Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2010-10-16

Bleu Jazz, 2010-10-16

BLEU JAZZ

Chronique mensuelle JAZZ ACTUEL présenté par François Couture (Monsieur Délire)
Monthly CREATIVE JAZZ segment hosted by François Couture (Monsieur Délire)


Édition du 7 août 2010 
Broadcast Date: August 7, 2010

LISTE DE DIFFUSION

PLAYLIST



*WILLIAM PARKER / I Plan to Stay a Beliver (12:52) - I Plan to Stay a Believer: The Inside Songs of Curtis Mayfield (AUM Fidelity)
SIMON NABATOV / Sunrise, Twice (7:46) - Roundup (Leo Records)

ATIPICO TRIO / I comunisti mangiano i bambini (4:48) - Eqqueqqua' !!! (Leo Records)
*MARY HALVORSON QUINTET / Leak Over Six Five (6:45) - Saturn Sings (Firehouse12)
**JON IRABAGON / Foxy (5:03) - Foxy (Hot Cup Records)

IDÉE MANU / Le Yachting (5:04) - Water Chute (Unit Records)



merci à/thanks to:*Improvised Communications 
**Braithwaite & Katz Communications

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS
WILLIAM PARKER
Le projet The Inside Songs of Curtis Mayfield en concert.
The Inside Songs of Curtis Mayfield live on stage.

ATIPICO TRIO
Le coloré trio italien en concert - Carlo Actis Dato est à gauche.
The colourful Italian trio live on stage - Carlo Actis Dato is on the left.

Take Care

Une improvisation bruitiste solo. TRÈS bruitiste. Âmes sensibles s'abstenir.

A solo harsh noise improvisation. HARSH noise. You have been warned.

 Take Care by fcouture

2010-10-15

2010-10-14: ANBB, The Vegetable Orchestra, Jefre Cantu-Ledesma, Janek Schaefer, Peter Hammill, Katerine

Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-10-14

ANBB / Mimikry (Raster-Noton - merci à/thanks to Forced Exposure)
ANBB, c’est la collaboration entre Alva Noto et Blixa Bargeld (d’Einsturzende Neubauten). Mimikry, premier long-jeu du duo, fait suite au 12” Ret Marut Handshake (dont le matériel est intégré ici, quoi que certaines versions sont plus longues sur Mimikry). Les univers de ces deux grands explorateurs sonores se combinent à merveille et donnent à ce disque une identité unique et relativement accessible. “Fall”, le dix minutes d’ouverture, est un petit bijou alternant entre chanson électropop quasi naïve et textures expérimentales. “Ret Marut Handshake” est plus rêche, “I Wish I Was a Mole in the Ground” plus agressive, “Wust” plus confondante et violente, “One” plus pop (une reprise de la chanson de Harry Nilsson). Il y a de tout sur ce disque, mais il y a surtout de la vision, du talent et beaucoup d’agrément pour l’auditeur aventureux d’électronica.
ANBB is the collaboration project between Alva Noto and Einsturzende Neubauten’s Blixa Bargeld. Mimikry, their first full-length, follows up on the Ret Marut Handshake 12” (cuts of which are integrated here, sometimes in longer versions). The soundworlds of these two major audio explorers perfectly mash and imbue this CD with a unique though relatively accessible identity. The opening 10-minute “Fall” is a gem that switches back and forth between quasi-naive electropop and experimental textures. “Ret Marut Handshake” is a grittier, “I Wish I Was a Mole in the Ground” more aggressive, “Wust” more confusing and violent, “One” more pop (a cover of Harry Nilsson’s song). There’s a little of everything on this record, but mostly there’s vision, talent, and lots of enjoyment for the adventurous electronica listener.

