Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2009-05-08

2009-05-08: The Opium Cartel, Enjoy the Silence Vol. 1, OSI

Journal d'écoute/Listening Diary
2009-05-08

THE OPIUM CARTEL / Night Blooms (Termo Records)


Projet solo de Jacob Holm-Lupo, leader de la formation norvégienne White Willow. Il s’agit d’un projet d’envergure faisant appel à des membres ou ex-membres d’Anekdoten, Anglagard, No-Man, Jaga Jazzist, Wobbler et Kaada, entre autres. Très beau disque de chanson folk alternative, avec accents pesants et progressifs, tour à tour. Belle présence vocale de Rhys Marsh et Rachel Haden, et même Tim Bowness pour une chanson. C’est le genre de mélodies qui gagneront à être écoutées plusieurs fois, mais dès la première écoute je suis passablement charmé. Ce disque-là va tourner beaucoup sur Délire Musical.

 A solo project from Jacob Holm-Lupo, the mastermind behind Norwegian band White Willow. This is an ambitious project featuring members and ex-members of Anekdoten, Anglagard, No-Man, Jaga Jazzist, Wobbler, and Kaada, among others. It’s a beautiful album of alternative folk songs with, in turn, heavy metal and progressive accents. Nice vocal contributions from Rhys Marsh, Rachel Haden, and even Tim Bowness on one song. These melodies will benefit from repeated listening, but after a first pass I’m already quite charmed. This CD will be getting a lot of aorplay on Délire Musical I’m sure.

  

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Enjoy the Silence Vol. 1 (Mule Electronic / Forced Exposure)

Une compilation d’électronica ambiante signée Mule Electronic, pour souligner le cinquième anniversaire de ce label. Il semble que les mots d’ordre étaient “planant et accessible”. Le tout commence par une délicate pièce à base de piano mélancolique signée Koss (aka Kuniyuki Takahashi, compilateur du CD). Parmi les autres participants, soulignons Thomas Fehlmann, Jan Jelinek et Terre Thaemlitz (DJ Sprinkles). Très tranquille mais somme toute chaleureux.

An ambiant electronica compilation signed Mule Electronic, for the label’s fifth anniversary. It seems that the call for submissions read “trippy and easy-listening.” The disc starts with a delicate and melancholic piano-based piece by Koss (aka Kuniyuki Takahashi, the CD’s compiler). Also contributions by Thomas Fehlmann, Jan Jelinek, and Terre Thaemlitz (credited as DJ Sprinkles). Very quiet but welcoming overall.

 

OSI / Blood (InsideOut - merci à Six Media Marketing)

Numéro trois pour cette collaboration entre Jim Matheos (Fates Warning) et Kevin Moore (ex-Dream Theater, Chroma Key). Pour ceux qui ne connaissent pas: non, ce n’est pas du prog métal! OSI fait dans la chanson alterno-électro avec des guitares pesantes, une recette inusitée, qui réussissait mal sur le premier disqu (éponyme), à merveille sur le second (Free) et qui, ici, reprend exactement là où Free avait laissé. Peut-être un peu trop exactement, même. Et Free a tellement pris de kilométrage chez nous que j’hésite à me prononcer trop tôt sur Blood. Disons qu’il est un peu plus pesant que Free (mais pas autant que le premier) et que les chansons sont peut-être moins accrocheuses. Mais ça demeure un très bon disque pour ce groupe qui produit peu. L’édition spéciale comporte un CD supplémentaire de trois chansons, dont une chantée par Tim Bowness de No-Man (j’espérais des remixes du genre trouvés sur le mini-album re:Free, mais bon).

Number 3 for the collaboration between Jim Matheos (Fates Warning) and Kevin Moore (ex-Dream Theater, Chroma Key). For those of you unaware of this band: no, they’re not doing prog metal! OSI plays alternative electro-rock with heavy guitars, a unique recipe that didn’t quite take on their first album (eponymous), rose marvelously well on their second (Free) and, here, picks up exactly where Free had left it. A little too exactly, in fact. Now, Free got so much airplay around the house that I’m afraid of passing judgments on Blood at this point. Let’s say, for now, that Blood is a bit heavier than Free (but not as heavy as the first CD), and the song may be a little less catchy. It’s still a great album from a group that doesn’t record much. The special edition includes an extra disc with three bonus tracks, including one sung by No-Man’s Tim Bowness (I was hoping for remixes a la the re:Free EP, but what you gonna do).

