2009-08-21
2009-08-20
2009-08-19: Van Schouwburg/Charbin, Mystikos Quintet, PAK, Spaceflight Orchestra, The Residents, Acid Mothers Temple
Journal d'écoute / Listening Diary
2009-08-19
JEAN-MICHEL VAN SCHOUWBURG & MARJOLAINE CHARBIN / Quelles bouches voleront en éclats (ind.)
Un court disque (moins de 30 minutes) de courtes improvisations à la voix (Van Schouwburg) et au piano (Charbin). De par le style de vocalisations de Van Schouwburg, on pense immédiatement au duo entre Phil Minton et Veryan Weston, mais il n’y a pas de textes ici, moins de facéties aussi (dommage, j’aime bien la facétie). IL reste sept improvisations bien taillées, engageantes, au dialogue subtil et plurisémantique. Mais c’est trop court, j’en veux plus!
A short record (under 30 minutes) of short improvisations for voie (Van Schouwburg) and piano (Charbin). Due to Van Schouwburg’s particular style of vocalizing, I’m immediately thinking of Phil Minton and Veryan Weston’s duo, although here there are no lyrics and a lot less whim (too bad, I like whim). What’s left is seven well-tailored, engaging improvisations that weave a subtle dialogue of multilayered meanings. But it’s too short, I want more!
MYSTIKOS QUINTET / Wup Bup (Jersey Blu Records - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Mon premier contact avec ce duo américain de claviéristes-platinistes-programmeurs, accompagnés pour ce disque d’un batteur et d’un bassiste. Un bon disque de dub assez chill, avec des passages très soul, voire funk, et même un côté électro-jazz qui fait penser au dernier disque de Stade, version dubifiée. Ça ne casse rien, mais c’est élégant et ça pousse à bouger sans s’épuiser. Dans le genre musique de boîte de nuit, c’est le plus commercial que j’apprécie. Du beau travail, accessible mais intelligent et jamais rabaissé au plus petit dénominateur commun (sauf peut-être sur “I Can Give You Good Lovin’ Baby”, embarrassante).
My first contact with this American pair of keyboardists/turntablists/programmers, backed on this particular record by a bassist and a drummer. A good platter of chilly dub with very soulful buts, some funky ones, and even electro-jazz passages that remind me of a dubified take on Stade’s latest CD. Nothing groundbreaking, but the music’s elegant and it drives you to move without straining yourself. When it comes to club music, this is as far down the commercial path I’m willing to go. Nice work, accessible yet intelligent and never stooping to the lowest common denominator (except maybe on the embarrassing “I Can Give You Good Lovin’ Baby”).
PAK / Motel (Ra Sounds)
J’aime beaucoup ce groupe de Ron Anderson, si puissant et déjanté. Les Stickmen revisités par Palinckx, ou quelque chose du genre! Avec Anderson (guitare), Jesse Krakow (basse) et Keith Abrams (batterie), puis quelques invités, dont la toujours délicieuse Carla Kihlstedt. Des pièces complexes, entre le math rock et le brutal prog, bref des musiques qui tapent, mais pas en 4/4, qui vont vite mais sans s’égarer, qui suivent la participation s’en se laisser enrégimenter par elle. Wow! [Ci-dessous: une vidéo montée par Ron Anderson à partir d’un spectacle à Amsterdam en 2008. Ce concert présentait de nouvelles pièces qui feront partie du nouvel album, présentement en travail.]
I really like this group led by Ron Anderson, it’s so powerful and unhinged! Like The Stickmen revisited by Palinckx! With Anderson (guitar), Jesse Krakow (bass) and Keith Abrams (drums), plus a few guests, including the ever-delectable Carla Kihlstedt. Complex pieces that fall between math rock and brutal prog, i.e. tunes that hit hard, but not in 4/4, play fast but don’t get lost, and stay close to the score without being ruled by it. Wow! [Below: A video edited by Ron Anderson from PAK’s Amsterdam ’08 concert, which featured new music that will be included on the new album, currently in progress.]
SPACEFLIGHT ORCHESTRA / An Orchestra Of One (Blackbridge Records - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Ne cherchez pas des conseils sur la musique techno sur Monsieur Délire, ce n’est, littérallement, pas mon genre. J’aime beaucoup les musiques électroniques expérimentales, ambiantes, dub, noise même, mais dès qu’un rythme moindrement insistant se pointe, je décroche. Ce qui fait que ce disque de Spaceflight Orchestra n’est pas ma tasse de thé - trop techno, trop “dancefloor-friendly”. C’est bien fait et, sans être particulièrement inventif, du moins intelligent, mais j’ai décroché avant la fin.
