Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2010-09-25

2010-09-24: The Smith Quartet, Warm Widow, Negativland Presents


Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-09-24

THE SMITH QUARTET / Philip Glass: Complete String Quartets (Signum Classics)
J’ai une histoire houleuse avec Philip Glass. Je l’adore, puis il m’emmerde, puis je l’adore à nouveau, etc. Je crois qu’au fond, j’adore sa musique, mais sa facilité me repousse occasionnellement (un peu comme les bouquins de Stephen King, j’imagine). Et cet album double où le Smith Quartet interprète solidement les cinq quatuors à cordes du grand compositeur minimaliste américain résume bien mon dilemme. C’est un album d’abord excellent, puis barbant, puis excellent à nouveau. Il débute par le plus célèbre des quatuors à cordes de Glass, soit le n° 3 “Mishima”, tout simplement splendide. Le n° 2 “Company” est pas mal aussi. Mais le 4 et le 1 se perdent dans les méandres de leur propre facilité (oui, c’est conflictuel...). Et le n° 5 renoue avec la splendeur, surtout dans sa finale. Donnez-vous une chance, n’écoutez pas les deux disques tout d’une traite.
I have a troubled history with Philip Glass. I love him, then he bores me, then I start loving him again, and so on. Deep down, I think that I adore his music, but its “easiness” repels me at times (a little like Stephen King’s books, I guess). And this double CD wher The Smith Quartet turns in strong performances of Glass’ five string quartets embodies my dilemma. It’s excellent at first, then boring, then excellent again. The album starts with Glass’ best known string quartet: #3 “Mishima”, a splendid piece of music. #2 “Company” is pretty good too. Then #4 and #1 get lost in the meanders of their simplicity (yes, it’s kind of conflicting...). And #5 comes back to greatness, especially in its finale. Give yourself a chance, don’t listen to both discs in one sitting.

WARM WIDOW / Widower (White Box - merci à/thanks to Forced Exposure)
Une référence: The Fall, tôt dans leur carrière. Warm Widow est un trio punk guitare-basse-batterie et Widower a été enregistré à la sauvette avec les moyens du bord. Résultat, l’album arrive à capturer un groupe rebelle, où les structures sont savantes mais la livraison brouillonne. Ce disque crie, tonne et pue. Il est honnête, mais cette honnêteté, bien que brutale, cache une dimension intellectualisée. “Cracker” et “Back of the Class” me ramène au Hex Induction Hour de The Fall.
One reference: The Fall - early Fall. Warm Widow is a guitar/bass/drums punk trio, and Widower was recorded with little means and in little time. The result captures a rebellious band whose music shows developed structures and hasty delivery. This record screams, thunders and stinks. It’s honest, but its honesty, as brutal as it may be, hides a certain level of intellectualization. “Cracker” and “Back of the Class” take me back to The Fall’s Hex Induction Hour.

NEGATIVLAND PRESENTS / Thighmotactic (Seeland)
Ce n’est pas un album de Negativland, mais plutôt un projet de Mark Hosler (de Negativland), avec la participation des autres membres du groupe. Thighmotactic est un album de chansons où le chant est au premier plan et le collage sonore au second plan (un album normal de Negativland inverse cet ordre de priorité). Les textes eux-mêmes sont collagés à partir de bribes trouvées ça et là. Un disque relativement accessible, absurde, hilarant parfois, moins agressant que les concoctions sonores habituelles de Negativland. Cela dit, vous ne convertirez pas votre grand-mère pour autant: Holser est loin d’être un grand chanteur!
This is not a Negativland album proper, but a side project by Negativland’s Mark Hosler, one which the band’s other members participate. Thighmotactic is an album of songs where singing takes the front of the stage and sound collaging steps back (a normal Negativland CD would switch these two around). The lyrics themselves are collaged from found bits and pieces. Relatively accessible, absurd, occasionally hilarious, less audio-terrorist than Negativland’s usual sound collages. That being said, you won’t be converting your grandmother with this release, for Holser is a far cry from being a great singer!

2010-09-23

2010-09-23: Bunny Beck, Sylvio Cadotsch, Piccadilly Sunshine 4, Charalambides


Journal d'écoute / Listening Diary

2010-09-23


BUNNY BECK / Sound Tapestries (Big Round Records)
Ce ne serait pas juste pour moi de dire que ce disque est mauvais. Mais pourquoi me l’a-t-on fait parvenir? Bunny Beck est un pianiste bop tout ce qu’il y a de plus ordinaire, conventionnel et conservateur. Sound Tapestries est prévisible, remâché, déjà vu, mais surtout, ce disque n’est pas du tout dans mes cordes. J’arrête là et le disque et ma critique.
It wouldn’t be fair of me to say that this record is bad. But why was I sent this? Bunny Beck is a run-of-the-mill bop pianist, as conventional and conservative as they come. Sound Tapestries is predictable, reheated, been there heard that. Most of all, it ain’t my cup of tea. So I’ll hit the stop button on track 5.

