FMP: In Retrospect 1969-2010 (disc 12). The final record in this gorgeous boxset (and the 218-page book that comes with it is full of splendid photographs by FMP cofounder Jost Gebers) is a recording from 2010, the very first meeting between cellist Tristan Honsinger and guitarist Olaf Rupp. Free improvisation, rather dry though rich in extended techniques, with moments that will keep you on the edge of your seat. I haven’t heard much from Rupp to this day, but I’m quite fond of his playing here.

2011-02-24

2011-02-23: Manfred Schulze Bläser Quintett, Manuela+, Kreidler, Neumeier/Kawabata, Kaleidoscope


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-02-23

MANFRED SCHULZE BLÄSER QUINTETT / Choral-Konzert (FMP)
Disque inclus dans le coffret FMP: In Retrospect 1969-2010 (disque 9). Un enregistrement inédit en concert en 1998 (au Total Music Meeting) du quintette à vent de Manfred Schulze, fondé en 1969, et dans lequel Schulze ne jouait plus depuis 1992 (il est décédé l’an dernier). Un ensemble de répertoire, donc, parmi les premiers ensembles du genre dans le jazz actuel. Le programme de quatre œuvres est fort intéressant - c’est ma première exposition à l’écriture de Schulze. Mélange de jazz actuel allemand et d’un certain classicisme - “Choral-Konzert” (37 minutes) se situe entre l’univers de ROVA et celui de Mussorgsky! On pourrait aussi faire un parallèle partiel avec Pago Libre, pour le sens mélodique et l’humour. La présence du tromboniste Johannes Bauer me ravit.
Included in the boxset FMP: In Retrospect 1969-2010 (disc 9). A previously unissued live recording from 1998 (at Total Music Meeting) of Manfred Schulze’s wind quintet, founded in 1969 and in which Schulze stopped playing due to illness in 1992 (he died last year). A repertoire ensemble, and one of the first ensembles of its kind in new jazz (predating ROVA, WSQ, and he likes). An interesting four-work program – this is my first encounter with Schulze’s writing. A blend of German creative jazz and classicism - “Choral-Konzert” (37 minutes) sounds somewhere between the soundworlds of ROVA and Mussorgsky! It also compares to the melodiousness and humour of Pago Libre. I’m thrilled by the presence of trombonist Johannes Bauer.

MANUELA+ / Live in Berlin (FMP)
Disque inclus dans le coffret FMP: In Retrospect 1969-2010 (disque 10). Manuela, c’est Rüdiger Carl (clarinette, accordéon, claviola), Hans Reichel (guitare, daxophone) et Carlos Zingaro (violon). Le “+”, c’est Jin Hi Kim au komungo (sorte de koto coréen). Live in Berlin présente un enregistrement inédit fait au Total Music Meeting de 1999. Un très beau concert d’improvisation libre à l’instrumentation aussi inorthodoxe que faire se peut. Belle complicité, beaucoup de moments surprenants (par leur folie mais aussi leur tendresse), et toujours un plaisir d’entendre le daxophone de Reichel (si vous ne savez pas ce que c’est, faites une petite recherche, ça vaut la peine).
Included in the boxset FMP: In Retrospect 1969-2010 (disc 10). Manuela is Rüdiger Carl (clarinet, accordion, claviola), Hans Reichel (guitar, daxophone) and Carlos Zingaro (violin). The “+” is Jin Hi Kim on komungo (a Korean koto). Live in Berlin features a previously unreleased live recording from Total Music Meeting 1999. A very fine set of free improvisation featuring an instrumentation as unorthodox as it can get. Nice interplay, lots of zany and tender moments, and it’s always a pleasure to hear Reichel’s daxophone (and if you don’t know what that is, I suggest you google it).

KREIDLER / Tank (Bureau B - merci à/thanks to Forced Exposure)
J’apprends tout juste l’existence de ce groupe de Düsseldorf, bien qu’il se soit formé en 1994. Ce nouvel opus, Tank, m’enthousiasme beaucoup! Un krautrock au son vintage (d’autres diraient rétro), la section rythmique très motorik, les mélodies de synthétiseur minimalistes et souvent inquiétantes - comme la musique de Goblin peut l’être. Entre Zombie Zombie et Phantom Broadcast, avec une touche du Asmus Tietchens de la période Sky Records. Six pièces instrumentales, 43 minutes, super ambiance maintenue sans coup férir. Du grand art.  [Ci-dessous: un extrait de la chanson “Jaguar”]
I just learned of the existence of this band from Düsseldorf, although they have been around since 1994. Their new opus Tank is an instant like! Vintage-sounding (some would say retro-sounding) krautrock, with a very motorik rhythm section, minimalist synth melodies, a disquieting feel - a bit like Goblin’s music. Between Zombie Zombie and Phantom Broadcast, with a touch of Sky-era Asmus Tietchens. Six instrumental tracks, 43 minutes, an atmosphere that doesn’t quit. Splendid.  [Below: A snippet from the track “Jaguar.]

