Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2011-01-08

2011-01-06: Lee Shaw Trio, Medeski/Shaw, Invisible Opera Company of Tibet, People Like Us/Phizmiz


Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-01-06

THE LEE SHAW TRIO / Live at Art Gallery Reutlingen (Artists Recording Collective)
Lee Shaw est une pianiste octogénaire qui a enseigné à John Medeski. Elle publie ce mois-ci deux disques. Le premier, avec son trio (le bassiste Rich Syracuse et le batteur Jeff Siegel), est enregistré en Allemagne, avec deux saxophonistes invités: Johannes Enders et Michael Lutzeier. Le répertoire consiste principalement en standards (tout de même, un Ornette Coleman s’y glisse) et le mode est très bop. Bien, mais pas remarquable.
Lee Shaw, a jazz pianist now in her eighties, taught to John Medeski way back when. This month she is releasing two CDs. The first one features her trio (bassist Rich Syracyse and drummer Jeff Siegel) and was recorded live in Germany with two guest saxophonists: Johannes Enders and Michael Lutzeier. The repertoire consists mostly of standards (with an Ornette Coleman tune thrown in) and the style is resolutely bop. Nice, not remarkable.

JOHN MEDESKI & LEE SHAW / Together Again: Live at the Egg (Artists Recording Collective)
Des retrouvailles entre Lee Shaw et son ancien élève John Medeski. Nettement plus intéressant que Live at Art Gallery Reutlingen: plus vivant, plus audacieux aussi. Deux pièces de Medeski (“Wiggly’s Way” et “Where’s Sly?”) plus un solo, quatre compositions de Shaw et une improvisation collective. Un jazz créatif très agréable, pas compliqué mais pas guindé non plus. Un beau moment.
The reconvening of the teacher and her student. A lot more interesting than Live at Art Gallery Reutlingen: livelier and bolder. Two Medeski numbers (“Wiggly’s Way” and “Where’s Sly?”) plus a solo, four Shaw compositions, and one collective improvisation. Very nice creative jazz, uncomplicated and groovy. A fine moment.

 INVISIBLE OPERA COMPANY OF TIBET / UFO Planante (Voiceprint Brazil)
Le projet space rock de Fabio Golfetti (Violeta de Outono) vient de publier un excellent disque chez Voiceprint Brazil. UFO Planante délaisse le corpus de Gong pour se concentrer sur des pièces originales. Beaucoup de matériel solide, de la multipartite “First Contact” au space rock pur et simple de “Stars.” En bonus, une reprise de “Moon in June” de Soft Machine qui est... agréable et correcte (c’est s’attaquer à un gros morceau, légendaire; il est ici respecté, peut-être de trop près). Chaudement recommandé pour le matériel original.  [Ci-dessous: Une présentation vidéo de l’album.]
The space rock project of Fabio Golfetti (Violeta de Outono) just released an excellent CD on Voiceprint Brazil. UFO Planante leaves behind Gong’s repertoire in favor of original compositions. Lots of strong material, from the suite-like “First Contact” to the straightforward space rocker “Stars.” As a bonus track, a cover of Soft Machine’s “Moon in June”, which is… enjoyable and okay (it’s a legendary track, here duly respected - a little too respected perhaps). Highly recommended for the original material.  [Below: A video presentation of the album.]

