Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2013-02-22

2013-02-21: Kaiser/Skaller, Bol/Westerhus/Snah


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-02-21

JEFF KAISER & PHIL SKALLER / Endless Pie (pfMENTUM)
Un album double, 109 minutes en tout, documentant deux jours d’improvisations en studio entre Jeff Kaiser (trompette, électroniques) et Phil Skaller (piano préparé). La palette sonore est étonamment large - autant les préparations de Skaller que les électroniques de Kaiser font varier la donne d’une pièce à l’autre. Les deux disques sont conçus de la même façon: une première impro de 15 minutes, puis une succession de pièces plus courtes. Et ce sont les plus longues qui sont les meilleures d’ailleurs, et tout particulièrement “The Puppet Does Not Have a Soul”, un délire sonore.
A double CD set, 109 minutes in all, documenting two days of studio improvisations between Jeff Kaiser (trumpet, electronics) and Phil Skaller (prepared piano). The sound palette is surprisingly large – Skaller’s preparations and Kaiser’s electronics pave the way for sharp stylistical shifts between tracks. Both CDs are built similarly: one 15-minute improvisation, followed by a handful of shorter tracks. And the longest pieces are also the best ones, with the audio delirium of “The Puppet Does Not Have a Soul” ranking as the highlight.

BOL, WESTERHUS, SNAH / Numb, number (Gigafon)
Oh wow. Collaboration norvégienne entre le trio Bol. le guitariste Stian Westerhus (deux albums dans le Top 30 des musiques exigeantes 2012 de Délire actuel) et le guitariste Hans Magnus “Snah” Ryan. Et Bol, c’est la vocaliste-électronicienne Tone Åse (voir Voxpheria, entrée du 2012-02-19), le claviériste Ståle Storløkken (Supersilent, Humcrush) et le batteur Tor Haugerud. Encore une fois ici, Åse chante des poèmes de E.E. Cummings et de Rolf Jacobsen, mais en mode chanson rock bizarro – c’est splendide. Moins d’électronique, voix plus présente, celles des autres musiciens aussi dans le chœur de “Numb, number”, hymne aux résonances Tom Waits. Tous les ingrédients de cette recette gagnent en saveur lorsque combinés.  [Ci-dessous: Version en concert d’un des moments les plus doux de l’album, “Asphalt”.]
Oh wow. A Norwegian collaboration between the trio Bol, guitarist Stian Westerhus (two albums in Délire Actuel’s 2012 Demanding Music Top 30), and guitarist Hans Magnus “Snah” Ryan. And Bol is vocalist-electronician Tone Åse (see Voxpheria, entry of 2012-02-19), keyboardist Ståle Storløkken (Supersilent, Humcrush), and drummer Tor Haugerud. Once again, Åse is singing poems by E.E. Cummings and Rolf Jacobsen, but there are less electronics, her voice takes center stage, and we’re in bizarro rock song mode. The musicians join in for the chorus of “Numb, number” a Tom Waits-like anthem. All the ingredients in this recipe gain extra flavour when put together. [Below: A live version of one of the quieter songs on the album: “Asphalt.”

2013-02-20: David Keberle, RIP Kevin Ayers


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-02-20

DAVID KEBERLE / Caught in Time (Innova)
Dans sa musique de chambre, David Keberle fait preuve d’humour et de sensibilité, ainsi que d’une belle richesse expressive. Trois des six œuvres présentées ici sont dignes de mention. “Soundings II”, pour flûte soliste et ensemble de flûtes utilise diverses techniques étendues pour peindre des paysages sonores impressionnistes; simple, efficace, très élégant. “Four to Go” pour flûte, clarinette, violon, violoncelle, piano et percussions fait preuve de beaucoup de sagacité au cours de ses quatre miniatures. Enfin, les “Three Songs on the Poetry of Yeats” se transforment en un concours de pathos entre le ténor Robert Frankenberry et le pianiste Eric Moe, qui remporte la palme.
David Keberle’s chamber music shows a lot of humour and sensitivity, along with a rich expressive palette. Three of the six works featured on this CD deserve mention. “Soundings II” for solo flute and flute ensemble uses various extended techniques to paint impressionistic soundscapes: simple, efficient, very elegant. “Four to Go” for flute, clarinet, violin, cello, piano & percussion shows a lot of acumen and wittiness in the course of its four miniatures. Finally “Three Songs on the Poetry of Yeats” put tenor Robert Frankenberry and pianist Eric Moe in a pathos competition – the latter wins.