2009-05-07

2009-05-07

Trembling Bells / Carbeth (Honest Jons)

2009-05-05

Délire actuel, 5 mai 2009 - 5 May 2009

 8pm, CFLX 95.5 FM Sherbrooke


La route de Henry Cow : Groupe pionnier du rock progressif d’avant-garde, du rock-in-opposition, voire de la musique actuelle telle qu’elle s’est développée à partir du début des années 80, Henry Cow a eu une influence considérable. L’émission de ce soir est entièrement consacrée aux deux coffrets The Road parus chez ReR Megacorp.

The Road of Henry Cow: Pioneers of avant-progressive rock, Rock-in-Opposition, and even creative music as it developed in the 1980s, UK group Henry Cow has had a tremendous influence. Tonight’s show was entirely devoted to the two box sets The Road released on ReR Megacorp.

 

HENRY COW / With the Yellow Half Moon and Blue Star (15:57) - The Road, Vol. 1: Beginnings

 

HENRY COW / Rapt in a Blanket (5:06) - The Road, Vol. 1: Beginnings

HENRY COW / Living in the Heart of the Beast (13:46) - The Road, Vol. 2: 1974-5

 

HENRY COW / Trondheim1 (indexs 8-9-10) (13:06) - The Road, Vols. 4-5: Trondheim

 

HENRY COW / Stockholm 1 (6:38)

            / Erk Gah (16:46) - The Road, Vol. 6: Stockholm & Göteborg

 

HENRY COW / New Suite (14:40) - The Road, Vol. 8: Bremen

 

HENRY COW / Nirvana for Rabbits (4:48) - The Road, Vol. 3: Hambueg

2009-05-05

Délire Musical
2009-05-05, 19h, CFLX 95,5 FM Sherbrooke

TREMBLING BELLS / Willows of arbeth (4:53) - Carbeth (Honest Jons)
BALMORHEA / Coahuila (3:31) - All is Wild, All is Silent (Western Vinyl)
XII ALFONSO / Underknowledge (2:50) - Under (Musea)

THE BLACK HEART PROCESSION / The Waiter #5 (4:04) - Spell
KINIT HER / Topas of the Dead Giant (3:13) - Glyms or Beame of Radicall Truthes (Hinterzimmer Records)
STOA / Partus (2:53) - Porta VIII (Hyperium)

YOCHK'O SEFFER & NEFFESH MUSIC / Gorah (5:46) - Ezz-thetics Travel (Great Winds)
GLIMA / Bøkårrennar (2:09) - Tårån (NorCD)
OLAFÙR ARNALDS / [1] (4:36) - Eulogy for Evolution (Erased Tapes)
NADINE GABARD & ERIK BARON / Puntcha, Puntcha (3:32) - Noches Buenas (Ethnéa)

NO GO KNOW / Yours is a small, still voice (extrait/excerpt: 4:00) - Time Has Nothing to Do With It (The Union Records)

Panama! 2, Stefano Pastor, Agustí Fernández, Scanner

7 May 2009 - 7 mai 2009

 

VARIOUS ARTISTS-ARTISTES VARIÉS / Panama! 2: Latin Sounds, Cumbia Tropical & Calypso Funk on the Isthmus 1967-77 (SoundWay / Forced Exposure)

Volume 1 in this series was pretty interesting, and so is this follow-up. The title says it all: Latin music of the ‘60s & ‘70s, ranging from cumbia to funk, through salsa and calypso, all seen through Panaman eyes, in hues slightly different from Cuban music. Sound quality varies greatly, artistic quality less so, and the good songs are really strong. The whole thing tips resolutely toward the dance floor – there’s little material for introspection in this collection. And the generous booklet presents a good overview of the history and music of Panama.

