Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2013-09-20

2013-09-19: Jonathan Moritz Trio, Mark Dresser Quintet, Rudolf/Go: Organic Orchestra, Kayo Dot


Journal d'écoute / Listening DIary 
2013-09-19

JONATHAN MORITZ TRIO / Secret Tempo (Hot Cup Records – merci à/thanks to Braithwaite & Katz Communications)
Le saxophoniste Jonathan Moritz (ténor et soprano), avec la contrebassiste Shayna Dulberger et le batteur ubiquiste Mike Pride, dans un programme de compositions originales qui exploitent des notions musicales fondamentales de manière originale : le rythme, la mélodie, l’harmonie. Moritz s’amuse aussi avec les notions de structure et de liberté. Le résultat est probant et beaucoup moins didactique que ce que les deux phrases précédentes laisse entendre. Une musique souvent fluide, qui se cherche encore d’ailleurs, sans pour autant s’égarer.
Sax player Jonathan Moritz (tenor and soprano), with Shayna Dulberger on doublebass and drummer Mike Pride, in a set of original compositions exploring fundamental musical concepts in original ways: rhythm, melody, harmony. Moritz also toys around with notions of structure and freedom. The results are convincing, relevant, and a lot less didactic than what the previous two sentences made you think. The music is often fluid, still looking for something, though focused and with character.
  
MARK DRESSER QUINTET / Nourishments (Clean Feed  – merci à/thanks to Braithwaite & Katz Communications)
Ouuuuuuhhhh… Ça c’est du bon jazz actuel: complexe, vivant, animé d’un esprit de groupe qui n’empêche pas les musiciens de se distinguer. Et quelle brochette de musiciens: Rudresh Mahanthappa, Denman Maroney, Michael Dessen et, en alternance sur le siège du batteur, Tom Rainey et Michael Sarin. Au centre de tout ça, le contrebassiste Mark Dresser et ses compositions. Des compositions résolument jazz, mais un jazz ouvert, inclusif mais prospectif, exploratoire. Plein de moments forts ici, mais les dix minutes de “Telemojo” résument tout parfaitement.  [CI-dessous: “Not Withstanding”.]
Oooohhhh… Now, that’s some good creative jazz: complex, living, driven by a group spirit that doesn’t hinder individual expression. And what a line-up: Rudresh Mahanthappa, Denman Maroney, Michael Dessen, and, alternating on the drum stool, Tom Rainey and Michael Sarin. In the middle of it all, bassist Mark Dresser and his compositions. Resolutely jazz compositions, though an open form of jazz, inclusive yet prospective, exploratory. Lots of highlights on this CD, but the ten-minute closer “Telemojo” sums it all perfectly.  [Below: “Not Withstanding.”]

ADAM RUDOLF & GO: ORGANIC ORCHESTRA / Sonic Mandala (Meta Records – merci à/thanks to Rock Paper Scissors)
Splendide projet mélangeant jazz actuel, musique contemporaine et cultures musicales mondiales. Sonic Mandala est l’œuvre la plus achevée d’Adam Rudolf à ce jour, un cycle en douze parties qui fait appel à un orchestre étourdissant d’instruments occidentaux et “ethniques” – flutes, clarinettes, cuivres, piano, guitare, cordes, et quantité de percussions. 34 musiciens, dont Ned Rothenberg, JD Parran, Stephen Haynes et Jason Kao Hwang. Rythmes imbriqués, harmonies dissonnantes et pourtant suaves, et une direction d’orchestre nuancée.
Gorgeous project blending creative jazz, contemporary music and world musical cultures. Sonic Mandala is Adam Rudolf’s most accomplished work to date, a 12-part cycle that uses a dizzying orchestra of Western and “ethnic” instruments – flutes, clarinets, brass instruments, piano, guitar, string instruments, and lots of percussion. 34 musicians, among them Ned Rothenberg, JD Parran, Stephen Haynes, and Jason Kao Hwang. Interlocked rhythms, dissonant yet suave harmonies, and a nuanced conduction.

