Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2011-09-02

2011-09-01: Doneda/Kocher, Rupp/Williamson/Buck, Collection of Colonies of Bees, Electric Bird Noise


Journal d'écoute / Listening Diary
2011-09-01

MICHEL DONEDA & JONAS KOCHER / Action mécanique (Flexion Records)
La musique: une improvisation de 45 minutes enregistrée en concert à Sofia (Bulgarie) en novembre 2009. Avec Michel Doneda aux saxos soprano et sopranino et Jonas Kocher à l’accordéon et aux objets. Une impro microsonique dans la recherche, mais bruitiste dans l’exécution, très stimulante - les techniques de Kocher sont parfois étonnantes, et le talent de Doneda ne pâlit pas avec le temps. L’objet: la pochette est imprimée sur une feuille de papier émeri 220!  [Ci-dessous: Un extrait.]
The music: a 45-minute free improvisation recorded live in Sofia (Bulgaria) in November 2009. With Michel Doneda on soprano and sopranino sax and Jonas Kocher on accordion and objects. Microsonic in spirit but pretty noisy in execution, very stimulating – Kocher’s techniques can be surprising, and Doneda’s talent never fails him. The object: the cover is printed on a sheet of P220 sandpaper!  [Below: An excerpt.]

OLAF RUPP, JOE WILLIAMSON & TONY BUCK / Weird Weapons 2 (Creative Sources)
Après un premier disque chez Emanem, le trio Weird Weapon vient de publier cette deuxième galette. Weird Weapons 2 propose deux excellentes improvisations libres, très vives. Avec sa semi-célébrité avec The Necks et des projets plus rock, on a tendance à oublier que Buck est un excellent batteur free. Ici il déploie des trésors d’invention, tout comme Rupp, dont l’approche de la guitare acoustique tient à la fois d’un Bailey et d’un Chadbourne. Et ce disque, meilleur que le premier, témoigne d’une certaine évolution de ce trio, à qui je souhaite longue vie.
After a first CD on Emanem, the Weird Weapons trio is back with a second outing. Weird Weapons 2 features two excellent and lively free improvisations. Semi-famous for The Necks and some rock-leaning projects, Buck remains a great free drummer. Here, he deploys treasures of invention, as does Rupp, whose approach to the acoustic guitar falls somewhere between Bailey and Chadbourne. And this record – better than their first one – shows a certain evolution in the band. Let’s hope they keep at it as a unit!

COLLECTION OF COLONIES OF BEES / Giving (Home Tapes)
L’ultime album de Collection of Colonies of Bees donne tellement envie de prier Chris Rosenau et Jon Mueller de poursuivre leur collaboration! Giving propose quatre titres, une courte demi-heure de rock instrumental brillant – s’il faut dire post-rock, que ce soit le post-rock tel que l’entend Tortoise. Un disque jouissif, peut-être la forme la plus accomplie d’une approche parfaitement américaine du Krautrock. Chapeau bas, messieurs.
Listening to Collection of Colonies of Bees’ final record, I’m prompted to get on my knees and plead Chris Rosenau and Jon Mueller to carry on with their partnership! Giving features four tracks, a short half-hour of brilliant instrumental rock – if you have to call it post-rock, at least say it while thinking of Tortoise. A thrilling record, perhaps the most accomplished all-American take on Krautrock. Hats off to you, sirs.

ELECTRIC BIRD NOISE / Fragile Hearts… Fragile Minds (No More Stars)
L’écoute du plus récent Electric Bird Noise (The Silber Sessions) m’a lancé sur la piste d’autres disques de ce groupe éclectique. Paru en 2007, Fragile Hearts… Fragile Minds propose quatre pièces courtes qui recoupent les tendances post-rock et l’humour perçus sur Silber Sessions, plus une pièce de 26 minutes, “Vestibule Transitoire”, lent travail d’accrétion de boucles de guitare, pièce dont une version plus accomplie figure sur l’album Le Vestibule/Vestibule Transitoire. Agréable.
Listening to Electric Bird Noise’s latest CD (The Silber Sessions) prompted me to look for more from this eclectic band. Released in 2007, Fragile Hearts… Fragile Minds features four short tracks that cover the post-rock grounds and humour explored on Silber Sessions, plus “Vestibule Transitoire,” a 26-minute piece of slow guitar loop accretion, a more fully realized version of which appears on Le Vestibule/Vestibule Transitoire. Nice though.