Le premier volume de cette série était fort intéressant et celui-ci aussi. Le titre dit tout: musique latino des années 60-70, allant du cumbia au funk, en passant par la salsa et le calypso, le tout à la sauce panaméenne, légèrement différente des styles cubains. La qualité sonore est très variable, la qualité artistique l’est moins, et les bonnes chansons sont vraiment solides. Le tout penche fortement vers la musique dansante - peu d’introspection dans cette collection. Et le livret généreux tisse un portrait solide de l’histoire et de la musique de Panama.

http://www.soundwayrecords.com

http://www.forcedexposure.com

 

STEFANO PASTOR / Chants (Slam Productions)

Si l’étiquette Slam Productions fait surtout dans le jazz d’avant-garde, elle publie à l’occasion un disque plus accessible. C’est le cas de Chants du violoniste italien Stefano Pastor. Il s’agit essentiellement d’un récital de violon à travers le “songbook” jazz (Naima, Caravan, Easy Living, The Song is You), avec quelques originales. Violon solo, quelques pièces chantées, deux ou trois avec ajouts de guitare ou de percussions, tout fait par Pastor. Son violon a un son chantant, lyrique, qui ressemble souvent à de la flûte traversière, étonnamment. C’est beau, introspectif, un peu larmoyant dans l’ensemble, mais exécuté avec émotion.

The Slam Productions label usually deals in avant-garde jazz and free improvisation, but it also occasionally releases more accessible records. Italian violinist Stefano Pastor’s Chants CD falls in that latter category. This is basically a violin recital based on the American jazz songbook (Naima, Caravan, Easy Living, The Song is You), with a few original thrown in. Mostly solo violin, some pieces sung, two or three with added guitar and percussion, all performed by Pastor. His violin sound is singing, lyrical, often uncannily close to a concert flute. It’s beautiful, introspective, a little plaintive overall, but executed with feeling.

http://www.stefanopastor.com

http://www.slamproductions.net

 

AGUSTÍ FERNÁNDEZ / Un llamp que no s’acaba mai (Psi Records)

Wow. Sincerely, I had not heard a free improvisation CD this good in a while. A brilliant concert featuring Spanish pianist Augustí Fernández and Englishmen John Edwards (double bass) and Mark Sanders (drums). Fernández can be lyrical at the right moment, and the other two are seasoned free improvisers. Together they develop a marvelous level of chemistry. Moving Art with a capital “A”!

Wow. Sincèrement, ça faisait longtemps que je n’avais pas entendu un disque d’improvisation libre aussi bon. Un superbe concert entre le pianiste espagnol Augstí Fernández et les Britanniques John Edwards (contrebasse) et Mark Sanders (batterie). Fernández sait être lyrique au bon moment, les deux autres sont des improvisateurs aguerris, et à trois ils développent une chimie exemplaire. Du grand art!

http://www.emanemdisc.com/psi.html

This trio live at Mulhouse '07 (short extract) / Ce trio en concert à Mulhouse en 2007 (court extrait):


 

SCANNER / Rockets, Unto the Edges of Edges (BineMusic / Forced Exposure)

Scanner sings! Well, okay, it’s just a wordless part on the first track, but still, it’s unheard of! Joking aside, Rockets... is his most accomplished record in quite a while: surprisingly melodious electronica that retains the textural side that made him, in the ‘90s, a star of the then-burgeoning experimental ambiant scene. A guest appearance by Michael Gira on one track, a Fripp-ian guitar part on another – this electronica album clearly has more to offer than it may seem at first.

Scanner chante! Oui, bon, un air sans paroles sur la première pièce du disque, mais quand même, c’est de la nouveauté! Blague à part, Rockets... est son disque l eplus accompli depuis belle lurette: une électronique étonnamment mélodique, sans perdre le côté textural qui l’a hissé au sommet de l’électronique expérimentale ambiante dans les années 90. Participation de Michael Gira sur une pièce, guitare très frippienne sur une autre – ce disque d’électronique offre plus qu’il n’en paraît.

http://www.scannerdot.com

http://www.forcedexposure.com

 

2009-05-06

Venetian Snares, We All Love the Human Race, Long Distance Calling

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6 mai 2009

 VENETIAN SNARES / Filth (Planet Mu - merci à Dense Promotion)

De l’acid house TRÈS sale. Les rythmes pissent partout, le 303 saigne abondamment, tout est garoché dans le but de surdoser. C’est divertissant cinq minutes, hypnotisant cinq minutes, ahurissant cinq minutes, puis ça tanne. Je constate que dans ce genre, j’ai ma limite, une limite que j’attends plus vite qu’avec le bruitisme à tout crin d’un Merzbow. Allez savoir...

