Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2011-03-26

2011-03-25: Jason Kahn, Morton Feldman, Novi_Sad, Van der Graaf Generator, Peter Hammill

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-03-25

JASON KAHN / Beautiful Ghost Wave (Herbal International)
Une pièce solo étonnante de la part de Jason Kahn. Il s’agit d’une construction studio à partir d’enregistrements faits à l’aide de synthé analogique, console de mixage, micros contact, radio ondes-courtes et bobines magnétiques. Aussi bruitiste qu’à son habitude, mais beaucoup plus bruyante que ses travaux d’improvisation et beaucoup moins formaliste que ses travaux de composition (comme Vanishing Point). On sent même une pointe de théâtralité dans le flot de la pièce, assez prenante. Dans le genre “orchestration de sons bruitistes”, c’est très réussi. Kahn, toujours si mesuré, fait preuve ici d’une spontanéité rare (ou du moins donne cette impression).
A surprising solo piece from Jason Kahn. This is a studio construct from recordings made using analog synth, mixing board, contact mikes, shortwave radio and magnetic coils. As noise-based as usual, but quite noisier than his free improvisation outings and a lot less formalist than his composition work (like Vanishing Point). He even dabs in drama with how the piece flows - quite gripping. In terms of “orchestration of noise sounds”, this works out really well. The always poised Kahn here displays a new level of spontaneity (or at least gives this impression).

MORTON FELDMAN / Triadic Memories [2010 Version] (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)
Début des années 90, le pianiste Jean-Luc Fafchamps endisque les “Triadic Memories” de Morton Feldman pour Sub Rosa. Peu après, l’éditeur de Feldman publie une version corrigée de la partition qui rétablit le nombre de fois que chaque barres de répétitions doit être répétée (jusqu’à 11 fois, il s’avère). 2010, Fafchamps, à l’invitation de Sub Rosa, rectifie le tir. Je n’ai pas entendu la première version, mais celle-ci m’a charmé. Une longue pièce (74 minutes) faites de phrases délicates, minimales, à travers lesquelles s’insèrent de nombreuses répétitions qui cassent le rythme. Méditatif à souhait. Et Fafchamps rends la partition avec beaucoup d’humanité (la froideur et le détachement sont si vite arrivés chez les interprètes de Feldman). J’ai peu connecté à ce jour avec l’univers de Feldman, mais là, oui.
Early ‘90s, pianist Jean-Luc Fafchamps records Morton Feldman’s “Triadic Memories” for the Sub Rosa label. Shortly after, Feldman’s publisher gets out a revised version of the score, reestablishing the number of times each repeat bar is to be repeated (up to 11 times, as it turns out). 2010, Sub Rosa invites Fafchamps to re-record the piece. I haven’t heard the first version, but this one charmed me to the bone. A long piece (74 minutes) made of delicate minimal phrases among which are inserted several repeats that chop up the rhythm of the piece. Meditative, of course. And Fafchamps’ interpretation is very human and humane - no sign of the coldness and detachment one often gets from Feldman performers. I have rarely connected with Feldman’s soundworld before, but this time I did.



NOVI_SAD / Inhumane Humans (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)
Merveilleux et génial. Simplement. Thanasis Kaproulias propose ici deux longues compositions électroacoustiques. “Srebrenica” est une rêverie mélancolique dominée par un signal en morse qui sert de leitmotiv - un fragment d’humanité à travers un paysage sonore assez dévasté. “Aircraft Noises” est un drone terrible, grondant et menaçant, où les voix préenregistrés des agents de bord n’arrivent pas à concurrencer le vrombissement des moteurs. Ces deux pièces présentent beaucoup de minutieux détails et un sens de la composition qui m’épate, franchement. Une écoute fantastique - un des grands disques de 2011.  [Ci-dessous: Deux extraits à écouter sur cette page.]
Beautiful and brilliant. Simply. Thanasis Kaproulias (going as Novi_Sad) presents two extended electroacoustic compositions. “Srebrenica” is a melancholy reverie dominated by a Morse signal that serves as a leitmotiv - a fragment of humanity across a devastated soundscape. “Aircraft Noises” is a terrible growling threatening drone where the prerecorded voices of stewards and stewardesses fail to compete with the rumble of the engines. These two pieces feature a high level of minutia and an artistry in composition that leaves me speechless. A fantastic listen - one of the best records of 2011 so far.  [Below: Listen to two excerpts on this page.]

