Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2011-10-13

2011-10-12: yMusic, itsnotyouitsme, Moraine


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-10-12

YMUSIC / Beautiful Mechanical (New Amsterdam Records)
Un très beau disque qui, à l’écoute, passe pour un album de musique de chambre contemporaine, mais qui, sous l’œil scrutateur, se révèle un projet hybride entre univers pop et musique de chambre. L’ensemble yMusic (un sextette) est formé de musiciens à formation classique frayant dans le domaine de la pop (par exemple, avec Bon Iver et Antony and the Johnsons). Il interprète des œuvres de compositeurs qui se tiennent aussi à la frontière de ces univers. Résultat: une musique de chambre moderne mais mélodique, qui s’inspire beaucoup des univers de Philip Glass et Steve Reich, d’un certain post-rock aussi. La “Song” de Gabriel Kahane et splendide. “Beautiful Mechanical” de Son Lux et “Clearing, Dawn, Dance” de Judd Greenstein aussi.
A very fine record that, on first listen, presents itself as a contemporary chamber music CD, but the scrutating eye discovers a hybrid pop/chamebr music project. The yMusic sextet consists of classically-trained musicians active in the pop music world (with, for example, Bon Iver and Antony and The Johnsons). They perform works by composers who also walk a fine line between these worlds. The result is a set of melodic modern chamber music with echoes of Philip Glass and Steve Reich, and a certain form of post-rock too. Gabriel Kahane’s “Song” is gorgeous. So are “Beautiful Mechanical” by Son Lux and “Clearing, Dawn, Dance” by Judd Greenstein.

ITSNOTYOUITSME / Everybody’s Pain is Magnificent  (New Amsterdam Records)
itsnotyouitsme est un duo ambiant formé du violoniste Caleb Burhans et du guitariste Grey McMurray. Everybody’s Pain is Magnificent, leur troisième album, propose 88 minutes réparties sur deux galettes, à prendre séparément pour ne pas atténuer la beauté de ces pièces post-rock/post-classique aux environnements immersifs. Planant, mélodique, joliment arrangé. Recommandé.  [Ci-dessous: Écoutez cet album gratuitement.]
itsnotyouitsme is an ambient duo consisting of violinist Caleb Burhans and guitarist Grey McMurray. Everybody’s Pain is magnificent, their third album, offers 88 minutes of music over two discs – and I recommend listening to them in separate sitting so as not to dillute the beauty of the immersive post-rock/post-classical pieces they contain. Trippy, melodic, and skillfully arranged. Recommended.  [Below: Stream the album for free.]

MORAINE / Metamorphic Rock: Live at NEARfest 2010 (Moonjune)
Le groupe Moraine, qui fait dans le rock progressif instrumental métissé de fusion et de rock-in-opposition, était de l’affiche du dernier NEARfest (puisqu’il n’y en a pas eu en 2011). Metamorphic Rock est un disque plus que solide. Les pièces de l’album Manifest Density ont gagné en maturité – elles ont perdu un peu de leur audace, mais étrangement (pour moi), c’est à leur avantage. Le concert inclut aussi quatre nouvelles compositions, ainsi que “Disoriental Suite”, une suite assemblée à partir du matériel de l’album solo de Dennis Rea, Views from Chicheng Precipice. Et le groupe qui entoure Rea est très différent de celui apparaissant sur Manifest Density. Tout cela ajoute de la valeur à Metamorphic Rock, au point où je le place au-dessus de l’album studio.
Moraine, a band playing instrumental progressive rock mixed in with fusion and rock-in-opposition, was on the bill of the last NEARfest (reminder: there was no NEARfest in 2011). Metamorphic Rock more than solid. The tracks from the studio album Manifest Density have gained in maturity – they have lost some of their edginess, but strangely (for me) it works out very well for them. This concert includes four new compositions and a “Disoriental Suite” pieced from the material found on Dennis Rea’s solo CD Views from Chicheng Precipice. And the group around Rea is quite different from the line-up featured on Manifest Density. All that brings added value to Metamorphic Rock, which I would recommend over the studio album.

