Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2009-05-22

2009-05-22: Narrow Pass, The Late Call, Jack Beauregard, Lussier/Tétreault/Otomo, Acid Mothers Temple

Journal d'écoute / Listening Diary


2009-05-22


NARROW PASS / In This World and Beyond (Musea)

Duo italien homme-femme de rock progressif, Genesis étant une influence évidente. La production souffre un peu du syndrome du multi-instrumentiste, chose amoindrie par la présence de nombreux invités. Des chansons aux airs aériens, genre Genesis période A Trick of the Tale. C’est parfois ordinaire, parfois très réussi.

Italian progressive rock male/female duo, Genesis being the one obvious influence. The production suffers a bit from the multi-instrumentalist’s syndrome, something lessen by the participation of a lot of guest musicians and vocalists. Songs with aerial melodies, reminiscent of A Trick of the Tale-era Genesis. At times ordinary, at times successful.


THE LATE CALL / Leaving Notes (Tapete - Forced Exposure)

Ouhlà... Ce disque est tout ce que celui de Salim Nourallah n’est pas (voir l’entrée d’hier): mémorable et émouvant. The Late Call est le projet de l’auteur-compositeur-interprète Johannes Mayer (The Cedar), développé en attendant les appels de sa petite amie en fin de soirée (une relation longue-distance). Résultat: onze chansons d’amour et de doute, d’intimité et de solitude. Arrangements simples, guitare acoustique, quelques cordes, une voix juste et honnête, de très belles mélodies. Chris Cacavas vient en tête encore une fois, mais aussi Brazzaville, Barzin et même Nick Drake. Des mélodies qui s’accrochent au cerveau à la première écoute, des chansons qui seront faciles à repiquer à la guitare, au coin du feu. [Ci-dessous: vidéo officielle du premier extrait, “Cards on the Table”.]

Oh my... This record is everything Salim Nourallah’s wasn’t (see yesterday’s entry): memorable and moving. The late Call is the project of singer-songwriter Johannes Mayer (The Cedar), which he developed while waiting for his long-distance girlfriend to call at night. The results: 11 songs about love and doubt, intimacy and solitude. Simple arrangements, acoustic guitars, some strings, a fair and honest voice, and some beautiful melodies. Chris Cacavas comes to mind once more, but also Brazzaville, Barzin, and even Nick Drake. These melodies hook up to your brain on first listen. These are songs that will be easy to pick out on the guitar by the camp fire. [Below: official video for the first single “Cards on the Table.”]



JACK BEAUREGARD / Everyone Is Having Fun (Tapete - Forced Exposure)

Un duo de chansionniers électro-folk allemands qui adoptent le nom d’un personnage de western spaghetti pour chanter des chansons douce-amère. C’est très “folk-indietronics” de facture, mais l’écriture est bonne, la voix de Daniel Schaub est douce et agréable, et il y a un je-ne-sais-quoi d’insaisissable dans la livraison. Et sur “Any Snow”, détectai-je une forte influence de Steven Wilson (de Porcupine Tree)? Même type de mélodie, même traînasserie dans la voix, même utilisation des électroniques. Un premier disque solide.

A duo of German electro-folk singers-songwriters who chose the name of a western spaghetti character to sing sweet-and-sour songs. The format is very much folk indietronics, but they have good songwriting skills, Daniel Schaub’s voice is soft and pleasant, and there is an undescribable je-ne-sais-quoi about the delivery. And am I crazy or is there a strong Steven Wilson (of Porcupine Tree) influence on “Any Snow”? Same kind of melody, same languid voice, same use of electronics. A strong debut album.


RENÉ LUSSIER, MARTIN TÉTREAULT & OTOMO YOSHIHIDE / Élektrik Tobogan (Les Disques Victo)

Le platiniste Martin Tétreault maintenait actif de longue date deux duos, l’un avec le guitariste René Lussier, l’autre avec le guitariste-platiniste Otomo Yoshihide. Aucun des deux groupes n’était passé à Victoriaville. Au lieu de faire l’un, l’autre ou les deux, on l’a plutôt invité à combiner les deux pour un trio inédit. Ça a brassé, mais tant que ça. Ce ne fut pas le “noise fest” que certains craignaient, mais un concert agréable, bruitiste soit, mais nuancé, avec sa part de moments rigolos, le tout bien rendu sur ce disque. Rien de remarquable dans la carrière de l’un ou l’autre de ces grands musiciens-expérimentateurs, mais une collaboration pertinente néanmoins.

