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2010-07-21

2010-07-20: Charles Dodge, David Mahler, Merzbow

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-07-20

CHARLES DODGE / A Retrospective (1977-2009) (New World Records)

Quelle belle surprise que ce disque d’un compositeur de musique par/pour ordinateur. Trois œuvres, trois moments forts. D’abord, “Cascando” (1977), réalisation de l’étrange pièce “Radio Play” de Beckett, où un Narrateur (voix naturelle de John Nesci), une Voix (synthèse numérique à partir d’une lecture de Steven Gilborn) et une Musique (synthèse numérique à partir de la Voix) déconstruisent l’histoire racontée au fil d’un métadiscours. Un peu long mais très réussi. Puis suit “Fades, Dissolves, Fizzles” (1995), une pièce pour ordinateur solo toute en petits gestes sonores très délicats, tintements et frisotis. Enfin “Violin Variations” (2009) pour violon et ordinateur, quatre courts mouvements d’échanges élégants entre réel et virtuel. Je suis conquis. [Ci-dessous: Un extrait de “Fades, Dissolves, Fizzles” trouvé sur le site de New World.]

What a nice surprise, this record from computer music composer. Three works, three highlights. First up is “Cascando” (1977), a realization of Samuel Beckett’s odd “Radio Play”, where a Narrator (the natural voice of John Nesci), a Voice (computer synthesis based on a reading by Steven Gilborn), and a Music (computer synthesis based on the Voice) are disassembling the story being told through meta-narration. A bit long but artistically successful. Then comes “Fades, Dissolves, Fizzles” (1995), a solo computer piece made of very delicate gestures, twinkles and fizzles indeed. Finally, “Violin Variations” (2009) for violin and computer, four short movements of elegant exchanges between actual and virtual. I am enthralled. [Below: An excerpt from “Fades, Dissolves, Fizzles” found on New World’s website.]

http://www.newworldrecords.org/media/filedt3iq.wav

DAVID MAHLER / Only Music Can Save Me Now (New World Records)

Un très beau disque proposant un programme d’œuvres pour piano de David Mahler, interprété par Nurit Tilles. La musique de Mahler s’inspire du minimalisme américain, sans s’y cantonner. Si la pièce titre de cette collection rappelle beaucoup Philip Glass, la suite “Day Creek Piano Works and The Teams Are Waiting in the Fields” a le formalisme facétieux d’un Tom Johnson. Surtout, on trouve sur ce disque de nombreux beaux moments, où l’inspiration transcende l’idée, le concept, le canevas. La musique de Mahler est simple mais pas simpliste, et l’interprétation qu’en fait Tilles est nuancée sans être trop recherchée (ce qui irait à l’encontre de ladite simplicité).

A beautiful record offering a program of solo piano works by David Mahler performed by Nurit Tilles. Mahler’s music draws inspiration from American minimalism, but it doesn’t stick to it. The title track of this collection is strongly reminiscent of Philip Glass, but the suite “Day Creek Piano Works and The Teams Are Waiting in the Fields” displays a Tom Johnson-like fanciful formalism. Most importantly, this record holds several beautiful moments where inspiration transcends the idea, the concept, the framework. Mahler’s music is simply but never simplistic, and Tilles’ interpretations are nuanced without getting labored (which would have killed said simplicity).

MERZBOW / Niwatori: 13 Japanese Birds Pt. 10 (Important Records)

Pour le Volume 10, Merzbow passe en mode bulldozer: une pièce en trois parties conçues pour annihiler les sens. Deux choix possible: rester à la hauteur de ce mur qui écrase ou s’infiltrer dans ce mur pour mieux découvrir les subtilités qui se cachent derrière - certains disques de Merzbow rendent cette deuxième option plus facile (et plus satisfaisante). Pas celui-ci.

For Volume 10, Merzbow goes into bulldozer mode: one piece in three parts designed to annihilate your senses. Two options: either stay at the level of the wall of sound that crushes you or infiltrate that wall to see the subtleties hiding behind it. Now, some of Merzbow’s records make that second option easier (and more rewarding). Not this one.

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