 http://www.planet-mu.com

 

VARIOUS ARTISTS / We All Love the Human Race: 20 previously uncomped tracks of a popsike nature – Fairytales Can Come True, Volume 4 (Psychic Circle / Forced Exposure)

Les compilations se suivent et se ressemble... peu chez Psychic Circle. Celle-ci se concentre sur la pop psychédélique d’époque, européenne et britannique. C’est léger, c’est souriant, c’est un peu gauche quand ça flippe, mais c’est sympathique. Cela dit, rien ici ne se démarque particulièrement.

 http://www.fe.org (Forced Exposure)

 

LONG DISTANCE CALLING / Avoid the Light (Superball Music - merci à Six Media Marketing)

Je ne sais trop pourquoi, mais je m’attendais à du prog métal, au lieu de quoi j’ai droit à une recette inusitée de post-rock, space rock et rock progressif pesant, le tout instrumental. Pas déplaisant du tout!

 http://www.superballmusic.com

 

 

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6 May 2009

 VENETIAN SNARES / Filth (Planet Mu - thanks to Dense Promotion)

VERY filthy acid house music indeed. The beats are splurting everywhere, the 303 is copiously bleeding, and the whole has been thrown together haphazardly, hoping for an overdose. It’s entertaining for five minutes, then hypnotizing for another five, bewildering for another five, and then it bores. I just realized that I have my limit when it comes to that particular style of hardcore electronica, a limit a reach earlier than, say, my Noise limit with Merzbow. Go figure...

 http://www.planet-mu.com

 

VARIOUS ARTISTS / We All Love the Human Race: 20 previously uncomped tracks of a popsike nature – Fairytales Can Come True, Volume 4 (Psychic Circle / Forced Exposure)

Compilation albums just keeping pouring out of the Psychic Circle silo. This is one focuses on British and European psychedelic pop of the era. It’s light, sunny, a bit clumsy when it starts tripping, but enjoyable overall. That being said, there’s nothing here that actually stands out.

 http://www.fe.org (Forced Exposure)

 

LONG DISTANCE CALLING / Avoid the Light (Superball Music - thanks to Six Media Marketing)

I’m not sure why, but I was expecting some kind of prog metal. Instead, I got treated to an original mix of instrumental post-rock, space rock, and heavy progressive rock. Not bad at all!

 http://www.superballmusic.com

Evan Parker, Jean Derome, The Healing Road, Ozric Tentacles, Adam Linson & Lawrence Casserley, Yarn:Moor

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5 mai 2009

 

EVAN PARKER / Saxophone Solos (Psi)

Réédition d’un album solo enregistré en 1975. Le premier album solo de ce grand innovateur du saxophone. En fait, les trois premières pièces sont tirées de son premier concert solo. Fascinant de l’entendre ainsi développer ce qui deviendra son “son classique”, en quelque sorte. Respiration circulaire, déjà, mais une approche moins monolithique: sons étirés, arrêts et attaques brusques, un lyrisme différent derrière une forme aride et toujours déstabilisante, 34 ans (et tant de disques) plus tard.

 

JEAN DEROME ET LES DANGEREUX ZHOMS +7 / Plates-formes et Traquenards (Disques Victo)

Le spectacle d’ouverture du 25e FIMAV, en 2008. Du grand Derome, mais du Derome exigeant – ce n’est pas du jazz ou de la musique actuelle pimpante, mais une écriture complexe qui intègre composition et canevas d’improvisation, avec des passages arides, mais d’autres fringants. En cela, très près de Canot-camping, même s’il ne s’agit pas ici d’impro dirigée. Tout cela dit, c’est un excellent grand ensemble qui donne vie à deux excellentes longues compositions de Derome, parangon de la “musique actuelle” montréalaise.

 

THE HEALING ROAD / Tales from the Dam (Musea)

Projet solo du claviériste Hanspeter Hess, The Healing Road fait dans le rock instrumental contemplatif avec une composante progressive, quelque part entre Mike Oldfield, Jade Warrior et Popol Vuh. Ce disque se présente en une suite à la “Tubular Bells” (de forme seulement), avec quelques invités ajoutant guitares (surtout acoustique) et batterie. Très beau, bien senti, pas fleur bleue. Et le premier vinyle que je reçois de Musea! (La pochette contient aussi une version CD, pour les malchanceux).

