Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2014-04-18

2014-04-17: Christian Kobi, Léandre/Contet, Serpa/Matos, Kangding Ray

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-04-17

CHRISTIAN KOBI / Raw Lines (BDTA – merci à/thanks to Dense Promotion)
27 minutes de musique microsonique au saxo soprano et ténor. Musique très exigeante, mais sens intéressant du “pacing”, contrôle impressionnant de l’instrument – pas facile d’émettre si peu de sons mais de mesurer chacun d’entre eux. Présentation très sommaire (boîtier générique, encart imprimé à la maison), édition de 122 exemplaires sur CDr.
27 minutes of microsonic music on soprano and tenor sax. Highly demanding music, with an interesting sense of pacing and impressive control of the instrument – it’s not easy to make this few sounds AND tailor each one so precisely. Very basic packaging (generic black box, home-printed insert), edition of 122 CDRs.

JOËLLE LÉANDRE & PASCAL CONTET / 3 (Ayler)
Beau concert à deux qui s’intitule 3. Joëlle Léandre vieillit vraiment bien, ne perdant rien de sa fougue, de sa pénétration ou de son charme. L’accordéoniste Pascal Contet, qu’on connaît trop peu de ce côté-ci de l’Atlantique, est un partenaire de choix qui ne se laisse pas impressionner et qui rend créativité pour créativité, cédant le passage ici pour mieux s’imposer là, les aigus de son instrument se mêlant à merveille aux harmoniques de la contrebasse.
A fine duo concert called 3. Joëlle Léandre ages so well, losing nothing of her drive, penetration, and charisma. Accordion player Pascal Contet, so little known this side of the Atlantic, makes a great partner for her: he stands his ground, countering creativity with creativity, wit with wit, effacing himself here to better impose himself there, the higher register of his instrument blending in marvelously with the harmonics of the doublebass.

SARA SERPA & ANDRÉ MATOS / Primavera (Inner Cicle Music – merci à/thanks to Braithwaite & Katz)
Joli duo entre une chanteuse d’origine portuguaise et un guitariste. Quatorze chansons, la plupart coécrites entre eux. Voix ensoleillée, écriture agréable et qui sait être audacieuse par moments, avec un petit quelque chose de sombre qui me fait penser parfois au groupe Callers. Moins léger que ça en a l’air.
A fine duo between a Portuguese-born singer and a guitarist. Fourteen songs, most cowritten by the two of them. Sunny voice, enjoyable songwriting that knows how to be daring at times, with a little something darker lurking that occasionally makes me think of the band Callers. Less light than it sounds.

KANGDING RAY / Solens Arc (Raster-Noton - merci à/thanks to Dense Promotion)
Bravo à Kangding Ray pour ce splendide album d’électronica intelligente, mordante et bien sentie. Solens Arc est un vinyle double (je n’ai eu qu’un transfert sur CDr) totalisant 50 minutes et proposant 12 pièces réunies en quatre suites. Cet agencement pas gratuit du tout donne à l’album un flot remarquable où s’alternent rythmes insistants et ambiances flottantes. Kangding Ray est arrivé à produire un disque alliant intelligence et organicité, facilité d’écoute et profondeur d’analyse.  [Ci-dessous: Vidéo officielle pour “Amber Decay”.]
Congratulations to Kangding Ray for this gorgeous album of brilliant, edgy, heartfelt electronica. Solens Arc is a double 12” vinyl (I only got a CDr transfer) clocking in at 50 minutes. There are 12 tracks assembled into four side-long suites. This thought-out sequencing gives the album a remarkable flow where insisting beats alternate with floating ambiences. Kangding Ray has managed to produce an album that is both intelligent and organic, something that’s easy to listen to yet offers a lot to analyze. [Below: “Amber Decay.”]


