Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2013-09-12

2013-09-11: Campbell/Cutler, Le Quatuor de jazz libre du Québec, Nébu, Kwaidan, Earn


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-09-11

Journée de vinyles!
All-vinyl day!

CHRIS CAMPBELL & GRANT CUTLER / Schooldays Over (Innova)
Voilà que l’étiquette de musique contemporaine et expérimentale Innova se lance dans le vinyle. Schooldays Over, un mini-album d’une vingtaine de minutes, à faire tourner à 45 tours/minute, est une splendide production. La musique de Campbell et Cutler consiste en deux suites alternant pièces instrumentales et chansons. L’instrumentation est souvent simple (et annoncée par les titres: “Piano, cellos, glockenspiel”, par exemple), mais laisse entrevoir un fin travail électroacoustique, la force de Chris Campbell, dont je recommande chaudement le premier album chez Innova, Sound the All-Clear. L’ensemble est très planant, méditatif, et, honnêtement, trop court. La pochette renferme un code de téléchargement.  [Ci-dessous: “Song 2”.]
Well well well. Contemporary/experimental music label Innova has jumped on the vinyl bandwagon. Schooldays Over, a 20-minute EP (12”, 45rpm) is a gorgeous production. Campbell and Cutler’s music consists in two suites of alternating instrumentals and songs. The instrumentation is often simple (and announced in the track titles, like “Piano, cellos, glockenspiel”), but through it I hear very sophisticated electroacoustic work, which is Chris Campbell’s strength – I strongly recommended his Innova debut Sound the All-Clear. The whole thing is very meditative, aerial, and, to be honest, too short! You’ll find a download code in the LP jacket.  [Below: “Song 2.”]


LE QUATUOR DE JAZZ LIBRE DU QUÉBEC / 1973 (Tenzier)
Il y avait ce vinyle à vendre à la Sala Rossa, dimanche dernier, au concert de Kaze. J’ai sauté sur l’occasion. Paru l’an dernier. Un enregistre réalisé dans les studios de Radio-Canada en 1973, avec le premier groupe d’improvisation libre du Québec. Quarante minutes de bonheur. Ce groupe n’avait rien à envier aux ensembles de Peter Brötzmann ou de Cecil Taylor: puissance, finesse, et une inspiration qui ne fléchit jamais. Avec Jean Préfontaine (saxo, flûte), Yves Charbonneau (trompette), Jean-Guy Poirier (batterie) et le tonitruant Yves Bouliane (contrebasse).
They had this LP for sale at the Sala Rossa last Sunday, when I went to see Kaze perform, so I snatched it. Released last year. A recording from 1973 in Radio-Canada’s studios, featuring Quebec’s very first free improvisation group. Forty minutes of thrills. This band was as hot as Peter Brötzmann’s or Cecil Taylor’s ensembles: power, finesse, and inspiration that wouldn’t quit. With Jean Préfontaine (sax, flute), Yves Charbonneau (trumpet), Jean-Guy Poirier (drums), and the thundering Yves Bouliane (doublebass).

NÉBU / Nébu (Cadence)
Tant qu’à faire un voyage dans le passé québécois… Un ami m’a offert ce disque il y a quelques mois, et je ne l’avais pas encore écouté. Il s’agit du premier long-jeu de Nébu, en 1978. Et Nébu était le premier groupe de Jean Derome, ici uniquement à la flûte et accompagné du pianiste Pierre Saint-Jacques et du bassiste Claude Simard. Un jazz créatif mais délicat, doux même, et encore très mélodique. Nous sommes encore loin de ce que Derome fera dans Ambiances Magnétiques… et nous sommes tout aussi loin du Quatuor de jazz libre du Québec. Cela dit, Simard contribue une longue pièce, “La femme du cheikh souffre de chromatisme” qui, elle laisse beaucoup de place à l’improvisation libre et à l’atonalité, tout en respectant le climat doux de l’album. Intéressant.
As long as I’m on a trip down Quebec’s memory lane… A friend gave me this record a few months ago, and I hadn’t given it a spin yet. This is Nébu’s first LP, from 1978. And Nébu was Jean Derome’s first band. Derome plays only flute here (no sax yet), with Pierre Saint-Jacques at the piano and bassist Claude Simard. Creative yet delicate jazz, quiet, and still very melodious. This is still far from what Derome would do in Ambiances Magnétiques… and far from the Quatuor de jazz libre du Québec. That being said, one piece composed by Simard, “La femme du cheikh souffre de chromatisme,” does leave ample room for free improvisation and atonality, although it sticks to the quiet mood of the album. Interesting.