SILVIO CADOTSCH / ODEM (Unit Records)
Le tromboniste Silvio Cadotsch propose ici un quatuor avec Rafael Schilt (saxo ténor), Fabian Gisler (contrebasse) et Dominic Egli (batterie). J’aime bien Egli, qui fait ici du beau boulot en amenant du fluide dans la rythmique. Les compositions de Cadotsch ont un aspect un peu formaliste, tout en poussant vers quelque chose de plus free. C’est peu audacieux mais agréable, sympathique même. Mais sans plus.
Trombone player Silvio Cadotsch offers here a quartet session with Rafael Schilt (tenor sax), Fabian Gisler (doublebass) and Dominic Egli (drums). I like Egli, and here he does a fine job bringing fluidity to the rhythm section. Cadotsch’s compositions are slightly formal, although they tend to push toward something freer. It lacks boldness, but it’s a fine, enjoyable listen. Nothing more though.

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Piccadilly Sunshine, Part Four (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)
Quatrième tome de cette série consacrée aux 45 tours obscurs issus du courant pop psychédélique britannique de la fin des années 60 (lire: chansons d’inspiration beatlesque post-Sergeant Pepper’s). Une sélection intéressante, un peu mielleuse. À signaler: les prouesses vocales de Barry Ryan sur “I’ll Be on My Way Dear”, “Stop! Thief” de Keith Field et sa partie d’orgue, et l’excellente “The Hands on My Clock Stand Still” de Now. Tout est repiqué de 45 tours et parfois, j’ai l’impression qu’on aurait pu amélioré le son un peu plus, à peu de frais...
The fourth installment in Past & Present’s series devoted to obscure 45s from England’s late ‘60s psychedelic pop scene (i.e. songs inspired by Sergeant Pepper-era Beatles). An interesting selection, though a bit honeydripping. Worth mentioning are: Barry Ryan’s vocal prowess on “I’ll Be on My Way Dear”, the organ part on Keith Field’s “Stop! Thief”, and the excellent “The Hands on My Clock Stand Still” by Now. Everything is lifted straight from 45s and, at times, it feels like just a little more money could have made a big difference on sound quality.

CHARALAMBIDES / Emerald Message (Wholly Other)
Un album sur CD-R à circulation limitée (jusqu’à sa parution sous forme numérique), qui faisait suite à l’excellent A Vintage Burden, Emerald Message propose quatre pièces de 15 minutes environ, quatre improvisations instrumentales, souvent à deux guitares. Une session très simple, bien sentie, “Revelations” mène du train joliment, mais il s’agit d’un disque satellitaire dans la discographie du groupe.
A limited-edition CD-R (well, until its broader digital release) that followed up on the splendid A Vintage Burden, Emerald Message features four 15-minute tracks, four instrumental improvisations, often with two guitars. A very simple session, with feeling, and “Revelations” gets nicely noisy, but it’s still a minor offering in the band’s discography.

2010-09-21

Délire actuel, 2010-09-21

DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).

You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 21 septembre 2010 (rediffusion le 27 septembre)

Show aired on September 21, 2010 (repeated on September 27)

DESCRIPTION

DESCRIPTION

William Parker 2009-2010 / Improvisation : 1re heure: Un regard sur les disques récents du grand contrebassiste américain William Parker. 2e heure: de l’improvisation européenne.

William Parker 2009-2010 / Improvisation: 1st hour: We throw an easr at some of legendary American bassist William Parker’s recent offerings. 2nd hour: European improvisation.