MANI NEUMEIER & KAWABATA MAKOTO / Samurai Blues (Bureau B - merci à/thanks to Forced Exposure)
Solide doublé pour l’étiquette allemande Bureau B! Parution simultanée au nouveau Kreidler, ce duo enregistré devant public et en studio (en deux temps) en 2008. Oui, c’est deux-tiers de Acid Mothers Guru Guru, mais en même temps c’est autre chose. Et c’est de l’excellent acid rock! Samurai Blues propose cinq pièces aux longueurs et aux angles variés. On passe de courtes improvisations libres totalement déconstruites à de courtes pièces à trois accords un peu comique, à de longs jams hauts en couleurs, en inventivité et en virtuosité. Je ne suis pas un fan de Neumeier (j’en suis un de Kawabata par contre!), mais là il réussit à me convaincre pleinement.
Two in a row for Geman label Bureau B! Released at the same time as the new Kreidler is this 2008 studio/live duo recording. Yes, they’re two-thirds of Acid Mothers Guru Guru, but it’s also something else. And some excellent acid rock! Samurai Blues features five tracks of various lengths and angles: short deconstructed free improvisations, short comical three-chord headbangers, longs colourful virtuoso jams - this record’s got it all. I’m no fan of Neumeier (although I love Kawabata), but this outing wins me over.

KALEIDOSCOPE / Kaleidoscope (Shadoks Music - merci à/thanks to Forced Exposure)
Un groupe de Porto-Ricains, de Dominicains et d’Espagnols enregistrent un disque en 1967 à Porto-Rico, disque que sera publié en très petite quantité au Mexique (on les a donc longtemps crus Mexicains). Shadoks propose la première réédition légale et approuvée du seul microsillon de Kaleidoscope. Un rock psychédélique sympa mais loin d’être parfait, avec un chanteur qui baragouine l’anglais et une section rythmique qui, si elle a du bagout, manque de précision. D’un intérêt très passager, à moins d’être collectionneur de raretés de ce genre. La réédition propose une notice biographique fouillée.
A group of Porto Ricans, Dominicans and Spanishmen make a record iin Porto Rico in 1967, and their producer takes it to Mexico to release it in a very small run (which explains why they were thought to be Mexican). Shadoks released the first legit and authorized reissue of Kaleidoscope’s sole LP. Fun psychedelic rock, though far from perfect, with a singer struggling with the English language and a rhythm section that may have balls but lacks tightness. Of passing interest, unless you actively collect this kind of rarities. The reissue includes extensive biographical notes.

2011-02-22

Délire actuel, 2011-02-22


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 22 février 2011
Show aired on Feb. 22, 2011

DESCRIPTION
DESCRIPTION
FMP in Retrospect (1/2) / Jazz d’avant-garde: 1re heure: Première de deux heures consacrées au splendide coffret FMP In Retrospect (1969-2010). 2e heure: Du jazz créatif, dont l’excellent deuxième album de l’ensemble The Dorf.
FMP in Retrospect (1/2) / Avant-Jazz: Hour 1: First of two hours devoted to the splendid boxset FMP in Retrospect (1969-2010). Hour 2: Creative jazz, including the excellent second CD from the ensemble The Dorf.

GLOBE UNITY ORCHESTRA + GUESTS / Marañao (10:31) - Baden-Baden ’75 (FMP)
STEVE LACY / Coastline (7:05) - In Berlin (FMP)

PETER BRÖTZMANN / Brunches (0:27) + Jack in the Box (1:51) + Eine Kleine Marschmusik (2:59) - Wolke in Hosen  (FMP)
IRÈNE SCHWEIZER, RÜDIGER CARL & LOUIS MOHOLO / Göndsi mitenand (8:27) - Messer und... (FMP)

SCHLIPPENBACH QUARTET / Black Holes (11:56) - At Quartier Latin (FMP)
RADU MALFATTI & STEFAN WITTWER / ‘Tis a Point (3:18) - Und?… plus  (FMP)


THE DORF / Spin (10:48) - Le Record (Leo Records)
THE DORF / Blast (9:51) - The Dorf (Leo Records)

JOËLLE LÉANDRE TENTET / Can You Hear Me? (extrait/excerpt: 18:25) - Live at the Ulrichsberg Kaleidophon (Leo Records)
AEROPLANE TRIO / Whitehorse (4:10) - Naranja Ha (Drip Audio)

VLL / Oiseaux tristes (2:31) - 678 (Leo Records)


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

FMP IN RETROSPECT
Allez ici pour lire mes chroniques sur chacun des disques qui composent ce coffret.
Click here to read my comments on each disc included in the boxset.