2014-04-17

2014-04-16: Głowicka & Walentynowicz, Lufth, Jason van Gulick, Xavi Reija, The Ghost of a Saber Tooth Tiger

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-04-16

GŁOWICKA & WALENTYNOWICZ / Red Sun (Bôlt/ARTEksounds - merci à/thanks to Dense Promotion)
Red Sun est un CD réunissant des œuvres de Kasia Głowicka pour piano et ordinateur, interprétées par la pianiste Małgorzata Walentynowicz. La musique de Głowicka est essentiellement méditative, faite de fragments mélodies rêveurs et de réverbérances enveloppantes. Ça devient un peu monotone à la longue, bien qu’agréable. J’ai décroché au cours de “Presence”, 18 minutes austères.
Red Sun is a CD of works for piano and computer by Kasia Głowicka, performed by pianist Małgorzata Walentynowicz. Głowicka’s music is mostly meditative and consists of dreamy melodic fragments and immersive reverberances. Things get monotonous with time, though it’s mostly an enjoyable listen. However, my interest did falter during “Presence“, 18 austere minutes.

LUFTH / Distanz und Nähe (Oktaf - merci à/thanks to Dense Promotion)
Électronica ambiante métissée de dub, jolie mais sans caractère, très ordinaire. Une déception.
Ambient electronica with dub leanings, pretty but lacks in character, very run-of-the-mill. A disappointment.

JASON VAN GULICK / Entelechy (Idiosyncratics - merci à/thanks to Dense Promotion)
Solide, très solide album du batteur Jason Van Gulick, enregistré dans des lieux riches en écho: virtuosité, textures abstraites, jeu free, trucs très structurés aussi. Le tout passe comme une flèche, en tout cas certainement plus vite que ses 28 minutes officielles. [CI-dessous: Un montage d’extraits.]
Strong, very strong solo debut by drummer Jason Van Gulick, recorded in resonant venues: virtuoso playing, abstract textures, free playing, some highly structured stuff too. And all this goes by in much less time than its official 28 minutes of duration. [Below: A few excerpts.]

XAVI REIJA / Resolution (Moonjune)
L’étiquette Moonjune a la fibre internationale. Après avoir établi un solide canal de communication avec l’Indonésie (Topahti, Dewa Budjana), voilà qu’elle s’intéresse à la scène catalane. Après un disque du guitariste Dusan Jevtovic, voici le batteur Xavi Reija dans un solide album en power trio, avec Jevtovic et le bassiste Bernat Hernández. Resolution est plus satisfaisant que Am I Walking Wrong? de Jevtovic; la musique qu’il présente est plus distinctive, plus personnelle. Et elle repose sur une écriture enjouée et prône au risque. Chose intéressante: Reija et Hernández forment une section rythmique particulièrement musicale, mélodique, ce qui permet à Jevtovic de foncer dans la guitare texturale au lieu d’enchaîner les solos. Bref, un jazz-rock convaincant qui a de la gueule.
The Moonjune label loves to get international. After establishing a strong channel of communication with Indonesia (Topahti, Dewa Budjana), it is now scouting the Catalan territory for talent. After a CD by guitarist Dusan Jevtonic, here comes drummer Xavi Reija with a strong power trio set featuring Jevtovic and bassist Bernat Hernández. Resolution is more satisfying than Jevtovic’s Am I Walking Wrong?; the music is more personal, more distinctive. It is inhabited by playful, risk-prone writing. And, an interesting quirk, Reija and Hernández form a rhythm section so musical, so melodious, that it allows Jevtovic to dive into abstract, textural guitar playing instead of just stringing solos together. Resolution is a convincing jazz-rock opus with character.

