Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2012-10-27

2012-10-24: Ju, Grass Roots, Yoke Shire, Mekuria/The Ex


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-10-24

JU / Positively Pessimistic (Unit Records)
Jazz vocal suisse. JU est le groupe de l’auteur-compositrice-interprète Judith Zürcher. Une voix douce et plutôt fragile, séduisante, des chansons feutrées mi-douces mi-amères, de jolis arrangements avec une prédilection pour le vintage décennie 60 (orgue Hammond, piano Wurlitzer). Bien fait, mais ordinaire.
Swiss vocal jazz. JU is the group of singer-songwriter Judith Zürcher. A quiet, rather frail, seductive voice, velvety sweet-and-sour songs, pretty arrangements with a predilection for ‘60s vintage sounds (Hammond organ, Wurlitzer piano). Well done, but run-of-the-mill.

GRASS ROOTS / Grass Roots (AUM Fidelity - merci à/thanks to Improvised Communications)
Ahhhhhhh! Voilà qui ranime ma foi en Darius Jones. Après deux disques décevants du saxophoniste (avec son quartet et en duo avec Matthew Shipp), ce nouveau projet renoue avec la fougue et l’invention mélodique de Jones. Cela dit, ce n’est pas SON projet, mais bien un projet à quatre qu’il partage avec Alex Harding (saxo), Sean Conly (contrebasse) et Chad Taylor (batterie). Chacun a signé au moins une des sept pièces du disque (et deux sont des improvisations collectives). “Hotttness” est du pur Jones: brûlant, riche en âme à fleur de peau. “Flight AZ 1734” de Harding a aussi beaucoup de feu dans le ventre, et “Schnibbett” de Conly propose de jolies complexités. Sur ce premier disque, Grass Roots débarque avec un son déjà bien formé et un répertoire prometteur.
Ahhhhhh! Now, that CD rekindles my faith in Darius Jones. After two disappointing records (with his quartet and in duo with Matthew Shipp), this new project sees the saxophonist coming back to his fiery self and his innovative melodies. However, this is not HIS project, but an equally shared quartet between himself and Alex Harding (sax), Sean Conly (bass), and Chad Taylor (drums). They all wrote at least one of the seven tracks on the CD (and two of them are collective improvisations). “Hotttness” is pure Jones: hot, soulful, emotional. Harding’s “Flight AZ 1734” also breathes fire, and Conly’s “Schnibbett” offers fine complexities. On this debut CD, Grass Roots already boast a fully-formed group sound and a promising repertoire.

YOKE SHIRE / Awakening Celtic Spirits (Zygo Records)
Hmmm. Le groupe de rock progressif Yoke Shire se transforme, le temps d’une disque (j’espère?), en duo de musique traditionnelle irlandaise. Les frères Herlihy rendent ici hommage à leur défunt père et à leurs racines irlandaises. Soit. Leur sélection inclut quelques chansons moins connues parmi des incontournables comme “Danny Boy” et “When Irish Eyes Are Smiling”. Les arrangements de Craig Herlihy sont très conservateurs, voire carrés, ce qui rend le tout parfois soporifique (“When Irish Eyes Are Smiling”, incidemment). Même si je connaissais la nature de ce projet, je suis plutôt déçu. On a bichonné ce projet, c’est clair, et la voix de Craig porte bien ces chansons, mais à force de trop respecter ces airs, Yoke Shire leur enlèvent leur étincelle.
Hmmm. Progressive rock group Yoke Shire turns into an Irish traditional folk duo. The Herlihy brothers are paying tribute to their late father and their Irish roots. Fine. Their selection includes lesser-known tunes alongside classics like “Danny Boy” and “When Irish Eyes Are Smiling.” Craig Herlihy’s arrangements are very conservative, I would even call them square. Although I knew what this project was, I’m still disappointed. A lot of care went into this CD, that much is obvious, and Craig’s voice carries the songs well, but by respecting these tunes too much, Yoke Shire have robbed them of their spark.

