Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2009-12-18

2009-12-18: Small Color, Ido Govrin, The Ex, Ju-Jikan

Journal d'écoute/Listening Diary

2009-12-18


SMALL COLOR / In Light (12k - merci à/thanks to Dense Promotion)

Small Color est un duo japonais qui fait dans l’électro-pop TRÈS ambiante - en fait de la folk minimale, voire enfantine, avec textures ambiantes. Il y a un parallèle à faire avec Tenniscoats et Nakisaya (commenté hier), mais Small Color ne joue pas la carte “amateure”. Un parallèle aussi avec Tujiko Noriko, mais l’électronique joue un rôle beaucoup plus modeste chez Small Color. En fait, la plupart des 11 chansons sont construites sur des bases très simples: guitare acoustique, piano jouet, mélodica, un peu d’accordion ou de synthé ici et là, et des enregistrements sur le terrain pour faire ambiance. L’écriture est simple mais contrôlée, la voix féminine (Rie Yoshihara) agréable sans être marquante. C’est beau, rêveur, mais peu engageant. Je suis surtout surpris d’entendre ce genre d’album venant de 12k, une étiquette qui fait habituellement dans l’électronique expérimentale ambiante. Un début de journée très léger, mais somme toute agréable.

Small Color is a Japanese duo playing VERY ambiant electro-pop - actual minimal, even childish folk with ambiant textures. Comparisons are in order with Tenniscoats and Nakisaya (commented on yesterday), though Small Color is not playing the “amateur” card. There’s also a comparison with Tujiko Noriko, although Small Color’s use of electronics is a lot more minor. In fact, most of the 11 songs are built on very simple foundations: acoustic guitar, toy piano, melodica, a bit of accordion or synth, and field recordings for the ambiances. The songwriting is simple but well controled, the female vocalist (Rie Yoshihara) is enjoyable though not striking. It’s pretty, dreamy, but little engaging. I am mostly surprised to hear this kind of album coming from 12k, a label usually offering ambient experimental electronica. A very lighter day-starter, but enjoyable overall.


IDO GOVRIN / Moraine (Interval Recordings - merci à/thanks to Dense Promotion)

Et voilà le genre de disque que j’attendrais de 12k, justement. Ido Govrin propose six pièces électroacoustiques très ambiantes, flottantes, délicates. Pas hyper-original, mais joliment fait, et le titre apporte des implications géologiques intéressantes à ressasser pendant l’écoute. D’ailleurs, ça demande une écoute attentive pour “observer” les jeux sonores - autrement vous n’entendrez qu’un fond sonore doux et abstrait, sans plus. [Ci-dessous: La pièce “Recessional”, trouvée sur le site d’Interval.]

And there’s the kind of record I would expect from 12k. Ido Govrin delivers six highly ambient electroacoustic pieces, trippy and delicate. Not ultra-original stuff, but nicely done, and the title evokes interesting geological implications you can mull over as you listen. Actually, this one requires an attentive listen to “observe” the sonic plays, otherwise all you’ll heard is quiet background moods. [Below: The track “Recessional”, found on Interval’s website.]

http://www.interval-recordings.com/html/releases/Ido%20Govrin%20-%20Moraine%20-%20Recessional.mp3


2e écoute/2nd listen: THE EX / 30 (Ex Records - merci à/thanks to Dense Promotion)

C’est vendredi et j’ai le goût de musique qui brasse. C’est le moment de retourner à cette compilation double de The Ex (commentée le 2009-12-16), assurémment LE disque de ma semaine. Belle sélection, beau résumé de carrière, ça s’écoute comme un charme et ça porte à l’action!

It’s Friday and I feel like shaking my bones. The time’s right to go back to this double-CD compilation from The Ex (commented on 2009-12-16), definitely THE album of my week. A nice selection, a convincing career resume, it goes down marvelously well and it calls for action!


