Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2012-12-14

2012-12-13: Bonnet/Malaby, Metal Rouge, Horace Andy


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-12-13

RICHARD BONNET & TONY MALABY / Haptein (Disques Futura et Marge)
Rencontre d’improvisation libre, en studio, entre le guitariste français Richard Bonnet et le saxophoniste américain Tony Malaby. 13 pièces courtes (sous les six minutes). Tous deux approchent leur instrument de manière à peu près conventionnelle, c’est-à-dire que les échanges se passent au niveau des notes plus que dans les textures. Des échanges réussis, d’ailleurs, avec de l’intelligence dans les développements spontanés.
Free improvisation meeting, in the studio, between French guitarist Richard Bonnet and US sax player Tony Malaby. 13 short tracks (under six minutes). Both musicians approach their instrument in a relatively conventional way, i.e. they exchange notes, not textures or silences. Successful exchanges, with intelligence ruling their spontaneous developments.

METAL ROUGE / Let Us Pretend That We Have No Place To Go (Kendra Steiner Editions)
J’entame l’exploration d’un lot de disques en provenance de la microétiquette Kendra Steiner Editions, qui publie des CDr en petits nombres. Metal Rouge est un duo de guitaristes, Helga Fassonaki et Andrew Scott. Ce disque combine des enregistrements réalisés entre 2007 et 2011. Douze pièces qui, malheureusement, sont indexées en une seule sur le disque, sans raison valable. Autrement, c’est un disque agréable de guitare ambiante créative, avec des moments intenses, presque bruitistes. Le duo maintient une belle qualité d’écoute. Sincèrement, je suis impressionné.
I’m starting to explore a bunch of records I received from US microlabel Kendra Steiner Editions, who releases CDr’s in small runs. Metal Rouge is a duo of guitarists, Helga Fassonaki and Andrew Scott. This album combines recordings made between 2007 and 2011. Twelve tracks which, sadly, are indexed as a single track on the CDr, with no good reason. Otherwise, it’s an enjoyable album of creative ambient guitar, with intense, near-noisy moments. The duo maintains a high level of listening throughout. Honestly, I’m impressed.

HORACE ANDY / Broken Beats (Echo Beach)
L’étiquette Echo Beach a rameuté son écurie autour de la voix si caractéristique de Horace Andy, légende vivante du reggae. Broken Beats est un album de versions. Sept de ses chansons ont droit à divers traitements dub et électro, gracieuseté de Rob Smith, Oliver Frost, Dubblestandart, Der Transformer, Fenin, TVS et Dub Spencer & Trance Hill. Ils travaillent tous à partir de nouvelles pistes vocales d’Andy, enregistrées pour l’occasion. La plupart des pièces sont intéressantes, certaines sont très solides, mais au fil des 78 minutes de l’album, la répétition s’installe. Pourquoi? Parce qu’on nous propose 15 pistes à partir de sept chansons. Dont quatre fois “Bad Man”. Bref, comme album, Broken Beats ne passe pas la rampe, mais une piste à la fois, alors là, pas de problème. Cet album sortira à la fin janvier 2013.
The Echo Beach label has pulled a large chunk of its roaster around the characteristic voice of reggae living legend Horace Andy. Broken Beats is an album of versions. Seven of Andy’s songs get the dub and electro treatment from Rob Smith, Oliver Frost, Dubblestandart, Der Transformer, Fenin, TVS, and Dub Spencer & Trance Hill. They all worked from new vocal tracks Andy recorded for this project. Most tracks are interesting, some are pretty strong, but in the course of the album’s 78 minutes repetition and boredom set in. Why? Because, we get 15 tracks for seven songs, including four times “Bad Man.” As an album, Broken Beats doesn’t cut it, but it’s quite enjoyable one track at a time. Out in late January 2013.