Turntablist Martin Tétreault has two long-running duos, one with guitarist René Lussier and the other with guitarist-turntablist Otomo Yoshihide. Neither project had played at FIMAV yet. Instead of presenting one or the other, the festival invited Tétreault to combine the projects and premiere a trio project. It was a noisy affair, but not that noisy. In fact, it wasn’t the noise fest some expected (or feared), but an enjoyable concert with nuances and a healthy dose of humour and fun, something this CD captured well. This is not a remarkable entry in the discography of any of these three great experimental musicians, but it chronicles a relevant collaboration.


ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO U.F.O. / Lord of the Underground: Vishnu and the Magic Elixir (alien8 recordings)

Un autre disque de mes psychédéleux japonais préférés. Celui-ci est étonnamment propre (en termes de production et de distortion dans les guitares) et très planant, avec un côté Popol Vuh (période rock) et même un petit quelque chose de Pink Floyd période A Saucerful of Secrets. Tout de même quelques passages à hocher de la tête! Pas trop menaçant pour les nouveaux venus à AMT.

Another platter from my favorite Japanese psychelitricksters. This one is surprisingly clean (both in terms of production and guitar distortion) and very trippy, with a certain Popol Vuh side and even a touch of A Saucerful of Secrets-era Pink Floyd. Still, there are a few passages to bob your head to! Not to threatening for newcomers to AMT.

2009-05-21

2009-05-21: Robert Hampson, Tom Hamilton, Mueller & Kahn, Leimgruber & Lehn, Salim Nourallah

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-05-21

ROBERT HAMPSON / Vectors (Touch - Forced Exposure)

Trois œuvres électroacoustiques de cet ex-membre de Loop, Main et Godflesh. Une musique qui s’approche de l’électroacoustique académique (deux des trois sont des commandes du GRM créées sur son acousmonium!), sans renier ses origines dans le drone. À réécouter tard le soir, dans de meilleures conditions. Mais le premier contact est très positif.

Three electroacoustic works by this ex-Loop, Main, and Godflesh member. This music comes close to academic electroacoustics (two out of three works are GRM commissions premiered on that institution’s acousmonium!) without turning its back on its drone roots. I definitely need to listen to this one again late at night in better conditions. But the first contact is quite positive.

TOM HAMILTON / Local Customs (Mutable Music)

Album de compositions de Tom Hamilton, que je connaissais surtout comme synthétiste. Des œuvres pour flute, clarinette, trombone, contrebasse, percussions et “générateur d’harmonie électronique”. Rien ici qui me frappe. Pas désagréable, un peu linéaire à l’écoute, mais ça manque d’aplomb, de vision, d’expression.

A CD of compositions by Tom Hamilton, whom I know mostly as a synthesizer player. Works for flute, clarinet, trombone, doublebass, percussion, and “electronic harmony generator.” Nothing striking. Nothing unpleasant either, but a bit too even, and it lacks character, vision, and expression.

JON MUELLER & JASON KAHN / Topography (Table of the Elements)

J’aime beaucoup ces deux percussionnistes qui, séparément mais très parallèlement, ont abandonné depuis longtemps le jeu de batterie convientionnel pour s’intéresser aux résonnances en tout genre. Je ne pouvais donc pas ignorer cette collaboration. Un disque d’art sonore mystérieux, dérangeant, parfois aride mais beau à sa manière. À ne pas conseiller aux amateurs de percussion. Il s’agit ici d’art sonore, d’abord et avant tout.

I really like these two percussionists who, separately yet in very similar ways, have abandoned conventional drumming long ago to explore resonances. Therefore I couldn’t let this collaboration pass me by. A mysterious sound art record, disturbing, arid at times but beautiful in its own way. Not recommended to percussion fans, for this is first and foremost a work of sound art.

