Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2010-12-10

2010-12-09: Joey Sellers, Undivided, Miko, Callers


Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-12-09

JOEY SELLERS / What The...? (Circumvention Music)
Je me suis beaucoup amusé à écouter cet album solo du tromboniste Joey Sellers. Vraiment beaucoup. 22 courtes pièces, dont quelques impros, deux standards et plusieurs compositions - parfois rien de plus que des canevas, ailleurs des pièces conceptuelles, certaines même multipistées. Sellers y narre aussi des textes (“Apparent Sincerity”) ou lance des mots à la volée (“Tension/Release”, hilarante). Sellers est un jazzman, chose qui se sent à travers l’album, doublé d’un comédien, d’un provocateur et d’un expérimentateur. Chaudement recommandé.
I had a lot of fun listening to this solo album from trombonist Joey Sellers. A lot. 22 short pieces, including a few improvisations, two standards, and several compositions - some no more than templates, others more conceptual, some multitracked. Sellers also reads poems of sort (“Apparent Sincerity”) and throws words at you (the hilarious “Tension/Release”). Sellers is a jazzman and it shows throughout, but he also comes through as a comedian, an agent provocateur, and an experimentalist. Heartily recommended.

UNDIVIDED / The Passion (Multikulti Project)
Undivided est un quatuor de jazz dirigé par le clarinettiste Waclaw Zimpel (il joue aussi de la clarinette basse et du tarogato). Celui-ci a composé The Passion, une suite inspirée de la Passion de Jésus. Il s’agit d’une œuvre étoffée qui, même si elle intègre des influences de et emprunts au répertoire entourant ce thème, n’est pas en soi religieuse. Réflexive, mystique même, soit, mais pas religieuse ou liturgique. Zimpel est accompagné du pianiste Bobby Few (encore très efficace) et d’une section rythmique composée de Mark Tokar et Klaus Kugel. Le tout enregistré devant public en Pologne, en 2009. Touchant, envoûtant, convaincant.
Undivided is a jazz quartet led by clarinetist Waclaw Zimpel (he also plays bass clarinet and tarogato). Zimpel composed The Passion, a suite based on the Passion of Christ. This is a thorough work borrowing from the theme’s repertoire without sounding religious. It’s soul-searching, mystical even, but never liturgical. Zimpel is accompanied by pianist Bobby Few (still a very efficient player) and a rhythm section composed of Mark Tokar and Klaus Kugel. Recorded live in Poland, 2009. Moving, bewitching, convincing.

MIKO / Chandelier (Someone Good)
Un très joli disque de pop électroacoustique très mélodique, très fine, par une japonaise ayant un peu plus de voix que Tujiko Noriko, mais à peine. Aérien sans être frivole, intelligent sans être expérimental. Charmant.
A very pretty electroacoustic pop record, sweet, by a Japanese female with just barely more voice than Tujiko Noriko. Aerial though not frivolous, intelligent but not experimental-sounding. Charming, really.

CALLERS / Life of Love (Western Vinyl)
Un deuxième album pour la chanteuse Sara Lucas et le guitariste Don Godwin, qui s’accoquinent maintenant le batteur Ryan Seaton à plein temps. Chansons sulfureuses, lentes, aux arrangements simples mais fins, aux paroles qui entrent même dans l’oreille d’un sourd. Mais surtout cette splendide voix, celle de Sara Lucas, qui semble si lourde de vécu et si parfaitement taillée pour la guitare de Godwin. Fortune, leur premier disque, était déjà un bijou. Life of Love poursuit dans la même veine, sans se répéter.  [Ci-dessous: Un extrait de l’album, provenant du site de Western Vinyl.]
A second album for singer Sara Lucas and guitarist Don Godwin, who now have teamed up full time with drummer Ryan Seaton. Smoldering low songs with simple yet refined arrangements, lyrics that would fall even in deaf ears, but mostly Sara Lucas’ splendid voice – it sounds so pregnant with experience and so perfectly tailored to  Godwin’s guitars. Fortune, their debut, was already a gem. Life of Love carries on without repeating anything.  [Below: An excerpt from the album, taken from Western Vinyl’s website.]


2010-12-08: Osias Wilenski, Mosko/Sullivan/Crozier/Cunningham


Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-12-08

OSIAS WILENSKI / Carmen’s Revenge (Navona Records)
Né en Argentine de parents polonais et russes, Osias Wilenski (res)sort de l’ombre à 76 ans. Carmen’s Revenge propose un court opéra bouffon intitulé “Carmen’s Revenge” (La  vangeance de Carmen), une suite parodie à l’œuvre de Bizet, rigolo, audacieux et solidement chanté par María Rosa López et César Puente. C’est l’œuvre maîtresse de ce disque qui propose aussi deux courtes pièces de musique de chambre.
Born in Argentina from Polish and Russian parents, Osias Wilenski is stepping out of the shadow at age 76. Carmen’s Revenge features a short comical opera spoofing Bizet’s work. It’s funny, daring, and strongly performed by Maria Rosa López and César Puente. The CD also includes two shorter chamber works, but “Carmen’s Revenge” is definitely the major draw.

