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2012-09-21

2012-09-19/20: Fischermanns Orchestra, Sabu Toyozumi, Ligro, Marty Regan, Philippe Petit, Elephant9/Fiske


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-09-19/20

FISCHERMANNS ORCHESTRA / Conducting Sessions (Unit Records)
Le Fischermanns Orchestra est une créature du clarinettiste suisse Philipp Z’Rotz. Il s’agit d’un big band de jazz actuel. Seize musiciens – anches, cuivres, synthétiseur, et quatre percussionnistes, dont un à la caisse claire et un à la grosse caisse, en mode fanfare. Les pièces sont composées par voie de codes visuels – Z’Roth, Samuel Blatter et Jan Trösch s’échangent la direction. Effets de textures, pièces festives, élément rythmique très présent. Une musique qui vise le divertissement comme aboutissement d’une recherche assez poussée à travers l’histoire (plutôt brève) de la “conduction” de grand ensemble improvisant.
The Fischermanns Orchestra is the creature of Swiss clarinetist Philipp Z’Rotz. This is an avant-jazz big band with 16 musicians - reeds, brass, one synthesizer, and four percussionists, including one on snare drum and one on bass drum, fanfare style. Pieces are composed through visual signs – the conductor’s podium is alternately occupied by Z’Rotz, Samuel Blatter and Jan Trösch. Textural effects and festive tunes, with a strong rhythmical element. This music’s aim is to entertain, through a rather thorough research process on the (rather short) history of conduction of large improvising ensembles.

SABU TOYOZUMI / Kosai Yujyo (Improvising Beings / Inaudible)
Kosai Yujyo est un album double constitué d’extraits de concerts de Sabu Toyozumi, percussionniste et joueur de erhu (violon sur pique chinois), enregistrés à l’automne 2010 et 2011. Toyozumi y improvise avec une belle palette de musiciens européens, dont les guitaristes John Russell et Pascal Marzan, le vocaliste Jean-Michel van Schouwburg, le violoniste Dan Warburton, les contrebassistes Jean Demay et Joel Grip, le clarinettiste Jacques Foschia, etc. Les ensembles vont du duo (entre Toyozumi au erhu et Van Schouwburg, excellent) à l’octuor (“Kris’ Wish”, 17 minutes, un peu confus). Le premier disque donne la part forte au erhu, la batterie est à l’honneur sur le second. Évidemment, le choix entre l’un et l’autre donne une tournure différente à l’improvisation, mais en toutes circonstances Toyozumi se révèle un improvisateur fin et sagace.
Kosai Yujyo is a double CD set of live performances by percussionist/erhu player Sabu Toyozui, recorded in the fall of 2010 and 2011. Toyozumi improvises with a fine selection of European musicians, among whom guitarists John Russell and Pascal Marzan, vocalist Jean-Michel Van Schouwburg, violinist Dan Warburton, bassists Jean Demay and Joel Grip, clarinettist Jacques Foschia, etc. Ensembles range from duo (between Toyozumi on erhu and Van Schouwburg, excellent) to octet (the 17-minute “Kris’ Wish,” a bit hectic). CD 1 gives precedence to the erhu (a Chinese lap violin), while the drum kit is the main feature on disc 2. Obviously, Toyozumi’s choice of instrument has an impact on the improvisation’s character, but he proves to be a fine and clever improviser in any context.

LIGRO / Dictionary 2 (Moonjune)
L’étiquette américaine Moonjune nous dévoile un autre power trio indonésien. Après Tohpati Bertiga, voici Ligro, dont les compositions allient caractère, style, élégance, exotisme et grosse énergie rock. Les pièces tendent vers la longueur (quatre sur huit font plus de dix minutes), mais la qualité de l’écriture justifie cette tendance – lire: ces durées ne sont pas uniquement remplies de démonstrations de virtuosité, elles sont aussi riches en idée. Jazz-rock inspiré.
US label Moonjune just pulled another Indonesian power trio out of its sleeve. After Tohpati Bertiga, here’s Ligro, whose compositions feature character, style, elegance, exoticism, and a lot of pure rock energy. Tracks tend to be long (four out of eight clock in at over ten minutes), but the quality of the songwriting justifies such lengthiness – i.e. these tracks are not simply filled with virtuoso solos, they are also rich in ideas. Inspired jazz rock music.