PEOPLE LIKE US & ERGO PHIZMIZ / Rhapsody in Glue (Plurgo)
Puisque People Like Us et Ergo Phizmiz figuraient tous deux au Top 50 des musiques éclectiques 2010 de mon émission Délire Musical, il me fallait investiguer cette collaboration de 2009, disponible en téléchargement gratuit en plus. Rhapsody in Glue est aguichant mélange de chansons naïves et de mash-ups, les textes de Phizmiz se superposant aux bandes sonores claudiquantes - Bizet et Mammoud Ahmed font particulièrement bon ménage! BEAUCOUP de plaisir à avoir avec ce disque, d’autant plus qu’il est gratuit.  [Ci-dessous: La pièce d’ouverture, “Snow Day”, suivie du lien pour télécharger l’album.]
Since People Like Us and Ergo Phizmiz charted separately in my radio show Délire Musical’s 2010 Eclectic Music Top 50, I just had to investigate this freely available collaborastion from 2009. Rhapsody in Glue is a catchy blend of naive songs and mash-ups. Phizmiz’s lyrics are overlaid on limping soundtracks - Bizet and Mammoud Ahmed are an unexpectedly fine match! LOTS of fun to be had with this record, a free Internet release (link below).  [Below: The opening track “Snow Day”, followed by a link to download the whole album.]
http://ubu.artmob.ca/sound/People_Like_Us+Ergo_Phizmiz-Rhapsody_In_Glue/People-Like-Us-+-Ergo-Phizmiz_01_Snow-Day.mp3
http://www.peoplelikeus.org/2009/rhapsody_in_glue_now_available_for_free_download.html

2011-01-06

2011-01-05: Outward Bound, Anderson/Dunmall/Gibbs/Hymas, Faruq Z. Bey, Onodera/Celer, Detroit Grand Pubahs

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-01-05

OUTWARD BOUND / The Path (Slam Productions)
Un trio grec qui propose un jazz feutré, atmosphérique, aux accents ECM, avec une dimension expérimentale légère et intégrée aux ambiances. L’écriture est souvent discrète et spartiate, laissant beaucoup de place aux résonances entre les notes du guitariste électrique Neonakis Dimitris et du pianiste Tsikandilakis Antonis. Agréable sans être marquant.
A Greek trio playing velvety, atmospheric, ECM-tinged jazz, with a light experimental dimension mostly related to ambiances. The writing is often discreet and sparse, leaving lots of room for Neonakis Dmitris’s electric guitar notes and Tsikandilakis Antonis’ piano notes to resonate. Nice, not great.

MARK ANDERSON, PAUL DUNMALL, PHILIP GIBBS & TONY HYMAS / 21st Century V-Bop (Slam Productions)
Deux connus et deux inconnus pour moi dans ce quatuor. Dunmall (saxo) et Gibbs (guitare) sont des valeurs sûres. Anderson (batterie) s’avère un improvisateur solide. Quant à Hymas... j’ai toujours de la difficulté avec les claviers en musique improvisée (pas le piano ou les synthés modulaires, mais le clavier électronique). Hymas réussit à déjouer les idées préconçues et à faire du neuf avec son instrument, mais je ne suis pas entièrement convaincu. Cela dit, ce disque bouge beaucoup, dans une veine semblable à celle explorée par les incarnations de Soft Machine des dernières années et par Clear Frame.
Two known variables, two unknown ones in this quartet for me. Dunmall (sax) and Gibbs (guitar) are sound values. Anderson (drums) proves to be a solid improviser. As for Hymas… I’ve always had diificulties with keyboards in free improvisation (not piano or modular synths, but electronic keyboards). Hymas manages to thwart preconceptions and do something new with his instrument, but I am not entirely convinced. That said, this record shakes a lot, in a vein similar to Soft Machine’s latest incarnations and Clear Frame.

FARUQ Z. BEY w/ NORTHWOODS IMPROVISERS / Emerging Field (Entropy Stereo)
Un beau disque pour Faruq Z. Bey, meilleur que son précédent avec les Northwoods Improvisers. Du jazz créatif bien senti, prise de son live en studio. Les trois saxos (Bey, Mike Carey, Skeeter C.R. Shelton) forment une ligne souple. Mike Gilmore au vibraphone et au marimba ajoute une touche différente - douce sans être devenir sirupeuse. “Tenere’” est le moment fort du disque.
A fine record for Faruq Z. Bey, better than his previous outing with The Northwoods Improvisers. Heartfelt creative jazz, with a live-in-the-studio sound capture. The three saxes (Bey, Mike Carey, Skeeter C.R. Shelton) form a flexible brass line. Mike Gilmore on vibes and marimba adds a different touch - soft, not sweet. “Tenere’” is the highlight.