KAYO DOT / Hubardo (Kayo Dot)
Le nouveau Kayo Dot est une autoproduction d’abord sorti en format numérique, avec une parution physique sur vinyle. Hubardo synthétise en 99 minutes tout ce que j’aime et n’aime pas de ce groupe. Ce que je n’aime pas: son côté foncièrement métal – dans “The Black Stone” la voix gutturale est caricaturale à l’extrême et, malgré les vibrations doom de la chose, je n’accroche pas. Ce que j’aime: “The Wall of the World” et quelques autres pièces du genre qui partent du prog ou du rock-in-opposition pour développer des pièces complexes, à l’écriture fine rappelant Univers Zero, Time of Orchids, Larval ou même Cheer-Accident. Faudra que je réécoute, mais je trouve ce disque difficile à suivre, les univers des pièces étant très tranchés.  [Ci-dessous: Trois des onze pièces de l’album sont en écoute libre sur bandcamp.]
The new Kayo Dot is a self-production that first came out as a digital-only record, though a double-LP edition is in the works. Hubardo sums up in 99 minutes all that I hate and love about this band. What I hate: their resolutely metal side – in “The Black Stone,” there are caricatured guttural vocals that give me no chance to get on, despite the doom-like feel. What I love: tracks like “The Wall of the World,” where the music takes its cues from prog rock and rock-in-opposition to develop complex, sophisticated pieces reminiscent of Univers Zero, Time of Orchids, Larval, and even Cheer-Accident. I’ll live to listen to it all again, but I find this album to be a difficult listen, due to how sharply contrasted is each track’s soundworld.  [Below: Listen to three tracks out of eleven on bandcamp.]

2013-09-19

2013-09-18: Alessandro Bosetti, XiFu Sagas, Suuns, Duchess Says, Tara King Th.


Journal d'écoute / Listening Diary
2013-09-18

ALESSANDRO BOSETTI / Der Italienische Manierismus (Con-V)
Alessandro Bosetti est un artiste fascinant à suivre. Jamais ses projets ne se ressemblent. Ce disque paru l’an dernier combine musique électroacoustique, improvisation musicale et récitatifs. “Rosso”: une étrange aventure musicale, résultat d’une pensée hybride et très bien définie. “Fantozzi vs. Dalla”: des cris, des vocalisations qui déstabilisent. “Our Positions”: un texte en boucle, répété sur un ton monocorde pendant neuf minutes, alors que les ambiances autour se transforment. Etc… Conceptuel, pas palpitant, mais avec une perfection de forme.
Alessandro Bosetti is a fascinating artist to follow. He always comes up with different-sounding projects. This CD from last year combines electroacoustic music, musical improvisation, and recitations. “Rosso”: a strange musical journey, the fruit of well-defined hybrid thinking. “Fantozzi vs. Dalla”: destabilizing screams and vocalizations. “Our Positions”: a looping recitation repeated on a deadpan tone for nine minutes, while ambiences around it evolve. Etc. Conceptual, not a thrilling listen, but each piece achieves perfection of form.

 XIFU SAGAS / One Last Dance (XiFu Sagas)
XiFu Sagas est un groupe montréalais dirigé par le contrebassiste Simon Chung. One Last Dance est un album concept, une suite d’une heure en 18 partie racontant l’histoire d’un couple qui, à travers les âges, se retrouve encore et encore sur le plancher de danse. La musique de Chung emprunte au plain-chant, à l’opéra, au “ballroom” et au rock-in-opposition. Le résultat est inusité, digne d’intérêt malgré une qualité d’enregistrement décevante (mais c’est une autoproduction, et un premier disque). Les parties “ballroom” commençaient à me lasser, par contre, mais il y a bien d’autres choses à apprécier ici.  [Ci-dessous: Le module Bandcamp ci-dessous propose six extraits de l’album.]
XiFu Sagas is a band from Montreal, led by doublebassist Simon Chung. One Last Dance is a concept album: an 18-part one-hour suite telling the tale of a couple who, through the ages, meet again and again on the dancefloor. Chung’s music borrows from plain-chant, opera, ballroom dance, and rock-in-opposition. It’s a unusual mix, and the results are worthy of your time, despite a mediocre sound quality (but it’s a self-production, and their debut album). The ballroom bits get a bit tiresome at the end, but there’s plenty else here.  [Below: The Bandcamp applet below features six tracks from the album.]

SUUNS / Images du futur (Secret City Records)
Toujours à Montréal, avec ce groupe de rock néo-new wave qui me rappelle Trans Am, Pony Hoax et même Witchy Poo. Lignes de basse et de synthé minimalistes, chanteur mystérieux. Ça vient un peu déprimant et monotone à la longue, et ce n’est pas d’une grande originalité, mais certaines chansons sont réussies, comme “Powers of Ten” et “Mirror Mirror”.
Still in Montreal with this neo-New Wave rock band. They remind of Trans Am, Pony Hoax, and even Witchy Poo. Minimalist bass and synth lines, mysterious singer. It gets a bit monotonous and depressive on the long run, and it’s not particularly original, but some of the songs are pretty good, especially “Powers of Ten” and “Mirror Mirror.”