MARTY REGAN / Magic Mirror: Selected Works for Japanese Instruments, Vol. 2 (Navona Records)
Ce disque fait suite à Forest Whispers paru en 2010, et il lui est supérieur. En fait, Magic Mirror est un splendide recueil de compositions pour instruments japonais. Une seule pièce, “Voyage” sort de l’univers japonais pour pairer le shakuhachi au quatuor à cordes occidental - et c’est la moins intéressante du lot. “Flamefox” pour quatuor de shakuhachis est magnifique – pour les jeux de textures, oui, mais surtout les mélodies enchanteresses. “In the Night Sky” pour shakuhachi, koto et percussions et également fort réussie, avec des moments puissants. Navona Records n’est pas une étiquette de musique contemporaine à tout crin, elle vogue plutôt sur l’océan de la “nouvelle musique classique” et, en cela, les compositions de Marty Regan ne sont pas particulièrement audacieuses ou avant-gardistes. Or, cela n’enlève rien au charme de ce disque.
This CD is the follow-up to 2010’s Forest Whispers, and it is better. Magic Mirror is a gorgeous collection of new compositions for Japanese instruments. Only one track, “Voyage”, steps out of the Japanese universe to match the shakuhachi with a Western string quartet – and it’s the least interesting piece of this set. “Flamefox” for shakuhachi quartet is beautiful – the textures of course, but also the medidative melodies. “In the Night Sky” for shakuhachi, koto, and percussion contains some very powerful moments. Navona Records is not cutting-edge contemporary music label – they are more into “new classical music”, and therefore Marty Regan’s compositions are not particularly bold, experimental, or avant-garde. But that takes nothing out of the charm of this album.

PHILIPPE PETIT / Extraordinary Tales of a Lemon Girl, Chapter 3: Hitch-Hiking Thru Bronze Mirrors (Aagoo)
Voilà, c’est fait: la trilogie Extraordinary Tales of a Lemon Girl de Philippe Petit est complète. Ce troisième disque (tous parus chez Aagoo) est moins aride que le second tome (malgré l’étonnante monochromie de sa pochette), mais tout aussi expérimental, se situant entre l’onirisme du premier chapitre, où les tourne-disque régnaient en maître, et le caractère plus musique concrète du second. S’il fallait caractériser cet ultime volet, je parlerais de musique contemporaine, puisque les cordes y prennent plus de place et les instruments (piano, cymbalum, psaltérion) y occupent une place plus “conventionnelle”. Chaque disque a donc sa propre personnalité. Il me reste à faire une écoute complète de la trilogue pour voir si l’ensemble se tient.
Finally, Philippe Petit’s Extraordinary Tales of a Lemon Girl trilogy is complete. This third CD (all released by Aagoo) is just as experimental but less dry than Chapter 2 (don’t be mistaken by the shockingly monochrome cover artwork). Stylistically, it sits between the dreaminess of Chapter 1, where turntables ruled the floor, and the musique concrete feel of Chapter 2. Had I to characterize this final chapter, I would mention contemporary music, for strings have a prominent role, and instruments (piano, cymbalum, psalterion) are used in a more “conventional” way. Each album has its own personality. Now I’ll have to listen again to the whole trilogy to see if they make sense together.

ELEPHANT9 with REINE FISKE / Atlantis (Rune Grammofon - merci à/thanks to Forced Exposure)
Yowza! Atlantis déchire et déménage! Quelle dose d’adrénaline! Tous les éléments gagnants de ce power trio  construit autour de l’orgue Hammond de Ståle Storløkken sont là: les riffs sales, l’énergie rock, l’équilibre précaire entre groove déjanté et improvisation libre – tout quoi! Mais ce n’est pas tout: pour le même prix, on a droit à la férocité guitaristique de Reine Fiske (de Dungen), qui donne encore plus de gueule au son du groupe. Le meilleur Elephant9 à ce jour, sans aucun doute.  [Ci-dessous: La pièce titre, “Atlantis”.]
Yowza! Atlantis rips and shreds! What a shot of adrenaline! All the winning elements are back for this Norwegian Hammon organ-led power trio: the dirty riffs, the rock drive, the precarious balance between unhinged grooves and free improvisation – everything! Plus, for the same price, you also get the guitar crunch of guest Reine Fiske (of Dungen). The band’s sound is herein bigger, louder, meanier and, frankly, it’s quite a wow factor. Hands down the best Elephant9 album so far.  [Below: The title track “Atlantis.”]