2012-12-13

2012-12-11/12: Jonas Kocher, Koch/Badrutt, Dave Phillips & Freedance, Reinhold Schmölzer & Orchest•ra•conteur, Frempong/Ehinger, Andrew Bird


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-12-11/12

JONAS KOCHER / duos 2011 (Flexion)
L’accordéonniste expérimental Jonas Kocher (du trio 300 basses), dans une série de duos (en fait, il y a aussi un trio) enregistrés au cours de l’année 2011. La musique de Kocher est ultra-dépouillée – minimaliste, microsonique. Et ses compères font de même. Il faut l’entendre échanger des hautes fréquences avec l’électronicien Gaudenz Badrutt pour comprendre à quel point il a désincarné son instrument. Le duo avec Christian Müller à la clarinette contrebasse est tout aussi fascinant – les battements de tons de Kocher sont rejoints par de longues notes de clarinette qui semblent, elles aussi, battre. Musique méditative exigeant une écoute profonde.  [Ci-dessous: Kocher en duo avec Christoph Schiller à l’épinette.]
Experimental accordion player Jonas Kocher (of the 300 basses trio), in a series of duos (there’s actually one trio too) recorded in the course of 2011. Kocher’s music is extremely stripped-down – call it minimalistic, microsonic. And his partners adopt the same approach. You have to hear him trade high frequencies with electronician Gaudenz Badrutt to understand to what extent he has disembodied the soul of his instrument. His duo with Christian Müller on contrabass clarinet is just as fascinating: Kocher’s flapping tones are met by long clarinet tones that also seem to be beating (they don’t, it’s a tonguing technique). Meditative music that requires deep listening.  [Below: Kocher in a duo with Christoph Schiller on spinet.]

HANS KOCH & GAUDENZ BADRUTT / Social Insects (Flexion)
Jonas Kocher vient de publier sur sa micro-étiquette Flexion le premier album d’un duo composé de Hans Koch à la clarinette basse et Gaudenz Badrutt aux électroniques (tous deux figurent sur le disque duos 2011 ci-dessus). Social Insects est une longue improvisation divisée en indexs de longueur variable. Nous demeurons dans l’univers de la musique microsonique – dépouillement, techniques étendues, sensations d’entrer à l’intérieur du son, jeu collectif toujours à un poil de se briser tant le fil est ténu, le silence menançant constamment d’engloutir le non-silence.
Jonas Kocher just released on his microlabel Flexion the debut album by a duo consisting of Hans Koch (bass clarinet) and Gaudenz Badrutt (electronics) – they both play with Kocher on the above-mentioned duos 2011). Social Insects is one long improvisation segmented on the disc in indexes of varying lengths. We’re still in the microsound world – sparseness, extended techniques, the impression of stepping inside the sound, collective playing always on the verge of breaking up, silence threatening to swallow non-silence.

DAVE PHILLIPS & FREEDANCE / Confluence (Innova)
Hmm... un jazz étonamment conventionnel pour un disque publié chez Innova. Phillips est un contrebassiste de talent et son écriture est vive, mais sa musique est trop “straight” pour que j’y revienne.
Hmmm. surprisingly conventional jazz for an Innova release. Phillips is a talented doublebassist, and his writing is lively, but the music is just too straightforward to draw me back for a second listen.

REINHOLD SCHMÖLZER & ORCHEST•RA•CONTEUR / Miraculous Loss of Signal (Unit Records)
Encore du jazz, mais cette fois plus relevé, plus piquant, avec le big band du batteur Reinhold Schmölzer. À l’exception d’une ballade sirupeuse (“Wheeling Around That So.Fi”), le matériel est vif, déluré, avec des arrangements souvent riches. À preuve: une lecture étonnante et fort réussie de “Lotus Flower” de Radiohead. “A Forwaholic’s Passion” et “Narcotic Incotriac” sont également très réussies.
Jazz again, though spicier this time, with drummer Reinhold Schmölzer’s big band. Except for a schmaltzy ballad (“Wheeling Around That So.Fi”), the material is lively, freewheeling, with rich, deep-running arrangements. Evidence A: Schmölzer’s stunning take on Radiohead’s “Lotus Flower.” The originals “A Forwaholic’s Passion” and “Narcotic Incotriac” are also very strong.