THE DORF
“Ahead or Behind”, vidéo incluse sur le premier album du groupe, The Dorf.
“Ahead or Behind,” a video included on the band’s first CD The Dorf.
Ahead or Behind from Jan Klare on Vimeo.


Délire musical, 2011-02-22


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 22 février 2011 (rediffusion le 28 février)
Broadcast Date: Feb. 22, 2011 (rebroadcasted on Feb. 28)

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: *SVEN KACIREK / Arsenal Aluny Village - The Kenya Sessions (Pingipung)

OBIYMY DOSCHU / Pid Hmaramy (5:23) - Elehia (ind.)
BLACKFIELD / Sears (3:59) - Blackfield (Koch Records)
THE LEGENDARY PINK DOTS / Russian Roulette (5:59) - Seconds Late for the Brighton Line (ROIR)

FALTER BRAMNK / Soon Very Soon (But Not Already Yet) (5:15) - Involture (Acidsoxx Musicks)
**DIAL M FOR MURDER / Fiction of Her Dreams (2:26) - Fiction of Her Dreams (Tapete Records)
BAUHAUS / Dark Entries (3:53) - In the Flat Field (4AD)

EDEN ROSE / On the Way to Eden (5:10) - On the Way to Eden (Musea)
*USCHI MOSER / Sunny Honey (2:24) - Funky Fräuleins, Vol. 2 (Grosse Freiheit)
*WATERLOO / Meet Again (3:01) - First Battle (Guerssen)

ANIMA MUNDI - Cosmic Man (extrait/excerpt: 5:30) - The Way (Musea)

Merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

DIAL M FOR MURDER
La vidéomusique officielle pour “Oh No”, tirée du même album.
The official music video for “Oh No,” from the same album.

2011-02-21: Yannick Délez, Pablo, Mister Mohop and Large Shape

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-02-21

Boréales est un album solo du pianiste de jazz Yannick Délez, qui propose aussi un doux programme de compositions originales et d’interprétations de Peacock, Kern, Davis et Eisler - les compos l’emportent par le nombre et l’intérêt. Musiques douces frôlant le third stream, un syle introspectif qui ne sonne pas affecté. Pourtant, je ne suis pas particulièrement touché...
Boréales is a solo CD by jazz pianist Yanick Délez. A quiet program of original compositions and covers of standards and near-standards by Peacock, Kern, Davis, and Eisler - but there are more originals, and they are more interesting. Quiet music drifting close to the Third Stream, introspective style that sounds honnest. Yet, I am not particularly moved...

PABLO / Here I Am (Unit Records)
Tiens, un disque très pop acoustique pour l’étiquette de jazz actuel Unit Records. Il s’agit du premier album d’un groupe suisse bâti autour de la chanteuse Sara Cantina et du guitariste Sergio Fuehrer. La première comparaison qui me vient en tête: Callers. Définitivement. Avec un côté un tantinet plus jazz et occasionnellement plus soul (“Sunday Morning” s’approche de la soul-pop des Tchèqes -123 Min.). Agréable, un peu sombre, production un peu étouffée. Somme toute, un premier effort convaincant, mais qui devra être soutenu par un second disque plus percutant pour établir ce nouveau groupe.  [Écoutez quelques extraits de l’album sur cette page.]
Hey, a rare instance of an acoustic pop trio on the creative jazz label Unit Records. This is the debut release from a Swiss group built around singer Sara Cantina and guitarist Sergio Fuehrer. The first comparison that leaps to mind: Callers. Definitely. With a jazzier side, and occasionally a touch of soul (“Sunday Morning” gets cose to the soul pop of Czech band -123 Min.). Nice, a bit dark, production a bit muddled. Overall, a convincing debut, but they will need a more striking follow-up to establish themselves.  [Listen to selected tracks on this page.]

Tiens donc, le chanteur de ce groupe suisse est nul autre que Bruno Amstad, dont les vocalises faisaient du dernier Triangulation (Whirligigs) un disque méritant d’être cité au Top 30 des musiques exigentes de Délire actuel, édition 2010. De la chanson rock alternative un peu désincarnée mais sympa, sur des musiques écrites par le guitariste Markus Moser et le bassiste André Hahne. Pas mal du tout, mais beaucoup plus “straightforward” que Triangulation.
This other Swiss band’s frontman is none other than Bruno Armstad, whose vocaleses turned the last Triangulation (Whirligigs) into a record worthy of inclusion on Délire actuel’s 2010 Demanding Music Top 30. Alternative rock songs, slightly disembodied but fun, on music written by guitarist Markus Moser and bassist André Hahne. Not bad at all, but a lot more straightforward than Triangulation.