WILLIAM PARKER / Cathedral Wisdom Light (extrait/excerpt: 7:30) - At Somewhere There (Barnyard Records)

JOËLLE LÉANDRE & WILLIAM PARKER / [1] (5:56) - Live at Dunois (Leo Records)

*DAVID S. WARE / Celestial (6:24) - Onecept (AUM Fidelity)


*WILLIAM PARKER / We the People Who Are Darker than Blue (17:41) - I Plan to Stay a Believer: The Inside Songs of Curtis Mayfield (AUM Fidelity)

COLLECTIVE 4TET / Clear Skies (extrait/excerpt: 8:00) - In Transition (Leo Records)



FRED VAN HOVE, P. DUNMALL, P. ROGERS & P. LYTTON / Moves (15:05) - Asynchronous (Slam Productions)

JIM LEWIS, ANDREW DOWNING & JEAN MARTIN / Groove (3:17) - On a Short Path from Memory to Forgotten (Barnyard Records)


RIVIÈRE COMPOSERS’ POOL / Ways of Moving (4:48) + The Summer Works Suite: Part Seven (6:13) - Summer Works 2009 (Emanem)

JEAN-PIERRE DROUET & EDWARD PERRAUD / Open Flux (5:14) + Halo (6:04) - √2 (Quark)


SEI MIGUEL / Amor (extrait/excerpt: 7:00) - Esfíngico (Clean Feed)

merci à/thanks to:

*Improvised Communications

COMPLÉMENTS

SUPPLEMENTS

WILLIAM PARKER

Le projet Mayfield en concert.

The Mayfield tribute project live.



L’homme dans toute sa gloire, en solo.

The man in all is solo glory.

Délire musical, 2010-09-21

DÉLIRE MUSICAL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).

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Édition du 21 septembre 2010 (rediffusion le 27 septembre)

Broadcast Date: September 21, 2010 (rebroadcasted on Sept. 27)

LISTE DE DIFFUSION

PLAYLIST

Thème/Theme: DUB TRIO / Mortar Dub - Another Sound in Dying (Ipecac)

ÓLÖF ARNALDS / Surrender (5:23) - Innundir Skinni (One Little Indian)

JOANNA NEWSOM / ’81 (3:51) - Have One on Me (Drag City Records)

*ERGO PHIZMIZ / Hotel (3:53) - Things to Do and Make (Care in the Community)

MATS/MORGAN BAND / Daisy (5:33) - The Music or the Money? (Cuneiform)

PLOTZ! / Walk Dance (2:48) - The Kid (SNP Records)

VRIL / Baffling Calcium Lantern Light (2:15) - The Fatal Duckpond (ReR Megacorp)

CHARMING HOSTESS / Seven Spirits (2:19) - The Bowls Project (Tzadik)

MATT ELLIOTT / A Broken Flamenco (5:18) - Howling Songs (Ici d’ailleurs)

PETER HAMMILL / Forsaken Gardens (6:24) - The Silent Corner and the Empty Stage (EMI)

OCTOBRE / Violence (5:43) - 1972-1989 (Audiogram)

merci à/thanks to:

*Forced Exposure

COMPLÉMENTS

SUPPLEMENTS

JOANNA NEWSOM

“’81” à la télé (sur Jimmy Kimmel Live).

“81” TV performance (on Jimmy Kimmel Live).

PETER HAMMILL

Une autre fantastique chanson, “My Room”, tirée d’un DVD en concert, Passionkirche.

Another fantastic song, “My Room”, taken from a live DVD entitled Passionkirche.

2010-09-20: Anne LeBaron, Blob, Etron Fou Leloublan, Joanna Newsom

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-09-20


ANNE LEBARON / 1, 2, 3, 4 (Innova)

Innova propose un album double consacré à la harpiste Anne LeBaron, à la fois interprète, compositrice et improvisatrice. Ce disque double la présente dans des solos, duos, trios et quatuors d’improvisation en tous genres, acoustiques et électroacoustiques. Parmi les musiciens qu’elle côtoie ici, remarquons Wolfgang Fuchs, Torsten Müller, Leroy Jenkins (deux beaux duos), Paul Rutherford et John Lindberg. Il s’agit d’un joli compendium, mais je n’ai pas été interpellé, outre par les trois pièces d’un quatuor composé de LeBaron, Müller, Rutherford et Fuchs ou Chris Heenan.

Innova proposes a double album of music by harpist Anne LeBaron. It features the performer/composer/improviser in solo, duo, trio, and quartet settings, all improvisations. She plays alongside Wolfgang Fuchs, Torsten Müller, Leroy Jenkins (two beautiful duos), Paul Rutherford, and John Lindberg. 1, 2, 3, 4 is a fine compendium, but nothing here really grabbed me, except for the three pieces by a quarter consisting of LeBaron, Müller, Rutherford and Fuchs or Chris Heenan (in one track).


