Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2014-05-30

2014-05-27/29: Sonny Simmons, Pedra Contida, Fail Better!, Audio One

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-05-27/29

SONNY SIMMONS / Leaving Knowledge, Wisdom and Brilliance / Chasing the Bird? (Improvising Beings)
Désolé pour le hiatus de ce journal d’écoute, mais j’avais tellement de boulot, vous n’y croiriez pas. C’est pourquoi, ces derniers jours, je m’en suis tenu à l’exploration de cet énorme coffret de huit disques. L’ensemble prend la forme de deux boîtiers “jewel case” quadruples avec chacun son livret (intitulés Leaving Knowledge, Wisdom and Brilliance” et Chasing the Bird?), réunis, avec un autre livret, dans une boîte en carton estampée à la main. Sept heures de musique enregistrée entre 2006 et 2013. Majoritairement, il s’agit de longues improvisations avec le grand Sonny Simmons au sax alto ou au cor anglais, accompagné de Julien Palomo aux claviers et de Michel Kristof à la guitare, au gembri et à la sitar (tous électrifiés). Sur les quatre premiers disques, le poète-percussionniste Bruno Grégoire intervient ici et là; sur le cinquième disque (le seul constitué de plusieurs courtes pièces), on trouve des collaborations avec Anton Mobin, aka_bondage et nobodisoundz. La musique est très aérienne dans l’ensemble – de longues pièces aux structures harmoniques répétitives – “Dead Years Ago, Million Years Ahead” étire un motif de clavier pendant 40 minutes, ça devient un mantra puissant mais lassant, malgré les envolées de Simmons qui, à 80 ans, a encore beaucoup de choses pertinentes à dire. Le mixage est très espacé – guitares (souvent ambiantes) au fond, claviers discrets et Simmons qui se promène dans l’image stéréo, variant les angles d’attaque, les intensités. Parfois, un air de jazz ou un motif de blues fait surface et s’installe (la finale de l’excellente “What Do We Know?/Who Are We?/As Humans”), mais les amateurs de Sonny le jazzman seront parfaitement confondus par l’approche développée ici. Une approche difficile à décrire au demeurant, puisqu’elle allie spontanéité et prédestination, virtuosité et fragilité, voire un certain dillettantisme. Allez-y à petites doses, un disque à la fois.
Sorry for the listening diary hiatus, but I had so much work you wouldn’t believe it. That’s why, these last few days, I limited my “new listens” to this 8-CD box set. This behemoth takes the shape of two 4-CD jewel cases (entitled Leaving Knowledge, Wisdom, and Brilliance and Chasing the Bird?), each with its own booklet, brought together in a hand-stamped cardboard box that contains a third booklet. Seven hours of music recorded between 2006 and 2013. Mostly, the music consists in long improvisations by the great Sonny Simmons on alto sax or cor anglais, accompanied by Julien Palomo on keybaords and Michel Kristof on guitar, gembri or sitar (all electrified). On the first four discs, poet/percussionist Bruno Grégoire intervenes occasionally; on the fifth disc (the only disc containing several short tracks), there are collaborations with Anton Mobin, aka_bondage, and nobodisoundz. The music is mostly very aerial – long pieces with repetitive harmonic structures – “Dead Years Ago, Million Years Ahead” stretches out a keyboard motif for 40 minutes; it turns into a powerful mantra, but it grows tiresome despite Simmons’ flurries – though 80 years old, the man still has plenty of relevant things to play. The mix leaves a lot of room to space and silence, with (often ambient) guitars far in the background, keyboards keeping a low profile, and Simmons moving around in the stereo field, varying is angles of attack, the intensity of his insertions. At times, a jazz tune or a blues motif drifts to the surface and settles in (as in the tail end of the excellent “What Do We Know?/Who Are We?/As Humans”), but fans of Sonny the jazzman will be dumbfounded by the unusual approach he develops herein. An approach that eschews description for it blends spontaneity and predestination, virtuosity and fragility, with a certain amount of dilettantism. Take it in slowly, one disc at a time.

PEDRA CONTIDA / Xisto (Jacc Records)
M’arrive du Portugal ce très beau disque issu d’une résidence d’une semaine entre le guitariste Marcelo dos Reis et quatre musiciens triès sur le volet: la harpiste Angélica V. Salvi, le saxo Nuno Torres, le batteur João Pais Filipe et, à l’ordinateur, Miguel Carvalhais du duo @c. Le disque se découpe en trois parties. D’abord, quatre compositions méticuleuses qui me rappellent l’univers de Polwechsel. Ensuite, trois solos et duos qui permettent de décomposer le travail de chacun. Enfin, une splendide improvisation collective de 15 minutes qui laisse place à des presque-silences judicieux. Bravo.
This gorgeous record from Portugal is the result of a week-long residency between guitarist Marcel dos Reis and a hand-picked cast of players: harpist Angélica V. Salvi, sax player Nuno Torres, percussionist Jpão Pais Filipe, and computer whiz Michel Carvalhais of the duo @c. The record is split in three parts. First, we have four meticulous compositions that remind me of the sound world of Polwechsel. Then, three solos and duos to isolate the work of each musician. Finally, a gorgeous 15-minute collective improvisation that leaves room for judicious near-silences. Bravo.