THE VEGETABLE ORCHESTRA / Onionoise (Monkey - merci à/thanks to Forced Exposure)
Troisième album du Vegetable Orchestra, cet ensemble viennois qui utilise pour strictement pour instruments des légumes (ou des appareils légumisés, comme une perceuse à mèche de carotte ou un tourne-disque à bras de poireau). Sérieusement, que des légumes. Et ça sonne comment? Comme de l’électro glitch, de la techno polyrythmique, du bruitisme expérimental - mettez-en. C’est fou, c’est créatif, mais surtout c’est pertinent, en ceci qu’on y croit, que ça ne sent pas la glorification du bidule. Il y a une réelle démarche artistique ici, et on y prend un réel plaisir. De plus la pochette est splendide et, pour chaque pièce, on a précisé exactement les “instruments” utilisés. Bon appétit!  [Ci-dessous: Vidéo promotionnelle du Vegetable Orchestra présentant des extraits de concert et de “préparation”.]
Third outing from The Vegetable Orchestra, the Viennese ensemble who plays strictly on and with vegetables (or vegetablized devices, like carrot-bit drills and leek-tonearmed turntables). Seriously, only vegetables. And what does it sound like? Glitch electronica, polyrhythmical techno, experimental noise - you name it. It’s crazy, creative, but most of all relevant, in that the music is not gimmicky. There’s a real artistic process at work, and it is truly enjoyable. AND the digipak is beautiful. AND for each piece we get a rundown of all the “instruments” used. Bon appétit!  [Below: A promotional video from The Vegetable Orchestra with live and pre-show prep footage.]

JEFRE CANTU-LEDESMA / Love Is A Stream (Type Records - merci à/thanks to Forced Exposure)
Le guitariste de Tarentel et de The Alps propose un premier album solo pour l’étiquette Type (que j’aime beaucoup). Love Is A Stream présente 12 courtes pièces (entre une et cinq minutes) ancrées dans une certaine forme de shoegaze: drones de guitare et textures bruitistes intentionnellement mal définies, mélodies tendres mais abrasives, simples, son immersif. C’est intéressant sans être épatant.
The guitarist from Tarentel and The Alps delivers his first solo album for Type Records (a label I like a lot). Love Is A Stream features 12 short tracks (one to five minutes) rooted in a certain form of shoegaze: guitar drones and noise textures, all intentionally roughly-defined, sweet yet abrasive melodies, simple takes on complex sounds, immersive music. Interesting, not striking.

JANEK SCHAEFER / Unfolding (audiOh!)
Janek Schaefer vient de publier en téléchargement gratuit cette pièce de trente minutes, une réduction stéréo d’une œuvre à huit voix accompagnant l’exposition “Future Beauty: 30 Years of Japanese Fashion”. Une belle œuvre ambiante comme Schaefer sait si bien les faire, pas dérangeante du tout en fond sonore, fascinante dans ses lents méandres en écoute attentive. C’est gratuit, pourquoi se priver?
Janek Schaefer just released a 30-minute track as a free download (link above), a stereo reduction of an eight-channel piece backing the exhibition “Future Beauty: 30 Years of Japanese Fashion”. A fine ambient work like Schaefer knows how to make them, discreetly animating the background of your life, though fascinating in its slow meanders when put under the aural microscope. It’s free, don’t pass it up!

PETER HAMMILL / Loops and Reels (Fie! Records)
Encore une fois (voir hier, 2010-10-13), ce n’est pas un album “normal” de Peter Hammill - largement instrumental, fortement axé sur le piano et les synthétiseurs. Presque ambiant parfois. Hammill explore plus formellement des textures qui informeront des disques comme This, None of the Above et même Incoherence. Pas toujours brillant, mais j’apprécié la très longue “Labyrinthine Dreams” (26 minutes) qui contient deux couplets chantés à travers des développements pianistiques simples mais ô combien hammilliens.
Once again (see yesterday’s entry, 2010-10-13), this is not one of Peter Hammill’s normal albums: largely instrumental, focused on piano and synthesizers. Almost ambient at times. Hammill explores in a more formal way the textures that will inform some of his late ‘90s/early 2000s records, like This, None of the Above and even Incoherence. Not always brilliant, but I’m fond of the 26-minute “Labyrinthine Dreams”, which holds two sung verses amidst simple yet oh so Hammilliam pianistic developments.