URS LEIMGRUBER & THOMAS LEHN / Lausanne (For 4 Ears)

Un saxophoniste à l’approche déconstruite et ultratexturale; un synthétiste analogique aux sons bouillonnants et mijotants. Rencontre enregistrée en décembre 2006, une prestation plus que correcte, sans être géniale.

A sax player approaching his instrument in a deconstructed and ultratextural manner; an analog synthesizer player whose has developed an ebullient style. This meeting took place in December 2006. A more than fair performance, though not brilliant.

SALIM NOURALLAH / Constellation (Tapete Records - Forced Exposure)

Un dsque très “indie-pop” pour Nourallah. Des chansons simples, agréables, bien arrangées et chantées d’une voix à la voix frêle et décidée. Un petit côté alt-country aussi. Le tout rappelle Chris Cacavas et Wilco. Mais rien de frappant. C’est honnête, sans irritant majeur, mais ça se noie dans l’ordinaire d’un genre qui produit beaucoup.

This is a very indie-pop outing from Nourallah. Simple, enjoyable songs, well arranged and sung in a fragile yet resolute voice. There’s a little alt-country side to it too. The whole is reminiscent of Chris Cacavas and Wilco. That said, nothing striking. It’s honest, there’s nothing offensive about it, and it’s just like a whole lot of other records coming out these days.

Crónica Unlimited

L'étiquette portuguaise de musique électronique expérimentale Crónica offre depuis quelque temps une collection en téléchargement gratuit, Crónica Unlimited, avec des titres très intéressants, dont une compilation de l'artiste sonore Marc Behrens et un mini-album des Italiens Tu M'.

Portuguese experimental electronica label Crónica has been building a free download series for a while now. It's called Crónica Unlimited and it includes a handful of interesting releases, such as a compilation of works by sound artist Marc Behrens and an EP by the Italian duo Tu M'.

VDGG & Miriodor - Festival d'été de Québec

Le Festival d'été de Québec dévoilait sa programmation complète hier.
Surprise: non seulement Van der Graaf Generator donnera un concert extérieur, mais les précéderont sur la même scène le groupe d'avant-prog montréalais MIRIODOR, qui vient de publier un nouveau disque! Méchante soirée prog à Québec le 10 juillet! Monsieur Délire y sera!

The Festival d'été de Québec unveiled its full schedule yesterday and, behold, not only is Van der Graaf Generator to perform an outdoor concert, but they will be preceded on the same stage by Montreal avant-prog legends MIRIODOR who just released a new CD! This will be quite a prog night in Quebec City on July 10! And Monsieur Délire will be there!

AMG reviews / critiques: 2009-05-21

Saga / The Human Condition

2009-05-20

2009-15-20: Vlatkovitch/Lee/McLagen, Esther Ofarim, Biosphere/HIA, Lacrosse, Kotebel

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-05-20

Il y a des journées confuses, où je me sens perdu parmi tous ces disques à écouter, sans trouver de fil d’Ariane, sans me décider. Et je pige un peu partout. Et parfois, ça donne des journées particulièrement intéressantes. Comme aujourd’hui.

There are confused days where I fell lost amidst all those CDs I should listen to, days where I can’t find a thread, I can’t decide on what I want or should listen to. So I dab here and there. And sometimes, it makes for a particularly interesting day. Like today, for instance.

MICHAEL VLATKOVITCH, CHRIS LEE & KENT McLAGEN / Three3 (Thankyou Records)

Une session de jazz actuel dynamique mettant en vedette le tromboniste Michael Vlatkovitch, dont le trio interprète les compositions originales. Énergique et intelligent, sans pour autant se démarquer, bien que j’aime bien le jeu de batterie de Chris Lee.

An energetic avant-garde jazz session featuring trombonist Michael Vlatkovitch in a trio performing his original compositions. Intelligent and dynamic, but unremarkable overall, although I do like Chris Lee’s drumming.

ESTHER OFARIM / Esther Ofarim in London (Bureau B - Forced Exposure)

Quelle belle surprise. Une chanteuse folk-pop israélienne dont on vient de rééditer le premier album solo (1972), enregistré à Londres avec le réalisateur Bob Johnston. Une grande voix! Pas un filet de voix de starlette française, ni une vocifératrice à la Céline Dion : une voix tendre, chaude, juste, empreinte d’émotion. Pensez Joni Mitchell. Superbe interprétation de “Suzanne” de Cohen. Et quelle version de “Morning Has Broken”! À donner la chair de poule! [“El Condor Pasa” est un choix de chanson bien ordinaire, loin d’être ma préférée sur le disque, mais, bon, c’est celle que j’ai trouvé sur YouTube. Au moins, vous entendrez cette voix au sommet de sa forme.]