VAN DER GRAAF GENERATOR / A Grounding in Numbers (Esoteric)
J’en suis à ma troisième écoute et suis prêt à faire rapport (les deux premières ont eu lieu en voiture hier). VDGG viennnent de publier leur meilleur album depuis Still Life en 1976. Point. Allez-y, contredisez-moi, je m’en moque: c’est vrai. Voici un groupe qui n’hésite pas à se transformer, à aller de l’avant. Si Present était l’album de la réunion et Trisector celui de l’établissement de la formule en trio, A Grounding in Numbers marque l’arrivée d’un nouveau son. À 13 pièces (11 chansons et deux instrumentales) en 45 minutes, ce disque offre le matériel le plus court de VDGG. Perd-t-on au change? Non. Des idées plus centrées, des riffs qui torchent, un disque qui bouge plus que Trisector, et un mixage beaucoup plus net (merci, Hugh Padgham). Mais surtout, un disque multi-couches, puisque les chansons, toutes indépendantes, semblent parfois se rapprocher, pourraient être interprétées à la limite comme une suite, ce qui apporte aux paroles de Peter Hammill une pluralité accrue de sens. Bref, tous les signes d’un grand crû de VDGG. J’espère entendre en concert “Bunsho”, “Mr. Sands” et “Snake Oil”. “All Over the Place” aussi. “Highly Strung” aussi. Et la splendide ballade “Your Time Starts Now” qui, contre toute attente, OUVRE cet album - seul moment d’introspection musicale. Bravo.  [Ci-dessous: “Mr. Sands”]
I am at my third listen, and ready to report (the first two took place on a car trip last night). VDGG just released their best album since 1976’s Still Life. Period. Go ahead, contradict me if you want, I don’t care, I know I’m right. :-) Here is a band who doesn’t hesitate to transform and move forward. If Present was the reunion album and Trisector the album that established the trio line-up, A Grounding in Numbers marks the beginning of a new sound. With 13 tracks (11 songs and 2 instrumentals) in 45 minutes, this album presents VDGG’s shortest material. Is it a bad thing? No. More tightly-focused ideas, scorching riffs, this record shakes more than Trisector and boasts a much better mix (thanks, Hugh Padgham). Most of all, this is a multi-layered album, since the tracks, though all independent, occasionally seem to close in on the suite format, which brings extra plurality of meaning to Peter Hammill’s lyrics. In short, this work bears all the signs of a great VDGG vintage. I hope I get to hear live performances of “Bunsho”, “Mr. Sands” and “Snake Oil”, “All Over the place” too. “Highly Strung” too. And the beautiful ballad “Your Time Starts Now” which, against all expectations, OPENS the album - the only moment of musical introspection. Bravo.  [Below: “Mr. Sands”]

PETER HAMMILL / Roaring Forties (Fie! Records)
Tant qu’à commander le nouveau VDGG, j’en ai profité pour me procurer la version remasterisée (2009) de ce disque remontant à 1994 - un effort solide d’une décennie en dents de scie pour Peter Hammill. Un disque rock - son dernier, à ce titre - et où la raideur du batteur Manny Elias ne m’embête pas (contrairement à The Noise). “The Gift of Fire” demeure une solide chanson et “A Headlong Stretch”, si elle est loin de l’intensité de “Flight”, fait tout de même une respectable suite épique.
As long as I was ordering the new VDGG, I also added the 2009 remaster of 1994’s Roaring Forties - a strong effort from a sawtooth decade for Mr. Hammill. A rock record - his last as such - where I don’t mind drummer Manny Elias’ stiffness (unlike on The Noise). “The Gift of Fire” remains a strong song and “A Headlong Stretch” a worthy epic, even though it falls short of the intensity of “Flight”.