JOY FREMPONG & PHILIPPE EHINGER / Les voisins ne parlent pas tous la même langue (Unit Records)
Le résultat d’une première rencontre d’improvisation libre entre la chanteuse-électronicienne Joy Frempong et le claviériste-clarinettiste Philippe Ehinger, devant public. Frempong narre, chante et vocalise tout en échantillonnant sa voix et en créant des boucles. Ehinger alterne entre la clarinette basse et le clavier. Les pièces sont courtes, les textes parfois surréalistes. Certains effets de Frempong sont simples, voire faciles, mais son approche très animée (dans le sens de dessin animé) apporte un côté ludique au projet. Intéressant.
The result of a first free improvisation meeting, in a live setting, between singer/electronician Joy Frempong and keyboardist-clarinetist Philippe Ehinger. Frempong tells, sings and vocalizes while sampling and looping her voice. Ehinger switches back and forth between bass clarinet and keyboard. Short pieces with lyrics bordering on surrealism at times. Some of Frempong’s electronic effets are simple, east even, but her cartoonish approach brings playfulness to the project. Interesting.

 ANDREW BIRD / Break It Yourself (Mom + Pop)
L’un des deux disques publiés par Andrew Bird cette année. Cet album pourrait bien réussir à éclipser Noble Beast à titre de mon favori dans sa discographie. Bel équilibre entre chansons, instrumentales, passages plus déglingués, mélodisme, mélancolie, espoir. “Danse Caribe”, “EyeonEye, “Give It Away,” “Lazy Projector” et “Lusitania” sont des “singalongs” instantanés.  [Ci-dessous: Vidéomusique officielle pour “Give It Away.”]
One of two records released by Andrew Bird this year. And this one could very well eclipse Noble Beast as my favorite of his. Fine balance between songs, instrumentals, experimental bits, melodies, melancholy, and hope. “Danse Caribe,” “EyeonEye,” “Give It Away,” “Lazy Projector,” and “Lusitania” are all instant singalongs.  [Below: Official music video for “Give It Away.”]

ANDREW BIRD / Hands of Glory (Mom + Pop)
L’autre disque publié par Bird cette année. Je trouve celui-ci beaucoup moins alléchant. Il est plus simple en termes d’arrangements, plus folk, avec une plus forte fibre country. Pas mauvais, et j’aime bien “Three White Horses” et “When That Helicopter Comes”, mais je décroche grave dans “Railroad Bill” et “If I Needed You.” La pièce qui conclut l’album pèche par excès de longueur.
The other album released by Bird this year. This one is weaker. Simpler arrangements, folkier, with a strong country vibe. Not bad, and I do like “Three White Horses” and “When That Helicopter Comes,” but I’m not into “Railroad Bill” and “If I Needed You.” The album closer is too long for its own good.

2012-12-11

Délire actuel, 2012-12-11


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 11 décembre 2012
Broadcast of December 11, 2012

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Le Top 30 des musiques exigeantes 2012 de Délire actuel (1/2) : 1re partie du décompte de mes meilleurs disques de musique exigeante en 2012 – les positions 30 à 16. La suite la semaine prochaine!
Délire actuel’s 2012 Demanding Music Top 30 (1/2): Part 1 of the countdown of my best demanding music records in 2012 – positions 30 through 16. Catch Part 2 next week!