...

La nouvelle m’arrive via facebook: Kevin Ayers est décédé lundi, à 68 ans. Membre de The Wilde Flowers et de Soft Machine, il a commis plusieurs solides albums solo dans les années 70, dont le glorieux Joy of a Toy. Cette nouvelle m’attriste beaucoup. Fini les nouvelles écoutes pour aujourd’hui. Je me tourne vers les classiques d’Ayers et je fais mon deuil. “Who will you dream of tonight, Lady Rachel?”
The news just came in via facebook: Kevin Ayers died two days ago, at age 68. A member of The Wilde Flowers and The Soft Machine, he released several strong solo albums in the ‘70s, including the glorious Joy of a Toy. Such sad news... Can’t listen to new stuff anymore today. I’ll put on Ayers’ classics and grieve. “Who will you dream of tonight, Lady Rachel?”

2013-02-20

Délire actuel, 2013-02-19


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 19 février 2013
Broadcast of February 19, 2013

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Portrait musical: Jon Irabagon / Archives des musiques concrètes : 1re heure: Il a lancé sa propre étiquette, il multiplie les parutions, le jeune saxophoniste Jon Irabagon a le vent en poupe! 2e heure: La musique concrète d’époque a la cote ces jours-ci. Voici quelques nouvelles compilations historiques dignes d’intérêt.
Musical Portrait: Jon Irabagon / Musique Concrète Archives: 1st hour: He’s launched his own label, he’s been releasing one album after another – young US sax player Jon Irabagon is gaining a LOT of momentum lately. 2nd hour: There are a lot of archival projects around musique concrete recently. Here’s a few.

(8:00 pm)




*MOSTLY OTHER PEOPLE DO THE KILLING
Is Granny Spry?
Slippery Rock
08:56

**MARY HALVORSON QUINTET
All the Clocks (No. 29)
Bending Bridges
07:48
Firehouse12

*JON IRABAGON
Foxy
Foxy
05:04


(8:30 pm)





*BARRY ALTSCHUL
Papa's Funkish Dance
The 3dom Factor
04:56

*JON IRABAGON'S OUTRIGHT!
Silent Smile (Urban Love Song)
Unhinged
09:56

*JON IRABAGON, MIKE PRIDE & MICK BARR
I Don't Hear Nothing But the Blues, Volume 2: Appalachian Haze (extrait/excerpt)
I Don't Hear Nothing But the Blues, Volume 2: Appalachian Haze
08:30


(9:00 pm)





***IVO MALEC
Triola: 2. Ombra
Triola ou Symphonie pour moi-même
11:52
Recollection GRM/editions Mego

****DOMINIQUE GUIOT
L'Oiseau de paradis
Traces Two
13:24
Recollection GRM/editions Mego


(9:30 pm)





****IANNIS XENAKIS
Orient-Occident
GRM Works 1957-1962
11:10
Recollection GRM/editions Mego

EDGAR VALCÁRCEL
Invención
Tensions at the Vanguard: New Music from Peru (1948-1979)
05:22

ENRIQUE PINILLA
Prisma
Tensions at the Vanguard: New Music from Peru (1948-1979)
05:26


merci à/thanks to
*Braithwaite & Katz
**Improvised Communications
***Dense Promotion
****Forced Exposure

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

JON IRABAGON
Son site Internet.
His website.

JON IRABAGON’S OUTRIGHT
Une pièce du premier album, en concert.
A live performance of a track from their first CD.

