Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2010-12-03

2010-12-02: Dick/Buckner, Mari Kimura, If Bwana, French TV, Chris Thompson


Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-12-02

ROBERT DICK & THOMAS BUCKNER / Flutes & Voices (Mutable Music)
Robert Dick: un grand flûtiste; Thomas Buckner: un vocaliste d’un indéniable talent. Ensemble dans un duo d’improvisation? Oui, ça marche très bien. Très très bien même. Comme improvisateur, Buckner n’attire pas l’attention - il se fait discret, posé, déballant doucement ses techniques étendues. Cette réserve convient parfaitement au style un peu plus fougeux (mais à peine) de Dick. Un disque assez court mais sans longueurs, bien senti, convaincant.
Robert Dick: a great flutist; Thomas Buckner: a vocalist of undeniable talent. Together in a free improvisation duo? Yes, it works out very well. As an improviser, Buckner doesn’t draw attention – he sings discreetly, poised, slowly unveiling his extended techniques. This reserve fits perfectly with Dick’s slightly more lively stype. A record rather short but packed, honest, and convincing.

MARI KIMURA / The World Below G and Beyond (Mutable Music)
On entend trop peu la violoniste Mari Kimura, mais The World Below G and Beyond constitue une bonne séance de rattrappage. La dame y présente un programme complet de solos, surtout pour violon relié à un ordinateur. Elle y développe les sous-harmoniques qui font sa marque de commerce, dans des œuvres vives et dansantes, virtuoses aussi. La dernière pièce utilise la voix de Thomas Buckner, à travers l’ordinateur pour sous-harmoniser en chœur (ou presque).
We hear too little from violinist Mari Kimura, but The World Below G and Beyond is a great way to catch up. The lady presents a whole program of solos, mostly for “augmented violin” (violin linked to a computer). She develops the subharmonics that have become her trademark, through lively and dancing virtuoso pieces. The final track uses Thomas Buckner’s voice - through the computer - to subharmonize with the violin.

IF, BWANA / “Assemble.age!” (Mutable Music)
Avec ce nouveau disque, Al Margolis (If, Bwana) propose cinq œuvres électroacoustiques utilisant des instruments acoustiques: la voix de Lisa Barnard Kelley, un trio à cordes (Trio Scordatura), le trombone de Monique Buzzarté et la flûte de Jacqueline Martelle. Tom Hamilton contribue aussi du synthétiseur. “Ringing the Bell” (avec le trio à cordes) fait dans la superposition de microtonalités. À l’autre extrême, “Death to the 8 Notes” est une reconstruction d’une improvisation en quintette. Entre ces deux pôles, on trouve des musiques qui confondent improvisation, composition par ordinateur, son réel et virtualisé. Peut-être le disque le plus abouti et, somme toute, élégant d’If, Bwana à ce jour.
With this new album, Al Margolis (If, Bwana) presents five electroacoustic works using acoustic instruments: Lisa Barnard Kelley’s voice, a string trio (Trio Scordatura), Monique Buzzarté’s trombone, and Jacqueline Martelle’s flute. Tom Hamilton also contributes synthesizer. “Ringing the Bell” (with the string trio) is overlaying microtonalities. At the other end of the spectrum, “Death to the 8 Notes” is a reconstruction of a quintet improvisation. In-between, we have musics blending improvisation and computer composition - real sounds and virtualized sounds. Perhaps If, Bwana’s most accomplished and overall most elegant record to date.