2011-03-25

2011-03-24: Cyclo., Angélica Castelló, Chaton/Moor

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-03-24

CYCLO. / ID (Raster-Noton - merci à/thanks to Forced Exposure)
Ouuuuh. Carsten Nicolai (Alva Noto) et Ryoji Ikeda réactivent leur duo Cyclo., au moins le temps de ce projet, dont voici uniquement la composante musicale. Une composante visuelle suivra. Sur ID, ces deux sculpteurs de sons purs triturent les fréquences d’une manière totalement plastique, en recherchant de “belles” ondes sur l’oscilloscope, le résultat musical étant secondaire. D’ailleurs, l’album n’a subi aucun mastering et on prie l’auditeur de ne pas compresser numériquement cette musique. Tout secondaire soit-il, le résultat musical est fort intéressant: 11 pièces qui sautent et bondissent, une techno ultra-minimaliste froide mais pas glaciale et qui a su réchauffer mon cœur (oui, un peu étrange, je sais). Très heureux de voir ces deux-là retravailler ensemble.
Ooooohhhh... Carsten Nicolai (Alva Noto) and Ryoji Ikeda have reactivated their duo Cyclo., at least for this project, of which this is only the audio component – a visual component should be released soon. On ID, these two sculptors of pure sounds manipulate frequencies like visual artists, aiming for “pretty” soundwaves on the oscilloscope, their soundings being secondary. Consequently, the album has been left unmastered and listeners are asked not to digitally compress the tracks to preserve these soundwaves. As secondary as they may be, the musical results are actually quite interesting: 11 tracks that bounce and leap, cold but not icy cold ultra-minimalistic techno that managed to warm my heart (ok, my heart is not the run-of-the-mill kind; still). I’m very happy to see these two working together again.

ANGÉLICA CASTELLÓ / Bestiario (Mosz - merci à/thanks to Dense Promotion)
Solide album solo de la part de la discrète Angélica Castelló (elle publie peu), qui fait dans la musique électroacoustique - entre l’improvisation électroacoustique et la composition électroacoustique plus formelle. Bel instrumentarium: flûtes à bec, ukulele, jouets, beaucoup d’enregistrements de terrain. L’album dessine un arc compositionnel intéressant. Un disque à réexplorer souvent.
A strong solo album from the discreet Angélica Castelló (she releases little music). She makes music that falls somewhere between electroacoustic improvisation and more formal electroacoustic composition. Nice choice of instruments: recorders, ukulele, toys, lots of field recordings. The album follows an interesting compositional arc. A CD worth re-exploring often.

ANNE-JAMES CHATON & ANDY MOOR / Transfer/1: Departures (Unsounds - merci à/thanks to Dense Promotion)
Après Le Journaliste, le poète sonore Anne-James Chaton et le guitariste Andy Moor présentent Transfer - le nouveau matériel présenté en tournée en 2010 (au FIMAV, entre autres). Sauf que cette fois, ce n’est pas un CD, mais une série de quatre 45 tours, dont voici le premier. La recette du Journaliste perdure: Chaton lit à très haute vitesse des données (le degré de sécurité des pays selon le ministère français des Affaires extérieures dans “Dernière minute”; une série de coordonnées géographiques décrivant le voyage de Philéas Fogg selon Jules Verne dans “D’ouest en est”. Deux pièces post-industrielles, post-modernes, post-répétitives, assenées avec un aplomb inimitable, supportée par les boucles bétonnées de Moor.  [Ci-dessous: Deux extraits sur cette page.]
As a follow up to Le Journaliste, sound poet Anne-James Chaton and guitarist Andy Moor present Transfer – the new material they presented on tour in 2010 (at FIMAV, among other places). Except this time, it is not being released as a CD, but a series of four 7” singles, of which this is vol. 1. The Le Journaliste recipe remains: Chaton reads out data at high speed (the security level of countries according to the French Department of International Affaires in “Dernière minute”; a series of coordinates describing the Phileas Fogg’s trip in “D’ouest en est”. Two post-industrial, post-modern, post-repetitive tracks delivered with inimitable aplomb, supported by Moor’s leaded loops.  [Below: Listen to two excerpts on this page.]