What a nice surprise! An Israelian folk-pop singer whose first solo LP (1972) has just been reissued. It was recorded in London with producer Bon Johnston. Great voice! Not the whisper of a French starlet nor the screeching wail of a Celine Dion, but a tender, warm, accurate voice full of feeling and honesty. Think Joni Mitchell circa Blue. Fabulous rendition of Cohen’s “Suzanne.” And what a version of “Morning Has Broken”! Gave me goosebumps! [“El Condor Pasa” is a rather pedestrian selection, one of my least favorite on the album, but it’s the only one I found on YouTube. At least you get a chance to hear this fabulous voice in its prime.]

BIOSPHERE & HIA / Polar Sequences (Headphone)

Le disque en concert de Biosphere écouté hier m’a donné le goût de revisiter celui-ci, première collaboration entre Jenssen et HIA, en 1996. À la frontière du passé “électroniciste ambiant rythmé” et du futur “électroniciste expérimental” de Biosphere. Plannant, aqueux, froid de nature, mais très immersif. Possiblement l’un des meilleurs disques plus “oubliés” de ce grand artiste sonore.

After listening to Biosphere’s live CD yesterday, I felt like revisiting this, his first collaboration with HIA, from 1996. We are at the crossroads between his past as a beat-driven ambient electronician and his future as an experimental electronician. Trippy, watery, cold by design, but a highly immersive record. One of the best “forgotten” records by this major sound artist.

LACROSSE / Bandages for the Heart (Tapete Records)

Une autre belle surprise: de la pop alternative suédoise ensoleillée, légèrement maniaque, débridée, avec de forts relents de Dan Deacon, une chanteuse-lutine à la Joanna Newsom (par la voix seulement), un côté pop synthétique à peine sous contrôle, beaucoup d’humour et d’insouciance. Très “over the top” mais avec le sourire! [Ci-dessous, le vidéo du premier extrait, “We Are Kids”.]

Another nice surprise: Swedish sunshine alternative pop, slightly manic, with strong Dan Deacon overtones, a pixie singer a la Joanna Newsom (vocal comparison only), a synth pop side that’s barely under control, and a lot of humor and naivete. Very over the top with a smile! [Below, the video for the first single entitled “We Are Kids.”]


KOTEBEL / Ouroboros (Musea)

Carlos Plaza Vegas produit peut mais bien. Si ses premiers disques avait un côté “fait maison”, celui-ci est très bien réalisé. Un rock progressif instrumental complexe, une écriture presque symphonique par son ampleur et l’enchevêtrement (contrôlé) des thèmes. Le disque de la maturité pour ce compositeur, disque qui supplante les précédents dès la première écoute, peut-être parce qu’il est plus retenu, moins (sur)ambitieux. Et d’excellentes parties de guitare signées César Garcia Forero.

Carlos Plaza Vegas releases few albums but good albums. His first CDs had a “home-made” feel to them, but this one is a top-notch production. Complex instrumental progressive rock, compositions almost symphonic in their reach and the intricate assemblage of themes. This is Vegas’ maturity album, a CD that tops all his previous ones on first listen, maybe because it is less (over)ambitious and shows more restraint.

2009-05-19: Guionnet/La Casa/Samartzis, Paal Asle Pettersen, Butane, Biosphere, Bertrand Loreau, Sleepy Sun

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-05-19

2e écoute / 2nd listen: JEAN-LUC GUIONNET, ÉRIC LA CASA & PHILIP SAMARTZIS / Soleil d’artifice (Swarming)

Je suis revenu sur ce disque au petit matin (pour mes premières impressions, lisez l’entrée d’hier). Moins doux qu’il n’y parassait à prime abord! Les enregistrements sur le terrain coupent brusquement, créant des changements d’atmosphère déstabilisants. Et le jeu de Guionnet (saxo) est tranché, désincarné. Ça m’interpelle. Écoute inconfortable mais stimulante. Jeux d’espace, avec ambiances souterraines et surterraines, bribes de conversation (en français) et intrusions électroniques.