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Ju-Jikan: Ten Hours of Sound from Japan (23Five)

Une compilation préparée par le San Francisco Museum of Modern Art, à partir d’une sélection de 10 heures de musique expérimentale japonaise, réduite ici à deux disques. La chose est parue en 2002, mais je viens de me la procurer à très petit prix – le SFMOMA et l’étiquette 23Five avaient fait la même chose pour la musique expérimentale française (33 rpm) et j’avais bien aimé. Une belle sélection qui touche à l’électronique académique (Tamami Tono, Yuji Takahashi), à l’ambiant laptop (Kozo Inada, i.d.) et au bruitisme (Merzbow, Pain Jerk), entre autres. Et des essais solides sur l’essor et le devenir de ces musiques. Ce serait bien si la compilation incluait des pièces plus vieilles que 1988, mais tout de même un survol éclectique et englobant de la scène électroacoustique contemporaine au Japon.

A compilation put together by the San Francisco Museum of Modern Art from a 10-hour program of Japanese experimental music, here boiled down to two discs. It came out in 2002, but I just stumbled upon it at a very small price – te SFMOMA and the 23Five label had done something similar for French experimental music (33 rpm), which I had like a lot. A nice selection that covers academic electronics, laptop ambient, and noise, among other things. And strong essays on the development and future of these musics. It would have been nice if music from before 1988 had been included, but it’s still an eclectic and wide-encompassing overview of the contemporary electroacoustic scene in Japan.

2009-12-17

2009-12-17: Evan Parker, John Funkhouser Trio, Jerry Leake, Nikasaya, Panda Transport

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-12-17


EVAN PARKER / Set (Psi)

Avais-je la tête ailleurs? J’aurais dû adorer ce disque, mais il est passé presque inaperçu. Mauvais moment de la journée? Il s’agit d’un projet d’ensemble d’Evan Parker, avec le Parker/Guy/Lytton Trio, le duo Furt et ses acolytes du Electro-Acoustic Ensemble (Lawrence Casserley, Walter Prati, Marco Vecchi). Ça m’a paru aride - ça l’est toujours avec Parker, mais habituellement ça ne me PARAÏT pas aride. Hmm.... Il faut absolument que je réécoute dans des conditions optimales, ce n’est pas normal que je n’aie pas accroché...

Was my mind eslewhere? I should have loved this CD, but it went by largely unnoticed. Bad time of day? This is an ensemble project by Evan Parker, featuring the Parker/Guy/Lytton Trio, the duo Furt, and regular members of the Electro-Acoustic Ensemble (Lawrence Casserley, Walter Prati, Marco Vecchi). It sounded arid – it always is arid with Parker, but it never SOUNDS arid to me. Hmm... I definitely need to give this one another listen under optimum conditions. Me not digging this is not normal...


JOHN FUNKHOUSER TRIO / Time (Jazsyzygy Records - merci à/thanks to Braithwaite & Katz)

Le communiqué de presse accompagnant ce disque du pianiste jazz John Funkhouser mentionne Frank Zappa et Dave Brubeck comme influences, mais ça joue contre la musique en créant de fausses attentes. Funkhouser utilise des métriques impaires, qu’ils combinent en long cycles (la main gauche en 5/8, la main droite en 11/8, par exemple) - voilà pour le lien avec Brubeck. Sa musique est songée mais légère - et voilà pour celui avec Zappa. Que reste-t-il? Un bon disque de jazz (piano/basse/batterie) qui tend vers le fusion et une certaine forme de jazz-rock progressif. Ça me fait beaucoup penser à Chick Corea à une certaine époque, dans l’écriture.

The press release that came with jazz pianist John Funkhouser’s CD mentions Frank Zappa and Dave Brubeck as influences, but this plays against the music, creating false expectations. Funkhouser uses uneven time signatures and combines them into long cycles (left hand plys in 5/8 while right hand plays in 11/8, for instance) – and that’s the tie-in with Brubeck. His music is thoughtful yet light – and there’s the tie-in with Zappa. So how is it? It’s good hazz (piano, bass, drums) leaning toward fusion and a certain kind of progressive jazz-rock. The writing reminds me of Chick Corea in the late ‘70s.