BLOB / Earphonious Swamphony (Innova)

Musique improvisée des marais! John Lindberg (contrebasse), Ted Orr (guitare MIDI), Harvey Sorgen (batterie) et leur invité Ralph Carney (instruments à vent) proposent de l’improvisation qui bouillonne, purule, s’enlise, mute, et qui groove avec les grenouilles. Le plus surprenant, c’est que ça ne stagne pas! Trève de plaisanterie, voici un excellent disque de musique tordue et engageante, habillée d’une présentation rigolote. Et les grenouilles, c’est pas une blague: leurs coassements reviennent constamment dialoguer avec les musiciens. 13 courtes pièces qui vont droit au but. “Humidity” est merveilleusement loufoque.

Improvised swamp music! John Lindberg (doublebass), Ted Orr (MIDI guitar), Harvey Sorgen (drums) and their guest Ralph Carney (wind instruments) play bubbling, gargling, festering, mutating improvisations that groove with the frogs. And the surprising thing is that their music is not stagnating! Joking aside, this is an excellent record of twisted and engaging music dressed up in a funny concept. And I’m not kiding about the frogs: their songs provide the album’s leitmotiv, and the musicians engage with them. 13 short, focused tracks. “Humidity” is brilliantly awkward.


ÉTRON FOU LELOUBLAN / Étron Fou Leloublan à Prague (Gazul)

Splendide! Un enregistrement en concert d’Etron Fou, qui plus est à Prague - à l’ambassade française, puisque le gouvernement communiste avait refusé au groupe le droit de se produire en Tchécoslovaquie. Nous sommes en 1984, neuf mois avant l’enregistrement de Face aux éléments déchaînés. Le groupe (alors un trio: Guigou Chenevier, Ferdinand Richard, Jo Thirion) interprète donc surtout les pièces de cet ultime disque à venir, dont les excellentes “Gifle Hubert”, “Tous le poussent” et “Comment choisir son infirmière”. Et un solo déjanté de jouets signé Guigou. Pas un disque essentiel, mais un ajout bienvenu à la discographie du groupe, qui ne comptait pas encore de documents d’archive.

Splendid! A live recording from Etron Fou Leloublan, in Prague - at the French Embassy, since the Communist government had refused the band’s request to play in Czechoslovakia. The year is 1984, nine months before the recording sessions for Face aux éléments déchaînés. The band (by then a trio: Guigou Chenevier, Ferdinand Richard and Jo Thirion) are performing mostly material from that ultimate album, including key tracks like “Gifle Hubert”, “Tous le poussent” and “Comment choisir son infirmière.” Plus a crazy toy solo from Guigou and a coupl of older tracks. Not an essential record, but a welcome addition to the band’s discography, which included no such archival release until now.


JOANNA NEWSOM / Have One on Me (Drag City)

Je bois ses paroles à la fois profondes et naïves; sa voix de fée mutine m’enchante et m’envoûte; ses arrangements me vont vibrer, qu’il s’agisse de harpe solo ou de tout un orchestre. Joanna Newsom fait résonner en moi quelque chose qu’avait fait résonner avant elle Joni Mitchell (Blue), Jane Siberry (The Walking) et Tori Amos (Little Earthquakes). Ys demeure un sommet - un des cinq disques que j’amènerais sur une île déserte), mais Have One on Me lui succède fièrement, après une longue attente. Un album généreux (un triple, deux heures de chansons), qui s’approche pas à pas, en laissant les mélodies complexes et les structures non-linéaires de Newsom séduire l’oreille petit à petit. La dame n’a rien perdu de son originalité, mais elle a calmé les idiosyncraties de sa voix. “’81’ est pour moi un classique instantané. Et “No Provenance”. Et “In California”. Et “Esme” et “Ribbon Bows”. Et. [Ci-dessous: “’81”, prestation pour la BBC.]

I drink her deep-yet-naive lyrics; I am enchanted and entranced by her pixie voice; her arrangements move me, be it solo harp or full orchestra. Joanna Newsom makes me resonate like few ladies before her have: Joni Mitchell (Blue), Jane Siberry (The Walking), Tori Amos (Little Earthquakes). Ys remains a pinnacle, one of the five records I would take with me on a desert island, but Have One on Me is a worthy follow-up, after a long wait. It’s a generous album (three CDs, a total of two hours of songs), that should be approached step by step, giving time to her complex melodies and non-linear developments to gradually charm your ears. The lady has lost nothing of her uniqueness, but she has tamed her vocal idiosyncrasies. To me, “’81” is an instant classic. And so is “No Provenance.” And “In California.” And “Esme” and “Ribbon Bows.” And. [Below: “’81”, live on the BBC.]