I came back to this CD at sunrise (see yesterday’s entry for my first impressions). Less quiet than it first seemed! The field recordings cut abruptly, creating unsettling atmospheric shifts. And Guionnet’s sax playing is sharp-edged and disembodied. It beckons me. An uncomfortable but stimulating listen. Spatial games with subterranean and overterranean ambiances, snippets of conversation (in French) and electronic intrusions.

PÅL ASLE PETTERSEN / Komposisjoner 2005-2008 (Zang:Records)

Compositions intéressantes dans le domaine de l’électronique très bruitiste. Sérieux, solidement construit. On sent la poigne du compositeur et la verve du “noisician”, dans une veine qui fait penser à Zbigniew Karkowski (par l’approche et par le résultat). À réexplorer.

Interesting compositions in a very noisy electronic mode. Serious pieces with a sound architecture. You can feel the grip of the composer and the energy of the noisician at play. In a sense, this is reminiscent of Zbigniew Karkowski’s works (in artistic approach and resulting music). Needs further exploration.

BUTANE / Endless Forms (Crosstown Rebels - Forced Exposure)

Le communiqué clame que ce disque représente “l’avenir de la musique électronique”. Bof. Butane (Andrew Rasse), dont c’est ici le premier long-jeu, se promène entre la techno minimaliste et la house music songée. C’est bien fait (surtout sur “This Is Your Brain On Music” et “Mutation”), mais répétitif, longuet, et certainement pas si révolutionnaire que ça.

The press release claims this is “the future of electronic music.” Blah. Butane (Andrew Rasse), whose debut full-length this is, operates in a spectrum ranging from minimal techno to intelligent house music. It’s well done (especially on “This Is Your Brain On Music” and “Mutation”), but repetitive, longish, and certainly not as revolutionary as it thinks it is.

BIOSPHERE / Wireless: Live at the Arnolfini, Bristol (Touch - Forced Exposure)

J’ai un faible pour Biosphere, même si son dernier disque, Dropsonde, mais quelque peu déçu. Celui-ci a été enregistré en concert en octobre 2007, par nul autre que Chris Watson (prise de son salle et pupitre). Geir Jenssen revisite ici quelques jalons de sa carrière d’électronicien ambiant, avec des extraits de Substrata, Shenzhou et Dropsonde, entre autres, revues, corrigées et intégrées à une prestation continue et continuellement captivante. DU grand art électronique de l’ère “laptop.” Ce disque pourrait même servir de “best of”.

I have a personal weakness for Biosphere, despite being somewhat disappointed with his previous album, Dropsonde. This one was recorded live in October 2007 but none other than Chris Watson (with hall and mixing desk captures). Here, Geir Jenssen revisits key markers of his career in experimental ambient electronica, with cuts off Substrata, Shenzhou and Dropsonde, among other albums, getting a facelift and being integrated to an unbroken and consistently captivating performance. This is TOP laptop-era electronic art. This CD could even be approached as a “best of” album.

BERTRAND LOREAU / Réminiscences (Dreaming - Musea)

Claviériste français. disciple de Klaus Schulze et Tangerine Dream. Réminiscences est une compilation d’enregistrements inédits de 1981 à 1985. Très bon! Les pièces du début des années 80 ont une forte connotation Schulze période Body Love et Dune, ce qui a de quoi me plaire! On a largement ignoré l’école des électroniciens plannants français, au profit des Allemands, mais il s’est fait de belles choses là-bas.

French keyboardist, a disciple of Klaus Schulze and Tangerine Dream. Réminiscences compiles previously unreleased (and unaltered) recordings from 1981-1985. Very good! The early-‘80s pieces have a strong Schulze flavor (circa Body Love and Dune), something that couldn’t displease me! Trippy French electronicians have been largely ignored in favour of their German counterparts (and precursors), but they came up with some very good music.