 

OZRIC TENTACLES / The Yumyum Tree (Snapper)

Ouh... bien meilleur que The Floor’s Too Far Away, la précédente galette des maîtres du space rock moderne. Rien de neuf sous le soleil: éléments arabisants et côté reggae, sur fond de motifs puissants, de claviers tournoyants et de solos de guitare dévastateurs. Mais une écriture plus assurée que sur les deux derniers albums, une production plus fignolée aussi. Certains diront que ce nouveau disque est superflu et c’est vrai, la musique d’OT change peu avec le temps. Mais les fans seront satisfaits. Et à voir le nombre de disques d’OT dans ma collection, il semble que j’appartienne à ce dernier club...

 

ADAM LINSON & LAWRENCE CASSERLEY / Integument (Psi)

Un travail fascinant entre le contrebassiste Adam Linson et l’électronicien Lawrence Casserley qui utilise uniquement les sons produits par Linson. Cette technique d’improvisation en boucle (jeu acoustique, feedback numérique modifié, jeu modifié en réaction au feedback) n’est pas nouvelle mais encore peu exploitée, et Casserley est l’un des premiers à l’avoir développé à fond (avec l’Electro-Acoustic Project d’Evan Parker). Cette rencontre offre quantité de textures étonnantes, souvent grinçantes. Une écoute difficile mais satisfaisante. À revisiter dans de meilleures conditions.

 

YARN:MOOR / So, I’ll take your hand and… (Noble Records - merci à Dense Promotion)

Pop électronique japonaise agréable, mais très homogène et peu inspirée. Oserais-je dire du sous-Tujiko Noriko? Oups, c’est chose faite...

 

http://www.emanemdisc.com/psi.html

http://www.victo.qc.ca

http://www.musearecords.com

http://www.myspace.com/yarnmoor

http://www.noble-label.net

 

 

[ENGLISH]

 

5 May 2009

 

EVAN PARKER / Saxophone Solos (Psi)

Reissue of a solo album recorded in 1975, the first solo album by this great saxophone innovator. In fact, the first three pieces were recorded at his very first solo recital. It’s fascinating to hear Parker develop what will become his signature sound. Circular breathing, already, but a different, less monolithic approach: sustained sounds, sudden stops and attacks, a different kind of lyricism backed by an arid form of music that remains destabilizing, 34 years (and so many records) after the fact.

 

JEAN DEROME ET LES DANGEREUX ZHOMS +7 / Plates-formes et Traquenards (Disques Victo)

The 25th FIMAV’s opening concert in 2008. This is great Derome, but demanding Derome - not his jazz music or witty musique actuelle music, but some of his most complex writing integrating composition and improvisation canvases, with a mix of arid passages and bouncy episodes. In that regard, this comes very close to his Canot-camping, though this set is not conducted improvisation. That being said, this is a great large ensemble performing two excellent long compositions by Derome, the paragon of Montréal’s musique actuelle scene.

 

THE HEALING ROAD / Tales from the Dam (Musea)

Keyboardist Hanspeter Hess’s solo project, The Healing Road makes contemplative instrumental rock with a progressive rock element, somewhere between Mike Oldfield, Jade Warrior, and Popol Vuh. The music on this record adopts a suite form similar to “Tubular Bells” (although not in style), with a few guests contributing (mostly acoustic) guitars and drums. It’s very nice, well done, and not new-agey. Plus, it’s the first LP I ever received from Musea! (The LP sleeve also contains a CD version of the same album, for the poor souls who don’t have access to a turntable.)

 

OZRIC TENTACLES / The Yumyum Tree (Snapper)

Ooh... much better than The Floor’s Too Far Away, the masters of modern space rock’s previous platter. Nothing new under the sun here: Arabic elements and a reggae slant, backed by powerful motifs, spinning keyboards, and devastating guitar solos. But the writing is more assured than on the previous two albums, and the production is tighter. Some will argue that this new album is superfluous, and that’s true, for OT’s music shows little evolution over time. But the fans will be pleased. And judging from the number of OT records in my collection, it seems that I belong to the latter club...