2011-03-24

2011-03-23: In Gowan Ring, Tricoli/Ankersmit, Alexander Rishaug


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-03-23

IN GOWAN RING / The Twin Trees (Shayo)
Je devais commencer à travailler très tôt ce matin et j’avais besoin de quelque chose de doux et calme. La solution: un retour vers In Gowan Ring, splendide projet de folk gothique/médiéval expérimental. The Twin Trees n’est pas le meilleur IGR (ce titre est réservé au splendide Hazel Steps Through a Weathered Home), mais il représente tout de même un point fort. La voix est moins présente ici, plus de place aux instrumentales. Mais de très belles instrumentales, avec un côté “New Weird America” dans le mixage, beaucoup d’instruments antiques (le psaltérion) et de percussions de main. Et une merveilleuse atmosphère d’introspection, de méditation, de douleur sourde, d’amour blessé.
I had to start working VERY early this morning, and I needed something soft and quiet. The solution: going back to In Gowan Ring, a splendid gothic/medieval experimental folk project. The Twin Trees may not be their best album (that title is claimed by Hazel Steps Through a Weathered Home), but it is still a highwater mark. Less vocals, more instrumentals, and very nice ones too, with a “New Weird America” feel in the mixing, lots of early music instruments (psaltery) and hand percussion. And a wonderful atmosphere of inner-searching, meditation, quiet sorrow, and and painful loving.

VALERIO TRICOLI & THOMAS ANKERSMIT / Forma II (Pan - merci à/thanks to Dense Promotion)
Malgré le titre, première collaboration entre Valerio Tricoli de 3/4HadBeenEliminated et le saxophoniste Thomas Ankersmit. Forma II consiste en cinq pièces électroacoustiques. Le premier travaille surtout ses sources par des moyens analogiques, le second par l’ordinateur. Des pièces bien équilibrées, riches en rebondissement, mais sans chercher à étourdir ou à survolter. La dernière, “Takht-e Tâvus”, transforme le saxo en cornemuse d’une manière un peu trop insistante, mais les autres pièces ont beaucoup à offrir.
Despite the title, this is the first collaboration between Valerio Tricoli of 3/4HadBeenEliminated and saxophonist Thomas Ankersmit. Forma II consists in five electroacoustic pieces. Tricoli mostly works his sound sources using analog means, while Ankersmit is a laptop guy. Well-balanced tracks, eventful without trying to overload your ears. The final track, “Takht-e Tâvus” turns the saxophone into bagpipes in a way that gets too insistent, but the other pieces have a lot to offer.

ALEXANDER RISHAUG / Shadow of Events (Dekorder - merci à/thanks to Dense Promotion)
Un très beau disque d’électronique expérimentale ambiante. Rishaug est norvégien, ex-membre de ARM. Ceci est son troisième album solo. Rêveur, texturé, tout à fait dans l’esprit des productions des étiquettes 12k et Room40. Peut passer inaperçu si on l’écoute distraitement, mais il récompense l’immersion.
A very fin record of ambient experimental music. Rishaug is from Norway and was in the ARM collective. This is his third solo effort. Dreamy, textured, perfectly in tune with the productions of labels like 12k and Room40. Can easily fly by unnoticed on a distracted listen, but fully rewards an immersive one.

Van der Graaf Generator - "Arrow" sampled in a hip-hop track / échantillonnée dans une chanson hip-hop

Il y a une première à tout, non?
There's a first for everything, right?

2011-03-23

2011-03-22: BvDub, Gurun Gurun, United Scum Soundclash, Steve Mackay


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-03-22

BVDUB / Tribes at the Temple of Silence (Home Normal - merci à/thanks to Dense Promotion)
Ce disque fait suit à The Art of Dying Alone paru l’an dernier. Moins épuré, quoique toujours très ambiant. Ça vient moins me chercher - plus ordinaire? Moins audacieux dans la forme? En tout cas, moins poignant (la voix féminine sur The Art of Dying Alone me manque). Tout de même agréable et recommandé aux amateurs du genre de dub très planant que produit l’étiquette Interchill.
This record is the follow-up to The Art of Dying Alone released last year. Less sparse, though still very ambient. But it grabs me less strongly - more straightforward? Less bold, form-wise? In any case, less poignant (I miss the female vocals on The Art of Dyinng Alone). Still, enjoyable and recommended to fams of the kind of very ambient dub the Interchill label releases sometimes.