FRENCH TV / French TV 10: I Forgive You fo All My Unhappiness (Pretentious Dinosaur)
Dixième opus pour Mike Sary et son groupe - et leur meilleure galette depuis French TV 6: The Violence of Amateurs. Sérieusement. Un rock progressif complexe et fou, mais pas expérimental. Tout dans les arrangements est minutieusement placé, sans pour autant nuire à la spontanéité des performances. Samla Mammas Manna demeure un point de comparaison valide, mais French TV a son propre son depuis longtemps. “Seven Rusty Nails”, “You Got to Run It Out, Dawson!” et “Mosquito Massacre” ressortent du lot, mais tout est bon ici - et que des instrumentales, et que des compositions originales. Prog à indice d’octane élevé pour amateurs des Manna, de Forever Einstein et de Jono El Grande, entre autres. Mais ce sont les amateurs de French TV qui seront les plus contents!  [Ci-dessous: “You Got to Run It Out, Dawson!”, en concert.]
A tenth opus for Mike Sary & co. – and their best one since French TV 6: The Violence of Amateurs. Seriously. Complex and crazy prog rock that doesn’t cross into experimental terrain. Everything in the arrangements is carefully laid out, without hampering the spontaneity of the performances. The Samla Mammas Manna remains a valid comparison, but French TV have had their own sound for a long time. “Seven Rusty Nails,” “You Got to Run It Out, Dawson!”, and “Mosquito Massacre” stand out, but everything’s good here. And the album is all about original instrumentals. High-octane pog rock for fans of the Samlas, Forever Einstein, and Jono El Grande, among others. And French TV fans will be delighted!  [Below: “You Got to Run It Out, Dawson!” performed live in 2009.]

CHRIS THOMPSON / Chris Thompson (Sunbeam Records - merci à/thanks to Forced Exposure)
Il s’agit du chanteur folk néo-zélandais (les Chris Thompson sont légion en musique). Sunbeam propose une réédition très augmentée de son premier long-jeu, éponyme, paru en 1975. De la très bonne folk acidulée - les textes n’ont pas tous bien vieillis, mais les musiques sont solides, particulièrement “Young Lust” et “The River Song”, dont on nous met aussi deux prises alternatives, des “outtakes” et, sur un second disque, rien de moins qu’un survol du reste de la carrière de Thompson, jusqu’à un projet YouTube paru cette année. Une belle voix.
This is New-Zeland folk singer Chris Thompson (lots of guys with this name in music). Sunbeam has released an augmented reissue of his 1975 eponymous LP. Very good acid folk - the lyrics have not all aged well, but the music stands strong, especially “Young Lust” and “The River Song”, of which there are also two alternate takes. And a few outtakes. And, on a second CD, no less than an overview of the man’s career, up to a 2010 YouTube project. And he’s got a fine voice.

2010-12-02

2010-12-01: Natasha Barrett, Ingrid Drese, Dominique Bassal


Journal d'écoute / Listening Diary
2010-12-01
  
NATASHA BARRETT / Bouteilles de Klein (empreintes DIGITALes)
J’aime bien Natasha Barrett. Ses compositions électroacoustiques ont du chien, de la subtilité, de la profondeur. Son art est sérieux mais pas rébarbartif. Bouteilles de Klein est son second album pour empreintes DIGITALes. Il s’agit d’un DVD double (son stéréo ou surround, haute fidélité), 140 minutes d’oeuvres de concert et d’installations sonores. Le disque d’installations (le second) est agréable mais moins captivant que le disque d’œuvres, qui, lui, regorge de moments forts. Difficile de choisir un favori entre les prises de son de terrain recomposées de “Microclimates III-VI” et l’orgie électroacoustique de “Avoid Being Eaten By Mimicking Other Less Palatable Species” (tout un programme de mimétisme sonore, non?). Chaudement recommandé.  [Ci-dessous: Un extrait de “Avoid Being Eaten...” - plusieurs autres extraits dans le lecteur du site electrocd.com.]
I’m fond of Natasha Barrett. Her electroacoustic compositions have bite, subtlety, and depth. Her art is serious but welcoming. Bouteilles de Klein is her second album for empreintes DIGITAL. It is a 2-DVD set (stereo and surround mixes, high fidelity), 140 minutes of concert works and sound installations. The installations disc is nice but less captivating than the concert works disc which holds lots of highlights. I,d be hard press to choose a favorite between the recomposed field recordings of “Microclimates III-VI” and the orgiastic electroacoustics of “Avoid Being Eaten By Mimicking Other Less Palatable Species” (now there’s a program of sonic mimicry!). Heartily recommended.  [Below: An excerpt from “Avoid Being Eaten…” - lots more clips on electrocd.com’s media player.]