THE GHOST OF A SABER TOOTH TIGER / Midnight Sun (Chimera Music – merci à/thanks to HIM Media)
Ce groupe, qu’on appelle aussi The Gooast, est le duo de Sean Lennon et Charlotte Kemp Muhl. Leur nouvel opus, Midnight Sun, sort le 28 avril. C’est un petit bijou de pop psychédélique. Le groupe est passé en mode électrique et vintage, on entend PARTOUT l’influence des Beatles, la voix de Sean n’a jamais autant évoqué celle de son illustre père, mais surtout l’écriture est d’une efficacité redoutable et les arrangements me plaisent beaucoup. Les moments forts abondent à la première écoute et se confirment à la seconde. [Ci-dessous: Vidéo officielle pour “Animals”.]
This band, also known as The Gooast, is Sean Lennon and Charlotte Kemp Muhl’s duo project. Their new opus Midnight Sun drops April 28. This is a gem of a psychedelic pop album. The band has gone electric and vintage, the influence of The Beatles can be heard EVERYWHERE, and Sean’s voice never sounded so alike to his illustrious father’s, but most of all the songwriting is effective as hell, and I really like the arrangements. Highlights abound on first listen, only to get confirmed by the second one. [Below: Official music video for “Animals.”]


2014-04-16

CE François Couture live at La Plante, Montréal, 2014-04-13

Le 13 avril 2014, j'étais invité à donner une courte prestation solo (CE François Couture) à La Plante, Montréal, dans le cadre de la série Noïsundaéè. André Jodoin l'a filmé et mise en ligne. C'est ma première vidéo solo! 



On April 13, 2014, I performed a short solo set as CE François Couture at La Plante, Montreal, as part of the Noïsundaéè series. André Jodoin filmed it and posted it on youtube. My first solo video! Enjoy!

2014-04-15: Florian Wittenburg, Hollywood Dream Trip, Fuchs/Heemann/Van Luijk


Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-04-15

En cette semaine palindromique (si vous écrivez vos dates à l’américaine, aujourd’hui est le 4/15/14), voici un album palindromique du percussionniste Florian Wittenburg. En effet, 17 Clips propose en début et fin d’album des compositions originales de Wittenburg intitulées “1st patch” et “2nd patch for Steve Reich” – et l’une semble réellement suivre la progression inverse de l’autre, une progression qui fait se multiplier un marimba et son propre enregistrement, en déphasage graduel, puis en retour à l’unisson. Ces pièces sont les première et cinquième pistes du disque. En position 2 et 4, nous avons deux réalisations de “Für Alina” d’Arvo Pärt, au vibraphone. Et au centre, en position 3, la pièce titre, composée par Wittenburg en se basant sur une œuvre de Stephan Froleyks, une délicate étude de battements et de textures pour violoncelle (Daniela Grenz), accordéon (Burkart Zeller) et électroniques (Wittenburg). Il règne une atmosphère recueillie sur l’ensemble de ce disque à la construction irréprochable, qui s’écoute avec plaisir. Il y a aussi un DVD où “17 Clips” (et seulement cette pièce) est accompagnée de splendides abstractions vidéo signées Marcel Wierckx.
Since this is a palindromic week (if you write dates the American way, today is 4/15/14), here’s a palindromic album by percussionist Florian Wittenburg. 17 Clips begins and ends with original compositions by Wittenburg entitled “1st patch” and “2nd patch for Steve Reich” – and one seems to follow the reverse progression of the other, a progression that takes a marimba pattern, slowly pulls it out of phase with its own recording, then brings them back together in unison. These pieces are tracks 1 and 5. Tracks 2 and 4 are two realizations of Arvo Pärt’s “Für Alina” on vibraphone. And track 3 is the title track, a delicate study on drones, harmonics and textures by Wittenburg “after Stephan Froleyks,” for cello (Daniela Frenz), accordion (Burkart Zeller), and electronics (Wittenburg). The whole album is strongly contemplative, flawlessly constructed, and a joy to listen to. There is also a DVD where “17 Clips” (and only that piece) is accompanied by gorgeous video abstractions by Marcel Wierckx.

