Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2014-11-06

2014-11-05: Phil Haynes & No Fast Food, Primus, Marbin, Moraine

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-11-05

PHIL HAYNES & NO FAST FOOD / In Concert (CornerStoreJazz)
CD double qui réunit deux concerts donnés à deux jours d’intervalle en 2012 par cet excellent trio de jazz, soit Phil Haynes à la batterie et à la composition, Drew Gress à la contrebasse et David Liebman au saxo. Entre bop et free jazz, écriture souple et aguichante, interprétations enlevantes mais mesurées. C’est la grande classe. Aucun morceau répété entre les deux soirées. C’est plus jazz que ce que j’ai l’habitude d’aimer, mais ça reste une musique très vivante.
A double CD set that culls two concerts given two days apart in 2012 by this excellent jazz trio, i.e. Phil Haynes on drums and composition, Drew Gress on bass, and David Liebman on sax. Between bop and free jazz, flexible and catchy writing, uplifting yet measured interpretation. A class act all the way. No repeats between the two concerts. This is jazzier than what I usually like, but the music is fresh and alive.

PRIMUS / Primus & the Chocolate Factory with the Fungi Ensemble (ATO/Prawn Song)
Hier (mardi), à Délire musical, Daniel et moi avons fait jouer un morceau de Green Naugahyde en disant qu’il s’agissait toujours du plus récent Primus. Un auditeur bienveillant m’a souligné notre grossière erreur: un nouveau Primus est sorti le 21 octobre! Et c’est une chose étrange que ce nouveau disque: une reprise de la bande sonore du film Willy Wonka & The Chocolate Factory. Sérieusement. Tim Alexander est de retour à la batterie, Les Claypool joue beaucoup de contrebasse sur ce disque, et Larry Lalonde chante “I Want It Now”. Il y a quelque chose de très bizarre dans le fait d’écouter un disque de Primus pour la première fois et de connaître déjà toutes les chansons – chansons qui ont droit à un traitement fort particulier, mais pas tout à fait “primusien”. Bref, c’est amusant (surtout pour les quatre itérations du thème des Oompa-Loompa, ainsi que pour “Candy Man”, transfigurée), mais ce n’est pas l’effort qu’on attend de Primus après l’excellent Green Naugahyde. En bref: si Primus sort un album de matériel original bientôt, ça me convient. Si la sortie de ce disque tient lieu d’un album de matériel oiginal et qu’il faudra attendre trois ans pour en avoir un, alors ça ne me convient pas.
Yesterday (Tuesday), at Délire musical, Daniel and I played a track from Green Naugahyde and said on the air that it was still Primus’s most recent album. A benevolent listener kindly informed us that we were wrong: Primus have released a new album on October 21! And it’s an odd thing that album: a cover of the soundtrack to the movie Willy Wonka & The Chocolate Factory. Seriously. Tim Alexander is back on drums, Les Claypool plays a lot of upright bass on this one, and Larry Lalonde gets to sing lead on “I Want It Now.” There’s something really weird about listening to a Primus album for the first time and already knowing all the songs – songs that get a peculiar treatment of course, but not quite a “Primusian” teratment. It’s a fun ride (especially for the four iterations of the Oompa-Loompa song and a transfigured take on “Candy Man”), but this is not the follow-up to the excellent Green Naugahyde that I was hoping for. In short: if Primus release an album of original material very soon, then I’m fine with Chocolate Factory. However, if this album is released in lieu of an album of original material and we have to wait three years for original material, then I’m not fine with it.

MARBIN / The Third Set (Moonjune)
Dix morceaux enregistrés dans dix villes amércaines au fil d’une tournée au printemps 2013. Une belle sélection. Marbin fait du jazz-rock où la lourdeur de la guitare est compensée par la présence d’un saxophone – approche inusitée, qui ne fonctionne pas tout le temps, mais quand même agréable, voire franchement sympathique dans le cas de ce live.
Ten pieces recorded in ten US cities in the spring of 2013. A fine selection. Marbin play a form of jazz-rock where the heaviness of the guitar is compensated by the presence of a saxophone – an unusual approach that doesn’t work well at all times, but The Third Set is an enjoyable live album.