GETATCHEW MEKURIA & THE EX & FRIENDS / Y’Anbessaw Tezeta (Terp Records - merci à/thanks to Dense Promotion)
Cela fait maintenant huit ans que le groupe post-punk The Ex collabore avec le légendaire saxophoniste éthiopien Getatchew Mekuria. Or, cette collaboration avait laissé un seul disque à ce jour. En voici enfin un second, réalisé à la demande de Mekuria, 76 ans. Là où Moa Anbessa était fougueux, énergique, mélange de jazz éthiopien et de punk rock, Y’Anbessaw Tezeta est beaucoup plus délicat – moins The Ex et plus Mekuria. Ce n’est pas une mauvaise chose, mais c’est différent. Et c’est très bon. Les “amis” sont les habituels du projet: Xavier Charles, Ken Vandermark, Joost Buis, Wolter Wierbos qui ajoutent tous des cuivres, plus Colin McLean à la basse. Ce disque studio s’accompagne d’un disque boni présentant un florilège d’enregistrements de qualité sonore moindre mais d’intérêt: des extraits de concert avec l’ICP, des extraits d’un concert à La Sala Rossa de Montréal et deux enregistrements remontant au début des années 60. Le tout complété d’un généreux livret truffé de photos et de témoignages.
Post-punk band The Ex have been collaborating with legendary Ethiopian sax player Getatchew Mekuria for eight years now, and all we had to listen to was one CD. Well, here’s a second one, made by request from Mekuria, age 76. Moa Anbessa was dynamic, a blend of Ethiopian jazz and punk rock, while Y’Anbessaw Tezeta is a lot more delicate – less The Ex and more Mekuria. It’s not a bad thing, it’s a different thing. And it makes for a very good record. The “friends” are the usual suspects in this project: Xavier Charles, Ken Vandermark, Joost Buis, Wolter Wierbos all adding brass lines, plus Colin McLean on bass. This studio CD comes with a bonus CD consisting of a selection of interesting documents of a lesser sound quality: excerpts from a concert with the ICP, excerpts from a concert at Sala Rossa, Montreal, and two Mekuria recordings from the early ‘60s. All this and a thick booklet shockfull of stories, testimonies, and photos.

2012-10-24

2012-10-23: The Walking Willows, Bisio/Shipp, ASC, Pinhas/Merzbow/Wolf Eyes, Marillion


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-10-23

THE WALKING WILLOWS / By Hand (3 handed productions)
L’aventure des Tree People s’est arrêtée en mars 2011, avec le départ du flûtiste Jeff Stier. L’auteur-compositeur-interprète/guitariste Stephen Cohen et son fidèle contrebassiste Rich Hinrichsen ont décidé de poursuivre sous un autre nom, The Walking Willows. Et ce nouveau groupe publiait récemment un premier disque, By Hand, une demi-heure de pur bonheur fait-main. J’y retrouve la folk naïve émerveillée des Tree People, la douce voix de Cohen, les délicates instrumentales – un univers sonore dépouillé mais conséquent, de la chanson pour grands enfants. La flûte me manque à certains endroits, mais pas trop. Certaines chansons, comme “1 hit song” et “Movie lot”, sont de pures merveilles. [Ci-dessous: Stephen Cohen enregistrant “Ride the Train” en studio, avec sa guitare “boîte à cigare”.]
 The Tree People’s journey ended in March 2011 with the reitrement of flute player Jeff Stier. Singer-songwriter/guitarist Stephen Cohen and his trusty doublebassist Rich Hinrichsen decided to carry on under a different name, The Walking Willows. And this new duo recently released their debut CD, By Hand, 27 minutes of hand-made delight. The Tree People’s naive folk is still there, and so is Cohen’s sweet voice, and the delicate instrumentals – a stripped down and coherent soundworld, songs for grown-up children. I do miss the flute in some places, but only a little. “1 hit song” and “Movie lot” are fantastic (and fantastically simple) songs. [Below: Studio outtake of Stephen Cohen recording “Ride the Train” with his cigar-box guitar.]