Don’t look for Techno-related advice on this blog, you won’t find any. It’s not my style, literally. I’m quite fond of experimental electronica, ambient, dub, noise even, but the minute a beat starts thumping, I’m out. Which means that this album by Spacflight Orchestra is simply not my cup of tea – too techno, too dancefloor-friendly. It’s well done and, without being particularly inventive, at least intelligent, but I couldn’t listen all the way to the end.
THE RESIDENTS / Eskimo (Cryptic Corporation)
Un ami m’avait prêté ce disque il y a une quinzaine d’années et je ne l’avais pas réentendu depuis, même si j’ai croisé bien d’autres disques des Residents entretemps. Je viens de me le procurer et j’avoue l’avoir réécouté avec un plaisir renouvelé. C’est, de loin, le meilleur album des Residents, entre l’ambiant, l’art sonore, la mystification et la farce. Rarement l’art de l’obfuscation des Residents a donné des résultats aussi probants. Encore aujourd’hui, Eskimo (qui n’a d’inuit que la prétention de l’être) offre une écoute déroutante. [Ci-dessous: La réédition de 2003 incluait une “visualisation” de l’oeuvre, dont voici un extrait.]
A friend had lent me this LP 15 years ago or so, and I hadn’t heard it again since, even though I have crossed paths with other Residents albums since. I just bought it and I relistened to it with renewed pleasure. It’s by far The Residents’ best record, between ambient, sound art, mystification, and farce. Rarely has The Residents’ art of obfuscation yielded such convincing results. And today, Eskimo remains a disconcerting listen. [The 2003 DVD reissue included a “visualization” of the album. Here’s an excerpt.]
ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO U.F.O. / Magical Power from Mars (Important Records)
[Suite de mes aventures templesques, qui se poursuivent depuis le 27 juillet]. Paru en 2003 (et première d’une série de parutions chez l’étiquette Important, au fil des ans), avec pochette holographique. Les trois premières pièces de ce disque étaient parues à l’origine sous forme de trois mini-albums distincts à édition limitée, réunis ici avec une quatrième pièce. Malgré qu’il s’agisse d’une bonne période pour AMT, c’est un disque plutôt faible: quatre longues pièces monotones, peu de changements, la section rythmique enterrée par la guitare et les claviers. Soulignons tout de même “Cosmic Funky Dolly”, pièce où le groupe se rapproche beaucoup du son de Klaus Schulze, étonnamment.
[The continuation of my Temple-esques adventures that started on July 27.] Released in 2003 (and the first of several AMT releases to appear on Important Records through the years), with a holographic cover. The first three tracks had been previously released as a series of three limited-edition Eps, here collected with a bonus fourth track. Though this belongs to a good AMT era, it’s a rather weak album: four long and monotonous pieces showing little changes, and the rhythm section is occasionally buried by the guitar and synths. Worth noting: “Cosmic Funky Dolly” features the band getting closer than ever to Klaus Schulze’s sound.
2009-08-18
Délire actuel, 2009-08-18
DÉLIRE ACTUEL
Émission du 18 août 2009
Broadcast Date: 18 August 2009
SUJET
TOPIC
Voix féminines / Musique expérimentale chinoise: En première heure: Quelques voix féminines à travers des nouveautés. En deuxième heure: un survol de l'Anthologie de musique expérimentale chinoise parue chez Sub Rosa.
Female Voices / Chinese Experimental Music: First hour: Selected female voices heard through new releases. Second hour: A look at Sub Rosa's 4-CD set An Anthology of Chinese Experimental Music.
LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST
/ Dada Exhibit (5:48) - The Secret Language of Subways (MinMax Music)
EVELYN PETROVA / Lullabye (4:42) - Living Water (Leo Records)
JULIE TIPPETTS & MARTIN ARCHER / The Bear That Walks At Night (4:41)
/ The Winging (6:27) - Ghosts of Gold (Discus)
MILLEFLEURS / Cardamine Pratensis (9:56) - Millefleurs (Creative Sources)
MANKIND / Todo Que Tengo (5:25)
/ Nordique 5240 (Beginner's Model) (3:32) - Ice Machiine (Ambiances magnétiques)
*LI-CHIN SUNG aka DICKSON DEE / Somewhere (10:33) - An Anthology of Chinese Experimental Music (Sub Rosa)
*WFDD / Sin (8:36) - An Anthology of Chinese Experimental Music (Sub Rosa)
*WU QUAN / Weather Forest (5:04) - An Anthology of Chinese Experimental Music (Sub Rosa)
*WANG CHANCUN / Through the Tide of Faces (4:47) - An Anthology of Chinese Experimental Music (Sub Rosa)
*PEI / Bird Lady (7:43) - An Anthology of Chinese Experimental Music (Sub Rosa)
*YAN JUN / It's More Than Enough (5:35) - An Anthology of Chinese Experimental Music (Sub Rosa)
*SIMON HO / 5 (6:53) - An Anthology of Chinese Experimental Music (Sub Rosa)
merci à/thanks to:
COMPLÉMENTS / SUPPLEMENTS:
VOIX FÉMININES
FEMININE VOICES
"Dada Exhibit" d'Amy X Neuburg en concert
Live Amy X Neuburg performance - "Dada Exhibit"
MUSIQUE EXPÉRIMENTALE CHINOISE
CHINESE EXPERIMENTAL MUSIC
Un site anglophone truffé d'info sur les artistes expérimentaux chinois
A website filled with info on Chinese experimental artists
Délire musical, 2009-08-18
DÉLIRE MUSICAL
Émission du 18 août 2009
Broadcast Date: 18 August 2009
LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST
*Thème/Theme: BERTRAND LOREAU / Chemin d'enfer - Réminiscences (Dreaming)
ELDRIDGE SKELL'S THE RUDE STAIRCASE / Variations on a Theme by Michael Jackson (5:31) - Sookie Jump (What Delicate)
CHEER-ACCIDENT / Sun Dies (5:50) - Fear Draws Misfortune (Cuneiform)
FANTASMAGORIA / MNK (5:36) - Day and Night (Musea/Poseidon)
ARPIA / Epilogo (2:08) - Rocconto d'Inverno (Musea)
THEO BLECKMANN / Douce dame jolie (4:25) - Origami (Songlines)
THE SWEDISH SAX SEPTET / Limping Waltz (2:49) - Riff-ola
CATHRIN PFEIFER / Half Faces (4:17) - Lonely Tramp (Saravah)
*SCANNER / Sans soleil (extrait/excerpt: 5:00) - Rockets, Unto the Edges of Edges (Bine Music)
merci à/thanks to:
*Forced Exposure
COMPLÉMENTS / SUPPLEMENTS:
PING: Une tonne de chansons à télécharger gratuitement, légalement, ici:
PING: Tons of legal downloads here:
ELDRIDGE SKELL'S THE RUDE STAIRCASE: Autre extrait de l'album
ELDRIDGE SKELL'S THE RUDE STAIRCASE: Another track from the album
THEO BLECKMANN, interprétant la même chanson en concert
THEO BLECKMANN, performing the same song live
2009-08-18: Vanessa Rossetto, Russell/Demey/Van Schouwburg, The Infusion, Karo
Journal d'écoute / Listening Diary
2009-08-18
VANESSA ROSSETTO / Dogs in English Porcelain (Music Appreciation)
Dogs in English Porcelain est mon premier contact avec cette électroacousticienne texane. Je suis complètement séduit par cette longue composition pour électroniques, sons trouvés, cordes et “tourne-disque acoustique”. C’est planant, intrigant, spacieux mais constamment alimenté, un petit orchestre de chambre de sons texturaux agencés une chorégraphie étudiée mais d’apparence naturelle. Cette dame maîtrise parfaitement ce qu’elle fait, et c’est du grand art. Une parution sur CD-R, mais que ce la ne vous arrête. Vous avez besoin de ce disque.
Dogs in English Porcelain is my first contact with the electroacoustician from Texas. I am completely under the spell of this long-form composition for electronics, field recordings, strings, and “acoustic turntable.” It’s aerial, intriguing, spacious yet constantly offering something new. A small chamber orchestra of textural sounds arranged in a sophisticated yet natural-feeling choreography. This lady sure knows what she is doing. This is released on CD-R, but don’t let that stop you: you need this record.