MOSKO, SULLIVAN, CROZIER, CUNNINGHAM / Continuum: Modern Orchestral Works (Navona Records)
Cette collection d’œuvres orchestrales est beaucoup moins impressionnante. Les compositeurs Stephen L. Mosko, Tim Sullivan, Daniel Crozier et Michael G. Cunningham y sont chacun représenté par une pièce (entre 8 et 23 minutes). Seule celle de Sullivan, “Polychrome” a su capter mon attention par ses variations harmoniques. Le reste est ordinaire, et sans fil conducteur justifiant de réunir ces quatre pièces ensemble.
This collection of orchestral works is much less interesting. Composers Stephen L. Mosko, Tim Sullivan, Daniel Crozier and Micharl G. Cunningham each get one piece (8 to 23 minutes) to shine. Only Sullivan’s “Polychrome” managed to catch my ears. The rest is mediocre, and there are no apparent ties to explain why these particular four works are packaged together.

2010-12-08

2010-12-07: William Parker Organ Quartet, The Rent, Pink Saliva, Alexis O'Hara


Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-12-07

WILLIAM PARKER ORGAN QUARTET / Uncle Joe’s Spirit House (Centering Records/AUM Fidelity - merci à/thanks to Improvised Communications)
Une édition limitée, un disque pour le 65e anniversaire de mariage de l’oncle Joe et de la tante Carrie de William Parker. Une affaire de famille, quoi. Mais bien plus que ça: l’un des disques les plus joyeux, pimpants, jaune soleil du grand contrebassiste. Avec Cooper-Moore à l’orgue, le saxo ténor Darryl Foster et le batteur Gerald Cleaver, Parker propose sept pièces composées expressément pour ce projet (et deux autres). Un disque de jazz créatif mais très très très accessible, aux grooves irrésistibles. Un disque fédérateur, une perle.  [Ci-dessous: Un extrait de la pièce titre, trouvé sur le site d’AUM Fidelity.]
A limited edition, a record for the 65th wedding anniversary of William Parker’s uncle Joe and aunt Carrie. A family thing. And a lot more than that: one of the great bassist’s most joyful, sunshine-filled records. With Cooper-Moore on organ, Darryl Foster on tenor sax, and drummer Gerald Cleaver. Parker presents seven pieces written for this project (and two more). An album of very accessible creative jazz with irresistible grooves. A federating record. A gem.  [Below: An excerpt from the title track, found on AUM Fidelity’s website.]

THE RENT / Musique de Steve Lacy (Ambiances Magnétiques)
Un très joli projet hommage à Steve Lacy - mais il y en tellement! Tout de même, celui-ci est digne de mention, du simple fait qu’il s’intéresse aussi aux CHANSONS de Lacy et intègre une chanteuse pour les interpréter: Susanna Hood, qui fait de l’excellent boulot, particulièrement sur la suite “Blues for Aïda”. Mentionnons aussi le solo de Kyle Brenders (saxo soprano) sur “The Rent”. Les autres interprètes sont Scott Thomson au trombone, le contrebassiste Wes Neal et Nick Fraser à la batterie. Maintenant, pourquoi ce disque n’est-il pas paru dans la collection “Jazz” d’Ambiances Magnétiques! Un disque presque léger, agréable comme tout.
A very pretty tribute to Steve Lacy - but there are so many of them lately! Still, this one is worth mentioning, if only for the fact that it also tackles Lacy’s SONGS, with an actual singer: Susanna Hood, who does a great job, especially on the “Blues for Aïda” suite. I must also point out Kyle Brenders’ soprano sax solo on “The Rent.” The other musicians and Scott Thomson on trombone, Wes Neal on doublebass and drummer Nick Fraser. Now, why didn’t Ambiances Magnétiques release this in its “Jazz” series? This record is almost light and quite enjoyable.