KATERINE / Philippe Katerine (Barclay)
J’aime l’homme depuis ses débuts - son irrévérence, son anticonformisme, son extrême accessibilité malgré tout. Sur Phillippe Katerine, il abat de nouvelles frontières, franchit de nouveaux fossés et pousse ENCORE plus loin sa quête du ridicule. Deux douzaines de très courtes chansons plus minimales et attardées que jamais. Délectable pour “La Banane” (un hit irrésistible), “J’aime tes fesses”, “Moustache”, l’irritante “Philippe”, et tant d’autres anti-bijoux.  [Ci-dessous: Vidéo clip du premier extrait “La Banane”, puis celui du deuxième extrait “Liberté”.]
I love this guy since he first burst out on the pop scene with “Je vous emmerde” – his irreverence, anticonformism, extreme accessibiliy nonetheless. On Philippe Katerine, he breaks new grounds, leaps over new chasms, and pushes even further his quest for the ridiculous. Two dozen very short songs, all more minimal and retarded than ever. Fabulous for “La Banane” (irresistible, watch the video below as he sings “Let me eat my banana naked on the beach”), “J’aime tes fesses”, “Moustache”, the nerve-racking “Philippe”, and a ton of other anti-gems.  [Below: Music video for the first single “La Banane,” then the one for the second single “Liberté”; the lyrics: “Liberty my ass, Equality my ass, Fraternity my ass.”]

2010-10-14

2010-10-13: Tim Brady, Pastor/Killion, Free Dot, Peter Hammill

Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-10-13

TIM BRADY / 24 Frames: Trance (Ambiances Magnétiques)
24 Frames est une série de 24 pièces pour guitare composées au fil des dernières années. 24 Frames: Trance est le premier d’un triptyque qui documentera l’ensemble de ce répertoire. Cette première sortie est en fait le dernier volet du triptyque et présente les pièces “Frame 19” à “Frame 24”, toutes pour guitare électrique, électroniques et vidéo (par Martin Messier) - d’où le format CD+DVD. Les vidéos de Messier sont intéressantes dans le genre abstrait, mais pas essentielles (outre peut-être sur “Frame 24: 57 Ways of Playing Guitar”). Brady livre des performances virtuoses et déploie des trésors techniques. Ce disque le place (encore une fois) sur la même marche que Fred Frith et Nick Didkovsky. “57 Ways...”, en particulier, lui mérite le titre de guitar hero. Un disque splendide qui va à l’essence de l’esthétique de Brady. J’attends les deux autres volets avec impatience.  [Ci-dessous: Un extrait de “Trance”.]
24 Frames is a series of 24 pieces for guitar written over the past few years. 24 Frames: Trance is the first installment in a triptych documenting the whole cycle. This first release is actually part three, featuring the compositions “Frame 19” up to “Frame 24,” all for electric guitar, electronics, and video (by Martin Messier) - hence the CD+DVD format. Messier’s videos are interesting abstract works, though not essential to the music (except perhaps for “Frame 24: 57 Ways of Playing Guitar”). Brady delivers virtuoso performances and deploys treasures of original techniques. This record puts him (once again) on par with Fred Frith and Nick Didkovsky. “57 Ways…” in particular makes him worthy of the title of guitar hero. A splendid record that goes straight to the essence of Brady’s aesthetics. I’m eagerly awaiting the other two installments.  [Below: A sound clip from “Trance.”]

STEFANO PASTOR & KASH KILLION / Bows (Slam Productions)
Une belle rencontre entre le violoniste Stefano Pastor (dont le violon est muni de cordes de guitare électrique) et du violoncelliste Kash Killion (qui joue aussi du sarangi). Au menu: improvisation libre fortement jazzée et deux pièces de Monk. Beaucoup d’émotion et de senti. Merci à l’étiquette britannique Slam Productions de faire connaître depuis deux ans les enregistrements de Pastor (celui remonte à novembre 2007).
A fine meeting between violinist Stefano Pastor (whose violin is fitted with electric guitar strings) and cellist Kash Killion (also playing sarangi). Jazzed-up free improvisations and two Monk standards are on the menu. Lots of feeling and heartfelt playing. Thanks go to UK label Slam Productions for spreading Pastor’s recordings for the past couple of years (this one comes from a November 2007 concert).

FREE DOT / Ariband (Slam Productions)
Une proposition différente de la part de Slam Productions: un duo italien de flûte traversière (Antonio Cotardo) et percussion indienne et perse (Paolo Pacciolla, surtout au daire et au jembak). Des compositions aériennes, libres, envoûtantes, la flûte d’un mélodisme simple et touchant, la rencontre improbable entre Glen Velez et Moe Koffman! TRÈS agréable.
A different proposition from Slam Productions: an Italian duo of flute (Antonio Cotardo) and Indian/Persian percussion (Paolo Pacciolla, mostly on daire and jembak). Aerial compositions, free and hypnotic, simple and touching flute melodies, sounds like a meeting between Glen Velez and Moe Koffman! HIGHLY enjoyable.