JERRY LEAKE / Cubist: Shapes of Sound and Time (Rhombus)

Un percussionniste “du monde”, Jerry Leake a assemblé pour Cubist une joyeuse sélection de musiciens jazz, funk et “world”. Son écriture est dansante, accessible et fortement métissée, proposant un jazz-funk aux couleurs africaines et indiennes, avec des traces indonésiennes et amérindiennes... entre autres! Le guitariste Randy Roos est le bras droit de Leake, et ses solos bien sentis volent la vedette à quelques reprises. Les arrangements de cuivres sont également solides et se marient bien avec les les percussions. À certains moments, je me suis pensé sur Apocalypse du Mahavishnu Orchestra. Un solide disque tombé de nulle part. [Ci-dessous: des tonnes d’extraits de l’album sur cette page.]

A “world” percussionist, Jerry Leake gathered a fun line-up of jazz, funk, and world musicians for Cubist. His writing is danceable, accessible, and highly crossbred, deliverning jazz-funk full of African and Indian colours, with traces of Indonesia and Native America… among others! Guitarist Randy Roos is Leake’s right-hand man, and his spirited solos steal the show a few times. The horn arrangements are strong and blend in well with the percussions. At some points, I could have though I was into Mahavishnu Orchestra’s Apocalypse. A strong record that came out of nowhere. [Below: Tons of soundclips on this web page.]

http://www.rhombuspublishing.com/cubist.html


NIKASAYA / One Summerheim (Someone Good)

Nikasaya est un duo: Nikaido Kazumi et Saya (de Tenniscoats), deux chanteuses-multi-instrumentistes japonaises qui font une musique naïve, simple et spontanée. One Summerheim montre à quel point elles sont compatibles. Si vous connaissez Tenniscoats, remplacez la guitare par le piano. Souvent ensoleillé, presque enfantin, mais honnête. Certains trouveront cela trop simpliste ou amateur (ce ne sont ni de grandes chanteuses ni d’excellentes musiciennes), mais ça met un sourire au visage.

Nikasaya is a duo: Nikaido Kazumi and Saya (of Tenniscoats), two Japanese singers/multi-instrumentalists playing naive, simple, spontaneous music. One Summerheim shows how much they are musically compatible. If you already know Tenniscoats, just replace the guitar with a piano. It’s often sunny, almost childish, but very honnest. Some will find this music simplistic or amateurish (neither of them is a great singer or musician), but it can’t help but put a smile on your face.


PANDA TRANSPORT / Monorail (Alpinechic/Kinderlust - merci à/thanks to Massive Music)

Un mini-album (25 minutes) d’électro-pop signé Kathy Compton et Thierry Holweck. Un filet de voix à la française, une trame électronique aérienne... à la française aussi, à bien y penser. Joli, très pop, bien fait, intelligent même. Mais, au final, sans réelle conséquence.

An EP (25 minutes) of electro-pop signed Kathy Compton and Thierry Holweck. A thin thread of voice, French style, and an aerial electronic music… also French style, come to think of it. Pretty, poppy, nicely done, occasionally intelligent. In the end though, it is inconsequential.

2009-12-16

2009-12-16: Anne-Marie Sanderson, Dana Reason, The Ex

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-12-16


ANNE-MARIE SANDERSON / Letter from Home (Soundhole Records - merci à/thanks to John Bourke P.R.)

Joli minois, fleurs et papillons, et l’air si jeune… j’était inquiet. Ça sentait la guimauve à des kilomètres! Fausse alerte... partiellement. La demoisielle, Anne-Marie Sanderson, fait de la chanson acoustique de jeune fille: thèmes de croissance et de rites initiatiques, guitare acoustique, harmonisations vocales. Mais 1) elle le fait très bien, avec une plume assurée; 2) elle a une jolie voix, c’est indéniable. Je pense à Edie Brickell pour le timbre de voix, Joni Mitchell à ses tous débuts pour l’écriture. Sympathique et sans prétention. “Wholesome”, disent les anglais.

