Journal d'écoute / Listening Diary
2012-11-08
FAUSTO BALBO / Login (Afe Records)
Login propose un voyage à travers l’espace
et le temps. Fausto Balbo, à partir d’une lutherie restreinte, a concocté une
série de pièces qui nous transportent des pionniers de la musique électronique
à la kosmische musik, en passant par le glitch, l’ambiant et le très
expérimental (“Will Future Man Develop a Third Ear?” est faite d’émissions
otoacoustiques pour chuinter dans l’oreille interne – une longue et pénible
pièce qui nuit au disque). Beaucoup de choses agréables, une belle courbe
d’écoute (à l’exception de la dernière pièce sus-mentionnée), une lancée
créative qui se maintient: c’est du solide. [Ci-dessous: Bande-annonce de l’album.]
Login is a journey through space and time. Fausto
Balbo, using a limited instrumentarium, has devised a series of pieces that
take us from pioneering electronic music to kosmische musik, glitch, ambient,
and experimental music (“Will Future Man Develop a Third Ear?” consists of
otoacoustic emissions that chirp inside the inner ear – a long and boring
piece, the album’s only downside). Lots of enjoyable stuff, a fine listening
curve (except for the aforementioned last track), a sustained creative flow:
this is solid stuff. [Below: Watch the official album preview.]
GRISCHA LICHTENBERGER / And IV (Inertia) (Raster-Noton - merci à/thanks to Dense Promotion)
Une heure de techno minimaliste nouveau genre,
affranchie de la glitch. Travail de transformation et de recombination de sources
sonores déconstruites à l’extrême. Piièces courtes, aux rythmiques souvent
complexes, avec des moments ambiants. Une esthétique recherchée, une démarche
impressionnante, des résultats impeccables.
One hour of a new kind of minimal techno freed from
the glitch ethos. Extensive transformation and recombination of extremely
deconstructed sound sources. Short pieces with often complex rhythmics and
ambient moments. Sophisticated aesthetics, impressive processes, impeccables
results.
ANNE-JAMES CHATON & ANDY MOOR / Transfer/4: Inbound/Outbound (Unsounds - merci à/thanks to Dense Promotion)
Enfin, la série Transfer est maintenant complète, avec
la parution de ce quatrième 45 tours. Cette fois, Anne-James Chaton et Andy
Moor nous invitent à prendre le train. Sur la première pièce, c’est le métro:
sur un tapis de boucles lentes à ambiance dub, diverses voix énumèrent des
stations de métro des quatre coins du monde. Intéressant, sans plus. Sur la
face B, par contre, on a droit au clou de la série: “Not Guilty”, où Chaton
énumère toute une série d’assassins présumés tirés des romans d’Agatha Christie
et tous jugés non coupables du meurtre de l’Orient Express”, justification à
l’appui. Sombre, claustrophobe, décadent.
Finally, the Transfer
series is now complete, with the release of this fourth 7” record. This time,
Anne-James Chaton and Andy Moor take us for a train ride. On side A, that train
is the metro: over a flourish of slow dub-infused guitar loops, various voices
recite names of metro stations from around the world. Interesting, but that’s
it. On side B, however, we are treated to the strongest song of the whole
series: “Not Guilty,” where Chaton ticks off a list of presumed assassins from
Agatha Christie’s novels, ruling each one out as “not guilty” of the Murder on
the Orient Express. Dark, claustrophobic, decadent.
THE FRANK LOWE QUINTET / The Loweski (ESP-Disk)
Trente-huit minutes de matériel enregistré le même
soir que le contenu de l’album Black Beings de Frank Lowe
(1973), avec le même personnel: le saxophoniste Joseph Jarman de l’AACM (il
ouvre l’improvisation continue avec un terrifiant solo de 6 minutes), Raymond
Lee Cheng au violon électrique, le batteur Rashid Sinan et un jeune William
Parker. Le jeu de ce dernier manque de punch et de couleur, le violon de Cheng
est mal amplifié – nasillard, sans rondeur, mais l’interaction entre Jarman et
Lowe est digne d’intérêt. The Loweski est une charge
free ne laissant aucune chance aux néophytes: brutale, stridente, rebelle.
Thirty-eight minutes of material recorded on the
same night as what became Frank Lowe’s 1973 LP Black Beings,
with the same line-up: AACM saxman Joseph Jarman (opening the single
uninterrupted improvisation with a terrifying six-minute solo), Raymond Lee
Chang on electric violin, drummer Rashid Sinan, and a young William Parker on
bass. The latter’s playing lacks punch and colours, and Cheng’s violin is badly
amplified – it sounds shrill and flat. However, the interaction between Jarman
and Lowe is worthwhile. The Loweski is a charge of fire music
that leaves no chance to the unsuspecting: it’s brutal and screaming.
This is a review of a 38-minute recording made on the same night as Frank Lowe's album Black Beings in 1973, featuring the same group of musicians. The saxophonist Joseph Jarman from AACM starts off the improvisation with an intense 6-minute solo, and the interaction between Jarman and Lowe is particularly noteworthy. However, the electric violin played by Raymond Lee Cheng is poorly amplified, and William Parker's bass playing lacks energy and variation. Overall, The Yo whatsapp is a raw and rebellious example of free jazz that may not be accessible to everyone.
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