YUI ONODERA & CELER / Generic City (Two Acorns - merci à/thanks to Dense Promotion)
Un très beau disque, le premier à paraître chez Two Acorns, une collaboration entre Yui Onodera et le duo Celer (Will Long et Danielle Baquet-Long). Le premier 16 minutes (“An Imaginary Tale of Lost Vernacular”) est un splendide voyage sonore qui commence par des chants d’oiseaux migratoires pour se terminer par une boîte à musique. Enregistrements de terrain, doux instruments (violon, piano, theremin) et électroniques sont les éléments de ces délicats collages sonores. Rich en feeling.  [Ci-dessous: Écoutez un extrait de l’album sur YouTube.]
A very fine record, the first one released on Two Acorns, a collaboration between Yui Onodera and the duo Celer (Will Long and Danielle Baquet-Long). The first 16-minute track (“An Imaginary Tale of Lost Venacular”) is a beautiful aural journey starting with migratory bird songs and ending with a music box. Field recordings, quiet instruments (violin, piano, theremin) and electronics are the building blocks for these delicate sound collages. Rich in feeling.  [Below: Listen to an excerpt on YouTube.]

DETROIT GRAND PUBAHS / Galactic Ass Creatures from Uranus (Poker Flat Recordings)
Ayant beaucoup aimé le dernier disque des Detroit Grand Pubahs (Madd Circus), je me devais d’explorer un peu la discographie de Paris The Black Fu (l’âme du groupe). Galactic Ass Creatures from Uranus (2004) n’est pas aussi réussi, définitivement pas aussi osé musicalement (même si très scato et sexuel au niveau thématique). Quelques bons moments: “God Impostors”, “Definition of Sick”, “Weed in the Kitchen” et la longue “Tig O’ Bake Fitties”, une ode aux seins naturels. Sur ce disque, le son de DGP est beaucoup plus près de Parliament. Je préfère le côté plus expérimental de Madd Circus, mais je n’ai rien contre un bon funk fort en quiproquos sexuels.
Since I liked the Detroit Grand Pubahs’ latest effort (Madd Circus) so much, I decided I had to explore their back catalogue a little. Galactic Ass Creatures from Uranus (2004) is not as artistically successful, and definitely not as stylistically daring. Some strong moments though: “God Impostors,” “Definition of Sick,” “Weed in the Kitchen” and the extended “Tig O’ Bake Fitties,” an ode to natural breasts. On this record, DGP’s sound gets a lot closer to Parliament. I prefer the more experimental side of Madd Circus, but I ain’t got nuttin’ against good sexually-charged funk.

2011-01-05

2011-01-04: Koji Asano, Piiptsjilling, Ultralyd, Atomic Rooster

Journal d'écoute / Listening Diary

2011-01-04

KOJI ASANO / Galaxies (Solstice)
Il fut un temps où l’artiste sonore Koji Asano était mon mystificateur préféré - chaque disque proposait à mes oreilles une énigme à résoudre. Puis, Asano est devenu compositeur de musique de chambre (intéressant, mais moins énigmatique). Puis, le silence. Après avoir publié plus de 40 disques en 10 ans, Asano revient avec Galaxies, son premier album depuis 2006. C’est aussi un retour à l’art sonore. Galaxies est une pièce continue d’une heure qui semble être un enregistrement de terrain. De l’eau, du vent, des traces de vie humaine et urbaine au loin. L’oreille semble discerner du montage, des amalgames, une légère couche de traitements, très subtile, un voile diaphane. Illusion auditive? Aucune idée. C’est ce que j’aime chez Asano: ses pièces longues sont souvent statiques (très statique ici), tout se passe à l’échelle microscopique, au point où le cerveau souhaite en rajouter, complexifier ce qui ne l’est peut-être pas.
There was a time when sound artist Koji Asano was my favorite mystifyer - each record was a new enigma to my ears. Then, Asano turned into a chamber music composer (interesting, but less enigmatic). And then, silence. After releasing over 40 CDs in 10 years, Asano is now back with Galaxies, his first album since 2006. And it marks a return to sound art. Galaxies is a continuous one-hour track that seems to be nothing more than a field recording. Water, wind, insects, and traces of human and urban life in the distance. The ear seems to pick up editing, overlaying, a light layer of treatments, very subtle, a veil. Auditory illusion? No idea. And that’s what I like with Asano: his long pieces are often static (very static in this case) at the larger scale, when everything takes place at a much smaller scale, to the point where the brain is willing to add to it, to complexify what may very well be quite simple. Or the contrary.