A pretty face, flowers and butterflies, and so young-looking... I was worried. It smelled gooey from miles away. A false warning, at least partially. The damsel, Anne-Marie Sanderson, writes girlish acoustic songs about growing up and rites of passage. Acoustic guitar and vocal harmonies. However, 1) she does so very well, and her writing is strong-footed; 2) she has a fine voice. I’m thinking of Edie Brickell for the tone, Joni Mitchell at her beginnings for the songwriting. Enjoyable, and not a crumb of pretention. Wholesome.


DANA REASON TRIO / Revealed (Circumvention)

Une autre (fausse?) blonde aux yeux bleus. Mais Dana ne fait pas dans la chanson, elle fait dans le free jazz. Et elle endisque trop peu souvent. Revealed est une trop rare session studio avec Dominic Duval à la contrebasse et John Heward à la batterie, enregistrée à Montréal en juin 2004. 2004?!? Pourquoi diantre personne n’a publié ça plus tôt? Allez savoir. N’empêche que c’est une prestation solide, avec pièces écrites (lâchement) et impros libres, dans un style free jazz très côte ouest, pas trop volubile, sensible, et qui fait bon usage des prouesses de Duval.

Another blue-eyed (fake?) blonde, but Dana isn’t singing anything, she’s a free jazz pianist, and she’s not recording often enough. Revealed is a too rare studio session with Dominic Duval (bass) and John Heward, recorded in Montreal in June 2004. 2004?!? How come no-one released it sooner? Go figure. It’s a strong performance consisting of (loosely) written pieces and collective improvisations in a free jazz style that’s very West Coast-ish, not too talkative, sensitive, and making good use of Duval’s uncanny musicianship.


THE EX / 30 (Ex Records - merci à/thanks to Dense Promotion)

Déjà 30 ans que le groupe punk néerlandais The Ex roule sa bosse. Punk? À défaut d’un meilleur terme. En fait, The Ex est issu du punk et de l’anarchisme, mais il y entre aussi beaucoup d’impro, des musiques du monde et une attitude d’ouverture comme on en voit rarement ailleurs - en témoigne les collaborations du groupe avec quantité d’improvisateurs, d’expérimentateurs et de virtuoses provenant de cultures différentes. 30 offre, sur deux disques et en 33 chansons, un survol de toute la carrière discographique du groupe à ce jour, du premier long-jeu Disturbing Domestic Peace en 1980 jusqu’à la récente collaboration avec le saxo éthiopien Getatchew Mekuria. On pourrait finasser sur la sélection (il manque leur incroyable et improbable “cover” de “A Motorbike in Africa” de Peter Hammill), mais le fait est que 30 ratisse large, touche à tous les points marquants et livre un portrait juste et convaincant de l’importance de The Ex ET de son accessibilité. Un excellent point de départ si vous ne connaissez pas (ou peu). Peu utile si vous avez tout. [Ci-dessous: “Ethiopia Hagere” avec Getatchew Mekuria.]

30 years already that Dutch punkers The Ex have been doing their thing. Punk? For lack of a better word. Actually, The Ex comes from punk and anarchism, but they also rely heavily on free improvisation, world music, and an open attitude the likes of which is rare in the rock world, as testified by their collabroations with numerous improvisers, experimentalists, and virtuosos from different cultures. 30 offers a two-CD, 33-track overview of The Ex’s whole discographical career to date, from the first LP Disturbing Domestic Peace (1980) up to their recent work with Ethiopian saxophonist Getatchew Mekuria. I could quabble about the track selection (missing is their unbelievable cover of Peter Hammill’s “A Motorbike in Africa”), but the fact is that 30 covers a lot of ground, touches all the key bases, and delivers an accurate and convincing portrait of The Ex, their importance AND the accessibility of their music. An excellent starting point if you know little or nothing about them (and unnecessary if you already have all their records). [Below: “Ethiopia Hagere” with Getatchew Mekuria.]