JOHN RUSSEL, JEAN DEMEY & JEAN-MICHEL VAN SCHOUWBURG / The Mercelis Concert - In Brussels 2006 (Inaudible)
De belles sessions entre les Bruxellois Jean-Michel Van Schouwburg (voix) et Jean Demey (contrebasse) et le guitariste acoustique londonnien John Russell. Trois duos voix-guitare, une pièce en trio et un solo de Demey. Qualité sonore correcte seulement, mais de beaux échanges, surtout dans les première et troisième pièces. Une improvisation libre à l’européenne exigeante mais primesautière – l’approche de Van Schouwburg a un côté léger, un côté sans prétention que j’aime bien et qui ne peut faire autrement qu’évoquer Phil Minton.
Nice sessions between Brussels-based Jean-Michel Van Schouwburg (vocals) and Jean Demey (bass) and London-based acoustic guitarist John Russell. Three voice-guitar duets, one trio piece, and one bass solo. Sound quality is only fair, but this CD contains a number of good exchanges, especially in the first and third tracks. European free improvisation, demanding yet spirited and slightly mischievious – Van Schouwburg’s style of experimental vocalizations has a light, unpretentious side to it that can’t help bearing to mind the great Phil Minton.
THE INFUSION / Red Horse (Ra Sounds)
J’avais manqué ce disque à sa sortie en 2004. Il a été enregistré immédiatement après le passage de The Infusion au FIMAV en 2003 et est, en cela, plus représentatif de ce que j’y ai entendu que le premier CD paru chez 33revpermi. Ce groupe a une approche très particulière de l’improvisation: pesante, forte et présentant une combinaison inusité de guitare acoustique (Camel Zekri, au style fortement inspiré par la musique du Maghreb), la basse électrique (Olivier Paquotte, l’homme tonitruant d’Étage 34) et la guitare électrque de Ron Anderson (PAK, Molecules). Du free rock du monde.
I had missed this CD upon its release in 2004. It was recorded right after The Infusion’s performance at FIMAV in 2003 and, as such, is more representative of what I heard at that show than their first CD released on 33trevpermi. The group’s take on improvisation is peculiar, heavy and loud, with an unusual instrumentation: acoustic guitar (Camel Zekri, whose style borrows strongly from Northern African music), electric bass (Olivier Paquotte, the thundering man from Etage 34), and Ron Anderson’s electric guitar (of PAK and The Molecules). World Free Rock.
Puis, un peu de préparation pour le Délire musical de ce soir:
And now, some preparation for tonight’s Delire Musical:
2e écoute/2nd listen: KARO / Sing Out, Heart! (Normoton)
Je me fais à son style de guitare sommaire et ces textes sont très jolis. Un beau disque de folk alternative.
I’m getting used to her bare-bones guitar style, and her lyrics are very pretty. A nice alt-folk record.
2009-08-17: Klang, Ton Trio, Chris, Noveller, Acid Mothers Temple
Journal d'écoute / Listening Diary
2009-08-17
KLANG / Tea Music (Allos Documents - merci à/thanks to improvised communications)
Oh, mais quel beau disque de jazz, peut-être le meilleur que j’aie entendu cette année. Le calrinettiste James Falzone m’avait séduit en 2006 avec The Sign and the Thing Signified. Ce disque de son ensemble Klang renouvelle l’expérience. L’écriture de Falzone s’appuie sur le jazz créatif du passé (Jimmy Giuffre est une inspiration assumée sur ce disque), ainsi que sur le classique contemporain, pour écrire des musiques lyriques et gracieuses, qui me font parfois penser à l’approche de Michael Moore. Et je constate que que Falzone et moi avons une passion commune: le thé! C’est donc avec une bonne tasse d’un darjeeling in-between-flush bien fruité que j’ai dégusté ce disque mettant aussi en vedette Jason Adasiewicz au vibraphone (clarinette-vibraphone, quelle belle combinaison), Jason Roebke à la contrebasse et le batteur Tim Daisy. Daisy et Roebke contribuent quelques compos, mais Falzone signe la majorité des pièces. Douceur, retenue, un peu d’audace car ce disque est résolument moderne, voire avant-gardiste dans sa manière de faire le pont. Chaudement recommandé.