 

ADAM LINSON & LAWRENCE CASSERLEY / Integument (Psi)

Fascinating work between bassist Adam Linson and electronician Lawrence Casserley, the latter using only sounds made by Linson. This improvisation loop technique (acoustic playing, digitally manipulated feedback of the former, modified playing due to input from the latter) is not new, but it is not used that often, and Casserley was one of the first computer-based improvisers to develop it (in Evan Parker’s Electro-Acoustic Project). This studio meeting delivers a wide range of surprising (and often gritty) textures. A difficult though rewarding listen. I must revisit this one under better conditions.

 

YARN:MOOR / So, I’ll take your hand and… (Noble Records - merci à Dense Promotion)

Cute Japanese electro-pop, but too unchanging and uninspired. Dare I tag it as some sub-Tujiko Noriko? Oops, too late...

 

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Introduction (français)

Je m'appelle François Couture et je suis musicalcoolique.
Voilà, je me sens déjà mieux! :-)

Je gagne ma vie comme traducteur et rédacteur pigiste. J'écris aussi sur la musique et j'anime deux émissions de radio. Je suis également conseiller artistique au Festival international de musique actuelle de Victoriaville (FIMAV) et, à l'automne 2010, je suis sorti du placard, où je faisais de la musique depuis longtemps, pour présenter mon travail sur la place publique.

Cette page, Monsieur Délire, constitue une fenêtre ouverte sur mes activités de chroniqueur musical et d'animateur radio. J'y posterai les listes de diffusion de mes émissions, j'y annoncerai le contenu de ces émissions, mais, surtout, j'y tiendrai un journal d'écoute que j'espère quotidien ou presque.

LE JOURNAL D'ÉCOUTE

LA RADIO (DÉLIRE MUSICAL ET DÉLIRE ACTUEL)

LE FIMAV


Je suis aussi musicien-improvisateur à mes heures. Pour en savoir plus, visitez mon autre site: CE FRANÇOIS COUTURE

2009-05-04

Lawrence English, John Luther Adams, Pimmon, Paul Dunmall, aMute, Koalas Desperados, Derek Sherinian

2 mai 2009

 

2e écoute: LAWRENCE ENGLISH / A Colour for Autumn (12k - merci à Dense Promotion)

Réécouté dans des conditions optimales, et c’est réellement un petit bijou de musique électronique ambiante. Merveilleuses textures, grande beauté, possiblement le meilleur disque de Lawrence à ce jour, certainement depuis For Varying Degrees of Winter.

 

http://www.12k.com

 

3 mai 2009

 

JOHN LUTHER ADAMS / The Place We Began (Cold Blue Music)

Je connaissais surtout Adams comme le compositeur de longues pièces évoquant merveilleusement les grands espaces froids de l’Alaska. Ici, on oublie les cordes et les claviers: The Place We Began est de l’art sonore abstrait produit à partir de vieilles oeuvres pour bandes composées dans les années 70, ici recyclées et cannibalisées. Le résultat est moins poli qu’à l’habitude, un peu aride mais tout de même intéressant, surtout la première et la dernière des quatre pièces. La musique d’Adams a toujours habité un espace sonore qui lui est propre et, si la facture sonore de ces pièces est différente, par l’esprit, elles appartiennent résolument au même univers.

 

http://www.coldbluemusic.com

 

 

4 mai 2009

 

PIMMON / Smudge Another Yesterday (Preservation - merci à Dense Promotion)

Cela faisait longtemps que j’avais entendu l’électronique expérimentale de Pimmon. Une première écoute satisfaisante, intrigante même, entre la “chorale invisible” d’ouverture et les morceaux plus abstraits qui suivent. Mérite une deuxième écoute plus attentive.

 

PAUL DUNMALL, MATTHEW BOURNE, DAVE KANE, STEVE DAVIS / Moment to Moment (Slam Productions)

Dunmall est le type de saxophoniste viscéral que j’aime tant (avec aussi Paul Flaherty, Ivo Perelman et quelques autres). Cette session de juin 2008 est très “free jazz”: libre, intense, fumante. Je ne connaissais pas les autres musiciens en présence et je suis impressionné, bien que ce quatuor ne réinvente rien. Une musique honnête, vibrante et puissante.

 

2e écoute: AMUTE / Infernal Heights for a Drama (Stilll / Forced Exposure)

Une bête étrange, entre la chanson rock alternative et un post-rock électro, à la fois ambiant et hargneux. Certaines idées sont solides, mais elles se perdent dans une production qui à trop toucher à tout, à trop tenter la symbiose d’influences diverses, pèche par excès.