PETER HAMMILL / Loops and Reels (Fie! Records)
Peter Hammill vient de publier des versions remasterisées de Loops and Reels et Sonix, ses deux albums d’expérimentation sonore, qui font aussi leur première entrée chez les vendeurs de musique en format numérique. J’aime beaucoup Loops and Reels, où Hammill explore l’utilisation de boucles dans la production de chansons et de pièces fleuves. “A Ritual Mask” et “In Slow Time” sont de belles réussites, “The Moebius Loop” aussi, et j’ai un faible pour la longue “My Pulse” et son piano torturé. Pas une écoute facile, et bien des fans de Hammill vont rechigner, mais Hammill a toujours eu une fibre expérimentale, et celle-ci a toujours informé son travail d’auteur-compositeur-interprète. Ici, cette fibre est mise particulièrement à nu.
Peter Hammill has just released remastered versions of Loops and Reels and Sonix, his two albums of experimental music – also making their first appearance in digital music services. I’m quite fond of Loops and Reels, where Hammill explores the use of tape loops in songsmithing and epic tracks. “A Ritual Mask” and “In Slow Time” are quite successful, and so is “The Moebius Loop”. And I’m partial to the 15-minute “My Pulse” and its tortured piano track. This is not an easy listen, and many Hammill fans have complained about this album, but Hammill has always displayed an experimental streak, and that streak has always informed his work as a singer-songwriter. On Loops and Reels, the spotlight rests solely on that streak.

2010-10-12

Délire actuel, 2010-10-12


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 12 octobre 2010
Show aired on October 12, 2010

DESCRIPTION
DESCRIPTION
(pas tout à fait du) Classique contemporain : J’étais parti dans l’idée de présenter deux heures de musique contemporaine. Mais au fil de la préparation, l’émission a adopté un autre point de vue, me faisant constamment déraper... ou presque. À vous de juger.
(Not Quite) Contemporary Classical: I was planning a two-hour show of contemporary classical music, but as preparations went on, the show took a life of its own and kept tripping me up, making me slip... almost. You be the judge.

MCCORMICK PERCUSSION GROUP / Quartet for Mallets [comp.: Chihchun Chi-Sun Lee] (5:54) - Music for Keyboard Percussion (Ravello)
LARRY POLANSKI / Ensembles of Note (7:32) - The World’s Longest Melody (New World Records)

BETA COLLIDE / Mysteries of the Macabre [comp.: György Ligeti] (6:40) - Psst... Psst! (Innova)
DENNIS REA / Three Views from Chicheng Precipice (9:56) - Views from Chicheng Precipice (Moonjune)
IRON KIM STYLE / Dreams from Our Dear Leader (3:20) - Iron Kim Style (Moonjune)

CHRISTOPHER CAMPBELL / Imago (10:54) - Sound the All-Clear (Innova)

YOCHK’O SEFFER / Trabla n° 12 (extrait/excerpt: 8:58) - Condor (Musea Parallele)
ENSEMBLE PI / Keep Going, By George (14:11) - Keep Going: The Music of Elias Tanenbaum (Ravello)

BLOB / Humidity (3:21) - Earphonious Swamphony (Innova)
PHILIPPE PETIT / Movement 2 (7:20) - Off to Titan (Karl Records)

CHARLES DODGE / Fades, Dissolves, Fizzles (13:57) - A Retrospective (New World Records)



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

YOCHK’O SEFFER
Une autre réalisation de “Trabla”, avec instruments inventés.
Another version of “Trabla”, with home-made instruments.


LARRY POLANSKI
Une version très différente de “Ensembles of Note”.
A very different version of “Ensembles of Note”.