PIIPTSJILLING / Wurdskrieme (Experimedia - merci à/thanks to Dense Promotion)
Vous croyiez que le nom du volcan islandais était imprononçable? Essayez celui de ce groupe néerlandais! Ce deuxième album propose une musique atmosphérique, doucement expérimentale, pour accompagner les poèmes de Jan Kleefstra. L’équipe musicale est constituée de Mariska Baars (Soccer Committee), Romke Kleefstra et Rutger Zuydervelt (Machinefabriek). En raison des textures et des couleurs, je me croyais en Islande, justement. “Ferware” est particulièrement réussie, mais le tout n’est pas vraiment frappant. Une traduction anglaise des poèmes est incluse.
And you thought that Icelandic volcano had an unpronounceable name? Try this Dutch band’s name for size! Their second album features atmospheric music, softly experimental, to back poems by Jan Kleefstra. The musicmakers are Mariska Baars (Soccer Committee), Romke Kleefstra and Rutger Zuyderveit (Machinefabriek). Due to this album’s textures and sounds, I could have thought myself in Iceland. “Ferware” is particularly interesting, though as a whole this CD is not striking. English translations of the poems are included.

ULTRALYD / Inertiadrome (Rune Grammofon - merci à/thanks to Forced Exposure)
Woo-hoo! Nous sommes le 4 janvier, et déjà un candidat possible au palmarès 2011! Ce nouveau Ultralyd est en feu! Le quatuor norvégien devient ici plus mordant, avec une batterie (Morten J. Olsen) puissante et inarrêtable, une basse sauvage (Kjetil D. Brandsdal), un saxo hurlant (Kjetil T. Møster) et la guitare brutale d’Anders S. Hana (de MoHa!). Que s’est-il passé pour que ces quatre-là explosent ainsi? Des pièces longues, presque krautrock dans leur insistance, avec un son metal sale qui fait penser aux Melvins. Ou à La Part Maudite, pour donner une référence québécoise. J’ai été décoiffé et immédiatement conquis. Si le son est brutal et primitif, l’écriture est intelligente et bourrée d’idées brillantes.  [Écoutez “Lathuma” sur le Myspace du groupe.]
Woo-hoo! It’s January 4 and I already have a plausible candidate for Delire Actuel’s 2011 Top 30! This new Ultralyd CD is on fire! The Norwegian quartet has become sharper, with a powerful and unstoppable drum kit (Morten J. Olsen), savage bass work (Kjetil D. Brandsdal), screeching sax (Kjetil T. Møster) and brutal guitar (Anders S. Hana of MoHa!). What happened for these four to explode like that? Long tracks, almost krautrock in their persistence, with a dirty heavy metal sound reminiscent of Melvins. Or La Part Maudite, for a Quebecois reference. I was taken by surprise and instantly won over. The sound may be primitive and brutal, but the writing is intelligent and full of bright ideas.  [Listen to “Lathuma” on the band’s MySpace.]