Délire musical, 2013-02-19


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 19 février 2013
Broadcast Date: February 19, 2013

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: MOGWAI / The Huts - Les Revenants (Rock Action)

(7:00 pm)




Du/Det Snor
Norway
4:40
ind.
Storms Above the Submarine
Balance
5:24
Red Sun
Ceremony
3:18
Kning Disks
*BROKEBACK
Will Be Arriving
Brokeback and the Black Rock
6:41






(7:30 pm)




BOOK OF KNOTS
Microgravity
Garden of Fainting Stars
3:25
HIKASHU
Wave the Brush, Mr. Beyond
Uragoe
4:01
Makigami Records
PERE UBU
Thanks
Lady from Shanghai
2:14
Fire Records
PATRICK MORAZ & BILL BRUFORD
Split Seconds
Flags
4:42
EG
Poulet mit Jogurth
Quick & Dirty
2:55
OZRIC TENTACLES
Dissolution (The Clouds Disperse) [extrait/excerpt]
Pungent Effulgent
3:45
Dovetail

merci à/thanks to:

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

BOOK OF KNOTS / HIKASHU
Ces deux groupes seront à Victoriaville en mai 2013. Le FIMAV a annoncé sa programmation complète.
These two bands will be in Victoriaville in May 2013. FIMAV has unveiled its 2013 line-up.

KAOS PROTOKOLL
Extrait en concert.
Excerpt from a live performance.

2013-02-19: Toering/Varner/Treuheit, Marvel Machine, Åse/Strønen


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-02-19

DICK TOERING, JOHANNA VARNER & KLAUS TREUHEIT / Usquert I-XI (Listermusic)
Improvisation libre utilisant une instrumentation assez particulière: guitare (Dick Toering), violoncelle (Johanna Varner) et orgue d’église (Klaus Treuheit). Onze mouvements, avec des moments en duo ou mettant de l’avant un soliste. Je ne suis pas convaincu que guitare et orgue font une bonne paire – la différence de volume et d’amplitude est simplement trop grande.
Free improvisation featuring a rather unusual instrumentation: guitar (Dick Toering), cello (Johanna Varner) and pipe organ (Klaus Treuheit). Eleven movements, with duo bits and passages where a soloist is highlighted. I am not quite convinced that guitar and church organ make a good pairing: the difference in volume and amplitude is just too big.

MARVEL MACHINE / Volt/Revolt (Gigafon)
La jeune étiquette Gigafon m’a envoyé quelques disques, que je commence à chroniquer aujourd’hui. À commencer par Volt/Revolt, sa toute première parution (2011). Marvel Machine met en vedette les dirigeants de l’étiquette. C’est un trio avant-jazz/rock/doom qui rappelle Ultralyd, Supersilent, MoHa!, etc. Petter Vågan  à la guitare, Rune Nergaard à la basse, Henning Carlsen à la batterie, et tous trois font usage d’électroniques. Belles alternances entre pièces très pesantes et tapageuses, et improvisations plus aériennes, moins appuyés, même si le ronflement électrique des amplis constitue toujours une menace latente. Un peu inégal, mais réussi.
The young Norwegian label Gigafon has sent me a few releases, and I’m starting to listen to them today. Starting with Volt/Revolt, their very first release (2011). Marvel Machine features the label’s heads. It’s an avant-jazz/rock/doom trio reminiscent of Ultralyd, Supersilent, MoHa!, etc. Petter Vågan on guitar, Rune Nergaard on bass, Henning Carlsen on drums, and all three use electronics. Fine shifts between very heavy tracks and more aerial improvisations, although the electrical buzz of the amps is a constant reminder of the menace lurking. A bit hit-and-miss, but well done.

TONE ÅSE & THOMAS STRØNEN / Voxpheria (Gigafon)
Très belle collaboration entre la vocaliste Tone Åse et le percussionniste Thomas Strønen. Tous deux utilisent beaucoup les électroniques, ce qui donne une musique hachurée et complexe, faite d’interventions percussives transformées et de segments vocalisés, souvent sur des extraits de poèmes de E.E. Cummings et de Rolf Jacobsen. Musique en apparence déconstruite, mais reconstruite d’un même mouvement. La parenté avec la collaboration entre Sidsel Endresen et Humcrush (dont fait partie Strønen) est évidente, même si ici l’apport électronique est plus important.
Very fine collaboration between vocalist Tone Åse and percussionit Thomas Strønen. Both use electronics a lot, and the resulting music is chopped up and complex, made of interventions of warped percussives and vocalized segments, often over bits of poerms by E.E. Cummings and Rolf Jacobsen. Music that is seemingly deconstructed, actually reconstructed on the fly. The filiation with the collaboration between Sidsel Endresen and Humcrush (in which Strønen plays) is obvious, although the electronic element is much stronger here.