2011-02-20

2011-02-17: Fred Van Hove, Die Like a Dog, Falter Bramnk, Steve Hackett

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-02-17

FRED VAN HOVE / Piano Solo (FMP)
Disque inclus dans le coffret FMP: In Retrospect 1969-2010 (disque 7). Piano Solo constitue tout un monument à la virtuosité d’instrumentiste et d’improvisateur de Fred Van Hove. Cet album réédite sur un seul CD deux microsillons: Prosper (1981) et Die Letzte (1986). Le premier est enregistré en concert et présente un Van Hove pince sans rire développant des idées concises. Le second est un enregistrement en studio où le pianiste expose un discours très dense, parfois oppressant, fourmillant d’idées multipartites. À mettre tout en haut de la liste des parutions solos de Van Hove, juste à côté de Flux.
Included in the boxset FMP: In Retrospect 1969-2010 (disc 7). Piano Solo is one heck of a monument to the virtuosity of the instrumentalist and improviser that is Fred Van Hove. This album reissues on a single CD two LPs: Prosper (1981) and Die Letzte (1986). The first is a live recording showcasing Van Hove’s dry wit and concise ideas. The second one is a studio recording where the discourse much more dense, to the point of getting oppressive, and full of multidirectional ideas. I’d put this CD way high in Van Hove’s solo discography, right alongside Flux.

DIE LIKE A DOG / Piano Solo (FMP)
Disque inclus dans le coffret FMP: In Retrospect 1969-2010 (disque 8). Un enregistrement en concert inédit du quatuor Die Like a Dog de Peter Brötzmann! Au Total Music Meeting de 1994. Excellente prestation qui commence avec Hamid Drake aux tablas, puis qui gagne en momentum et en férocité. Pour ceux qui ont récemment entendu le quatuor Hairy Bones (Brötzmann/Kondo/Pupillo/Nilssen-Love), retournez à Die Like a Dog (Brötzmann/Kondo/Parker/Drake) et amusez-vous à comparer la différence stylistique entre les sections rythmiques. Un excellent disque de fire music qui s’érige entre interrogation et affirmation.
Included in the boxset FMP: In Retrospect 1969-2010 (disc 8). A previously unissued live recording of Peter Brötzmann’s quartet Die Like a Dog! At the 1994 Total Music Meeting. An excellent performance kicking off with Hamid Drake on tablas, then gaining in momentum and fierceness. For those who have recently crossed the quartet Hairy Bones (Brötzmann/Kondo/Pupillo/Nilssen-Love), go back to Die Like a Dog (Brötzmann/Kondo/Parker/Drake) and have fun comparing the rhythms sections’ styles. This is excellent fire music building between an interrogation and an assertion.

Je n’avais pas rencontré l’univers de Falter Bramnk depuis Minimal Romance (2005). Que j’avais bien apprécié à l’époque, tout comme j’aime instantanément Involture aux mélodies accrocheuses (“Soon Very Soon (But Not Already Yet)”), aux arrangements incongrus (“Daddyxmas”, “Entourloop”) et aux expériences parfois carrément débiles (“Buio e polvere (Flop opera #2)”). Et j’aime toutes ces avenues, et les autres aussi. Ça me rappelle Condor Moments, un peu Albert Marcoeur, Ilitch aussi, et une bonne dose d’Edward Ka-Spel en plus bon enfant.  [Ci-dessous: “Buio e poivere”.]
I hadn’t crossed Falter Bramnk’s universe since his 2005 CD Minimal Romance – which I had quite enjoyed at the time, like I I’m instantly fond of Involture. Catchy melodies (“Soon Very Soon (But Not Already Yet)”), incongruous arrangements (“Daddyxmas,” Entourloop”) and the occasional mad experiment (“Buio e poivere (Flop opera #2)”). And I like all those strands, and the other ones too. It reminds me of Condor Moments, Albert Marcoeur a bit, Ilitch too, and a hefty dose of a cheerier Edward Ka-Spel.  [Below: “Buio e povere.”]

STEVE HACKETT / Bay of Kings (Camino)
Paru en 1983, ce premier disque de musique pour guitare solo (ou presque) de Steve Hackett m’a beaucoup servi à l’adolescence pour me détendre au coucher. Je ne l’avais pas réentendu depuis de nombreuses années. Il tient encore très bien la route. Hackett joue divinement, ses compositions sont délicates et mélodiques, sans le mièvre qu’on peut trouver chez Gordon Giltrap. Un baume pour les oreilles.
Released in 1983, Steve Hackett’s first (near) solo guitar album helped me a lot when it came to winding down in my teens. I hadn’t heard it in a long while. It still holds fine. Hackett plays divinely, his compositions are delicate and melodious, without getting sirupy like Gordon Giltrap’s often do. Bay of Kings still sooths my ears.