2011-09-01

2011-08-31: Mats Eilertsen, Heavy Pedal, Archipel électronique Vol. 1


Journal d'écoute / Listening Diary
2011-08-31
MATS EILERTSEN / Sky Dive (Hubro)
Le contrebassiste norvégien Mats Eilertsen propose un quintette de jazz TRÈS scandinave, et donc très ECM dans la facture sonore: de l’espace et des courants froids tempérés par une douce chaleur (celle émanant du saxo de Tore Brunborg). Sky Dive est un peu trop jazz (voire “soft jazz”) à mon goût, mais on y trouve une belle ambiance et des compositions fines, à défaut d’être particulièrement originales.
Norwegian doublebassist Mats Eilertsen presents a VERY Scandinavian jazz quintet, very ECM-sounding, with lots of space and cold winds tempered by the sweet warmth from the hearth - aka Tore Brunborg’s saxophone. Sky Dive is a bit too jazzy (even “soft jazzy”) for my personal taste, but it has a nice mood and fine compositions – just not original enough for me.

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Heavy Pedal: Works for Organ (Navona Records)
Vous avez bien lu: “heavy pedal” - ce disque rassemble des œuvres récentes pour grand orgue. Divers compositeurs, divers organistes, divers styles. Certaines pièces sont très classiques de facture, mais “In Paradisum” de Tadd Russo est très belle, et les “Variations on an English Folksong” de Michael Summers exploitent bien les capacités dissonnantes de l’instrument. Les interprètes : Michael Kraft, Robert Gallagher, David Scott Hammes, Brink Bush et Karel Martinek.
Yes, “heavy pedal.” This CD culls recent works for pipe organ. Various composers, various performers, various styles. Some pieces are very classical-sounding, but Tadd Russo’s “In Paradisum” is gorgeous, and Michael Summers’ “Variations on an English Folksong” dig deep into the dissonance capacities of the instrument. The performers are Michael Kraft, Robert Gallagher, David Scott Hammes, Brink Bush, and Karel Martinek.
ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Archipel électronique Vol. 1 (D’autres cordes - merci à/thanks to Dense Promotion)
Une première compilation pour l’étiquette D’autres cordes de Franck Vigroux, avec huit pièces parues en 2010-2011 et une pièce remontant à 2007. Un joli pêle-mêle de musiques électroacoustiques et bruitistes. Signalons “Une canopée aux accidents” d’eRikm, toujours pertinent dans sa démarche, la froide “C” de Sébastien Roux, et le joyeux délire de Samuel Sighicelli intitulé “L’intelligence pétrolifère”. Figurent aussi Christophe Ruetsch, Franck Vigroux, Annabelle Playe, Bérangère Maximin, Jérôme Montagne et Kaspar Toeplitz.
A first label sampler for Franck Vigroux’s imprint D’autres cordes, with eight tracks released in 2010-2011 and one track from 2007. A nice melting pot of electroacoustic and noise music. Worth a special mention are “Une canopée aux accidents” by eRikm, still a very much relevant artist, Sébastien Roux’s coldish “C,” and a joyful delerium entitled “L’intelligence pétrolifère” (“oil intelligence”) by Samuel Sighicelli. This CD also features tracks by Christophe Ruetsch, Franck Vigroux, Annabelle Playe, Bérangère Maximin, Jérôme Montagne et Kaspar Toeplitz.

2011-08-31

2011-08-29/30: McCormick Duo, FluiD, Anthony Braxton


Journal d'écoute / Listening Diary
2011-08-29/30

MCCORMICK DUO / McDuo (Ravello)
Le percussionniste Robert McCormick (du McCormick Percussion Group) et la flûtiste Kim McCormick, dans un programme de duos pour flûte et percussions. Un disque élégant, rafiné, qui propose un répertoire inusité. Malheureusement, le choix des œuvres rend la chose un peu monotone. Néanmoins, la pièce titre signée Paul Reller et, surtout, la suite “2 Dirges - 3 Dances” de Stephen Montague se distinguent.
Percussionist Robert McCormick (of the McCormick Percussion Group) and flutist Kim McCormick in an entire program of duets for flute and percussion. An elegant, sophisticated record featuring a seldom-heard repertoire. Sadly, the selection of works turns out to be a bit monotonous. Still, Paul Reller’s title track and, mostly, Stephen Montague’s suite “2 Dirges - 3 Dances” stand out.