HOLLYWOOD DREAM TRIP / Would You Like to Know More? (Streamline – merci à/thanks to Dense Promotion)
Hollywood Dream Trip est le résultat de la rencontre entre deux électroniciens connus en ces pages, Will Long (Celer) et Christoph Heemann. Would You Like to Know More?, un vinyle (je n’ai eu qu’un transfert sur CDr), est leur première sortie en duo, et on nous dit que les choses n’en resteront pas là. Deux pièces très ambiantes de 22 minutes chacune, des compositions fluides et immersives, moins statiques que ce que Long publie sous le nom de Celer. D’ailleurs, je préfère “Excited by Light”, plus active, avec d’étonnants agencements de sons qui valsent à la limite de l’audibilité au cours des premières minutes.
Hollywood Dream Trip is the fruit of the meeting between two electronicians who names are familiar in these pages: Will Long (of Celer) and Christoph Heemann. Would You Like to Know More?, an LP (but I’m reviewing it from a CDr transfer), is their first outing as a duo, and we are told that there is more coming. Two very ambient tracks, 22 minutes each; fluid and immersive compositions, less static than what Long releases as Celer. I prefer “Excited by Light,” more active, with surprising pairings of sounds waltzing on the threshold of audibility in the first few minutes.

LIMPE FUCHS, CHRISTOPH HEEMANN & TIMO VAN LUIJK / Macchia Forest (Streamline – merci à/thanks to Dense Promotion)
Streamline, un subsidiaire de Drag City, publie simultanément deux vinyles mettant en vedette l’électroniciste Christoph Heemann. Celui-ci est très différent du précédent. Nous ne sommes plus dans la musique ambiante, mais dans une forme d’électroacoustique où on perd la distinction entre instrument réel (ceux de Limpe Fuchs: sculptures sonores, piano, voix) et instrument échantillonné (violoncelle, percussions, etc.). Session intéressante donc entre Fuchs (d’Anima), Heeman et Timo van Luijk (des groupes Onde et Élodie). Trois pièces qui juxtaposent et superposent des mélodies sans trop faire dans la dentelle. Le paysage change souvent, la ballade est riche en aventures.
Streamline, a Drag City imprint, is releasing simultaneously two LPs featuring electronician Christoph Heemann. This one is very different from the one reviewed above. We’re not in ambient music anymore, but in a form of electroacoustic music where we completely lose the distinction between real instruments (Limpe Fuchs’ sound sculptures, piano, and voice), and sampled instruments (cello, percussion, etc.). An interesting session between Fuchs (of Anima), Heeman, and Timo van Luijk (of Onde and Elodie). Three pieces where melodies are juxtaposed and superimposed without too much fussing about with textures. The landscape changes often, and the ride is eventful.

Délire musical, 2014-04-15


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 15 avril 2014
Broadcast of April 15, 2014

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème d’ouverture/Opening Theme: ACID MOTHERS TEMPLE & SPACE PARANOID / Black Magic Satori - Black Magic Satori

(7:00 pm)




THE ED PALERMO BIG BAND
The Dog Breath Variations
Oh No! Not Jazz!!
6:56
ESTRADASPHERE
A Car Ride in Idealistic Ethiopia (part 1)
Quadropus
5:47
Web of Mimicry
*GETATCHEW MEKURIA
Almaz Men Eda New
Y’Anbessaw Tezeta
4:25
Terp
**IMARHAN TIMBUKTU
Akal Warled [extrait/excerpt]
Akal Warled
2:30






(7:30 pm)




DEAD CAN DANCE
The Writing of My Father’s Hand
The Serpent’s Egg
3:50
4AD
**AI ASO
Agenda
Lone
4:33
BILLY BOTTLE & THE MULTIPLE
O Nature
Unrecorded Beam
5:45
MANEIGE
Célébration
Libre-Service
2:47
MY BRIGHTEST DIAMOND
Everything is in Line
All Things Will Unwind
4:32
Asthmatic Kitty





merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

THE ED PALERMO BIG BAND
“Uncle Remus” en concert avec Napoleon Murphy Brock.
Live performance of “Uncle Remus” with guest singer Napoleon Murphy Brock.