GURUN GURUN / Gurun Gurun (Home Normal - merci à/thanks to Dense Promotion
Vive la mondialisation. Voici un trio tchèque qui fait de la pop japonaise... en japonais. Avec des chanteuses invitées japonaises (Sawako, Moskitoo et Rurakiss). C’est gentil, un peu désincarné, pas tout à fait tendre. Un disque sympa.
Hail to Globalization: this Czech trio plays Japanese pop… sung in Japanese. By Japanese guest singers (Sawako, Moskitoo and Rurakiss). It’s sweet, a little disembodied and tricky, not quite tender. A fun record.

UNITED SCUM SOUNDCLASH (U.S.S. v2) / Machine Gun (Soopa - merci à/thanks to Dense Promotion
Wow! Ce second disque de United Scum Soundclash (une collaboration entre Jonathan Uliel Saldanha et Scott Nydegger) décape et déménage! Imaginez GY!BE vu par Kayo Dot, passé dans un tordeur dub - ou quelque chose du genre. Dialogues inquiétants piqués à la pellicule, ambiances électroniques glauques, explosions de rock propulsées par de nombreux invités (dont le saxo Steve Mackay des Stooges). Un chaos savamment orchestré, la bande-son d’un film dont vous ne voudriez pas nécessairement voir les images. J’ai hâte de le réécouter. Très chaudement recommandé.
Wow! This second outing by United Scum Soundclash (a collaboration between Jonathan Uliel Saldanha and Scott Nydegger) is a mover! Imagine GY!BE as seen by Kayo Dot through the dub press – or something of that ilk. Disquieting dialogues stolen from film, gloomy electronic ambiences, explosions of rock propelles by a cast of guest musicians (including Stooges saxman Steve Mackay). Carefully orchestrated chaos, the soundtrack to a movie you don’t necessarily want to see. I loko forward to listening to this one again. Very highly recommended.

STEVE MACKAY / Sometimes Like This I Talk (Radon/Soopa - merci à/thanks to Dense Promotion)
Troisième album solo pour le saxophoniste Steve Mackay (The Stooges, Violent Femmes). Un solide mélange de gros rock sale et de pièces aux reflets plus groovés, plus jazzés, plus free aussi. “Song for Baghdad” est bien réussie. Une production qui garde les choses sales et crues, et un disque qui offre une homogénéité surprenante, compte tenu du nombre d’invités. Signalons la présence de Scott Nydegger (United Scum Soundclash), Mike Watt, Kamilsky et des chanteurs Ypsi Jim et Mike Dingle, entre autres. Ce n’est définitivement pas que du rock ‘n’ roll.
A third solo album for saxophonist Steve Mackay (The Stooges, Violent Femmes). A strong blend of dirty old rock and tracks with something groovier, jazzier, even more free. “Song for Baghdad” is very well done. The production keeps things dirty and raw, and the album offers a surprising level of cohesion given the number of guests involved. Let’s point out the presence of Scott Nydegger (United Scum Soundclash), Mike Watt, Kamilsky, and singers Ypsi Jim and Mike Dingle, among others. This definitel ain’t only rock ‘n’ roll.

2011-03-22

Délire actuel, 2011-03-22


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 22 mars 2011
Show aired on March 22, 2011

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Musique contemporaine, essentiellement: Deux heures de musique contemporaine, sans trop être à cheval sur la définition (le Krieger?). Que des parutions récentes.
Contemporary Classical, Mostly: Two hours of contemporary classical, though don’t hold me to the definition (the Krieger?). All recent releases.

PETER HANNAN / Rethink Forever (19:12) - Rethink Forever (Artifact)  **avortée pour cause de lecteur CD défectueux / **aborted due to a faulty CD player
TOCA LOCA / Adventuremusic: Love Her Madly [comp. Andrew Staniland] (15:30) - Shed (Henceforth Records)

GERHARD STÄBLER / Zeichen (21:10) - Zeichen (Navona)
GRAHAM REYNOLDS / Movement II: Ada (4:51) - The Difference Engine (Innova)

*JOHN TILBURY, MICHAEL FRANCIS DUCH & RHODRI DAVIES / Unintended Piano Music (6:56) - Cornelius Cardew: Works 1960-70 (+3dB)
*MICHAEL FRANCIS DUCH / Octet ’61 [comp. Cornelius Cardew] (10:42) - Edges (+3dB)
BERNHARD GÁL / Vür fier (4:26) - Same Difference (Gromoga)