2011-10-12

2011-10-11: BvDub, Winter Family, Hasse Poulsen, Hybrid 10tet, Corrie en de Grote Brokken

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-10-11

BVDUB / I Remember (Translations of ‘Mørketid’) (Glacial Movements Records - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Les disques de Bvdub se suivent et se ressemblent beaucoup, mais diantre, quelle musique apaisante. I Remember est un menu chargé (78 minutes) de musique ambiante évoquant les grands espaces nordiques. À travers le vent aural on perçoit parfois un instrument lointain ou une voix angélique, une pulsation lente vestige d’une activité humaine.
Bvdub’s records are all kind of similar - a lot - but damn, this is some good peaceful music. I Remember is a generous slab (78 minutes) of ambient music evoking wide Northern spaces. Through aural winds one occasionally perceives a distant instrument or voice, a slow pulse like vestiges of human activity.

WINTER FAMILY / Red Sugar (Sub Rosa - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Deuxième album de ce duo inusité. Red Sugar propose plus d’une heure de pièces allant de la “torch song” dépressive (“DeadEnd”) au collage contemporain (“Tea & Lies with Theodor”). La musique de Winter Family est inclassable, s’inspirant à la fois du jazz, du post-rock, de la tradition hébraïque et de la musique de chambre. Elle est constamment sombre, douce, parfois froide, souvent poignante, les textes émouvants étant portés par une voix féminine éraillée et lourde de vécu, qui narre, raconte, sussurre, mais ne chante jamais. Une proposition artistique déboussolante et convaincante.  [Ci-dessous: Cette page propose trois extraits de l’album.]
Second album for this unusual duo. Red Sugar contains over one hour of tracks ranging from depressive torch song (“DeadEnd”) to contemporary collage (“Tea & Lies with Theodor”). Winter Family’s unclassifiable music draws inspiration from jazz, post-rock, Jewish traditions and chamber music. It is consistently dark, quiet, occasionally cold but often poignant, with moving lyrics carried by a raspy, tired femal voice that narrates, tells and whispers, but never actually sings. A disorienting and convincing artistic proposition.  [Below: This page features three sound clips.]

HASSE POULSEN / Progressive Patriots (Das Kapital)
Un très beau projet du guitariste Hasse Poulsen qui, pour souligner ses dix ans de vie en France, a mis sur pied un groupe aux origines mixtes comme les siennes (né d’une mère anglaise et d’un père danois, a grandi au Kenya et aux É.-U.). Un quintette de jazz à deux saxos altos (Guillaume Orti et Stéphane Payen), une musique qui poursuit la recherche entamée sur L’Art abstrait n’a pas dit son dernier mot, une écriture qui mélange jazz actuel et rock-in-opposition, en s’approchant souvent de la musique actuelle à la québécoise. Recommandé.
A very fine project by guitarist Hasse Poulsen who, to celebrate ten years of living in France, put together a group with mixed origins – like his (English mother, Danish father, raised in Kenya and the USA). A jazz quintet with two alto saxes (Guillaume Orti and Stéphane Payen). The music continues where L’Art abstrait n’a pas dit son dernier mot had left off. Poulsen’s compositions blend creative jazz and rock-in-opposition, and often gets very close to Québécois “musique actuelle.” Recommended.

HYBRID 10TET / On the Move (BBB - merci à/thanks to Toondist)
Cet ensemble dirigé par le pianiste néerlandais Michiel Braam regroupe, une section rythmique rock, un quatuor à cordes contemporain et une section de cuivres-improvisateurs (et pas n’importe qui: Taylor Ho Bynum, Nils Wogram et Carl Ludwig Hübsch). Une heure et quart de jazz créatif fort en testostérone, avec de belles trouvailles. Bref, une fusion réussie - non pas des genres, mais des origines. Bravo.
This group led by Dutch pianist Michiel Braam brings together a rock rhythm section, a contemporary string quartet and a horn line of improvisers (an all-star line too: Taylor Ho Bynum, Nils Wogram, and Carl Ludwig Hübsch). 75 minutes of torrid creative jazz, with lots of good ideas… and testosterone. In other words, a successful fusion – not of genres, but of backgrounds. Bravo.