http://www.theex.nl/mp3/The%20Ex%20+%20Getatchew%20Mekuria%20-%20Ethiopia%20Hagere.mp3

2009-12-15: Wadada Leo Smith, Ovale

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-12-15


WADADA LEO SMITH / Spiritual Dimensions (Cuneiform)

Un album double en concert du grand trompettiste Wadada Leo Smith, beau, chargé, transportant. Sur le disque 1, un set de son Golden Quintet, suite logique du Golden Quartet qui a endisqué, entre autres, l’excellent Tabligh (mais exit Shannon Jackson, remplacé par DEUX batteurs: Pheeroan AkLaff et Famadou Don Moye). Un concert surtout acoustique, avec pièces parfois complexes, aux développements imprévisibles. Sur le disque 2, le groupe Organic, neuf musiciens dont quatre guitaristes électriques (incluant Brandon Ross et Nels Cline), basse électrique, contrebasse, violoncelle (Okkyung Lee!) et batterie. Un set beaucoup plus électrique il va sans dire, pièces plus longues, plus simples, plus jammées, un fort côté Bitches Brew. Un peu longuet sur le second disque, plutôt intense sur le premier. [CI-dessous: Un extrait de l’album, trouvé sur le site de Cuneiform.]

A gorgeous, dense, moving live double CD from the great trumpeter Wadada Leo Smith. On disc 1: a set with his Golden Quintet, the logical next step from the Golden Quartet that recorded the excellent Tabligh, among other albums (exit Shannon Jackson though, replaced by TWO drummers: Pheeroan AkLaff and Famadou Don Moye). Mostly acoustic, with occasionally complex compositions unfolding in unpredictable ways. On Disc 2: his new group Organic, nine musicians including four electric guitarists (among them Brandon Ross and Nels Cline), electric bass, doublebass, cello (Okkyung Lee!), and drums. An electrified set, obviously, with longer, simpler tracks, in jam mode, with a strong whiff of Bitches Brew. A bit longish on disc 2, quite intense on disc 1. [Below: A sound clip from the album, found on Cuneiform’s website.]

http://www.cuneiformrecords.com/realaudio/wadadaSouthL.mp3


OVALE / Slalom (Great Winds/Musea)

Wow! Quelle belle surprise! Le saxophoniste de Bise de buse (groupe français d’avant-prog de chambre, années 80) présente un nouveau groupe, Ovale, de Strasbourg. De l’excellent avant-prog métissé de jazz-rock, quelque part entre Miriodor et Zappa et, disons, Mirthkon. Mordant et complexe mais mélodique aussi, très beaux arrangements d’anches et de cuivres (saxo, clarinet et trombone) et un bassiste redoutable en Vincent Posty. Je suis très enthousiaste après une première écoute: c’est vivant, entraînant, bourré de belles surprises. Fortement recommandé! [Écoutez des extraits sur le MySpace d’Ovale.]

Wow! What a nice surprise! Bise de buse’s (French chamber avant-prog group from the ‘80s) saxman introduces his new project entitled Ovale, from Strasbourg. Excellent avant-prog mixed in with jazz-rock, somewhere in between Miriodor, Zappa, and Mirthkon. Complexity with bite, melodic too, veyr nice reeds/brass arrangements (sax, clarinet and tromboen), and a redoubtable bassist in Vincent Posty. The first listen is a thrill: lively, driving, full of surprises. Highly recommended! [Listen to a few tracks at Ovale’s MySpace.]

2009-12-15

Délire actuel, 2009-12-15

DÉLIRE ACTUEL

Édition du 15 décembre 2009
Show aired on 15 December 2009

DESCRIPTION
DESCRIPTION


Les restes avant la table: En cette dernière édition régulière de 2009 (avant les spéciales de palmarès de fin d'année), voici les derniers disques qu'il vous faut entendre avant 2009! Les restes avant la grande table des Fêtes.
Leftovers Before the Feast: This is the last regular edition of 2009 (before the year-end-list shows), so here's the last albums you just have to hear before 2009's over! The leftovers before the Holiday feast!