Oh, what a nice jazz record, possibly the best jazz CD I’ve heard this year. Clarinetist James Falzone had seduced me in 2006 with his The Sign and the Thing Signified. This album by his quartet Klang hits me right on the pleasure bone again. Falzone’s writing relies on past creatize jazz (Jimmy Giuffre is a disclosed inspiration for this particular record) and contemporary classical to form lyrical and gracious tunes – think of Michael Moore. And I realize that Falzone and I share a passion: tea! So it’s with a good cup of in-between-flush Darjeeling that I sipped in this CD also featuring Kason Adasiewicz on vibes (clarinet/vibes, what a nice combination), Jason Roebke on bass, and drummer Tim Daisy. Daisy and Roebke contribute a few compositions, but Falzone penned most of them. Softness, restraint, a little boldness – for this is still a modern jazz record, avant-jazz even in the way it builds bridges. Highly recommended.
http://www.allosmusica.org/Downloads/G.F.O.P.mp3
TON TRIO / The Way (Singlespeed Music)
Aram Shelton m’avait envoyé deux disques. Celui-ci fait contraste avec Last Distractions (commenté le 2009-08-14). Au lieu d’une session free ultra-galvanisée, c’est ici un disque de compositions (surtout), avec un trio plus fin et sophistiqué. Kurt Kotheimer (contrebasse) et Sam Ospovat (batterie) accompagnent Shelton (saxo alto et clarinette basse). Du bon matériel et un son de groupe bien défini, quelque part entre le Vandermark 5 et les groupes d’impro de Daniel Carter. La pièce titre est excellente.
Aram Shelton had send me two CDs. This one makes a sharp contrast with Last Distractions (reviewed on 2009-08-14). Instead of that hyper-driven free session, here we have a set of (mostly) compositions featuring a more delicate and sophisticated trio. Shelton (alto sax and bass clarinet) is accompanied by Kurt Kotheimer (bass) and Sam Ospovat (drums). Good material with a well-rounded group sound, somewhere between The Vandermark 5 and Daniel Carter’s groups. The title track is excellent.
CHRIS / A Glimpse Inside (Musea)
Je me méfie des projets dont le nom consiste en un seul prénom, surtout dans le rock progressif. Ils sont habituellement synonymes d’égocentrisme à outrance. D’ailleurs, ce premier disque signé “Chris” augurait mal, le tout (écriture, interprétation, enregistrement, pochette) étant l’œuvre d’un dénommé Christiaan Bruin, un Néerlandais. Quoi? Aucun regard extérieur sur l’œuvre, aucune fenêtre ouverte à une autre interprétation? Danger! Et pourtant, je suis agréablement surpris. A Glimpse Inside n’est pas une grande œuvre, mais ç’aurait pu l’être. Bruin n’a pas une bonne voix (ou plutôt, il en a bien peu) et il casse son anglais, mais il écrit de bonnes chansons et les réalise d’une manière compétente. Il y a du Beach Boys autant que du Pink Floyd dans son approche, ce qui n’est pas rien. La pièce titre, “For All Who Care” et “Masquerade” sont de bons titres qui, avec plus de moyens, un producteur bien en selle et un chanteur qui saurait vraiment porter les mélodies, pourraient devenir irrésistibles. En fait, A Glimpse Inside fait un excellent démo. On souhaiterait maintenant que quelqu’un donne les moyens à Bruin de se constituer un groupe et de réenregistrer le tout avec plus de punch.
I am wary of projects christed with only a first name, especially in prog rock. These are usuallu synonymous with egotistical endeavours. In fact, this debut album by “Chris” showed all the warning signs, as it is entirely (lyrics, music, performance, recording, artwork) the work of one Christiaan Bruin from The Netherlands. What? No outside look on the album, no window open on an outsider’s interpretation? Danger, my friends! And yet, I am pleasantly surprised. A Glimpse Inside is not a great album, but it could have been. Bruin doesn’t have a good voice (in fact, he has little voice at all) and he has an accent , but he writes good songs and produces them adequately. There’s as much Beach Boys as Pink Floyd in his style. The title track, “For All Who Care” and “Masquerade” are good songs that might have become irresistible with larger means, a good producer, and a singer who’d know how to carry the melodies. Actually, A Glimpse Inside makes an excellent demo. I wish someone would provide Bruin with the means to put together a group and rerecord the whole thing with more pezzaz.
NOVELLER / Red Rainbows (No Fun Productions)
Sous ce nom d’artiste se cache Sarah Lipstate, musicienne et cinéaste de Brooklyn, dont c’est le premier disque. Red Rainbows consiste en bourdons de guitare électrique avec moult électroniques. Elle développe une certaine beauté à l’intérieur de ses longues pièces, avec un côté abrasif bien contrôlé, qui prend l’ampleur au bon moment. Rien de nouveau, mais aussi une attitude de “rien à prouver” qui évite les extrêmes et se concentre sur le bien faire, le moment opportun. Réussi. Le disque comporte aussi un court métrage (que je n’ai malheureusement pas le temps de regarder dans l’immédiat).