**ULRICH KRIEGER / Fathom (extrait/excerpt: 11:00) - Fathom (Sub Rosa)
TIM BRADY / O is for Ostinato (6:09) - 24 Frames: Trance (Ambiances Magnétiques)

NEIL ROLNICK / The Gene Pool (3:17) + Siblings (4:45) - Extended Family (Innova)

merci à/thanks to:

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

CORNELIUS CARDEW
John Tilbury dirige une interprétation de ‘Autumn ‘60’ (également interprétée en trio sur le disque Cornelius Cardew: Works 1960-70).
John Tilbury conducting a performance of “Autumn ‘60” (also played as a trio on the CD Cornelius Cardew: Works 1960-70).
Cornelius Cardew’s Autumn ’60 (1960)   Directed by John Tilbury from The Drawing Room on Vimeo.


Délire musical, 2011-03-22


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 22 mars 2011 (rediffusion le 28 mars)
Broadcast Date: March 22, 2011 (rebroadcasted on March 28)

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: A HAWK AND A HACKSAW / No Rest for the Wicked - Cervantine (LM Duplication)

SATANICPORNOCULTSHOP / Comment te dire adieu? (2:42) - Arkhaiomelisidonophunikheratos (Some Bizarre)
AMON TOBIN / Bridge (5:56) - Permutation (Ninja Tune)
PEOPLE LIKE US & ERGO PHIZMIZ / Withers in the Whist (4:17) - Rhapsody in Glue (Plurgo)
MÚM / Húlaabbalabbalúú (3:26) - Sing Along to Songs You Don’t Know (Euphono Records)

GHOST TOWN TRIO / Bohemian Rhapsody (6:28) - No Tits But Hits (Unit Records)
SAGOR & SWING / Henriks födelsedagsmelodi (4:35) - Orgelplaneten (Häpna)

THOMAS DOLBY / The Key to Her Ferrari (4:41) - Aliens Ate My Buick (EMI-Manhattan)
RON ANDERSON’S PAK / Kempelen’s Automaton (5:17) - Secret Curve (Tzadik)

RICK WAKEMAN / Anne of Cleves (extrait/excerpt: 4:30) - The Six Wives of Henry VIII (A&M)


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

RON ANDERSON’S PAK
En concert en 2010.
Live, 2010.

2011-03-21: Alexander Frangenheim, Other Dimensions in Music/Victor, Anne-James Chaton


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-03-21

ALEXANDER FRANGENHEIM / The Knife Again (Creative Sources)
J’ai récemment chroniqué un disque chez Creative Sources d’un trio formé de Günter Christmann, Elke Schipper et ce contrebassiste, Alexander Frangenheim. The Knife Again, publié à peu près en même temps, présente ce dernier dans 17 courtes pièces en solo. L’influence de Peter Kowald semble importante. Beau jeu, particulièrement lorsqu’il se concentre sur les harmoniques, les frottements très légers de l’archet et les glissements microtonaux.
I recently reviewed a record from Creative Sources by a trio consisting of Günter Christmann, Elke Schipper and this doublebassist, Alexander Frangenheim. The Knife Again, released roughly at the same time, features him in 17 short solo pieces. Peter Kowald is an obvious infulence. Nice playing, especially when he focuses on harmonics, very light bow strokes, and microtonal glissandi.

OTHER DIMENSIONS IN MUSIC FEAT. FAY VICTOR / Kaiso Stories (Silkheart)
Très belle collaboration entre l’excellent groupe de free jazz Other Dimensions in Music (Roy Campbell, Daniel Carter, William Parker et Charles Down) et la chanteuse de jazz actuel Fay Victor, que j’aime beaucoup. Pour Kaiso Stories, Fay a repêché de son passé les chansons de Trinidad-et-Tobago qui ont meublé son enfance, ici largement réinventées. Mélange donc de mélodies des Caraïbes et de free jazz dansant, fluide et parfois extatique. Fay Victor possède une très belle voix et n’hésite pas à faire preuve d’audace et de liberté. Ce projet est une réussite sur toute la ligne et une belle occasion de découvrir cette chanteuse.
Very fine collaboration between superior free jazz group Other Dimensions in Music (Roy Campbell, Daniel Carter, William Parker, Charles Down) and avant-jazz singer Fay Victor, whom I’m very fond of. For Kaiso Stories, Fay dug deep into her roots in Trinidad and Tobago and came up with a handful of traditional songs to reinvent. What we have here is a blend of Carabbean melodies and swinging, fluid, occasionally ecstatic free jazz. Fay Victor is gifted with a beautiful voice and doesn’t hesitate to make bold and free things with it. This project is a complete success and a wonderful opportunity to discover this singer.