2012-09-19

2012-09-18: Ensemble X, Hugo Carvalhais, Barker & Baumecker


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-09-18

ENSEMBLE X / Ensemble X (Red Toucan)
Ensemble X est un grand ensemble d’improvisation libre dirigé par le tubiste Carl Ludwig Hübsch. Vingt musiciens, surtout de la France, de l’Allemagne et de la Suisse, plus l’Américain Nate Wooley (que fait-il là, au juste?). Parmi les grosses pointures: Martine Altenburger, Xavier Charles, Markus Eichenberger, Ulrich Philipp, Olivier Toulemonde, Michael Vorfeld et Philip Zoubek. L’instrumentation est presque exclusivement acoustique. Ce premier disque propose quatre pièces de 13 à 20 minutes. Malheureusement, elles se ressemblent toutes et consistent essentiellement en bourdons collectifs au volume et à l’amplitude dirigée. Je n’arrive pas à accrocher, même après une deuxième écoute.
Ensemble X is a large free improvisation ensemble led by tuba player Carl Ludwig Hübsch. Twenty musicians mostly from France, Switzerland and Germany, plus US trumpet player Nate Wooley (what’s he doing there?). Among the bigger names are Martine Altenburger, Xavier Charles, Markus Eichenberger, Ulrich Philipp, Olivier Toulemonde, Michael Vorfeld and Philip Zoubek. The instrumentation is almost all acoustic. This debut album features four pieces of 13 to 20 minutes in duration. Sadly, they all sound pretty much the same, consisting for the most part of collective drones, the volume and thickness of which are conducted by Hübsch. I can’t hook on to this CD, even after two listens.

Splendide deuxième album du contrebassiste/électronicien portugais Hugo Carvalhais, dont l’écriture, bien que procédant du jazz, se situe hors des genres. Mélange de musique contemporaine, d’improvisation microsonique, et de jazz actuel, les neuf compositions de Particula créent un univers sonore unique, invitant, confortable même si on y perd ses repères. À comparer avec le récent disque d’Alexandra Grimal chez Ayler Records. Avec Emile Parisien au saxo soprano, Gabriel Pinto qui fait de petits miracles au piano, à l’orgue et au synthé, le violoniste Dominique Pifarély et Mário Costa à la batterie.
Gorgeous sophomore release from Portuguese doublebassist/electronic artist Hugo Carvalhais, whose writing, though emanating from jazz, doesn’t fit in any known genre. A blend of contemporary music, microsonic free improvisation and avant-jazz, Particula’s nine compositions weave a unique and inviting soundworld, comfortable even though you’re bound to lose your markers inside it. In a similar vein to Alexandra Grimal’s recent release on Ayler Records. With Emile Parisien on soprano sax, Gabriel Pinto who performs tiny miracles on piano, organ and synth, violinist Dominique Pifarély, and Mário Costa on drums.

BARKER & BAUMECKER / Transsektoral (Ostgut Ton - merci à/thanks to Forced Exposure)
Techno berlinoise signée Barker/Voltek et nd_baumecker. Transsektoral est leur premier album, frais paru chez Ostgut Ton. Du beau matériel, bien maîtrisé, métissage de techno minimaliste, de dub, de glitch et d’ambiant. Ça danse sans lourdeur, ça plane avec de la profondeur, et les neuf minutes de la dernière pièce, Spur, touche la beauté du doigt.
Berlin techno from Barker/Voltek and nd_baumecker. Transsektoral is their debut CD just out on Ostgut Ton. Some fine material, confident-sounding, a blend of minimal techno, dub, glitch, and ambient. Dances without any heaviness, trips with depth, and the nine-minute closer Spur is downright beautiful.

2012-09-18

Délire actuel, 2012-09-18


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 18 septembre 2012
Broadcast of September 18, 2012

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Creatives Sources, 2e fournée 2012 : Dans le domaine des musiques (surtout) improvisées, Creative Sources est l’étiquette la plus prolifique. Voici les meilleurs moments des disques parus ces derniers mois, plus, en complément de programme, une parution apparentée.
Creative Sources, 2nd batch for 2012: In the field of (mostly) free improvisation, Creative Sources is the most prolific label out there. Here’s my personal selection of highlights from their latest releases, plus a related non-CS release.