MORAINE / Groundswell (Moonjune)
Le troisième album de Moraine et leur meilleur à ce jour – ce qui n’est pas rien, les deux premiers étant très solides. Cette fois-ci, le groupe a opté pour une qualité de production supérieure, ce qui ne nuit à rien, mais si ce disque est si réussi, c’est grâce à l’écriture concise et complexe. Rock progressif teinté de jazz fusion et de RIO, très belle utilisation d’une première ligne violon-saxo (parfois violon-flûte), et un travail guitaristique très créatif de la part de Dennis Rea. Un des grands disques de l’année dans le rock progressif au sens très large. [Ci-dessous: Écoutez l’album via bandcamp.]
Moraine’s third album is their best yet – no small feat since their first two are pretty good platters. This time, the band opted for superior production, and of course it helps, but if this album is so successful, it is due first and foremost to the quality of the writing, cnocise and complex. Progressive rock paired with fusion jazz and RIO, great use of the violin/sax (occasionally violin/flute) frontline, and highly creative guitar work from Dennis Rea. One of this year’s top CDs in prog rock in its widest definition. [Below: Listen to the whole album on bandcamp.]


2014-11-05

2014-11-04: Gilles Aubry, Al Akbar/Ali/Cross/Ackamoor, Jack Dupon x2

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-11-04

GILLES AUBRY / The Amplification of Souls (ADOCS Verlag – merci à/thanks to Dense Promotion)
Il s’agit d’un livre-dsque, mais je n’ai eu que le CD. Projet très particulier de Gilles Aubry, artiste du field recording. Il s’est rendu à Kinshasa (République démocratique du Congo), où il s’est intéressé à l’amplification dans les cérémonies religieuses. L’album consiste en deux pistes. La première, d’une demi-heure, intitulée “L’Amplification des âmes” est une composition combinant enregistrements de services religieux, de films, de sermons, etc. C’est vif, étourdissant, et très bruyant. En fait, Aubry y développe une esthétique bruitiste du religieux: larsens de microphones, voix brouillées par l’amplification, foules en délire. La seconde piste, 36 minutes, est une tranche d’audio-vérité intitulée “Voix amplifiées”: nous sommes les témoins d’une séance de prédication, avec glossolalie, chants et hystérie collective. Un document étonnant. Livre-disque de 80 pages avec photos d’Aubry, entrevue avec lui et essai d’un anthropologue.
This is a book+CD, but I only received the CD.  An unusual project from field recording artist Gilles Aubry who went to Kinshasa (Democratic Republic of Congo). His interest lies in the amplification of religious ceremonies. The album consists of two tracks. Track one, 30 minutes, “The Amplification of Souls,” is a composition where Aubry combines recordings of religious ceremonies, videos, predications, etc. The piece is lively, dizzying, and very noisy. Aubry is approaching religious activity as noise esthetics: microphone feedback, voices distorted by cheap amplification, erupting crowds. Track 2, 36 minutes, “Amplified Voices”, is a slice of audio-verite: we are in the middle of a predication, with chants, people speaking in tongues, and crowd-whipping rants. Pure frenzy; it’s a stunning document. The 80-page book is said to present photos by Aubry, an interview with Aubry, and an essay by an anthropologist.

RASHIED AL AKBAR, MUHAMMAD ALI, EARL CROSS & IDRIS ACKAMOOR / Ascent of the Nether Creatures (No Business)
Tiens, j’avais oublié un promo de No Business la semaine dernière. Une édition exclusivement vinyle (j’ai reçu un CDr) d’un vieil enregistrement inédit (j’imagine) remontant à juillet 1980. Qualité sonore bootleg, prestation bien sans être géniale, même si la pièce titre (singée Idris Ackamoor) recèle des thèmes enlevants. Pour les complétistes seulement, à cause de la qualité sonore.
Last week I forgot to listen to one No Business promo. This is an LP only release (I received a Cdr) of an old live recording from July 1980. Bootleg sound quality, the performance is nice not great, but the title track (by Idris Ackamoor) contains some strong themes. Still, for completists only due to the sound quality.