DUCHESS SAYS / In a Fung Day T! (alien8 recordings)
Il fut un temps où l’étiquette alien8 était à la fine pointe de la musique d’avant-garde. C’est à se demander ce qui s’est passé. Je n’ai rien contre Duchess Says – oui, encore des Montréalais (je crois) – mais le rock indie n’est rien de plus que du rock indie. Influences du no-wave et de la new-wave, mais surtout du punk. Un fond de God is My Co-Pilot, peut-être, mais pour le reste c’est prévisible et peu inventif.
There was a time when alien8 was at the top of the avant-garde music world. It makes you wonder what happent to this label. I have nothing against Duchess Says – yes, Montrealers again – but their indie rock is nothing more than… indie rock. No-wave and new-wave influences, but mostly punk. A bit of God is My Co-Pilot perhaps. Predictable, with little invention.

TARA KING TH. / Hirondelle et Beretta (Petrol Chips)
Tout frais paru, cet album concept du groupe Tara King Th., qui fait dans la pop rétro, kitsch et cinématique. Hirondelle et Beretta est présenté comme la musique d’un film qui existe uniquement sous forme de photo-roman (en pdf, inclus avec le téléchargement). C’est une histoire d’amour et d’espionnage, et le visuel est très léché et fidèlement d’époque. L’album consiste en 18 courtes pièces, soit des chansons et des ponts instrumentaux. L’orgue, le Mellotron et le synthétiseur monophonique sont à l’honneur, ainsi que la basse Rickenbacker. La chanteuse est typiquement française – un filet de voix ingénu. On aimerait parfois qu’elle ait plus d’assurance. Cette fausse trame sonore m’en rappelle une vraie: celle qu’Alain Goraguer a signé pour le film d’animation La Planète sauvage. Gardez le côté psychédélique, enlevez le côté “spatial”. Sympa, amusant, réussi. Disponible uniquement en téléchargement pour l’instant, mais une édition sur cassette est prévue en octobre. [Ci-dessous: La bande annonce.]
Just out, this concept album by Tara King Th., a band playing retro-kitsch-cinematic pop music. Hirondelle et Beretta is packaged as a soundtrack for a film that exists only as a photo romance (included with the download as a pdf file. It is a story of love and espionnage, and the visuals are top notch and perfectly vintage. The album consists of 18 short pieces – songs in French and instrumentals. Organ, Mellotron, and monophonic synths are up front; so is the Rickenbacker bass guitar. The female singer is typically French, with a fragile voice that portrays innocence – at times I wish she had more assurance. This fake soundtrack reminds me of a real one: Alain Goraguer’s music for the animation film La Planète sauvage. Same psychedelia, just forget the “space” element of the latter. Fun and successful. Available only in download form for now, but there’s a cassette edition due out in October.  [Below: The album trailer.]

2013-09-17

Délire actuel, 2013-09-17


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 17 septembre 2013
Broadcast of September 17, 2013

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Musique contemporaine / empreintes DIGITALes 2013: 1re heure: Musiques contemporaines de compositeurs de musique électroacoustique ou utilisant des idées de la musique électronique. 2e heure: Trois parutions récentes chez empreintes DIGITALes.
Contemporary Music / empreintes DIGITALes 2013: 1st hour: Contemporary music from electroacoustic music composers or using ideas from the electronic music world. 2nd hour: Three recent empreintes DIGITALes releases.

(8:00 pm)




AVANZA STRING QUARTET
Koji Asano: String Quartet No. 4 "Venezia"
String Quartet No.1-No.4
11:01

JUXTAVOICES
She Kept Birds
Just Another Antichoir from Sheffield
14:19


(8:30 pm)





*SO PERCUSSION & DAN TRUEMAN
Feedback (in Which a Famous Bach Prelude bescomes Ill-Tempered)
Neither Anvil nor Pulley
16:38
**MAZE
Alvin Lucier: (Amsterdam) Memory Space [extrait/excerpt]
(Amsterdam) Memory Space
05:00


(9:00 pm)





KRISTOFF K.ROLL
Méridienne inclinée
À l'ombre des ondes
*26:35

(9:30 pm)





MANUELLA BLACKBURN
Vista Points
Formes audibles
10:11

ELIZABETH HOFFMAN
Songstressed
Intérieurs harmoniques
11:07

merci à/thanks to:

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

JUXTAVOICES
Juxtavoices aime surprendre le grand public avec des prestations surprises dans des endroits inusités. En voici une.
Juxtavoices like to take the general population by surprise with unannounced performances in usual locations. Here’s one.

KRISTOFF K.ROLL
En prestation, en 2012.
Live performance from 2012.