INGRID DRESE / Interstices (empreintes DIGITALes)
L’électroacousticienne Ingrid Drese fait dans l’acousmatique et nombre des pièces présentées sur ce DVD de 110 minutes (son stéréo seulement, fidélité normale) portent l’influence de Francis Dhomont. Il y a de solides et beaux moments, particulièrement dans “Papillon, abîme, nuit” (très onirique), “Plis de la nuit” (vraiment très Dhomontesque dans sa plastique) et "Sept œils sauvages”, quoi que cette dernière contiennent aussi de sérieuses longueurs. Très recommandable, bref, mais pourquoi ne pas en avoir fait un CD double plutôt qu’un DVD audio, tant qu’à n’offrir qu’une piste stéréo à 48 kHz-24 bit?
Electroacoustician Ingrid Drese makes acousmatic music, and many of the pieces included on this 110-minute DVD (stereo sound only, regular fidelity) bear the influence of Francis Dhomont. There’s a number of strong and beautiful moments here, especially in “Papillon, abîme, nuit” (dreamy), “Plis de la nuit” (very Dhomont-esque in its plasticity), and “Sept œils sauvages,” although the latter also contains weaker passages. Quite recommendable, although why wasn’t it released as a double CD instead of an audio DVD, since it offers only a stereo 48kHz/24bit track?

DOMINIQUE BASSAL / Ubiquité (empreintes DIGITALes)
Pourquoi, mais pourquoi empreintes DIGITALes ne m’envoient jamais ses parutions rapidement? Ubiquité aurait très bien pu se retrouver dans mon top 30 de 2009! Une splendide galette d’art acousmatique. Quatre pièces lourdes de conséquences, aux sons riches, mouvants, qui tissent leur propre logique entre les six hauts-parleurs de mon salon. Les murs tremblent, l’âme aussi. “Rites d’oiseaux pensants” et “Mont des borgnes” sont saisissantes. Du grand art, pas convenu du tout, pas académique non plus, presque rebelle en fait. Bravo. Sur DVD audio, versions stéréo et 5.1, haute fidélité. [Ci-dessous: Un extrait de “Mont des borgnes” - plusieurs autres extraits dans le lecteur du site electrocd.com.]
Why, oh why is empreintes DIGITALes always sending promos late? Ubiquité would very likely have been included in my 2009 Top 30. A splendid slab of acousmatic art. Four heavy-minded pieces, full of rich, moving sounds that weave their own logic between the six loudspeakers in my living room. The walls are shaking, and so is my soul. “Rites d’oiseaux pensants” and “Mont des borgnes” are stunning compositions. Major art, not academic-sounding or predictable at all, almost rebel in attitude. Bravo. On audio DVD, stereo and 5.1 mixes, high fidelity. [Below: An excerpt from “Mont des borgnes” - lots more clips on electrocd.com’s media player.]

2010-11-30

2010-11-30: Hisato Higuchi, Langille/Murgai, Napalm Jazz, Pierre-Alexandre Tremblay


Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-11-30

Un quatrième album pour le guitariste-chanteur japonais Hisato Higuchi, son plus beau à ce jour. C’est la première fois que j’embarque totalement dans ce qu’il fait - sa manière (des pièces pour guitare ultra simples, éthérées - comme du Loren Connors à son plus béatifique - avec des mélodies soufflées d’une voix frêle, rien de plus qu’un murmure) me semblait facile et convenue. Mais Henzai touche à une parcelle de paradis: chacune de ses délicates vignettes musicales campe un état d’esprit transcendant. Musique pour contemplateurs évanescents... et les fans de Connors et de Keiji Haino (pensez au plus doux des deux Black Blues). Paru sur vinyle et en téléchargement.  [Ci-dessous: La chanson “Ashi No Nai Inu”.]
A fourth album by Japanese guitarist/singer Hisato Higuchi, his most beautiful to date. It’s the first time I truly get into what he does - his style (ultra simple etheral guitar pieces - like Loren Connors at his most peaceful - with whispered melodies, never more than a murmur) seemed facile and predictable to me. But Henzai reaches to a parcel of Paradise: each of its delicate vignettes depicts a transcendental state. Music for evanescent contemplators... and fans of Connors and Keiji Haino (think of the quieter of the two Black Blues CDs). Released on LP and as a download.  [Below: The song “Ashi No Nai Inu.”]

SUZANNE LANGILLE & NEEL MURGAI / Wild & Foolish Heart (Family Vineyard)
Autre parution de Family Vineyard sur vinyle et en téléchargement : ce duo entre la chanteuse Suzanne Langille et le percussionniste Neel Murgai. On connaît surtout Langille pour son duo avec Loren Connors et le groupe Haunted House (aussi avec Connors). Wild & Foolish Heart propose quelques chansons pour voix et daf (tambour sur cadre), avec parfois aussi du tanbura. Rien de beatnik là-dedans! Signalons une interprétation très libre de White Rabbit (une lecture, en fait) et la présence d’une pièce avec Haunted House, “Turn Away”.
Another LP/download release from Family Vineyard: this duo between singer Suzanne Langille and percussionist Neel Murgai. Langille best known for her duo with Loren Connors and her singing in Haunted House (also featuring Connors). Wild & Foolish Heart features a handful of songs for vocals and daf (a frame drum), with some tanbura occasionally thrown in.

NAPALM JAZZ / Le Viandier de Taillevent (No Type)
Le retour du groupe bruitiste montréalo-québécois! Antérieur à la formation de morceaux_de_machines, Napalm Jazz réunissait Aimé Dontigny, Érick d’Orion et Philémon. Paru sur vinyle (oui, c’est une thématique aujourd’hui), Le Viandier de Taillevent propose deux pièces en studio du trio, ainsi que trois pièces en concert où Philémon et d’Orion échangent avec un invité (le platiniste expérimental eRikm sur “Faus Cuernon”). Ce disque présente une palette sonore assez large et empruntant au bruitisme pur et dur, au collage sonore et à l’improvisation électroacoustique. Surveillez l’apparition surprise de David Bowie dans “Pourcel Farci”! Par contre, j’ai été surpris par le niveau sonore du mastering, plutôt bas, avec un manque de “oomph” dans les graves, me semble-t-il...
The Montréal/Québec-based noise trio Napalm Jazz is back! This band predates morceaux_de_machines and used to feature Aimé Dontigny, Érick d’Orion and Philémon. Released on LP (yes, it was today’s main theme), Le Viandier de Taillevent features two studio tracks by the original trio and three live tracks with Philémon and d’Orion alongside a different guest for each track (experimental turntablist eRikm steals the show on “Faus Cuernon”). This record features a rather wide sound palette and draws from die-hard noise art, sound collage, and electroacoustic improvisation. Watch out for David Bowie’s surprise appearance in “Pourcel Farci”! However, I was supprised by the rather wimpy mastering - it lacks some “oomph” in the bass register, me thinks…