PINK SALIVA / Pink Saliva (&records)
Un nouveau projet du percussionniste Michel F. Côté, soit un trio d’improvisation avec le trompettiste Ellwood Epps et le bassiste Alexandre St-Onge. Appelons cela une continuation de (juste) Claudette à travers Klaxon Gueule - les différences sont marquées, mais le même esprit rebelle anime les trois projets. La première écoute ne s’est pas imposée, mais j’y reviendrai.
A new project spearheaded by percussionist Michel F. Côté, an improvisation trio with trumpeter Ellwood Epps and bassist Alexandre St-Onge. You could call it a continuation of (juste) Claudette via Klaxon Gueule - the differences are notable, but the same rebel spirit runs through them all. Not striking on first listen, but I’ll be back for more.

ALEXIS O’HARA / Ellipsis (&records)
Artiste-performeuse, slammeuse expérimentale, électronicienne lo-fi, Alexis O’Hara a plus d’un tour - et d’une langue - dans son sac. Ellipsis la présente seule (mais beaucoup de musiciens participent ici et là, dont Michel F. Côté, Bernard Falaise, Alexandre St-Onge, Brian Lipson et Sophie Trudeau). Une pop électronique expérimentale aux textes audacieux, ludiques, parfois lubriques, à l’humour déjanté et à la réflexion acidulée. Très heureux d’y trouver “Twenty-three” qui faisait partie du spectacle La Salle des pas perdus des Filles électriques.
Performer, experimental slammer, lo-fi electronician, Alexis O’Hara has a few tricks (and tongues) up her sleeve. Ellipsis features her in a solo setting (although a lot of people pop in here and there, like Michel F. Côté, Bernard Falaise, Alexandre St-Onge, Brian Lipson, and Sophie Trudeau). Experimental electro-pop with bold, playful, occasionally kinky lyrics, a twisted form of humour, and acidic thinking. I’m happy to find “Twenty-three” included here - it was part of Les Filles électriques’ stage performance La Salle des pas perdus.


2010-12-06: Hubweber/Zoubek, Hug/Lonberg-Holm, Studer/Frey, Claudio Puntin, Tu M'


Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-12-06

PAUL HUBWEBER & PHILIP ZOUBEK / Archiduc Concert: Dansaert Variations (Emanem)
Un beau duo d’improvisation libre trombone/piano préparé enregistré à l’Archiduc (Bruxelles) en novembre 2007. Belle complicité, techniques inventives, créativité soutenue. “Mean Machine” (25 minutes) vaut le détour à elle seule.
A fine free improvisation duo, trombone and piano, recorded at L’Archiduc (Brussels) in November 2007. Nice interactions, innovative techniques, unfailing creativity. “Mean Machine” (25 minutes) is worth the price of admission.

CHARLOTTE HUG & FRED LONBERG-HOLM / Fine Extensions (Emanem)
Je suis complètement séduit par ce disque. Voilà une paire d’improvisateurs faits l’un pour l’autre. L’alto de Hug, souvent chuintant ou chantant d’un chant amer, se combine merveilleusement au son plus carré de Lonberg-Holm. Ces deux-là réussissent une brillante quadrature du cercle. Un concert enregistré en mars 2009. Du bonbon pour l’amateur de musique improvisée.
I am totally seduced by this record. Here’s a well assorted pair of improvisers. Hug’s viola, often whining, swishing, or singing a bitter song, fits perfectly with Lonberg-Holm’s squarer sound. These two make a brilliant unlikely pair. A live recording from March 2009. A treat for free improvisation fans.

STUDER-FREY / Zwei (Unit Records)
Un duo de contrebasses, avec Daniel Studer et Peter K. Frey. Ce duo existe depuis dix ans. Belle recherche texturale, quelques moments de pure beauté. Plus accompli que leur premier album, Zweierlei (2006).
A doublebass duo featuring Daniel Studer and Peter K. Frey. They have been going at it together for ten years. Nice textural experimentations, a handful of moments of pure beauty. More accomplished than their first opus Zweierlei (2006).

CLAUDIO PUNTIN & LUCERNE JAZZ ORCHESTRA / Berge Versetzen (Unit Records)
Le clarinettiste Claudio Puntin s’allie au Lucerne Jazz Orchestra pour présenter une suite pour clarinette voix et orchestre jazz dédiée à la Suisse. Il y a un peu de tout ici: du comique et du lyrique, du joli et du pimpant. On remarque des influences de Duke Ellington, de Mike Westbrook, voire de la Fanfare Pourpour et de Robert Wyatt. C’est parfois douceret, ce qui m’embête un peu.
Clarinetist Claudio Puntin teams up with the Lucerne Jazz Orchestra for a suite for clarinet, voice and jazz orchestra about Switzerland. There’s a little of everything here: comedy, lyricism, prettiness, joyfulness. I hear shards of Duke Ellington, Mike Westbrook, even some Fanfare Pourpour and Robert Wyatt. It occasionally gets a bit too sweet, which bothers me some.