2013-02-19

2013-02-18: Florian Wittenburg, Michel Lambert


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-02-18

FLORIAN WITTENBURG / sympathetic, (a)symmetric - new music for piano (NurNichtNur)
Des œuvres pour piano composées par Florian Wittenburg entre 2000 et 2009. Il s’agit surtout d’études méditatives sur certaines propriétés harmoniques et sympathiques du piano – en mode lent. Le compositeur interprète lui-même “Patterns in a Chromatic Field”, une pièce en quatre mouvements dédiée à Morton Feldman, où la pédale demeure en foncée d’un bout à l’autre. “Three Drones”, qui fait usage de résonateurs magnétiques Ebow, est interprétée par Nico Huijbregts, tandis que “Sol Meets John” et “Chords in Slow Motion” sont confiées à Daan Vandewalle. Tou ici est solennel, ritualistique même, avec un peu de tendresse et de beaux jeux de contrastes et de résonances.
Works for piano composed by Florian Wittenburg between 2000 and 2009. Mostly meditative studies on the piano’s harmonic and sympathetic properties – in slow motion. The composer performs “Patterns in a Chromatic Field,” a four-movement piece dedicated to Morton Feldman, where the sustain pedal remains depressed throughout. “Three Drones,” where Ebow resonators are set on the strings, is performed by Nico Huijbregts, while Daan Vandewalle is entrusted with “Sol Meets John” and “Chords in Slow Motion.” Everything here is solemn, ritualistic even, with a dash of tenderness and gorgeous plays on contrasts and resonances.

MICHEL LAMBERT / Journal des épisodes (Jazz from Rant)
Un projet étrange, original et qui, malgré son caractère fragmentaire, fait corps. Nous sommes en 1988 et le batteur montrélais Michel Lambert s’embarque dans un projet d’écriture musical (et de dessin, semble-t-il) au quotidien. Pendant six mois, il produit chaque jour un fragment musical orchestré. Première avance rapide: en 1992, l’orchestre symphonique de Winnipeg enregistre une poignée de ces fragments. Deuxième avance rapide: en 2010, Lambert réarrange ses fragments pour un trio de jazz et les enregistre en compagnie d’Alexandre Grogg au piano et Guillaume Bouchard à la contrebasse. Journal des épisodes propose 92 fragments sur 215, pour une durée totale de 67 minutes. Certains ne consistent qu’en un accord de cinq secondes; quelques-uns, rares, franchissent la barre des deux minutes. Les fragments orchestrés sont mélangés au lot. Journal des épisodes laisse voir une vision d’ensemble saisissante à travers ses très courts épisodes, ainsi qu’un jeu d’ensemble remarquable. J’aurais voté pour une intégrale sur album double.
A strange, unique project that holds up incredibly well given its fragmentary nature. The year is 1988 and Montreal drummer Michel Lambert embarks on a daily music writing (and drawing) project. For six months, he would write one orchestrated fragment per day. First fast-forward: in 1992, the Winnipeg Symphony Orchestra records a handful of these fragments. Second fast-forward: in 2010, Lambert rearranges his fragments for a jazz trio and records them with pianist Alexandre Grogg and bassist Guillaume Bouchard. Journal des épisodes offers 92 fragments (out of 215), for a total duration of 67 minutes. Some consist only of a five-second chord; a select few go over the two-minute barrier. The orchestrated fragments are scattered across the selection. Journal des épisodes shows a striking global artistic vision through its very short episodes, and remarkable group playing. I would have voted for a complete recording over two CDs.

Et voilà que le boulot me rattrape: je suis débordé. Mon écoute devra s’arrête ici pour aujourd’hui.
And I’m suddenly drowning in work. That will have to be it for my listening today. Shifting to iTunes’s shuffle mode.