PIERRE-ALEXANDRE TREMBLAY / La Rage (empreintes DIGITALes)
Manque de graves? Ce n’est clairement pas le problème de La Rage, plus récente offrande de Pierre-Alexandre Tremblay chez empreintes DIGITALes (et nettement meilleure que son DVD précédent). La Rage est une suite de 50 minutes mettant en vedette le batteur Stefan Schneider dans le rôle d’un concertiste. Électroacoustique métal! Un travail de spatialisation 5.1 sobre mais efficace, de solides traitements numériques, une composition dynamique, multiforme, qui prend aux tripes à plusieurs reprises. Cela dit, J’AIME la percussion - d’autres pourraient peut-être trouver ça barbant à la longue.
A lack of bass? Not La Rage’s problem, clearly.This is Pierre-Alexandre Tremblay’s latest offering on empreintes DIGITALes, and it is much better than his previous DVD. La Rage is a 50-mnute suite featuring drummer Stefan Schneider in a concertist’s role. Metal electroacoustics! The 5.1 spatialization job is sobre yet effective, digital treatments are hard-hitting, the composition is dynamic, multiverse, and grabs you by the balls more than once. That said, I LOVE percussion - others may find this tiring on the long run.

2010-11-29: Sky Burial, Dead Meat, Limber Lumber, Thibault Falk Quartet


Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-11-29

SKY BURIAL / Kiehtan (Lens Records - merci à/thanks to Dense Promotion)
Une solide pièce ambiante de 41 minutes signée Michael Page ou Sky Burial. De l’ambiant électronique post-industriel, à cheval entre le sombre et le zen, avec un passage central où, à force de superposer et d’amplifier les couches sonores, les choses deviennent vraiment intenses. Plus une “reconstruction” de six minutes signée Mark Spybey. Mais l’intérêt est vraiment dans la pièce principale, un drone viscéral.  [Ci-dessous: Écoutez un extrait de “Kiehtan” sur cette page.]
A strong 41-minute ambient track by Michael Page aka Sky Burial. Post-Industrial electronic ambient, on the fence between darkness and Zen, with a central passage where superimposed layers of sounds end up totalling something really intense. Plus a six-minute “reconstruction” by Mark Spybey. But the main track’s the real draw - a visceral drone.  [Below: Listen to an audio clip from “Kiehtan” on this web page.]

DEAD MEAT / The King + Early Recordings (Flingco Sound - merci à/thanks to Dense Promotion)
Un rock pesant métissé d’industriel (dans l’attitude). Un 7” (“The King” plus “Electric Head” et la lancinante “Rubber Snake”) accompagné d’un code de téléchargement pour Early Recordings qui regroupe neuf pièces (dont les trois du single). Le tout fait 25 minutes: court, punché, sombre. Pas mal du tout. 
Heavy rock blended in with industrial rock (the attitude). A 7” (“The King” plus “Electric Head” and the headlong “Rubber Snake”) coming with a download code for Early Recordings, a set of nine tracks (the single’s three included). The whole thing is 25 minutes long: short, punchy, dark. Not bad at all.

LIMBER LUMBER / Diapassion (Unit Records)
Un trio piano-contrebasse-batterie très mélodique, très post-Tristano, très européen. Très joli aussi. Habituellement, je me blase rapidement de ce genre de disque, mais Diapassion offre une qualité d’écriture remarquable et un mélodisme aguichant sans être sirupeux. Simplement, il y a de foutus beaux airs sur ce disque. Une écoute très facile et agréable pour souper en tête-à-tête.
A melody-driven piano/bass/drums trio, very post-Tristano like, very European. Very nice too. I usually get easily bored with this kind of record, but Diapassion brings strong songwriting to the table, and a seductive melodicism (without getting sickly sweet). Simply put, this record holds some damn fine tunes. An easy listen for a quiet evening with your significant other.

Un quatuor cosmopolite dirigé par le pianiste français Thibault Falk. Bon, là, ça fait trop de joli jazz mou. Limber Lumber passait bien, mais Sur le fil manque de chair pour mes crocs. Bref, je m’ennuie. Et c’est long. Peu d’aventure et d’invention.
A cosmopolitan quartet led by French pianist Thibault Falk. Okay, now it gets to soft jazz for me. Limber Lumber went down well, but Sur le fil lacks the kind of meat my teeth want to sink into. In other words, I’m bored. And it’s a long record. Little boldness, little invention.