FLUID / Duality (Alrealon Music)
Dans la lignée de Scorn et dälek, FluiD propose un hip-hop instrumental (sauf une collaboration de Black Saturn) métissé de noise et de dub. Abrasif mais rythmé, techno sans facilité, multistylistique et multiethnique tout en conservant une belle unité et une attitude rebelle. Du solide.
In the vein of Scorn and dälek, FluiD delivers instrumental hip-hop (except for a collaboration from Black Saturn) blended in with noise and dub. Abrasive but beat-driven, techno-sounding though nothing simplistic or formulaic, multistylistic and multiethnic though coherent, with a rebellous attitude to boost. Sure-footed.

ANTHONY BRAXTON / Trillium E: Wallingford’s Polarity Gambit (Composition No. 237) (New Braxton House)
Magnifique!!! Bien qu’ils occupent une place très importante dans l’œuvre d’Anthony Braxton, peu de gens connaissent ses opéras. Pourquoi? Parce qu’ils coûtent très chers à produire (un seul a été présenté avec mise en scène complète) et à enregistrer. Braxton a planifié un cycle de 12 opéras de quatre actes indépendants chacuns. Cinq ont été composés à ce jour. La version concert de l’un (Trillium R) a été commise sur disque, mais la qualité sonore n’est pas fameuse. Le 11 octobre 2011, pour la première fois paraîtra un opéra complet de Braxton dans un enregistrement studio impeccable. Trillium E (un coffret de 4 CD présentant trois heures de musique, plus un livret de 72 pages) est un tour de force, l’expression la plus cohérente à ce jour de l’impétus théâtral de Braxton. Tout ici concorde à procurer une expérience totale, de la distribution aux notes de livret du compositeur. Parmi les douze chanteurs : Kamala Sankaram, Anne Rhodes, Elizabeth Saunders, Fay Victor, Nick Hallett et Chris DiMeglio. Chaque acte propose un dialogue à cheval entre philosophie et absurde – l’un se déroule sur le pont de l’Enterprise dans l’univers de Star Trek! Humour, science, éléments de Ghost Trance Music et de Diamond Curtain Wall (les électroniques), dans des proportions gigantesques, d’une richesse inépuisable. Trillium E n’est PAS et ce ne sera jamais un bon point de départ pour le néophyte en Braxton, mais c’est un ESSENTIEL pour quiconque souhaite comprendre l’ampleur de l’œuvre du grand maître.
Magnificent!!! Though they are very important to Anthony Braxton’s œuvre, few people know (or even know of) his operas. Why? Because they cost a lot to stage (only one has been fully staged so far) and record. Braxton has planned out a cycle of 12 four-act operas, and five have been composed to this day. One of them, Trillium R was committed to record, in a lacklustre live version. On October 11, 2011, for the first ever a studio recording of a Braxton opera will be released. Trillium E, an impeccably-recorded 4-CD set featuring three hours of music, plus 72-page booklet, is a staggering accomplishment, the most coherent expression to this day of Braxton’s theatrical impetus. Everything here comes together for a total experience, from the cast to the composer’s liner notes. Among the twelve singers are Kamala Sankaram, Anne rhodes, Elizabeth Saunders, Fay Victor, Nick Hallett, and Chris DiMeglio. Each act sets a dialogue on the fence between philosophy and absurdity – one of them takes place on Star Trek’s Enterprise! Humour, science, elements of Ghost Trance Music and Diamond Curtain Wall (the electronics), at a gigantic scale and displaying inextinguishable richness. Trillium E is NOT nor will EVER be a good starting point for Braxton neophytes. However, it is an ESSENTIAL listen for whoever wishes to understand the scope of the great master’s œuvre.

2011-08-30

Délire actuel, 2011-08-30


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 30 août 2011
Broadcast of August 30, 2011

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Improvisation libre : Deux nouveaux disques avec Szilard Mezei et un nouveau disque solo de Charlotte Hug, entre autres points forts de ces deux heures de musique improvisée.
Free Improvisation: Two new records featuring Szilard Mezei and a new solo disc from Charlotte Hug are among the highlights of these two hours of free improvisation.