KWAIDAN / Make All the Hell of Dark Metal Bright (Bathetic Records)
Une belle galette de doom/drone rock, avec le percussionniste Mike Weis (de Zelienople), André Foisy de Locrian aux guitares et claviers, et Neil Jendon au synthé. Sur la face A, une suite qui, après une entrée en matière très bien construite, manque un peu de jus. La face B propose trois pièces plus efficaces. Belles ambiances, et le jeu de Weis s’avère crucial, ses interventions étant soigneusement conçues. Tout de même, je vous recommande le nouveau Locrian (Return to Annihilation, disponible en CD) avant ce vinyle.  [Ci-dessous: “Gateless Gate”.]
A nice platter of doom/drone rock, with Zelienople percussionist Mike Weiss, Locrian’s André Foisy on guitar and keys, and Neil Jendon on synth. Side A features a suite that looses steam after a well-built opening. Side B has three tighter, more efficient tracks. Nice moods, and Weis’s playing is crucial, his interventions carefully designed. Still, I’d recommend the new Locrian (Return to Annihilation) over this one.  [Below: “Gateless Gate.”]

EARN / Hell on Earth (Bathetic Records)
Très beau vinyle blanc contenant une musique ambiante dérivée de l’esthétique drone – granuleuse, pleine de smog. Plutôt immersif, contemplatif – linéaire en surface, mais il y a de quoi se perdre dans ses méandres. Les sources sonores sont occultées. Le genre de musique qui se prête bien au vinyle: on la croirait produite directement dans l’acte de la gravure. Earn est le projet de Matthew Sullivan. Code de téléchargement inclus.
Gorgeous white vinyl containing ambient music deriving from drone aesthetics – granular, filled with smog. Rather immersive, contemplative – linear on the surface, but there’s enough meandres deep down to get yourself lost. Sound sources are occulted. The kind of music well fitted for a vinyl release: it feels as if it were produced by the act of etching the grooves. Earn is a project by Matthew Sullivan. Download code included.

2013-09-11

2013-09-10: Jazzwerkstatt Bern 2012, LIam Singer, Babi, National Jazz Trio of Scotland, Though the Darkness Gathers


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-09-10

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Jazzwerkstatt Bern Live 2012 (Unit Records)
Un disque qui collige des extraits de l’édition 2012 du festival organisé par le collectif musical Jazzwerkstatt Bern. Une belle sélection de musiques souvent audacieuses allant du big band au duo d’électroniques. Plusieurs moments forts, et les groupes que je connais déjà sont bien représentés, particulièrement Kamikaze avec l’excellente chanson “Herons” (moment fort de leur dernier disque) et le Ghost Town Trio avec sa reprise de “Bohemian Rhapsody”. Signalons aussi un palpitant duo entre le chanteur Andreas Schaerer et le guitariste Anton Goudsmit et une très jolie improvisation entre piano préparé (Vera Kappeler) et petites percussions (Peter Conradin Zumthor). Et pour une compilation, ce disque tient bien la route, avec des enchaînements bien pensés.
This record features excerpts from the performances presented at the 2012 edition of the festival put together by the musicians’ collective Jazzwerkstatt Bern. A fine selection of often bold music ranging from jazz big band to electronics duo. Several highlights, and the bands I already knew are represented by their strongest material, especially Kamikaze and a live version of the great song “Herons” (the highlight of their latest CD), and the Ghost Town Trio with their cover of “Bohemian Rhapsody”). I should also mention a thrilling duet between singer Andreas Schaerer and guitarist Anton Goudsmit, plus a quiet and very nice improvisation on prepared piano (Vera Kappeler) and small percussion (Peter Conradin Zumthor). And for a compilation album, this CD holds well, with tight segues and a thought-out tracklist.

LIAM SINGER / Arc Iris (Hidden Shoal Recordings – merci à/thanks to Dense Promotion)
Quatrième album du Britannique Liam Singer, mais c’est la première fois que je rencontre sa musique. Chanson pop de chambre, un peu expérimentale, avec des mélodies simples, des arrangements moins simples, une tendance à détourner la forme de la chanson. Cela dit, Arc Iris demeure facile d’écoute, juste un peu déphasé (Sufjan Stevens vient en tête, mais aussi Garrett Dickson). Sympa.
Fourth album from English artist Liam Singer, but this is the first one I hear. Chamber pop, slightly experimental, with simple melodies and less simple arrangements, and a tendency to hijack the song format. Arc Iris remains an easy listen, just slightly out of phase with normal expectations (think early Sufjan Stevens or Garrett Dickson).

BABI / Botanical (Noble - merci à/thanks to Dense Promotion)
Deuxième album de Babi, une Japonaise qui aurait commencé à composer à l’âge de 2 ans et à étudier la composition à 5 ans. Hmm… Toujours est-il que Botanical est un disque charmant de pop japonaise un peu déjanté. Il s’y développe un style très personnel où s’entremêle pop naïve, musique classique (dans les arrangements) et expérimentation pop. J’entends certaines similitudes avec Tujiko Noriko, Mika, Haco même, et, hors du Japon, Björk et Deerhoof. Il y a aussi une forte parenté musicale avec l’écurie Noble, principalement Serph. Un disque ensoleillé, qui cache sous sa légèreté un solide travail d’écriture. Et c’est vraiment mignon. Recommandé.  [Ci-dessous: “Passiflora”.]
Second album by Babi, a Japanese artist who, says the press release, starting composing at age 2 and studying composition at age 5. Hmm… Notwithstanding, Botanical is a charming CD of askewed Japanese pop. A highly personal style arises from it, and it blends naïve pop, classical music (in the arrangements), and experimental pop. I can hear similarities with Tujiko Noriko, Mika, Haco, and, outside of Japan, Björk and Deerhoof. There is also a strong filiation with the Noble roster, especially Serph. A sunny record that hides strong songwriting under its light demeanour. And it’s really cute. Recommended.  [Below: “Passiflora.”]