CORRIE EN DE GROTE BROKKEN / Vier!: Het Beste van de Grote Brokken (Brokken Records)
La Frank Zappa des Pays-Bas (vraiment, autant par son écriture que son jeu de guitare) propose une compilation de dix-neuf titres tirés de ses albums précédents et montés… à la Zappa! Versions raccourcies enchaînées minutieusement et a-chronologiquement, avec intercalaires parlés et saugrenus en prime. Je n’avais jamais vraiment accroché sur son travail, mais j’avoue que ce concentré de Brokken frappe fort et gagne mon appui.
The Netherlands’ answer to Frank Zappa (due to both her songwriting and guitar playing) delivers a best-of CD with 19 tracks taken from her previous records and edited together… like only Zappa could! Edited versions carefully and a-chronologically segued, with oddball spoken-word interludes to boot! I had never truly fallen for Corrie’s work, but I admit that this Brokken concentrate hits efficiently and has effectively won me over.

2011-10-11

Délire actuel, 2011-10-11


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 11 octobre 2011
Broadcast of October 11, 2011

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Des guitares...: La guitare dans plusieurs de ses états. Quelques parutions récentes, dont le projet 24 Frames de Tim Brady
Guitars…: The guitar in many of its guises. A handful of recent releases, including Tim Brady’s 24 Frames project.

Tim Brady / Frame 20: Sul A (9:03) - 24 Frames: Trance (Ambiances Magnétiques)
Tim Brady / Frame 1: Scatter (8:53) - 24 Frames: Scatter (Ambiances Magnétiques)

Tim Brady / Frame 7: Push (2:55) + Frame 2: Almost Unison (6:34) -  24 Frames: Scatter (Ambiances Magnétiques)

Marc Ducret / Softly Her Tower Crumbled in the Sweet Silent Sun (17:41) - Tower, vol. 2 (Ayler Records)

WEIRD WEAPONS / Shantung (25:49) - 2 (Creative Sources)

SILENCERS / Les Rives (9:53) - Balance des blancs (Sofa)
*BILL ORCUTT / Sad New from Korea (2:54) - A New Way to Pay Old Debts (Editions Mego)

*MOHA! / Eg Blei Sogen Av Ein Atterganger (11:03) - Meiningslaust Oppgulp (A Singles Compilation) (Rune Grammofon)

Merci à/thanks to:




COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

SILENCERS
Le quatuor en concert, mars 2011.
Live performance of the quartet, March 2011.

Délire musical, 2011-10-11


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 11 octobre 2011 (rediffusion le 17 octobre)
Broadcast Date: October 11, 2011 (rebroadcasted on Oct. 17)

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: BO HANSSON / Lyckat upptåg - Mellanväsen (Silence Records)

STEVEN WILSON / No Part of Me (5:43) - Grace for Drowning (Kscope)
MOGWAI / Drunk and Crazy (5:30) - Earth Division (Sub Pop)

SIGUR ROS / Svern G-Englar (extrait/excerpt: 5:20) - Ágaetis Byrjun (Fat Cat Records)
JON DEROSA / Submarine Bells (3:56) - Anchored (Silber Records)
*SØLYST / The Swell (4:25) - Sølyst (Bureau B)

COLLECTIONS OF COLONIES OF BEES / Lawn (5:31) - Giving (Hometapes)
TRABAND / Moji učitelé (3:32) - Neslýchané / Unheard (Indies)
DETEKTIVBYRAN / Dansbanan (3:49) - E18 Album (Danarkia)

**MELT FAMAS / Heart of Glass (extrait/excerpt: 4:00) - Serial Weather (Musik Zimmer)

Merci à/thanks to:



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

MOGWAI
Courte entrevue avec Stuart Braithwaite à propos d’Earth Division.
Short interview with Stuar Braithwaite about Earth Division.