ATOMIC ROOSTER / Atomic Roooster (Akarma)
Tant qu’à faire dans le rock pesant, continuation de ma réexploration du catalogue d’Atomic Rooster. Ce premier disque, presque éponyme (notez le “o” surnuméraire), a introduit le batteur Carl Palmer à la planète rock - et il a presque volé la vedette aux chansons sombres de Vincent Crane. Une première ébauche joliment réussie, mais qui porterait de meilleurs fruits avec Death Walks Behind You et In Hearing Of.... Il faut tout de même retenir “And So To Bed”  (même Zappa n’avait pas été aussi direct dans son message: “All you want is sex with fame”), “Banstead” et “Decline and Fall”.
As long as I’m into heavy rock, I might as well continue my revisting of Atomic Rooster’s catalogue. This first near-eponymous record (note the extra “o”) introduced drummer Carl Palmer to the rock work, and he almost stole the show for Vincent Crane’s dark songs. A nice first attempt, but the fruits of Death Walks Behind You and In Hearing Of... would be more full-bodied. Still, there’s “And So To Bed” (even Zappa’s mesasge never got that straightforward: “All you want is sex with fame”), “Banstead” and “Decline and Fall.”

ATOMIC ROOSTER / Made in England (Akarma)
Le quatrième album - le dernier vraiment solide et, personnellement, j’aime beaucoup celui-ci, encore plus Memphis soul que In Hearing Of.... Faut dire que Chris Farlowe est un sacré chanteur (“Stand By Me”, un tour de force). D’accord, Steve Bolton ne convient pas à ce groupe autant que John Cann, mais tout de même, les compos demeurent porteuses, y compris les deux pièces bonies incluses sur les dernières rééditions (“Goodbye Planet Earth” et “Satan’s Wheel”). Dmmage que ce line-up n’ait duré que le temps d’un disque.
The fourth album - the last truly strong one and, personally, I like this one a lot. It’s even more Memphis soul-sounding than In Hearing Of... Chris Farlowe is one heck of a singer (“Stand By Me”, fantastic). Okay, so guitarist Steve Bolton was a weaker fit than John Cann, but the songwriting is still charged up, including on the two bonus tracks (“Goodbye Planet Earth” and “Satan’s Wheel”). Too bad this line-up didn’t last.

2011-01-04

Délire actuel, 2011-01-04


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 4 janvier 2011
Show aired on Jan. 4, 2011

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Le Top 30 des musiques exigeantes de Délire Actuel, édition 2010 (2e de 2) : La seconde moitié de ma liste de fin d’année (liste complète et communiqué de presse ici).
Délire Actuel’s 2010 Demanding Music Top 30 (2 of 2): The second half of my year-end list (complete list and press release available here).

YÜGEN / Becchime (6:20) - Iridule (altrOck)
*PIVIXKI / Repeaters (3:47) - Gravissima (Lexicon Devil)
TRIANGULATION / Inner and Outer Voices (4:19) - Whirligigs (Leo Records)

**ANBB / Wust (6:10) - Mimikry (Raster-Noton)
**MARC BEHRENS / Seagulls and Cattle (10:09) - Sleppet (Crónica)

MAKIGAMI KOICHI / Ano Sora (6:14) - Tokyo Taiga (Tzadik)
MINAMO / Be Born (5:56) - Durée (12k)
**GHÉDALIA TAZARTÈS / Vingt-cinq (2:36) - Ante-Mortem (Hinterzimmer)

PHILIPPE PETIT / Movement 1 (extrait/excerpt: 11:20) - Off to Titan (Karl Records)
ANTI-SOCIAL MUSIC / Shitfuckcumbastard (7:04) - Fracture: The Music of Pat Muchmore (Innova Recordings)

MITCH & IGOR KRUTOGOLOV & MITCH / Tarakanraluch III: The Empire (4:48) - Love for Three Cockroaches (Auris Media)
*SYLVAIN CHAUVEAU / From Stone to Cloud (4:21) - Singular Forms (Sometimes Repeated) (Type Records)
PAOLO ANGELI / Ferri (7:55) - Tibi (ReR Megacorp)
**PEOPLE LIKE US & WOBBLY / Bad News (3:33) - Music for the Fire (Illegal Art)

EVAN PARKER / Whitstable Solo 1 (9:30) - Whitstable Solo (Psi)


merci à/thanks to:



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

PIVIXKI
En concert, août 2010.
Live, August 2010.