JOHN WOLF BRENNAN
/ Divine Cosmody (14:28) - The Speed of Dark (Leo Records)

HILDEGARD LERNT FLIEGEN / Lanjusto (8:37) - ...vom fernen Kern der Sache (Unit Records)
THE OPPOSITE / By No Means! (8:10) - Intertwined (Kopasetic)
HASSE POULSEN / Johnny à Naples (6:22) - L'art abstrait n'a pas dit son dernier mot (Quark)

*OREN AMBARCHI / Iron Waves (11:44) - Intermission 2000-2008 (Touch)
**DIRAC / A Rest in Tension (11:31) - Emphasis (Spekk)

**PETER BRODERICK & MACHINEFABRIEK / Departure (5:24) - Blank Grey Canvas Sky (Fang Bomb)
**PAUL BARAN / Lewitt (4:13) - Panoptic (Fang Bomb)

OLIVIER CAPPADOS & LIONEL MARCHETTI / [1] (6:55) - Equus (Pogus)
*BRUCE GILBERT / Work for Do You Me? I Did [3] / Swamp (10:18) - This Way (Editions Mego)
**SISTER IODINE / Lava Junkie (3:27) - Flame Desastre (Editions Mego))

*PHILL NIBLOCK / One Large Rose (extrait/excerpt) - Touch Strings (Touch)


Merci à/Thanks to:
*Forced Exposure
**Dense Promotion



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

JOHN WOLF BRENNAN
En concert.
Live footage.


HILDEGARD LERNT FLIEGEN
Premier extrait de l'album.
First single taken from the album.


SISTER IODINE
En concert en octobre 2009 (vidéo amateure).
Amateur footage from a live performance from October 2009.

Délire musical, 2009-12-15

DÉLIRE MUSICAL

Édition du 15 décembre 2009
Broadcast Date: 15 December 2009

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST


Thème/Theme:

THE BLACK HEART PROCESSION / When You Finish Me (3:31) - Six (Temporary Residence)
THE HYLOZOISTS / Bras d'or Lakes (5:43) - L'île de Sept Villes (Outside Music)
ASTROPHAGUS / Pigeondust (3:10) - Casualite (Helmet r00m)

CONTRACTION / Sagesse (3:22) - Live 1974 (ProgQuébec)
OWL / Be Alive (3:53) - Of Wondrous Legends (Locust)
*JOSEPHINE FOSTER / Trust in the Unexpected (1:58) - Graphic as a Star (Fire)

*MAI LEV / Give Blue (3:11) - Birthday (Off)
*HEATHER WOODS BRODERICK / Cottonwood Bay (3:53) - From the Ground (Preservation)
*LINDA JARDIM / Energy in Northampton (3:25) - Music for Mentalists (Psychic Circle)
THE OCTOPUS PROJECT / Mmaj (4:06) - Hello Avalanche (Peek-a-boo)

STEVE MARTIN / Saga of the Old West - The Crow (Rounder)

merci à/thanks to:
*Forced Exposure


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

THE BLACK HEART PROCESSION
Un autre extrait du dernier disque, Six.
Another song off the new album Six.


HEATHER WOODS BRODERICK
Extrait d'un concert de février 2009 (vidéo amateure), une autre chanson du même album.
Amateur footage from a live performance, February 2009, of another song from the same album.


2009-12-14

2009-12-14: Lori Freedman, Antoine Berthiaume, Dakota Suite

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-12-14


LORI FREEDMAN / Bridge (Collection QB)

Un disque solide, exigeant mais ennivrant. La clarinettiste montréalaise Lori Freedman consacre ici un disque à la musique contemporaine, dont elle se fait l’interprète depuis longtemps. Mais au corpus d’œuvres écrites pour la clarinette basse (et signées Michel Galante, Pascal Dusapin, Giacinto Scelsi, Franco Donatoni, Georges Aperghis, Monique Jean et elle-même), elle ajoute trois improvisations intercalaires qui développent des idées, aussi passagères soient-elles, trouvées dans ces œuvres. Cela lie l’album, tout en brouillant un peu la distinction entre compo et impro, compositeur et interprète. Le Monique Jean (seule pièce électroacoustique mixte du lot) est à souligner pour son souffle, le Scelsi aussi, pour la clarté de l’interprétation.