MICHAEL BISIO & MATTHEW SHIPP / Floating Ice (Relative Pitch Records)
Une belle session studio entre le contrebassiste Michael Bisio et le pianiste Matthew Shipp. Des improvisations dans la plage des six à dix minutes, portées par un dialogue soutenu, riche et évocateur. “Swing Laser” et “Supernova” sont particulièrement réussies. Belle qualité d’enregistrement, une proposition solide. Et Bisio rivalise très bien avec la volubilité naturelle de Shipp.
A very fine studio session between bassist Michael Bisio and pianist Matthew Shipp. Free improvisations in the six-to-ten-minute range, all driven by a rich, evocative dialogue. “Swing Laser” and “Supernova” are beautiful. Good sound, strong proposition. And Bisio can match Shipp’s talkative nature.

ASC / Out of Sync (Samurai Records - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Jolie électro downtempo, racée, pas trop froide, avec un peu de recherche et quelques flashes de beauté. “Plume” est très réussie.
Nice downtempo electronica, sophisticated, not too cold, with some experimentation, and a few flashes of beauty. “Plume” is quite well done.

RICHARD PINHAS, MERZBOW & WOLF EYES / Victoriaville Mai 2011 (Disques Victo)
Je ne suis pas objectif pour deux sous, puisque j’ai joué le rôle d’instigateur dans la présentation de ce concert au FIMAV 2011, ayant remis un exemplaire de Metal/Crystal de Pinhas au directeur du festival, en soulignant la présence de Merzbow et de Wolf Eyes. Voilà que ce concert voit le jour sur disque. Voilà donc qu’on peut (ré)écouter ce concert moins fort. Et constater qu’il s’agit essentiellement d’une musique ambiante – bruitiste, oui, mais zen – comme Richard Pinhas sait le faire, cachant le calme dans un amoncellement hallucinant de boucles de guitare. Comme Merzbow sait le faire, en jouant avec l’œil du cyclone. Et le trio Wolf Eyes (Mike Connelly, John Olson, Nathan Young) s’insère aisément dans cette dynamique – seul le saxo soprano d’Olson détone parfois, comme s’il s’était retrouvé par erreur sur la scène (cela dit, Olson en joue peu, se concentrant sur ses électroniques). Sur place: un mur de son. Sur disque: un mur de son plutôt en velours qu’en béton. Du velours gris.
I won’t pretend to any kind of objectivity about this record, since I played the instigator’s role for this concert at FIMAV 2011, lending my copy of Metal/Crystal to the festival’s director while highlighting the guest appearances, on it, of Merzbow and Wolf Eyes. And now this concert gets a release on CD. And now we can (re)listen to this music at a quieter volume. And find out that it’s basically ambient music – noise music, yes, but of the Zen variety – as Richard Pinhas can do, hiding the calm inside a huge pile of guitar loops. As Merzbow can do to, playing with the eye of the storm. And Wolf Eyes (Mike Connelly, John Olson, Nathan Young) find their place in these dynamics – the only element that sounds out of place is Olson’s soprano sax, but he doesn’t play it much, focusing on his electronics. At FIMAV: a wall of sound. On record: not a concrete wall, but a velvet wall. Grey velvet.

MARILLION / Sounds That Can’t Be Made (Eagle Rock)
Le Marillion nouveau, sans rien réinventer dans le son du groupe, est tout de même fort réussi. “Gaza”, 17 minutes, est convaincante, sans trop de longueurs, et les chansons “Sounds That Can’t Be Made,” “Power” et “Invisible Ink” m’ont plu dès la première écoute. “Montreal”, 14 minutes, me semble la plus faible du lot (ses sections s’accrochent mal les unes aux autres), mais outre cela, on a droit à du très bon rock ambiant, dans la veine des albums précédents, Anoraknophobia en particulier, et dans l’héritage de Talk Talk. Satisfaisant.
The new Marillion doesn’t reinvent a single thing in the band’s sound, but it’s still a successful effort. “Gaza”, 17 minutes, makes a convincing epic, and the songs “Sounds That Can’t Be Made,” “Power,” and “Invisible Ink” got me singing along quickly. The 14-minute “Montreal” is the weakest link in this chain (the relation between its sections sounds forced), but that track aside, we’re treated to some very good ambient rock, in the spirit of previous albums, especially Anoraknophobia, and in lineage with Talk Talk. Quite satisfying.