PEOPLE LIKE US & WOBBLY
Vidéo d’un fan pour la chanson “Women”.
A fan video for the track “Women.”

Délire Musical, 2011-01-04

DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 4 janvier 2011 (rediffusion le 10 janvier)
Broadcast Date: Jan. 4, 2011 (rebroadcasted on Jan. 10)

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: GUAPO / Twisted Stems: The Selenotrope - Elixirs (Neurot)

*TEHO TEARDO / Che Cosa Ricordare Di Lei? (4:58) - Soundtrack Work 2004-2008 (Expanding Records)
AARON MARTIN / Reed Tunnel (3:13) - Worried About the Fire (Experimedia)
JEAN LAPOUGE & CHRISTIAN PABŒUF / Delta (5:48) - Atlas (Great Winds)

DAEVID ALLEN’S UNIVERSITY OF ERRORS / One Mother of Pearl (5:59) - 2 (Innerspace)
CAN / I’m So Green (3:03) - Ege Bamyasi (Mute/Spoon)
PARLIAMENT / Whatever Makes Baby Feel Good (5:57) - Up for the Down Stroke (Casablanca)

FRENCH TV / Seven Rusty Nails (6:57) - I Forgive You for All My Unhappiness (Pretentious Dinosaur)
NEVÄRLLÄJF / Flourtantskosmos (5:27) - Klusterfloristen (Musea Parallele)
**BERNARD GÉRARD / Le Crocodile porte clé (2:15) - Mindexpanders, Vol. 3 (Past & Present)

SPIKE JONES / Holiday for Strings (3:11) - Strictly for Music Lovers (Proper Records)

merci à/thanks to:
*Dense Promotion
**Forced Exposure


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

SPIKE JONES
Un court métrage hilarant pour un autre grand classique du cirque sonore qu’était Spike Jones: “Cocktails for Two”.
A laugh riot of a short film for another great Spike Jones classic and audio circus: “Cocktails for Two”.

2011-01-03

2011-01-03: Demdike Stare, Dark Sea Dream, THe Notekillers, American Speedway


Journal d'écoute / Listening Diary
2011-01-03

DEMDIKE STARE / Tryptych (Modern Love - merci à/thanks to Forced Exposure)
J’ai décidé de commencer l’année avec un triplé: Tryptych, un triple CD signé Demdike Stare, le duo électro-dub de Sean Canty et Miles Whittaker - mais “électro-dub” donne une mauvaise idée de leur musique qui s’avère parfois très expérimentale. Tryptych réunit trois albums parus sur vinyle en 2010 (Forest of Evil, Liberation Through Hearing et Voices of Dust), plus 40 minutes de matériel supplémentaire réparti à la fin des trois disques compacts. Ces trois albums suivent des veines similaires, même s’ils ont chacun leurs idiosyncrasies: Forest of Evil est plus “musique concrète” et propose deux longues suites; Liberation Through Hearing est plus dub (basses profondes, arrangements très spatieux); enfin Voices of Dust met l’accent sur les sources premières du duo, soit une vaste collection de vinyles en tout genre. Par leur goût du vieux vinyle, on peut dire que Demdike Stare offre une variation plus électro-dub de l’approche d’un Philip Jeck. Et ce triplé est très convaincant.
I decided to kick off the new year with a triple set: Tryptych by electro-dub duo Demdike Stare (Sean Canty and Miles Whittaker) - though “electro-dub” is too misleading a label for their occasionally very experimental music. Tryptych culls three 2010 LP releases (Forest of Evil, Liberation Through Hearing, and Voices of Dust), plus 40 minutes of bonus material spread at the tail end of all three records. These albums follow similar leads, though each has its own idiosyncrasies: Forest of Evil is more “musique concrete and features two long suites; Liberation Through Hearing is more dub (deep bass, spacy arrangements); and Voices of Dust highlights the duos main sound source: a large collection of old vinyl. By their taste for dusty grooves, it wouldn’t be far-fetched to say that Demdike Stare is electro-dub’s answer to Philip Jeck. And this triple CD set is quite convincing.