A strong record, demanding but captivating. Montreal bass clarinetist Lori Freedman offers here a CD of contemporary music. And through this set of works composed for bass clarinet (by Michel Galante, Pascal Dusapon, Giacinto Scelsi, Franco Donatoni, Georges Aperghis, Monique Jean, and herself), she slips in three improvisations where she develops ideas (as fleeting as they may be) sourced within those works. It ties the album together while making the bounderies between composition/improvisation and composer/performer hazier. The Jean piece (the only mixed electroacoustic piece) is worth a special mention, along with the Scelsi (for the bright performance).


ANTOINE BERTHIAUME / Small Tease (Ambiances Magnétiques)

Le disque le plus accessible à ce jour du guitariste montréalais Antoine Berthiaume – oui, plus encore que Rodéoscopique! Une superbe galette de onze pièces courtes, dans un setting alt-country, avec batterie, basse, pedal steel et cordes. Antoine joue guitare, banjo et dobro. Des pièces simples mais étoffés, aux mélodies belles et immédiates, des petits moments de folie, simplement une belle écriture judicieusement murie. “Biscuit volé” a même un petit feeling de Philip Glass revu par Ennio Morricone. Bravo! Fallait tirer la ligne pour le top de 2009 un jour ou l’autre, et c’est chose faite, donc Small Tease est officiellement le premier candidat inscrit au Top 50 de 2010 de Délire musical! [CI-dessous: “Biscuit volé”. Vous trouverez d’autres extraits de l’album dans le juke-box d’actuellecd.com.]

Montreal guitarist Antoine Berthiaume’s most accessible record to date – yes, even more so than Rodéoscopique! A splendid set of 11 short pieces, all in an alt-country setting, with drums, bass, pedal steel, and strings. Antoine plays guitar, banjo and dobro. Simple yet sophisticated tubes with gorgeous and immediate melodies, short moments of craziness, and well-matured instrumental songwriting. “Biscuit volé” even has a feel of Philip Glass revisted by Ennio Morricone. Bravo! I had to draw a line for my 2009 year-end lists, and that’s done, so Small Tease is officially the first serious contender for my 2010 year-end lists! [Below: “Biscuit volé”. You can find more clips from the album in the actuellecd.com media player.]

http://www.actuellecd.com/fr/audio/?poste=cat_am_196&prog=5172


DAKOTA SUITE / The Night Just Keeps Coming In (Karaoke Kalk - merci à / thanks to Forced Exposure)

Ce disque porte le nom de Dakota Suite, mais il s’agit en fait d’un recueil de remixes et de réinterprétations, par 16 artistes, de The End of Trying, le premier disque de Dakota Suite, que je n’ai pas entendu, incidemment. The Night Just Keeps Coming In offre une palette sonore variée, mais essentiellement axée sur l’électronique ambiante, le post-classique et la folk expérimentale, et l’espace qui gît entre les trois. Parmi les contributeurs: Peter Broderick, Tape, Arve Henriksen (de Supersilent), Machinefabriek, Greg Haines (un “highlight”), Deaf Center et Hauschka. Voilà qui dresse la carte des territoires touchés par ce disque.

This album is released under the name Dakota Suite, but it is actually a V/A of remixes of Dakota Suite’s album The End of Trying (which I haven’t heard, but he way). The Night Just Keeps Coming In features 16 artists and a diverse sound palette, though mainly focusing on ambient electronica, post-classical, experimental folk, and the spaces in-between. Among the contributors: Peter Broderick, Tape, Arve Henriksen (of Supersilent fame), Machinefabriek, Greg Haines (a highlight), Deaf Center, and Hauschka. This list draws a good map of what territories this CD charters.