(8:00 pm)




ERNESTO RODRIGUES, AXEL DÖRNER, RICHARDO GUERREIRO & ABDUL MOIMÊME
Fabula (extrait)
Fabula
11:30

S/S MOTSOL
S/S1
Parallel Pleasures
04:32

DOMINIC LASH & CHRIS CUNDY
Gravity Leaves
Two Plump Daughters
03:45


(8:30 pm)





LOUIS LAURAIN, RODOLPHE LOUBATIÈRE & YOANN DURANT
Au Dehors, Part 6
Au Dehors
08:25

RICHARD BARRETT & HAN-EARL PARK
ll.......
Numbers
11:42

ELISABETH FLUNGER & TOMAS TELLO
tar and feather
Labor
04:51


(9:00 pm)





AXEL DÖRNER, URS LEIMGRUBER, ROBERT LANDFERMANN & CHRISTIAN LILLINGER
ammmmm
Dörner Leimgruber Landfermann Lillinger
08:18

ROBERTO FEGA
Vite Che Non Possiamo permetterci / Living Beyond Our Resources
Daily Visions
07:11

TOM SOLOVEITZIK, KORHAN EREL & KEVIN DAVIS
Chamesh
Three States of Freedom
06:27


(9:30 pm)





FABRICE FAVRIOU
Phase 1
Phases
05:08

ERNESTO RODRIGUES, CHRISTINE ABDELNOUR & AXEL DÖRNER
Of
Nie
10:04

*MAGDA MAYAS & CHRISTINE ABDELNOUR
Hybrid (extrait/excerpt: 17:00 - 28:09)
Myriad
11:09


merci à/thanks to:

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

ROBERTO FEGA
Une vidéo-remix en bonus à l’album Daily Visions.
Bonus remix video for the Daily Visions album.

Délire musical, 2012-09-18


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 18 septembre 2012
Broadcast Date: September 18, 2012

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: JOEY NEGRO & THE SUNBURST BAND / In the Thick of It - The Secret Life of Us (Z Records)

(7:00 pm)




Opium
Anastasis
5:45
PIAS America
The Beautiful Light in The Day
Everything, Eternally
4:01
Oceans Are Wilder
Balance
3:41
They Whisper
The Void
6:09

(7:30 pm)




THE ARISTOCRATS
Boing!... I’m in the Back
The Aristocrats
4:59
(Boing Music LLC)
AFUCHE
Monster Smith
Highly Publicized Digital Boxing Match
3:43
**TUNJI OYELAMA
Lisabi Egba
1966-79: A Nigerian Retrospective
4:33
**JOEY NEGRO & THE SUNBURST BAND
Educated Funk
The Secret Life of Us
2:46
STEVE MOORE AND MAJEURE
Alternate Quantum Realities [extrait/excerpt]
Brainstorm
4:00
Temporary Residence
merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

DEAD WESTERN
Troy Mighty (Dead Western) en concert. Un homme impressionnant.
Troy Mighty (Dead Western) performing live. A formidable performer.

2012-09-17: Reines d'Angleterre, John Zorn, Goat, Hladowski & Joynes


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-09-17

REINES D’ANGLETERRE / Globe et dynastie (Bo’Weavil - merci à/thanks to Forced Exposure)
Reines d’Angleterre et le nom de la collaboration entre le multi-instrumentiste Ghédalia Tazartès et les deux membres du duo électronique Opéra Mort, soit èlg et jo. Globe et dynastie est un album studio enregistré en 2009 et fraîchement publié chez Bo’Weavil pour faire suite à un premier album, en concert, paru en 2010. C’est un disque foisonnant d’idées, plus “sérieux” que celui entre Tazartès, David Fenech et Joseph Raccaille, moins éclaté (dans le sens de “difficile à suivre tellement ça va dans tous les sens) que les albums solo de Tazartès comme Ante-Mortem. Tazartès psalmodie et vocifère, en s’accompagnant à l’accordéon, entre autres instruments, tandis que les életroniciens tissent un discours complémentaire sans s’arrimer aux élucubrations de leur collègue. Le résultat tient bien la route, et la dernière des cinq pièces non titrées de ce court disque de 30 minutes m’a surpris par sa force étrange.
Reines d’Angleterre (“Queens of England”) is the name of a collaboration between multi-instrumentalist Ghédalia Tazartès and both members of electronic duo Opéra Mort, aka èlg and jo. Globe et dynastie is a studio album recorded in 2009 and just out on Bo’Weavil, a follow-up to the group’s 2010 debut LP, a live recording. This CD is full of odd ideas. It is more “serious” than the collaboration between Tazartès, David Fenech and Joseph Raccaille, and less crazy than Tazartès’ solo albums like Ante-Mortem. Tazartès laments and grunts while accompanying himself on the accordion (among other instruments) while the electronicians weave a complementary discourse without riveting it to their colleague’s elucubrations. The resulting music holds its ground, and the last track of this 30-minute, five-track album is surprisingly strong.