Extrait de "Chemin d'enfer" (site de Loreau) / Sample of "Chemin d'enfer" from Loreau’s website

2e écoute/2nd listen: SLEEPY SUN / Embrace (ATP Recordings)

Vraiment un grand disque de rock psychédélique. Belles chansons, voix accrocheuses, guitares hendrixiennes, et de l’honnêteté à revendre dans la démarche.

Truly a great psychedelic rock record. Nice songs, nice voices, Hendrixian guitars, and tons of artistic honesty.

2009-05-19

Délire actuel, 2009-05-19

DÉLIRE ACTUEL

Émission du 19 mai 2009
Show broadcasted on 19 May 2009

DESCRIPTION

Musique électronique: L'émission de ce soir s'intéressait à plusieurs nouveautés dans le domaine très large des musiques électroniques, de l'art sonore ambiant de Jana Winderen à la house trash de Venetian Snares.
Electronic Music: Tonight's show featured several new releases in the very wide field of electronic music, from Jana Winderen's ambiant sound art to Venetian Snares' trash house.

LISTE DE DIFFUSION / PLAYLIST

*LAWRENCE ENGLISH / Watching It Unfold (5:49) - A Colour for Autumn (12K)
LAWRENCE ENGLISh / Somewhere Inside Me is You (6:02) - It's Up to Us to Live (Sirr Records)

PHILIPPE PETIT & FRIENDS / Bela Emerson & Philippe Petit (3:22)
/ Aidan Baker & Philippe Petit (4:34) - Reciprocess: +/vs. (Bip-Hop)
*LEGION OF TWO / Palace Dub (demo/edit) (5:42) - DEAF 2009 (DEAF)
*VENETIAN SNARES / Crashing the Yogurt Truck (5:37) - Filth (Planet Mu)

*HECKER / Acid in the Style of David Tudor (8:56) - Acid in the Style of David Tudor (editions Mego)
CEM GÜNEY / A Phonetics Theme (4:18) - Praxis (Crónica)

**JANA WINDEREN / Heated (26:29) - Heated: Live in Japan (Touch)

*ALVA NOTO, RYUCHI SAKAMOTO, ENSEMBLE MODERN / A Attack (7:24) - Utp_ (Raster-Noton)
**SCANNER / Pietas Ilulia (10:46) - Rockets, unto the edges of edges (BineMusic)

**THOMAS FEHLMANN / Scheiben (6:00) - Enjoy the Silence, Vol. 1 (Mule Electronic)

*merci à/thanks to: Dense Promotion
**merci à/thanks to: Forced Exposure


COMPLÉMENTS / SUPPLEMENTS

Une autre pièce de Lawrence English, celle-ci tirée de Kiri No Oto, paru en 2008
Another piece from Lawrence English, this one from his 2008 CD Kiri No Oto


Vidéo d'une autre pièce du même album de Scanner
Video for another track from the same Scanner album

Délire musical, 2009-05-19

DÉLIRE MUSICAL

Émission du 19 mai 2009
Show broadcasted on 19 May 2009

LISTE DE DIFFUSION / PLAYLIST

Thème/Theme: LOS SUPERIORES / Descargo Superior - Panama! 2 (Soundway - Forced Exposure)

SLEEPY SUN / New Age (7:24) - Embrace (ATP Recordings - Forced Exposure)
NO GO KNOW / My Black Dog (4:10) - Time Has Nothing to Do With It (The Union Group - merci à/thanks to XO Publicity)

YESTERDAYS / Isteni Színjáték (4:35) - The Divine Comedy, Part 1: Dante's Inferno (Musea)
JAÉN KIEF / Invernnio en Atlantis (4:48) - Las hadas no vuelan més: II. El algua de frente (Musea)
SAGA / A Number with a Name (4:52) - The Human Condition (InsideOut - merci à/thanks to Six Média Marketing)

COMFORT / Florian (3:44) - Sleep Talking Shared (Off - Forced Exposure)
APPARAT ORGAN QUARTET / Romantika (4:44) - Apparat Organ Quartet (Skelt)
WEVIE STONDER / Shut the Gate (2:40) - The Bucket (Cack - merci à/thanks to Dense Promotion)

THE THRASHERS / Sledgehammer (2:13) - Dr Boogie presents 26 deranged and smokin' cool cats (Sub Rosa - Forced Exposure)

2009-05-18

2009-15-18: Guionnet/La Casa/Samartzis - Krebs/Davies - Gintas K - Rotfront - The Earth Explorer

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-05-18

JEAN-LUC GUIONNET, ÉRIC LA CASA & PHILIP SAMARTZIS / Soleil d’artifice (Swarming)

Musique expérimentale extrêmement douce, faite d’enregistrements sur le terrain, d’électroniques discrètes, et de saxo alto amplifié approché comme un corps résonnant plutôt qu’un instrument. Statisme, tension, énigmes sonores. J’y reviendrai plus en détail lorsque j’aurai pu lui donner une écoute très attentive.