DARK SEA DREAM / Dark Sea Dream (Prophase Music)
Et tant qu’à démarrer 2011 en trombe, allons-y de quelques beaux vinyles multicolores de chez Prophase Music. Dark Sea Dream est un power trio de rock psychédélique s’inspirant d’Acid Mothers Temple. Face A: un quinze minutes à fond de train, fort en guitares acidulées. Face B: deux chansons plus calmes, avec voix, même si celle-ci est enterrée dans le mix, au point de ne pas pouvoir comprendre les paroles. La seconde est pas mal, mais c’est le joyeux bordel de “Not Till You Pull That Trigger, Boy” (face A) qui l’emporte quant à l’intérêt.
Now, to keep 2011 on the right track, let’s indulge in some beautiful multicolored vinyl courtesy of Prophase Music. Dark Sea Dream is a psychedelic rock power trio taking a serious cue from Acid Mothers Temple. Side A is a 15-minute all-out acid-laden rock ‘n’ roller. Side B features two slower tracks with vocals, although the singing is buried in the mix - enough to make the lyrics undecipherable. The second track is fine, but the madhouse that is Side A’s “Not Till You Pull That Trigger, Boy” is the real draw here.

THE NOTEKILLERS / We’re Here to Help (Prophase Music)
Une drôle d’histoire: David First, maintenant mieux connu comme compositeur de musique microtonale très minimaliste (voir mon commentaire sur son album triple Privacy Issues), a d’abord été le guitariste du power trio avant-punk instrumental The Notekillers, fin 70 début 80. Voilà que ce groupe reprend du service! We’re Here to Help paraît sur vinyle rouge urgence chez Prophase Music. Une solide galette de rock hurlant aux riffs insistants et aux solos bizzaroïdes. “Goolab Rico” est un must. Ce vinyle est accompagné d’un code pour télécharger une version numérique de l’album.  [Ci-dessous: “Eyelash”.]
An unusual story: David First, best known nowadays as a composer of extremely minimalist microtonal music (see my comment about his triple set Privacy Issues), was once the guitarist in instrumental avant-punk trio The Notekillers in the late ‘70s/early ‘80s. And that band’s back! We’re Here to Help is released by Prophase Music on emergency red vinyl. “Goolab Rico” is a must. This LP comes with a code to download a digital copy of the album.  [Below: “Eyelash.”]

AMERICAN SPEEDWAY / Howl Ya Doin? b/w 20th Century Boy (Prophase Music)
J’ai beaucoup moins aimé ce 45 tours signé American Speedway, un groupe de rock garage très garoché - c’est tout simplement moins dans mes cordes. Trop brutal et rock ‘n’ roll à mon goût.
I’m a lot less fond of this 45 by American Speedway, a rough-sounding garage rock band. It’s simply ouy of my field of interest. Too brutal and rock’n’rolley for my own taste.

Extraits du premier concert de Monsieur Délire / Excerpts from Monsieur Délire's first performance

Le 23 octobre 2010, je présentais mon premier tour de chant devant public - voix et ukulele, pour une poignée de reprises. En voici trois, toutes des chansons de Peter Hammill. Enregistrement de qualité bootleg.

On October 23, 2010, I gave my first-ever ukulele/voice recital, all cover songs. Here's three of them, all Peter Hammill songs. Bootleg-quality recording.

François Couture
aka Monsieur Délire

 Monsieur Délire: premier tour de chant (23 oct 2010) by Monsieur Délire