JOHN ZORN / Rimbaud (Tzadik)
Un tout nouveau Zorn, éclectique à souhait - décousu diront certains, bien que le sujet des quatre œuvres présentées soit le même: le poète français Arthur Rimbaud. On a droit, dans l’ordre, à une œuvre de musique de chambre (interprétée par le Talea Ensemble), un duo d’électroniques (Zorn et Ikue Mori), une composition pour trio free jazz (Stephen Gosling, Trevor Dunn, Kenny Wollesen), et enfin une composition à fiches pour lecteur (Mathieu Amalric) et multi-instrumentiste (Zorn). Cette dernière pièce, construite sur des extraits de L’Album Zutique de Rimbaud, est la plus éclatée, amusante et déstabilisante du lot, quoique le duo avec Mori soit très réussi. Quatre pièces d’une peu plus de dix minutes chacune, et chaque fois on a l’impression de devoir remettre le compteur à zéro, tant leurs univers sonores sont différents.
A brand new Zorn CD, very eclectic – some will say it definitely lacks cohesion, although all four works included are based on the same figure: French poet Arthur Rimbaud. What we get, in order, is: a chamber music work (performed by Talea Ensemble), an electronics duo (Zorn and Ikue Mori), a composition for free jazz trio (Stephen Gosling, Trevor Dunn, Kenny Wollesen), and finally a file-card composition for narrator (Mathieu Amalric) and multi-instrumentalist (Zorn). The latter piece, build around quotes from Rimbaud’s irreverrent L’Album Zutique, is the wildest, most entertaining and most welcome of the bunch, although the duo piece with Mori is also pretty strong. Four works, each a little over 10 minutes long, and after each one you’ll feel like hitting the reset button – that’s how different their soundworlds are.

GOAT / World Music (Rocket Recordings - merci à/thanks to Forced Exposure)
Wow! Quel merveilleux rock psychédélique que celui de Goat, un groupe suédois. Clairement, ces jeunes ont grandi au son des rééditions des étiquettes Shadoks et Sublime Frequencies: leur musique est un rock tribal métissé de sonorités psychédéliques indiennes, turques, africaines et asiatiques. Les voix féminines et le traitement sonore ajoutent un côté Boredoms à l’ensemble. La séquence “Goatman” / “Goathead” / “Disco Fever” développe une puissance libératrice. Très différent, plutôt lo-fi, et jouissif. Carrément jouissif.  [Ci-dessous: “Goathead” - allez-y, tentez de résister à ça.]
Wow! What a psychedelic rock album from Goat, a Swedish band! Clearly, these youngsters were raised to the sounds of world psychedelic rock reissues from the Shadoks and Sublime Frequencies labels: their tribal rock is infused with psychedelic Indian, Turkish and East-Asian sounds. And the female vocals and overall sound treatment adds a Boredoms feel to the album. The sequence that runs from “Goatman” to “Goathead” and “Disco Fever” exudes such liberating power! Very different, rather lo-fi, and a fabulous thrill.  [Below: “Goathead” - go ahead, just try to resist to this anthem.]

HLADOWSKI & JOYNES / The Wild Wild Berry (Bo’Weavil - merci à/thanks to Forced Exposure)
La chanteuse Stephanie Hladwoski et le guitariste C Joynes, dans une collaboration autour de chansons traditionnelles anglaises. La sélection s’est faite à partir d’enregistrements de terrains. La voix de Hladowski est parfaite pour ce genre de matériel: l’angélisme d’un ange déchu, avec la pureté d’une jouvencelle et l’émotion un peu râpeuse de qui a trop vécu. Les accompagnements de Joynes jouent avec la tradition sans la pervertir. Du beau boulot.
Singer Stephanie Hladowski and guitarist C Joynes in a collaboration built around traditional English songs. The repertoire was selected from field recordings of traditional singers. Hladowski’s voice is a perfect fit for this material: the tone of a fallen angel, i.e. the purity of a young and naive girl allied to the feeling of a soul that has lived too much. Joynes’ accompaniments toy around with tradition without ever bending it out of true. Some fine work.