Extremely quiet experimental music consisting of field recordings, discreet electronics, and amplified alto sax approached more as a resonant body than an instrument. Stasis, tension, sonic enigmas. I’ll get back to this one soon, need to give a very attentive listen.

ANNETTE KREBS & RHODRI DAVIES / Kravis Rhonn Project (Another Timbre)

Je connais bien le jeu ultra-textural de harpe électrique de Rhodri Davies, mais je n’avais pas entendu la guitariste Annette Krebs depuis un bail. Cette collaboration sous le signe de l’improvisation électroacoustique à caractère microsonore m’a laissé plutôt froid. Manque de chimie, de surprises, d’engagement? Je ne sais trop. À réécouter, pour tenter de comprendre.

I know Rhodri Davies’ ultra-textural playing on the electric harp pretty well, but I hadn’t heard guitarist Annette Krebs in a while. This microsound-style electroacoustic improv collaboration has left me cold. Lack of chemisty, of surprises, of engagement? I’m not sure. I’ll listen again; I want to know why it didn’t light my fire.

GINTAS K / Lovely Banalities (Crónica)

Électronique expérimentale lithuanienne. Ces “adorables banalités” n’ont rien de banal. Il s’agit d’une série de 14 courtes vignettes électroniques métissées d’enregistrements sur le terrain. Beau, bien contrôlé, évocateur sans tomber dans le piège “cinématique.” Je pense à Asmus Tietchens, sans relation directe apparente.

Lithuanian experimental electronica. There is nothing trite about these lovely banalities, a series of 14 electronic vignettes crossed with field recordings. Pretty, well controled, evocative without falling into the “cinematic” trap. I’m thinking of Asmus Tietchens, without any obvious reason.

ROTFRONT / Emigrantski Raggamuffin (Essay Recordings - Forced Exposure)

WOW! Amateurs de Manu Chao, Sergent Garcia, Gogol Bordello et autres groupes de musiques du monde métissées, prenez note! Ce groupe berlinois mélange ska, cumbia, klezmer et polka. On y chante en hongrois, en russe, en allemand et en anglais. C’est dynamique, rigolo, déjanté, légèrement kitsch, dansant comme c’est pas possible. Parfait pour l’été. En fait, fort probablement le disque de MON été! C’est le genre de groupe qui pourrait très bien passer au Festival d’été de Québec un de ces quatre. Jetez une oreille aux extraits sur la page MySpace du groupe.

OH MY GOD! Fans of Manu Chao, Sergent Garcia, Gogol Bordello and other similar anything-goes World Beat groups, pay attention! Hailing from Berlin, this band blends ska, cumbia, klezmer, and polka. They sing in Hungarian, Russian, German, and English. They’re dynamic, funny, off-the-wall, a bit kitsch, and dancefloor-friendly like it’s nobody’s business. Perfect for summertime. In fact, this might prove to be MY summer record for 2009! Listen to excerpts on their MySpace.

The Earth Explorer / The Earth Explorer (Musea/Poseidon)

Groupe japonais de rock progressif instrumental tirant vers le fusion, un genre de KBB dont l’instrument principal serait la flûte traversière au lieu du violon. Des compositions charmantes et solides, une exécution impeccable, bref un disque réussi et qui gagnera en force d’attraction au fil des écoutes.

A Japanese quintet doing fusion-tinged instrumental progressive rock. The best comparison would be a flute-led KBB. Pretty and strong compositions, impeccable musicianship, a successful record that will get more addictive with each listen.


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Et maintenant, de retour à Rotfront!

And now, let’s give the Rotfront CD another spin or two!