Délire actuel, 2010-11-30


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 30 novembre 2010
Show aired on November 30, 2010

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Composition (vocale) / Improvisation : Deux thématiques lâches: œuvres composées pour voix, puis improvisations instrumentales. Entre les deux heures, une composition pour improvisateurs de Danielle Palardy Roger, en guise de charnière.
Composition (for voices) / Improvisation: Two loose themes: composed works for voice, then instrumental improvisations. A composition for improvisers by Danielle Palardy Roger bridges the gap between these two hours.

ANTHONY DE MARE / Sunflower Sutra (21:27) - Speak!: The Speaking-Singing Pianist (Innova)

KITTY BRAZELTON / Time To Go, Time To Remain (4:34) + Heaven (5:03) - Ecclesiastes: A Modern Oratorio (Innova)
ISAIAH CECCARELLI / La disparition est un mur de plus (3:55) - Bréviaire d’épuisements (Ambiances Magnétiques)

*BRUNO LETORT / Les Autres (12:19) - Lignes (Sub Rosa)


DANIELLE PALARDY ROGER / Who Knows (15:12) - Pinta, Niña & Maria (Ambiances Magnétiques)
GARRY TODD, D. SOLOMON, J. RUSSELL, NIGEL COOMBES & STEVE BERESFORD / European improvised music sho’ ‘nuff turns me on - part 4 (7:54) - Teatime (Emanem)

LOL COXHILL & ROGER TURNER / A Collar Counts (7:00) - Success with Your Dog (Emanem)
**LEMUR / Dasht e lut (7:38) - Aigéan (+3dB)

*SUPERSILENT / 10.3 (6:00) + 10.2 (2:40) - 10 (Rune Grammofonç)

merci à/thanks to:
COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

BRUNO LETORT
“Les Autres” sur scène.
“Les Autres” live on stage.

Délire musical, 2010-11-30


DÉLIRE MUSICAL
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Édition du 30 novembre 2010   (rediffusion le 6 décembre)
Broadcast Date: Nov. 30, 2010  (rebroadcasted on Dec. 6)

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: MÚM / Kay-ray-kú-kú-kó-kex - Sing Along to Songs You Don’t Know (Euphono Records)

*THE DEVIANTS / Garbage (5:40) - Dirty Water: The Birth of Punk Attitude (Year Zero)
**THE EX / Maybe I Was the Pilot (5:36) - Catch My Shoes (Ex Records)
*DEMIAN / Face the Crowd (2:59) - Demian (Fallout Records)

ROUGE CIEL / Tess (3:16) - Bryologie (Monsieur Fauteux, m’entendez-vous?)
THE WORK / Shock (3:20) - See (Ad Hoc)
APADOORAÏ / Drum’n’bone (5:12) - Kinda Roots (Musique Multi Montréal)

*OS KIEZOS / Comboio (3:35) - Angola Soundtrack (Analog Africa)
TINARIWEN / Tahult In (4:11) - Imidiwan: Companions (Outside Music)
SUN CITY GIRLS / Black Orchid (3:05) - Funeral Mariachi (Abduction)

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Hrafnagaldur (extrait/excerpt: ) - Screaming Masterpiece (One Little Indian)



merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

THE EX
En concert, 2010, avec le nouveau line-up.
Live 2010, with the new line-up.

SCREAMING MASTERPIECE
Un extrait de ce film, correspondant à la pièce entendue ce soir.
An excerpt from the movie, corresponding to the track heard tonight.

