Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2012-11-08

2012-11-07: Nicols/Hargreaves, Graculus, Mazzu'/Siwula/Troja, Ratchet Orchestra


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-11-07

MAGGIE NICOLS & PHIL HARGREAVES / Human (whi music)
Superbe collaboration entre la vocaliste expérimentale Maggie Nicols et le multi-instrumentiste et vocaliste Phil Hargreaves. Human est une œuvre continue en huit mouvements à travers laquelle court le poème-titre de Hargreaves. Long et délicat collage d’interventions vocales, d’improvisations acoustiques, d’enregistrements de terrain et de textures électroniques. C’est fin, captivant, poignant parfois [“Fugue (We Are Not Certain)”] et – chose grandiose – habité d’une honnêteté et d’une immédiateté rares dans ce type de collaboration construite par échanges répétés de fichiers.  [Ci-dessous: Un extrait disponible sur le site de whi music.]
A splendid collaboration between experimental vocalist Maggie Nicols and multi-instrumentalist/vocalist Phil Hargreaves. Human is a work in eight movements through which runs Hargreaves’ title poem. A long and delicate collage of vocal interventions, acoustic improvisations, field recordings, and electronic textures. Sophisticated, captivating, poignant at times [“Fugue (We Are Not Certain)”] and – the greatest feat here – imbued with honesty and immediacy, rare qualities in this kind of collaboration where files are exchanged back and forth. [Below: An excerpt found on the whi music website.]

GRACULUS / Small Things (whi music)
Duo composé de Richard Harding à la guitare classique et Phil Hargreaves au saxo soprano et à la flûte. Trente-quatre courtes pièces, des improvisations je crois. Grande pureté acoustique, même si Hargreaves utilise des techniques étendues parfois bruitistes. Thèmes délicats imbus d’un certain classicisme. En fait, l’intérêt de ce disque réside dans cette cohabitation entre improvisation libre et classicisme. Cela dit, il y a des redites et ça n’atteint pas le niveau de Human ci-dessus.
Duo consisting of Richard Harding on classical guitar and Phil Hargreaves on soprano sax and flute. 34 short pieces, all improvisations I believe. Acoustic purity, although Hargreaves uses extended techniques that occasionally border on noise. Delicate themes steeped in classicism. In fact, the main interest of this record resides in this cohabitation between free improvisation and classicism. That being said, it runs long and it doesn’t match the level of Human (reviewed above).

GIANCARLO MAZZU’, BLAISE SIWULA & LUCIANO TROJA / D’istante3 (Slam Productions)
Rencontre d’improvisation libre entre le saxophoniste-clarinettiste Blaise Siwula, le pianiste Luciano Troja et le guitariste-batteur Giancarlo Mazzu’. Belle chimie entre les trois. Beau parallélisme entre le phrasé de Siwula et celui de Troja, ce qui permet d’intégrer le premier à la cellule créative forte de Troja et Mazzu’. recommandé.
Free improvisation meeting between sax/clarinet player Blaise Siwula, pianist Luciano Troja, and guitarist/percussionist Giancarlo Mazzu’. Fine chemistry between all three. Nice affinities between Siwula’s phrasing and Troja’s phrasing, which makes it easy for the former to insert himself within the strong creative nucleus between Troja and Mazzu’. Recommended.

 RATCHET ORCHESTRA / Hemlock (Drip Audio)
Enfin, le disque du Ratchet Orchestra qui donne la pleine mesure de l’ensemble. Enregistré sur trois jours à l’Hotel2Tango, juste avant la prestation du groupe au FIMAV 2011, Hemlock propose un répertoire solide et maîtrisé. Trente musiciens s’attaquent ainsi aux compositions du contrebassiste et chef Nicolas Caloia. Oui, trente, et un instrumentarium purement big-band – la seule électricité en présence étant celle de deux guitares électriques. Et c’est presque tout le Montréal créatif qui participe: Jean Derome, Lori Freedman, Damien Nisenson, Gordon Allen, Tom Walsh, Joshua Zubot, Guido del Fabbro, Jean René, Sam Shalabi, Guillaume Dostaler, John Heward – et j’en passe plusieurs. Très heureux de voir Caloia et son ensemble avoir enfin droit au disque qu’ils méritent.  [Ci-dessous: “Wish - part 1”, l’une des trois pièces de l’album à écouter sur le site de Drip Audio.]
Finally, a Ratchet Orchestra release that gives the full measure of this gigantic band. Recorded at Hotel2Tango over three days, right before Ratchet’s performance at FIMAV 2011, Hemlock features a strong and well-rehearsed repertoire. Thirty musicians perform the compositions of bassist/leader Nicolas Caloia. Yes, thirty, and the instrumentarium is pure big-band – the only electricity found here is two guitars. And almost all of creative music Montreal is on this: Jean Derome, Lori Freedman, Damien Nisenson, Gordon Allen, Tom Walsh, Joshua Zubot, Guido del Fabbro, Jean René, Sam Shalabi, Guillaume Dostaler, John Heward – and that’s obviously only a few. I’m very happy to see Caloia and his band finally being given the means to release a record of this quality. [Below: “Wish - part 1,” one of three tracks you can listen to and download from Drip Audio’s website.]

No comments:

Post a Comment