JACK DUPON / Tête de chien (Musea)
Tête de chien est un CD en concert qui présente le matériel du très bon disque Jésus l’aventurier – et puisque le double live Bascule à vif avait couvert le matériel des deux disques précédents, Tête de chien ne s’y aventure pas. Oui, je suis un peu déçu de l’absence de nouvelles chansons. Néanmoins, le groupe est en feu et joue ses morceaux complexes et débiles (c’est un compliment) avec une aisance qui en frustrera plus d’un. Rock progressif mordant, en opposition à tout, même parfois au bon goût (c’est aussi un compliment). Cela dit, il y a ce CD, mais simultanément est sorti aussi ce DVD...
Tête de chien is a live CD featuring the material of Jack Dupon’s very good last studio album Jésus l’aventurier – and since the double live album Bascule à vif covered the repertoire of the band’s first two studio efforts, Tête de chien doesn’t return to that territory. Yes, I’m a bit disappointed at the fact that there’s no new material here. But the band is on fire and navigates these complex and silly (it’s a compliment) songs so easily it’s almost frustrating. Edgy prog rock in opposition with eveything, even good taste at times (that’s also a compliment). That being, there is this CD, but released simultaneously there’s this DVD...

JACK DUPON / Les ronfleurs dorment: “le film” (Musea)
...DVD qui présente le même concert, à quelques intercalaires près. Et c’est là qu’on peut prendre la pleine mesure de la folie de Jack Dupon. Un concert haut en couleurs (une très belle scène en mode capharnaüm, des costumes hétéroclites) et additionné d’animations en stop-motion et de scènes surréalistes – on a d’ailleurs la possibilité de visionner avec ou sans ces intercalaires qui, de toute façon, ne sont pas envahissants. Très bien filmé et monté. Le CD et le DVD sont vendus séparément, ce qui est dommage, dans le fond. Optez pour le DVD; vous voulez voir ça. [Ci-dessous: La bande-annonce du film.]
...and the DVD features the same concert (plus a few instrumental segues). And this is where you can take the full measure of this band’s zany humour. It’s a technicolor kind of concert, with a beautifully haphazard stage and eclectic costumes. And there’s stop-motion animation and surreal live-action scenes edited in. The DVD includes the movie (with inserts) and the “raw” live footage, but those animations don’t distract from the performance. The footage is well shot and well edited. CD and DVD are sold separately, which is kind of a shame. Go for the DVD: you really wanna see this. [Below: Official movie preview.]


2014-11-04

Déire actuel, 2014-11-04

DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 4 novembre 2014
Broadcast of November 4, 2014

Jazz actuel: Deux heures de nouveautés en jazz actuel.
Avant-Jazz: Two hours of new avant-jazz releases.

(8:00 pm)




MARC DUCRET
Sur l'électricité
Tower-Bridge
18:59
ENSEMBLE 5
Mother Earth
The Summary of 4
03:26

(8:30 pm)




ENSEMBLE 5
The Summary of 4
The Summary of 4
07:31
ULTIMA ARMONIA
The Rite
Someone Killed the Swan: Laments on South-Eastern Europe
07:58
DAY & TAXI
Vero Vera?
Artists
04:16
DAVID MOTT & JESSE STEWART
Sonic
Anagrams
03:22
Art Stew
DAVID MOTT & JESSE STEWART
Bald Guys
Anagrams
2:!8
Art Stew

(9:00 pm)




ORCHESTRE NATIONAL DE JAZZ
Paris IV
Europa Paris
23:30

(9:30 pm)




*WADADA LEO SMITH
Lake Erie
The Great Lakes Suites
17:38
Easel
Music for Reeds and Electronics: Oakland
6:41
merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

ORCHESTRE NATIONAL DE JAZZ
25 minutes de “Paris” en concert.
25 minutes from a live performance of “Paris”..