2010-11-29

2010-11-26: Alexey Kruglov, VLL, Dirty Water


Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-11-26

ALEXEY KRUGLOV / Russian Metaphor (Leo Records)
Un deuxième album chez Leo pour ce jeune saxophoniste russe bourré de talent - une version slave d’Ivo Perelman, à certains égards. Russian Metaphor s’inscrit en parfaite continuité avec Seal of Time (dont il reprend d’ailleurs la pièce titre). Avec le batteur Oleg Udanov et le bassiste Igor Ivanushkin. Encore une fois, l’album est construit sous forme de suite et culmine dans “Striving of Generations”, un jazz complexe et puissant de 22 minutes.
A second release on Leo Records for this young talented Russian saxophonist – Ivo Perelman’s Slavic counterpart, or so he sounds at times. Russian Metaphor is clearly the follow-up to Seal of Time (it even reprises its title track). With drummer Oleg Udanov and bassist Igor Ivanushkin. Again, the album is structured as a suite and culminates in “Striving of Generations”, a complex and powerful 22-minute jazz composition.

VLL / 678  (Leo Records)
Un très bon trio composé du vocaliste Antoine Lang (qui fait grand usage d’électroniques), du batteur Rodolphe Loubatere et du guitariste Vinz Vonlanthen. Une musique actuelle forte en électroniques (tous les musiciens), avec de solides échanges improvisés, quelques compos de Vonlanthen, et deux chansons, dont l’une, “Oiseau Triste”, fait grandement penser à Mr. Bungle période California. Attitude rock, approche RIO, palette sonore plus électro.
A vety fine trio consisting of vocalist Antoine Lang, drummer Rodolphe Loubatere and guitarist Vinz Vonlanthen. “Musique actuelle” with a heady dose of electronics (all musicians), strong improvised exchanges, a few Vonlanthen compositions, and two songs, one of which (“Oiseau Triste”) reminds me of Mr. Bungle circa California. Rock attitude, RIO approach, with a stronger electronics component.

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Dirty Water: The Birth of Punk Attitude (Year Zero - merci à/thanks to Forced Exposure)
Je ne suis pas un fan de punk. Mais j’ai l’oreille et l’esprit ouverts. Cela dit, mon attention a été attirée sur cette compilation double par l’inclusion de “Nadir’s Big Chance” de Peter Hammill. C’est l’une des 34 pièces sélectionnées, une sélection qui s’étend du doo-wop des Silhouettes (le classique “Get A Job”) et du rockabilly de Gene Vincent, jusqu’aux excentricités des Red Krayola, Silver Apples et MC5, en passant par le rock garage des Standells, les étonnants Deviants (“Garbage”, digne de “Brown Shoes Don’t Make It” des Mothers of Invention), Death, Suicide et même The Sensational Alex Harvey Band. Donc, une sélection qui ratisse large et qui, si elle semble parfois s’écarter du sujet, est brillamment mise en contexte et expliquée le long de 76 pages de notes captivantes signées Kris Needs, ex-rédacteur en chef du magazine ZigZag et témoin de l’éclosion punk. Excellent texte, splendide et étonnante sélection - une production cinq étoiles.  [Ci-dessous: “Garbage” des Deviants.]
I am not a fan of punk rock. However, I have an open ear and mind. That said, my attention was drawn to this double CD compilation because of the presence of Peter Hammill’s “Nadir’s Big Chance” among the 34 tracks selected by ex-ZigZag editor Kris Needs. And that selection ranges from The Silhouettes’ doo-wop (the classic “Get A Job”) and Gene Vincent’s rockabilly to the eccentricities of The Red Krayola, Silver Apples, and MC5, by way of The Standells’ garage rock, the surprising Deviants (“Garbage” is worthy of the Mothers of Invention’s “Brown Shoes Don’t Make It”), Death, Suicide, and even The Sensational Alex Harvey Band. So, a wide-encompassing compilation album. And if it seems to stray out of topic at times, Needs explains each of his choices in length, putting everything in context, through 76 pages of captivating liner notes. An excellent text, a splendid and surprise-filled selection, a five-star production.  [Below: “Garbage” by The Deviants.]