NATIONAL JAZZ TRIO OF SCOTLAND / Standards Vol. II (Karaoke Kalk)
Bill Wells aime détourner l’attention. Le National Jazz Trio of Scotland fait de la pop, pas du jazz. Et c’est un duo (la chanteuse Lorna Gilfedder et Wells au piano/guitare/échantillons), pas un trio. Je n’ose même pas me questionner sur ses racines écossaises. Par contre, Standards Vol. II est bien leur second disque… mais de standards, point. On y trouve plutôt des chansons simples, un tantinet désillusionnées, un peu absurdes aussi, et kitsch. Des chansons sans façon, interprétées sans flafla, chantées d’une voix souvent monotone. Mais ça fonctionne plutôt bien. C’est rigolo, et même touchant parfois. Et étrangement vieux jeu.
Bill Wells likes to run expectations astray. The National Jazz Trio of Scotland plays pop songs, not jazz. And it’snot a trio, but a duo (singer Lorna Gilfedder and Wells on piano/guitar/samples). I won’t even look up if they’re from Scotland or not. However, Standards Vol. II is indeed their second album… but there are no standards on it. Just simple original songs, a bit disillusioned, a bit absurd too, and quite kitsch. Stripped-down songs delivered in a lacklustre way and often sung in a flat voice. But it all works out well. Funny, and touching at times. And strangely antiquated.

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Though the Darkness Gathers: Spirituals by Guido Möbius remixed (Karaoke Kalk)
Étrange… D’accord, Spirituals de Guido Möbius est un album passablement déjanté et déroutant, mais je suis surpris de constater que ce disque de remixes s’avère plus… normal… Huit pièces qui couvrent un vaste territoire musical, allant de la techno minimaliste (Senking) jusqu’à un remix pastoral signé Daniel Padden (de Volcano the Bear). Parmi les autres remixeurs, Jason Forrest et Candie Hank proposent aussi des approches intéressantes. Je suis ambivalent, à propos de ce disque et de l’original.
Strange. Okay, so Guido Möbius’s Spirituals is a quite unusual and disturbing record, but I’m surprised to find that this album of remixes sounds more… normal… than the original. Eight tracks covering a vast territory, from minimal techno (Senking) to a pastoral remix by Daniel Padden (of Volcano the Bear). Among the other remixers, Jason Forrest and Candie Hank turn in interesting takes on the material. But I have ambivalent feelings about this album, and the original.

2013-09-10

Délire actuel, 2013-09-10


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 10 septembre 2013
Broadcast of September 10, 2013

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Fujii-Tamura 2013 / Jazz actuel: 1re heure: Les dernières parutions de Satoko Fujii et Natsuki Tamura, qui connaissent une très bonne année. 2e heure: parutions récentes en jazz actuel.
Fujii-Tamura 2013 / Avant-Jazz: 1st hour: The latest albums from Satoko Fujii and Natsuki Tamura. 2nd hour: recent releases in the field of avant-jazz.

(8:00 pm)




*SATOKO FUJII
Gen Himmel
Gen Himmel
02:35

*SATOKO FUJII
In the Dusk
Gen Himmel
04:32

*NATSUKI TAMURA
Matsuri
Dragon Nat
05:28
*SATOKO FUJII NEW TRIO
Convection
Spring Storm
10:10


(8:30 pm)





KAZE
Tornado
Tornado
11:52
Circum-Disc/Libra Records
*SATOKO FUJII MA-DO
Time Flies
Time Stands Still
6:58

*NATSUKI TAMURA & SATOKO FUJII
Patrol
Muku
05:39


(9:00 pm)





JOEY BARON
Surprise/Benny's Bugle
Just Listen
07:34
PAUL DUNMALL & TONY BIANCO
Offering
Tribute to Coltrane
09:36
NICK FRASER
Sketch 10
Towns and Villages
03:48


(9:30 pm)





TRIO DEROME GUILBEAULT TANGUAY
La danse de Raphaëlle
Wow!
06:48

THOMAS HEBERER & ACHIM KAUFMANN
Am Hang
Knoten
04:10

SIFTER
Cramps
Sifter
3:30

ENRICO FAZIO CRITICAL MASS
Shibui
Shibui
10:15

merci à/thanks to:

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

KAZE
Vous avez manqué Kaze à Montréal le 8 septembre? Consolez-vous avec ce concert complet remontant à l’année dernière.
You missed Kaze in Montreal on Sept. 8? Console yourself with this complete concert from last year.