(8:00 pm)




*TRAPIST
Pisa
The Golden Years
05:39

IVO PERELMAN, MATTHEW SHIPP & WHIT DICKEY
Fear of Eternity
The Clairvoyant
06:29

ERIKM, ARNAUD RIVIÈRE, DJ SNIFF & MARTIN TÉTREAULT
MAET
Drift 01
05:57
Art Kill Art


(8:30 pm)





**AARON DILLOWAY & JASON LESCALLEET
Burning Nest [extrait/excerpt: 13:29 - 19:35]
Grapes and Snakes
06:05

JOHN ZORN
Templi Secretum
Templars: In Sacred Blood
05:34

ÉRIC NORMAND 5
Sur la glace
Sur un fil
04:35

ALEXANDRA GRIMAL
Orion
Andromeda
03:22

PLAISTOW
Cube [extrait/excerpt]
Lacrimosa
07:38


(9:00 pm)





**KIKO C. ESSEIVA
Epigraphe et ouverture
Drôles d'oiseaux
04:47

MAGGIE NICOLS & PHIL HARGREAVES
G'girda
Human
07:23

***NICO HUIJBREGTS
Tourmaline pillow fight
Dialogue Dreams
03:47

***NICO HUIJBREGTS
Tuktuk touring tune
Dialogue Dreams
01:50


(9:30 pm)





PHILIPPE PETIT
Hitch-Hiking Thru Bronze Mirrors [Part 10]
Hitch-Hiking Thru Bronze Mirrors (Extraordinary Tales of a Lemon Girl, Chapter 3)
09:02

LUCIO CAPECE
Some Move Upward Uncertainly (For Harvey Gaber)
Zero Plus Zero
05:38

KYLE BRUCKMANN
Cell Structure [extrait /excerpt]
On Procedural Grounds
06:44

CACTUS TRUCK
Coitiphobe
Brand New for China!
06:23

merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

Le TOP 30 des musiques exigeantes 2012 de Délire actuel / Délire actuel’s 2012 Demanding Music Top 30
Le palmarès complet et son communiqué de presse.
The complete list and the official press release.

Délire actuel, 2012-12-04


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 4 décembre 2012
Broadcast of December 4, 2012

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Les restes des restes / Revisitons nos classiques (XIV) : 1re heure: L’émission de la semaine dernière n’a pas suffi à vous présenter les derniers disques essentiels de 2012. En voici encore une poignée. 2e heure: Nous revisitons des classiques de Morton Feldman, Thomas DiMuzio et King Crimson.
Leftovers: A Second Helping / Let’s Revisit Some Classics (XIV): 1st hour: Last week’s show wasn’t enough to present all the last few 2012 albums you should hear before year’s end, so here’s three more. 2nd hour: Let’s revisit classic albums by Morton Feldman, Thomas DiMuzio, and King Crimson.

(8:00 pm)




MARIEL ROBERTS
Formations
Nonextraneous Sounds
19:48

*AARON DILLOWAY & JASON LESCALLEET
Shattered Capsules
Grapes and Snakes
19:49

LIVING BY LANTERNS
Old Science
New Myth/Old Science
05:53

KING CRIMSON
Larks' Tongues in Aspic Part One
Larks' Tongues in Aspic
13:35

IVES ENSEMBLE [comp.: MORTON FELDMAN]
String Quartet [index 1] (1er extrait/1st excerpt)
String Quartet
09:00

IVES ENSEMBLE [comp.: MORTON FELDMAN]
String Quartet [index 1] (2e extrait/2nd excerpt)
String Quartet
11:00

THOMAS DIMUZIO
Inherent Power and the Space Between
Headlock
02:39

THOMAS DIMUZIO
Shank Thesis (Cut and Dry)
Headlock
08:23

THOMAS DIMUZIO
Settlement (Part One)
Headlock
02:25

merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

REVISITONS NOS CLASSIQUES / LET’S REVISIT SOME CLASSICS
La liste complète des disques présentés dans ce segment.
The complete list of “classics” presented in this segment since October 2011.

KING CRIMSON
“Larks Tongues in Aspic” en concert pour la télévision, 1972, pré-version studio, avec Jamie Muir.
“Larks Tongues in Aspic” performed live for German TV, 1972, pre-studio version, with Jamie Muir on board.