ANNE-JAMES CHATON / Événements 09 (Raster-Noton - merci à/thanks to Forced Exposure)
Le poète sonore Anne-James Chaton (qui a travaillé avec The Ex, Andy Moor et Alva Noto) vient d’ajouter neuf événéments à sa série de compositions fondées sur les grands titres des journaux. Chaque pièce adopte la même formule: un grand titre de l’actualité échantillonné et mis en boucle, sous lequel Chaton récite l’article. Du titre naît un rythme, du texte une litanie. Le titre seul est repris à intervalles réguliers, en guise de refrain. C’est une idée très intéressante par sa simplicité conceptuelle et le stupéfiant rendu (hypnotique et monocorde, avec quelque chose de l’art du beatboxing dans tout cela), mais qui, appliquée aussi systématique, devient lassante.
Sound poet Anne-James Chaton (who has worked with The Ex, Andy Moor, and Alva Noto) has just added nine “events’ to his series of compositions based on newspaper headlines. Each piece follows the same formula: a print headline is sampled and looped, and Chaton reads the article underneath it. Out of the headline a beat is born, out of the text a litany. The headline itself comes back, naked, at regular intervals, serving as a chorus. This is very interesting idea is simple but the delivery is stupefying (hypnotic, deadpan, getting close to the art of beatboxing), but, applied so systematically for a whole album, it gets tiresome.

2011-03-21

2011-03-18: Stackenäs/Rodrigues/Rodrigues/Torres, Janek Schaefer


2011-03-18

DAVID STACKENÄS, ERNESTO RODRIGUES, GUILHERME RODRIGUES & NUNO TORRES / Wounds of Light (Creative Sources)
Je n’ai pas parlé de ce disque à sa sortie, par humilité - on m’avait demandé d’en rédiger les notes de livret. Mais pourquoi taire la solidité de ce disque d’improvisation libre ultra-minutieuse et silencieuse, jeu de textures subtiles mais rêches? Le duo père-fils des Rodrigues livre une autre prestation subjugante.
I haven’t written about this CD when it came out, because I had been asked to write liner notes for it. But why shoudln’t I praise its ultra-quiet and surgically-precise form of free improvisation, with subtle yet gritty plays of textures? The Rodrigues father-and-son team delivers another bewitching performance.

JANEK SCHAEFER / Asleep at the Wheel (audiOh)
Asleep at the Wheel est une réflexion sur la place qu’occupe la voiture dans nos vies. Cette installation sonore consistait en une série de voitures installées dans la galerie, chacune d’elle diffusant dans son intérieur une bande-son en boucle constituée de musique ambiante, d’entrevues radiophoniques sur l’environnement et la consommation, ou les deux. AudiOh, l’antenne éditrice de Janek Schaefer, a publié une documentation gratuite de cette exposition. Le fichier zip à télécharger contient: une vidéo documentaire de 5 minutes sur l’installation; un “mixtape” de 40 minutes des bandes-son; et l’intégrale (3 heures en tout) des bandes-son des voitures. Le tout parfaitement gratuitement. L'oeuvre est nettement plus conceptuelle que musicale, mais très réussie. [Ci-dessous: Le documentaire et les liens pour télécharger.]
Asleep at the Wheel is a reflection on the role cars have come to play in our lives. This sound installation consisted of a series of cars set in a galery, each one playing on its radio system a looped track of ambient music, radio interviews on the environment and consumerism, or both. AudiOh, Janek Schaefer’s publishing arm, has released a free documentation package of this exhibition. The zip file contains: a 5-minute video documentary; a 40-minute mixtape made from the car soundtracks, and; all the soundtracks used in the cars (3 hours in all). And the whole thing is F-R-E-E! The work is more conceptual than musical, and quite successful. [Below: The documentary and the download links.]
Asleep at the Wheel... Short Film by Janek Schaefer from Janek Schaefer on Vimeo.