TU M’ / Pink Shark (Phtalo Records)
Un vieux disque (de 2004), à une époque ou Tu M’ était encore un trio (je crois) et faisait encore dans la glitch électronica tordue. Je préfère leur manière douce, plus ambiante et minimaliste (One More Night, ou même leur EP pour Crónica), mais le groupe se tirait très bien d’affaire dans cette époque maximaliste. Très rythmé aussi. Et ça vieillit plutôt bien.
An old record (from 2004), back when Tu M’ was still a trio (I think) and was still playing twisted glitch electronica. I prefer their softer ways, their more ambient and minimal music (One More Night, or even their Crónica EP), but the band used to pull off the maximalist shtick very well. Beat-driven too. And it ages well.

2010-12-07

Délire actuel, 2010-12-07


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 7 décembre 2010
Show aired on December 7, 2010

DESCRIPTION
DESCRIPTION
2010, l’année de Philippe Petit, Innova Recordings, Hinterzimmer Records et Type Records : Qu’est-ce qui a marqué l’année 2010 de Monsieur Délire? Un artiste et trois étiquettes. Philippe Petit a publié disque sur disque, en plus de donner une excellente prestation au FIMAV. Le catalogue d’Innova a explosé avec plus d’une trentaine de nouvelles parutions. La micro-étiquette Hinterzimmer a publié beaucoup moins de titres, mais en maintenant une qualité exemplaire. Enfin, Type Records a maintenu une qualité et une direction artistique fort enviables.
2010, The Year Of... Philippe Petit, Innova Recordings, Hinterzimmer Records, and Type Records: According to Monsieur Délire’s what does 2010 boil down to? One artist and three record labels. Philippe Petit has released a ton of great records this year AND turned in a stunning appearance at FIMAV. Innova’s catalog exploded in 2010 with over 30 new releases. Micro-label Hinterzimmer released a lot less titles, but maintain an matched quality level. Finally, Type Records has released consistently good and bold albums throughout the year.

PHILIPPE PETIT / The Lady in the Radiator Meets The Fetishist (13:38) - Henry: The Iron Man (Aagoo)
CHRISTOPHER BAILEY / Mergurs Ehd Ffleweh Bq Nsolst (9:24) - Immolation Ritual (Innova)

CHRISTOPHER CAMPBELL / Sunface Streams Moonface (3:40) - Sound the All-Clear (Innova)
MAGGI PAYNE / FIZZ (10:18) - Arctic Winds (Innova)

ZEITGEIST / Lucky Dreams [comp.: Anthony Gatto] (8:17) - In Bone-Colored Light (Innova)
ALEXANDER BERNE / Tridoula (5:55) - Composed and Performed By Alexander Berne: The Saduk (Innova)

*RASHOMON / The Fourth Race (All Ages Tunnel Walk) (10:58) - The Finishing Line (Film Music, Volume 2) (Hinterzimmer)
*URAL UMBO / Glory Humus (6:27) - Fog Tapes (Hinterzimmer)

**RICHARD SKELTON / Voice of the Book (7:27) - Landings (Type Records)
**ON / The Inconsolable Polymath (5:32) - Something That Has Form and Something That Does Not (Type Records)
**JON MUELLER / Remembered (3:49) - The Whole (Type Records)

**INDIGNANT SENILITY / Seven (4:00) - Plays Wagner (Type Records)


merci à/thanks to:



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

PHILIPPE PETIT
Un extrait de son projet avec Lydia Lunch.
A track from his project with Lydia Lunch.

Délire musical, 2010-12-07


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 7 décembre 2010   (rediffusion le 13 décembre)
Broadcast Date: Dec. 7, 2010  (rebroadcasted on Dec. 13)

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: MANDIBULBE / Génération Addict Part I... - Praxis (Musea Parallele)

FRENCH TV / Mosquito Massacre (5:53) - I Forgive You for All My Unhappiness (Pretentious Dinosaur)
ORGIA PRAVEDNIKOV / Doctrine of Wisdom (3:30) - For Those Who See Dreams, Vol. 1 (Electroshock Records)
UZ JSME DOMA / Shelter (3:24) - Caves (Cuneiform)

RATIONAL DIET / Living the Main Life (5:49) - On Phenomena and Existences (altrOck)
*TEHO TEARDO / Sarà per Voi (3:31) - Soundtrack Work 2004-2008 (Expanding Records)
JOHANN JOHANNSSON / The Flat (3:34) - And In the Endless Pause, There Came the Sound of Bees (NTOV/Cobraside)

EPIC 45 / Ghosts on Tape (5:15) - In All the Empty Houses (Make Mine Music)
PETER GABRIEL / I Go Swimming (4:54) - Plays Live Highlights (Real World)
IDÉE MANU / Le Yachting (5:05) - Water Chute (Unit Records)

PETER MURPHY / Cascade (extrait/excerpt: 2:30) - Cascade (Beggars’ Banquet)

 
merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

EPIC 45
Vidéo-clip officiel de “Ghosts on Tape”.
Official music video for “Ghosts on Tape.”