 

KOALAS DESPERADOS / Koalas Desperados (Rootdown / Forced Exposure)

Parlant d’excès! Avec Koalas Desperados, le producteur reggae Teka tente trop de tout: trop d’invités (17 musiciens et 17 chanteurs) et trop de styles (reggae, hip hop, afrobeat, latino, dance). Oui, le tout illustre ses capacités de producteur, mais pas son flair pour concevoir un disque d’écoute agréable.

 

DEREK SHERINIAN / Molecular Heinosity (InsideOut - merci à Six Media Marketing)

Après les deux disques précédents, je suis content de pouvoir me fier à Derek! Qu’offre ce nouvel opus? Du metal-fusion, comme prévu. C’est un disque solide, peut-être plus fort en “métal” (donc moins “progressif” ou “fusion”) que les deux précédents. Toujours aussi égocentrique, mais c’est de bonne guerre pour ce Joe Satriani des claviers.

 

http://www.preservation.com.au

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http://www.slamproductions.net

http://www.amute.net

http://www.stilll.org

http://www.myspace.com/koalasdesperados

http://www.rootdown-records.com

http://www.fe.org (Forced Exposure)

http://www.insideout.de

 

 [ENGLISH]

2 May 2009

 

2nd listen: LAWRENCE ENGLISH / A Colour for Autumn (12k - thanks to Dense Promotion)

Relistened to this one under optimal conditions, and it truly is a masterpiece of ambient electronic music. Marvelous textures, beautiful music, possibly Lawrence’s best record to date… at least since For Varying Degrees of Winter.

 

http://www.12k.com

 

3 May 2009

 

JOHN LUTHER ADAMS / The Place We Began (Cold Blue Music)

I knew Adams mostly as the composer of long pieces that evoke the cold wide spaces of Alaska. Here, exit the strings and keyboards: The Place We Began is abstract sound art made from old tape music composed in the ‘70s and here recycled and cannibalized into new pieces. The result is cruder than usual, a bit arid, but interesting nonetheless, especially the first and last of these four pieces. Adams’ music has always inhabited its own sonic space and, if these tracks sound differently, in spirit they definitely belong to that same personal universe.

 

http://www.coldbluemusic.com

 

 

4 May 2009

 

PIMMON / Smudge Another Yesterday (Preservation - merci à Dense Promotion)

It’s been a while since I’ve heard Pimmon’s brand of experimental electronica. This first listen is satisfying, intriguing even, especiallt thanks to the contrast created between the opening “invisible choir” and the more abstract pieces that come after it. This one deserves a second, more attentive listen.

 

PAUL DUNMALL, MATTHEW BOURNE, DAVE KANE, STEVE DAVIS / Moment to Moment (Slam Productions)

Dunmall is the kind of element saxophonist I love so much (along with Paul Flaherty, Ivo Perelman, and a few others). This June 2008 session is very “free jazz”: intense, smoking, no holds barred. I didn’t know the other improvisers prior to this recording and I’m impressed, though this quartet is not reinventing anything. This is honest, vibrant, powerful music.

 

2nd listen: AMUTE / Infernal Heights for a Drama (Stilll / Forced Exposure)

A strange beast this one, between alt-rock songs and electronic post-rock, both ambient and angry-sounding. Some strong ideas, but they tend to get lost in a production that goes overboard so hard it tries to integrate diverse influences.

 

KOALAS DESPERADOS / Koalas Desperados (Rootdown / Forced Exposure)

Speaking of overboard! With Koalas Desperados, reggae producer Teka goes overboard with everything: too many guests (17 musicians and 17 singers) and too many styles (reggae, hip hop, afrobeat, latino, dance). Sure, as a whole it highlights his producing skills, but what about designing a record that makes sense to the listener?

 

DEREK SHERINIAN / Molecular Heinosity (InsideOut - merci à Six Media Marketing)

After the last two records I listened to today, I was glad I could trust good ol’ Derek! What does this new CD have to offer? Fusion metal, as expected. It’s a strong record, heavier in the metal department (and therefore less progressive or fusion) than his previous two. Still as egocentrical as always, musically speaking, but it’s fair play for the Joe Satriani of the keyboard.

 

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