DUH / In Just (10:55) - In Just (Red Toucan)
TIM TREVOR-BRISCOE, SZILÁRD MEZEI & NICOLA GUAZZALOCA / Perpangelus (5:52) - Underflow (Leo Records)
CHARLOTTE HUG & FRED LONBERG-HOLM / Part 3 (5:33) - Fine Extensions (Emanem)

CHARLOTTE HUG / Anderwelten (12:08) - Slipway to Galaxies (Emanem)
FRANK GRATKOWSKI & JACOB ANDERSKOV / Narrative (10:55) - Ardent Grass (Red Toucan)

JOE HERTENSTEIN, T. HEBERER, J. BADENHORST & P. NIGGENKEMPER / Sugar’s Dilemma (5:16) - Polylemma (Red Toucan)
PATRICK DEFOSSEZ, ANNE-GABRIEL DEBAECKER & SIMON GOUBERT / Et si peu de lumière! (9:39) - Pourquoi tant de...? (Leo Records)

XYZ / (x + yi) i = -y + xi (5:59) - La formule xyz (&records)
MARTINE ALTENBURGER, FRÉDÉRIC BLONDY & BERTRAND GAUGUET / Hypnotisé sur une arête (Creative Sources)

EMO ALBINO / Lady Lord (extrait/excerpt: 11:48) - Lady Lord (Sofa)


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

CHARLOTTE HUG
Dans cette vidéo, Charlotte Hug explique sa démarche particulière.
In this video, Charlotte Hug explains her peculiar approach.


2011-08-29

2011-08-26: Garin/Gobart, Anthony Braxton


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-08-26

STÉPHANE GARIN & SYLVESTRE GOBART / Gurs. Drancy. Bobigny’s train station. Auschwitz. Birkenau. Chelmno-Kulmhof. Majdaneck. Sobibor. Treblinka. (Bruit Clair / Gruenrekorder)
Une collaboration entre le phonographeur Stéphane Garin et le photographe Sylvestre Gobart. Ils ont fait le circuit des camps de la mort nazis pour faire des prises de son et de vue, en évitant tous les clichés et symboles entourant cette horreur. Au fil de 20 pièces sur deux disques et 14 photographies, nous sommes invités à nous imbiber des lieux en oubliant le bagage culturel préimposé. On y découvre d’abord des lieux vivants, peuplés de voix (celles des visiteurs, mais aussi des habitants, là où la vie a repris son cours) et des sons des activités de l’homme, des bruits de nature aussi. La vie qui bat, bref, avec des touches occasionnelles de sollennité. Tout cela dans le respect de ce qui a été (les notes de livret en font grand cas) et de ce qui est. Un très beau projet et un très bel objet.  [Ci-dessous: Deux extraits à écouter sur cette page.]
A collaboration between phonographer Stéphane Garin and photographer Sylvestre Gobart. They visited various Nazi death camps to capture sounds and images, avoiding the cliches and usual symbols associated with these horrors. Through 20 tracks over two CDs and 14 photographs, we are invited to immerse ourselves in these locations and leave our self-imposed cultural baggage behind. What we discover first is lively places filled with voices (the voices of visitors and residents, where life has resumed) and the sounds of human activity, the sounds of nature too. Life living its life, in other words, with occasional touches solemnity. All this while respecting what was (the liner notes are very clear on that) and what is. A beautiful project and a beautiful object.  [Below: Follow this link to listen to two tracks from the album.]

ANTHONY BRAXTON / Solo (Allentown) 1991 (New Braxton House)
La parution de juin pour les abonnés de New Braxton House (aussi en vente numérique séparément). Un enregistrement solo de 1991, inédit à ce jour. Qualité sonore acceptable, prestation très solide - musique pré-GTM, avec deux ou trois standards insérés ou cités. Et quelques pièces on Braxton développe un son très rêche.
The June digital release for New Braxton House subscribers (also sold separately). A solo concert from 1991, previously unreleased. Acceptable sound quality, very strong performance – pre-GTM compositions, with two or three standards thrown in or quoted from. And a few tracks in which Braxton develops a unusually gritty tone.