Délire musical, 2010-10-12


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 12 octobre 2010   (rediffusion le 18 octobre)
Broadcast Date: October 12, 2010  (rebroadcasted on Oct. 18)

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: ORKA / Í Mínum Ædrum (Deadverse RMX) - Liv andi Oyda (Ici d’ailleurs)

PLOTZ! / Anadolu Oyun Havasi (3:52) - The Kid (SNP Records)
*ROTFRONT / Remmidemmi (3:45) - Emigrantski Raggamuffin (Essay Recordings)
GOGOL BORDELLO / Zina-Marina (4:19) - Super Taranta! (Side One Dummy)
SWEDISH SAX SEPTET / Riff-Ola (3:30) - Riff-Ola (Music of the World)

*FINJARN & JENSEN / One More Day (4:25) - Finjarn & Jensen (Shadoks Music)
*TRUBROT / Sama er Mér (2:36) - Trubrot (Shadoks Music)
OLÓF ARNALDS / Crazy Car (3:21) - Innundir Skinni (One Little Indian)

*THE LATE CALL / Put Your Lights On (3:30) - Leaving Notes (Tapete Records)
ARCA / Stonefall Inside (4:09) - On ne distinguait plus les têtes (Ici d’ailleurs)
LAZULI / Capitaine cœur de miel, Part II (5:05) - En avant doute (Musea)
ESTRADASPHERE / The Terrible Beautypower of Meow (4:01) - Palace of Mirrors (The End)

*THE ALPS / Drop In (extrait/excerpt: 2:00) - Le Voyage (Type Records)

merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

PLOTZ!
En concert en 2008.
Live 2008.

ESTRADASPHERE
Extrait officiel de la version DVD concert de Palace of Mirrors.
Official video from the live DVD version of Palace of Mirrors.

Deeper Within

Voici une composition pour solo de percussion, objets et électroniques intitulée "Deeper Within".

This is a composition for solo percussion, objects and electronics entitled "Deeper Within".


 Deeper within by fcouture 

FBFC - deux pièces / two tracks

Voici deux extraits d'une session récente du duo FBFC (François Bussière et François Couture, alias Monsieur Délire). Enregistrement maison. Un avant-goût du premier concert de FBFC le 23 octobre prochain.

Here's two tracks from a recent session by the duo FBFC (François Bussière and François Couture, aka Monsieur Delire). Home recordings. A taste of FBFC's first live performance this October 23.

"2"
 2 by fcouture

"3"
 3 by fcouture

2010-10-11

Introduction - My Own Music

Back in the early '90s, I was playing with local cover bands. We also wrote a few songs and recorded some of them, but they were all forgettable. I stopped playing in public, turned to radio and music reviewing. And I started getting into experimental music.

Now, I resumed playing music and singing. My projects are in their infancy, and my playing is still shaping, my approach naive. The tag "My Own Music" culls home recordings I am making public in the hope of getting feedback and inviting collaborastions from compatible musicians.

Introduction - Ma propre musique

Au début des années 1990, j'ai fait partie de quelques groupes rock qui ont joué dans les bars de Sherbrooke (Québec). Nous avons écrit des chansons, nous avons enregistrés quelques-unes, toutes oubliables. J'ai cessé de jouer en public, je me suis tourné vers la radio et la critique musicale. Et j'ai développé un goût pour les musiques expérimentales.

Aujourd'hui, j'ai recommencé à jouer et à chanter. Mes projets sont naissants, ma manière en formation, mon approche naïve. Le libellé "Ma propre musique" regroupe des enregistrements maison de divers projets que je rends public pour le plaisir de recevoir vos commentaires et dans l'espoir de susciter des occasions d'improviser avec des musiciennes et musiciens d'allégences compatibles.

ADDENDUM (sept. 2014)

Tout ce qui a trait à mes activités musicales personnelles se déroulera dorénavant sur mon nouveau site web: CE François Couture

Introduction - FIMAV (english)

I have been going to Festival international de musique actuelle de Victoriaville since its 13th edition in 1996. I have been writing articles for its souvenir programme since the turn of the millenniun and, since 2006, I am advisor to the artistic director. I cannot discuss FIMAV programming before it goes public, but I am free to write my thoughts on the concerts afterward. For example, here is my personal account of FIMAV 2010.

FIMAV has a Facebook page here.

Introduction - FIMAV

Je fréquente le Festival international de musique actuelle de Victoriaville depuis sa 13e édition (1996). J'écris des textes pour son programme souvenir depuis le tournant du millénaire et, depuis 2006, je suis conseiller de son directeur artistique. Je ne peux pas discuter publiquement de la programmation du FIMAV avant son dévoilement, mais je suis libre de publier a posteriori mes pensées sur les concerts qui y sont présentés. À titre d'exemple, vous trouverez mon compte-rendu de l'édition du FIMAV 2010 ici.

Le FIMAV a une page Facebook ici.