2012-10-23

Délire actuel, 2012-10-23


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 23 octobre 2012
Broadcast of October 23, 2012

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Jazz / Encore des guitares...: 1re heure: Quelques nouveautés en jazz actuel. 2e heure: Guitares expérimentales en tout genre à travers quelques nouveautés.
Jazz / More Guitars...: 1st hour: A handful of new releases in the field of creative/avant-jazz. 2nd hour: Experimental guitars of all kinds via recent releases.

(8:00 pm)




Flux
Particula
12:18

THOMAS HEBERER'S CLARINO
Zuname
Cookbook
03:30

THÉO CECCALDI TRIO
Tiding Ting
Carrousel
05:47


(8:30 pm)





Dance
Beeswing
06:02

FLU(O)
Frigorifique
Encore remuants
07:39

*KLANG
Brooklyn Lines
Brooklyn Lines ... Chicago Spaces
04:53

Segreto di Pulcinella (extrait/excerpt)
Sin Fronteras
06:12


(9:00 pm)





KALLE KALIMA & K-18
Eraserhead
Out to Lynch
06:05

**STIAN WESTERHUS
Shine
The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers
04:28

LUIGI ARCHETTI & JAN SCHLAGEL
Vesuvian
Silent Surface II
06:40

JIM MCAULEY
Second Blooming
Gongfarmer 36
05:21


(9:30 pm)





YOKO ONO - KIM GORDON - THURSTON MOORE
I Missed You Listening
YokoKimThurston
09:58
Chimera

ERNESTO DIAZ-INFANTE
The pedestrian Tunnel at the Conservatory of Flowers
Civilian Life
03:28

JEAN-MARC MONTERA & FRANCESCO CALANDRINO
Idi Di Marzo [Part 1]
Idi Di Marzo
07:13

SERGIO SORRENTINO
Clean Invocation (extrait/excerpt)
Behind the Window
01:35


merci à/thanks to:

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

HUGO CARVALHAIS
Une pièce de son premier disque, en quartet (sans le violoniste présent sur Particula), ici interprétée en concert en février 2012.
A piece found on his debut album, with his quartet (minus the violinist featured on Particula), here performed live in February 2012.

JIM MCAULEY
En concert solo, 2009.
Live solo, 2009.

Délire musical, 2012-10-23


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 23 octobre 2012
Broadcast Date: Octobre 23, 2012

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: APADOORAÏ / Drum n Bone - Kinda Roots (Musique Multi-Montréal)

(7:00 pm)




UNIT WAIL
Outerspace
Pangaea Proxima
04:59
RIALZU
A Mubba
U Rigiru
03:21
ALPHA RALPHA
Hymn
Alpha Ralpha
03:54
Warner
MAMSELL ZAZOU
Wrap Up the Moon
The Ocean Next Door
04:51
SCENT OF SOIL
Bin
Scent of Soil
03:40
Hubro

(7:30 pm)




STEPHANIE HLADOWSKI & C JOYNES
The Wild Wild Berry
The Wild Wild Berry
03:50
Bo’Weavil
ALEC K REDFEARN & THE EYESORES
The Seven and Six
Sister Death
05:40
DAVID BOWIE
We Are the Dead
Diamond Dogs
04:59
MI
ECHOLYN
Locust to Bethlehem
Echolyn
05:11
ECHOLYN
TUNJI OYELANA
Omaba d'eru ri
A Nigerian Retrospective: 1966-79
05:49
TUNJI OYELANA


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

MAMSELL ZAZOU
En concert, avec un autre extrait de The Ocean Next Door. Vidéo amateure.
Live amateur footage. Another song from The Ocean Next Door.