2010-12-06

2010-12-03: Subtle Lip Can, Gord Grdina Trio, Aeroplane Trio, Glimpses 1&2

Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-12-03

SUBTLE LIP CAN / Subtle Lip Can (Drip Audio)
Un nouveau trio constitué du violoniste Joshua Zubot, du guitariste Bernard Falaise (Miriodor, Klaxon Gueule) et du batteur Isaiah Ceccarelli. Ce disque m’a surpris: je m’attendais à quelque chose de plus “brassant”. J’ai droit plutôt à de l’improvisation languissante, microtonale - une écoute inconfortable mais pas inintéressante. À réécouter...
A new trio consisting of violinist Joshua Zubot, guitarist Bernard Falaise (Miriodor, Klaxon Gueule), and drummer Isaiah Ceccarelli. This CD took me by surprise: I was expecting something more raucous. Instead, it’s all about languid microtonal free improvising. Not uninteresting, but an uncomfortable listen. Might have to listen again to make up my mind...

GORD GRDINA TRIO w/ MATS GUSTAFSSON / Barrel Fire (Drip Audio)
Splendide disque bouillant! Barrel Fire met en vedette les guitares et ouds de Gord Grdina, avec Tommy Babin à la contrebasse et Kenton Ldewen à la batterie, plus le souffle puissant du saxo Mats Gustafsson, dans un set de compositions free jazz enregistré devant public. Des “heads” rapides et tordus, des impros fumantes, une très belle interaction entre toutes les parties en présence. C’est la première fois que Grdina me fait dire wow, alors je le répète: Wow!  [Ci-dessous: “F.W.R.”, à écouter depuis le site de SoundCloud.]
A splendidly ebullient record! Barrel Fire features Gord Grdina on guitar and oud, with Tommy Babin on bass and drummer Kenton Ldewen, plus the powerful lungs of saxman Mats Gustafsson, in a live set of free jazz compositions. Fast-paced heads, smoking improvisations, and a high level of interaction between everyone. It’s the first time Grdina draws a wow out of me, so I’ll say it again: wow!  [Below: “F.W.R.” - a free streaming through SoundCloud.]

AEROPLANE TRIO / Naranja Ha (Drip Audio)
Ce trio est constitué de trois musiciens de Vancouver: JP Carter (trompette), Skye Brooks (percussion) et Russell Sholberg (contebasse), les deux premiers étant membres de Fond of Tigers. Naranja Ha est album CD+DVD. Le CD propose une excellente session studio où le groupe présente surtout des compositions dans un style jazz actuel presque plus New York que Vancouver. Des pièces concises, avec un bon swing qui ne craint pas la dissonnance. Le DVD présente un set en concert de 45 minutes où l’improvisation joue un plus grand rôle, ainsi qu’une entrevue de 15 minutes avec les trois membres du trio. Une très belle production.
This trio features three Vancouver-based musicians: JP Carter (trumpet), Skue Brooks (percussion) and Russell Sholberg (bass), the first two being also in Fond of Tigers. Naranja Ha is a CD+DVD set. The CD features an excellent studio session where the trio plays compositions mostly, in a creative jazz style that seems to owe moer to New York than to Vancouver. Concise pieces with a good swing that won’t shy away from dissonances. The DVD adds a 45-minute live set where free improvisation plays a larger part, plus a 15-minute interview with the band. A mighty fine production.

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Glimpses, Volumes 1 & 2 (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)
D’abord paru sur vinyle au milieu des années 80, en deux volumes, voici cette collection de 45 tours américains de l’époque garage sur un album double (2 CD). Plusieurs de ces chansons ont été reprises sur d’autres compilations depuis, à commencer par la première, l’excellent “A Question of Temperature” de The Balloon Farm. Certaines chansons sont à oublier, mais plusieurs méritaient mieux que le sort que l’Histoire leur a réservé.
First released on two separate vinyls in the mid-‘80s, Glimpses is a collection of US 45s from the garage rock era (here culled in a single 2-CD set). Many of these songs have been featured on other compilations since then, starting with the opening “A Question of Temperature” by The Balloon Farm. Some songs are forgettable, but many deserved better than the fate History had in store for them.