FAIL BETTER! / Zero Sum (Jacc Records)
Deux en deux pour Jacc Records et le guitariste Marcel Dos Reis, présent dans cet autre quinquette, très différent de Pedra Contida mais tout aussi talentueux. Ce groupe fait dans l’improvisation libre plus agitée, tout en maintenant une belle écoute et des personnalités marquées. “Challenge/Challenges” pétille de truculence. Avec João Guimarães au saxo alto, Luis Vicente à la trompette, José Michel Pereira à la contrebasse et le batteur João Pais Filipe.
It’s two in two for Jacc Records and guitarist Marcel Dos Reis, also featured in this band – another quintet, but they sound very different from Pedra Contida, though they are just as talented. This group plays a more agitated form of free improvisation while maintaining acute listening and nurturing stirking individualities. “Challenge/Challenges” is truculent and fun. With João Guimarães on alto sax, Luis Vicente on trumpet, José Michel Pereira on bass, and drummer João Pais Filipe.

AUDIO ONE / The Midwest School (Audiographic Records)
Voici le frère jumeau d’An International Report (déjà chroniqué). L’autre consistait en compositions originales de Ken Vandermark (et quelles compos!). Celui-ci propose des arrangements (par Vandermark) de compositions issues de l’AACM. Vandermark s’est beaucoup amusé avec ce corpus; il a su en tirer quelque chose d’à la fois neuf et respectueux. On a au menu deux œuvres de Julius Hemphill, une de Henry Threadgill, une étonnante lecture de “6C” d’Anthony Braxton et, en guise de finale, un splendide “Thème de Yoyo”, pièce phare de l’Art Ensemble of Chicago. L’alignement est le même que sur An International Report, les musiciens ont beaucoup de place pour se faire valoir. Dans l’ensemble, je préfère l’autre disque, qui marque une évolution indéniable de Vandermark dans l’art du grand ensemble, mais celui-ci est fort agréable.
This is the twin brother of An International Report (already reviewed). The other CD consisted of original Ken Vandermark compositions (and what compositions!). This one features Vandermark-arranged pieces related to the golden age of the AACM. Vandermark didn’t hesitate to PLAY with the material, and he draws from it something both new and respectful. The tracklist includes two pieces by Julius Hemphill, one by Henry Threadgill, a surprisingly playful take on Anthony Braxton’s “6C,” and a gorgeous “Theme de Yoyo” – the Art Ensemble of Chicago’s show-stopper. The line-up is the same a on An International Report, and each musician gets plenty of room to shine. Overall, I prefer the other CD, as it marks a new step in Vandermark’s mastery of the large ensemble.


2014-05-27

Délire actuel, 2014-05-27

DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 27 mai 2014
Broadcast of May 27, 2014

Retour sur le FIMAV / Ivo Perelman: 1re heure: retour sur le 30e FIMAV. / 2e heure: un best-of des nombreuses parutions récentes d’Ivo Perelman.
FIMAV Round-Up / Ivo Perelman: 1st hour: my comments about the 30th edition of FIMAV. 2nd hour: the best from Ivo Perelman’s recent slew of releases.

(8:00 pm)




SUN RA AND HIS MYTH SCIENCE SOLAR ARKESTRA
Discipline #27
Nidhamu + Dark Myth Equation Visitation
03:55
Art Yard
AUDIO ONE
Encyclopedia of a Horse
An International Report
13:31
RICHARD PINHAS & TATSUYA YOSHIDA
Part One - Intro
Welcome in the Void
04:16

(8:30 pm)




KEIJI HAINO & TATSUYA YOSHIDA
That which is prepared is a psychiatrist's frenzy
Until Water Grasps Flame
02:13
NoiseAsia
KEIJI HAINO & MASAMI AKITA
That which will rise from death here tonight will go hand in hand with a glittering echo burdened with the sin of joy
Pulverized Purple
10:15
RICHARD PINHAS & MERZBOW
Paris Two
Paris 2008
07:48
EVAN PARKER & NED ROTHENBERG
On Core En Cours [extrait/excerpt]
Live at Roulette
04:31

(9:00 pm)




IVO PERELMAN, MATTHEW SHIPP, MICHAEL BISIO & WHIT DICKEY
Desert Flower
The Other Edge
10:58
IVO PERELMAN & MAT MANERI
Part 8
Two Men Walking
03:51
IVO PERELMAN, MATTHEW SHIPP & WILLIAM PARKER
Adsummum
Book of Sound
09:38

(9:30 pm)




IVO PERELMAN, MATTHEW SHIPP, WHIT DICKEY & GERALD CLEAVER
Enigma
Enigma
06:15
IVO PERELMAN, JOE MORRIS & BALÁSZ PANDI
Freedom [extrait/excerpt]
One
04:00
Rare Noise Records
IVO PERELMAN, MATTHEW SHIPP & WHIT DICKEY
Fear of Eternity
The Clairvoyant
06:26
MATTHEW SHIPP TRIO
Root of Things
Root of Things
06:33


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

IVO PERELMAN
Question de varier les choses, voici un concert de l’an dernier entre Perelman et trois musiciens que nous n’avons pas entendus ce soir: Daniel Levin, Jason Kao Hwang et Juan Pablo Carletti.
Just to keep things interesting, here is Perelman in a live concert from last year with three musicians we didn’t hear tonight: Daniel Levin, Jason Kao Hwang, and Juan pablo Carletti.