Journal d'écoute / Listening Diary
2011-10-21
ROM - SCHAERER - EBERLE / Please Don’t Feed the Model (Unit Records)
Un trio issu du collectif suisse Jazzwerkstatt, une collaboration entre le guitariste Peter Rom (qui a composé presque tout le matériel), le vocaliste et beatbox human Andreas Schaerer (de Hildegard lernt fliegen) et le trompettiste Martin Eberle. Instrumentation inusité pour un jazz créatif aux lignes mélodiques tordues, plein de fantaisie et d’humour. Ce sont les prouesses vocales de Schaerer qui domine – il alterne entre rythmiques hip-hop et lyrisme du chant sans parole. Un tantinet limité au niveau de la palette sonore, mais bien agréable.
A trio born out of the Swiss collective Jazzwerkstatt, a collaboration between guitarist Peter Rom (who wrote most of the material), vocalist/human beatbox Andreas Schaerer (of Hildegard lernt fliegen), and trumpeter Martin Eberle. An unusual instrumentation, for an unusual brand of creative jazz with twisted melodies, lots of whimsy and humour. Schaerer’s vocal prowess dominates – he switches back and forth between hip-hoping beatboxing and lyrical wordless singing. A tad bit limited in terms of sound palette, but quite enjoyable.
WAMBLI / Live at Guinguette (Unit Records)
Jazz suisse, très “straightforward”. Quatuor avec saxo et piano. Yan Altermath a un beau son au saxo alto, mais c’est trop mélodique et ordinaire pour mes goûts.
Swiss jazz, very straightforward. A quartet with sax and piano. Yan Altermath has a pretty sound on alto sax, but it’s all too melodic and middle-of-the-road for my personal tastes.
KONDAKOV - VOLKOV - SHILKLOPER / Outline (Leo Records)
Outline vient de paraître chez Leo Records, mais il s’agit d’un vieil enregistrement, 1998-1999. Avec le pianiste Andrei Kondakov, le contrebassiste Vladimir Volkov et le joueur de cor français Arkady Shilkloper, que je connais à travers son rôle dans Pago Libre. D’ailleurs, le jazz de chambre très feutré et sophistiqué de ce trio s’apparente à la musique de Pago Libre (humour en moins). Un disque de demi-teintes bleutées, des compositions tristounettes livrées en douceur. Très ECM.
Leo Records just released Outline, but it features recordings from 1998-1999. With pianist Andrei Kondakov, bassist Vladimir Volkov, and French horn player Arkady Shilkloper, whom I know from his work with Pago Libre. Actually, the soft and sophisticated chamber jazz of this trio compares well to Pago Libre’s music (minus the latter’s humour). A record of half-hues with a predominance of blue (the colour, not the blues, mind you). Sad compositions delivered with a velvety touch. Very ECM-like.
CURVED AIR / The Lost Broadcasts (Gonzo Multimedia)
Le groupe britannique Curved Air à la télévision allemande. Deux solides sessions de 1971 (mars et septembre). Un programme d’un peu moins de 40 minutes. “Vivaldi” et “It Happened Today” sont livrées avec fougue – Sonja Kristina est en feu.
UK band Curved Air live on German television. Two strong sessions from 1971 (March & September). Total time: a little under 40 minutes. Energetic renditions of “Vivaldi” and “It Happened Today” – Sonja Kristina is on fire.
ERIC BURDON AND WAR / The Lost Broadcasts (Gonzo Multimedia)
Dans la même série: Eric Burdon et le groupe War, en septembre 1970. Un peu plus de 40 minutes, réparties entre quatre chansons, deux de chacun des deux premiers albums de Burdon/War. Les 13 minutes de “Paint it Black” sont puissantes à souhait. Et le groupe rivalise en couleurs avec les fonds psychédéliques de l’époque.
In the same series: Eric Burdon and War, shot in September 1970. A little over 40 minutes split between four songs, two from each of their first two LPs. The 13-minute “Paint It Black” is just fabulous. And the band is just as colourful as psychedelic blue-screened backdrops of the era.