Under this moniker hides Sarah Lipstate, a musician and filmmaker from Brooklyn. This is her first record. Red Rainbows is a set of drones made with electric guitar and an array of electronic effects. She manages to develop a certain beauty inside her long tracks, with a well-controlled gritty side that steps up at the right time. Nothing new, but no “I have something to prove” attitude either, which means that Noveller avoids extremes to focus on know-how and timing. Well done. The disc also includes a short film (sadly, I don’t have time to watch right now).
ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO U.F.O. / Mantra of Love (alien8 recordings)
[Suite de mes aventures templesques, qui se poursuivent depuis le 27 juillet]. Un très bon AMT, paru en 2004 chez la montréalaise alien8 recordings. Deux pièces. “La Le Lo” est un chant traditionnel occitan paraisoifié. Il a peu à voir avec la phénoménale “La Novia”, pièce épique (occitane aussi) aux harmonies vocales complexes. Celle-ci est simple, interprétée avec conviction par Cotton Casino. “L’Ambition dans le miroir” est une pièce de type suite (ou presque, malgré l’absence de sous-titres), un voyage cosmique bien senti. Un disque pas inoubliable, mais certainement recommandable (et l’un des tout derniers avec Cotton).
[The continuation of my Temple-esques adventures that started on July 27.] A very good AMT title released in 2004 on the Montreal-based label alien8 recordings. Two tracks. “La Le Lo” is a Paraiso-ified traditional occitan song. It’s nohing like AMT’s epic “La Novia” (occitan too) and its complex vocal harmonies. This one is simple and simply performed by Cotton Casino. “L’Ambition dans le miroir” is suite-type piece (well, almost, as it has no subtitles), a powerful cosmic journey. Not an unforgettable record, but a commendable one (and one of the very last few featuring Cotton).
2009-08-16
2009-08-14: Level Pi, Berman/Shelton/Walter
Journal d'écoute/Listening Diary
2009-08-14
LEVEL Π / Electronic Sheep (Dreaming/Musea)
Deuxième album de Level π ou Uwe Cremer, un Allemand qui vous un culte à l’électronique des années 70. Il porte l’influence de ses héros fièrement, ce qui généralement m’agace. Sauf que. Sauf que Cremer fait ce qu’il fait très bien, avec un réel respect pour ses maîtres, sans tomber dans le pastiche. Dans “String Theorie”, il ne se prend pas pour Klaus Schulze, il lui rend hommage. Et c’est tout aussi pour les autres pièces dédiées à Richard Barbieri, Jean-Michel Jarre, Cluster, Michael Rother et Tangerine Dream. De l’excellente électronique spatiale “old school”.
Second album for Level π or Uwe Cremer, a German revering ‘70s electronic music. He wears the influence of his heroes on his sleeve, which is usually something I find irritating. Except. Except that Cremer does what he does very well, with deep respect for his masters, and without falling into the pastiche pit. In “String Theorie,” he doesn’t poise as Klaus Schulze, he pays tribute to him. And the same goes for the tracks dedicated to Richard Barbieri, Jean-Michel Jarre, Cluster, Michael Rother, and Tangerine Dream. This is excellent “old school” electronic space music.
JOSH BERMAN, ARAM SHELTON & WEASEL WALTER / Last Distractions (Singlespeed Music)
Un bon disque d’impro libre vigoureuse et musclée - pas que Josh Berman (cornet) et Aram Shelton (saxo soprano, un peu de clarinette basse) ne soient pas capables de finesse, mais la présence du batteur Walter Weasel (des Flying Luttenbachers) rend toute finesse plutôt caduque. Quel tapocheur! Un disque un peu long, mais une session bien sentie qui évoque un peu le Machine Gun de Peter Brötzmann à travers le prisme du free jazz américain.
A good album of driving, muscled free improvisation – not that Josh Berman (cornet) and Aram Shelton (soprano sax, some bass clarinet) aren’t capable of finesse, but with drummer Walter Weasel (of The Flying Luttenbachers) rounding up the trio, any attempt at finesse would be irrelevant. What a skin-hitter! A slightly long disc, but a spirited session evoking something like Peter Brötzmann’s Machine Gun seen through the prism of American free jazz.