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2012-11-07

2012-11-06: Eugene Carchesio, Marc Ducret, Hobson's Choice, Sleeping in Vilna, Steve Hackett


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-11-06

EUGENE CARCHESIO / Circle Music (Room40 - merci à/thanks to Dense Promotion)
Eugene Carchesio semble avoir un statut mythique en Australie, mais je connais très peu son travail (en fait, je ne connais que son projet DNE). Circle Music est le premier volet d’une série de rééditions de son catalogue. Format virtuel seulement. Le communiqué de presse ne spécifie pas quand Circle Music a été composé. Il s’agit d’un cycle de sept pièces de musique électronique qui touchent à la techno minimaliste et à l’électronique expérimentale ambiante. Séquences circulaires de bips et de notes, musique répétitive, très lentement évolutive, pas particulièrement originale. Je ne suis pas convaincu.
Eugene Carchesio seems to have a mythical status in Australia, but I only know a very small part of his work (his DNE project). Circle Music is the first installment in a series of download-only reissues. The press release doesn’t say when Circle Music was made. It consists in seven pieces of electronic music that range from minimal techno to experimental ambient. Circular sequences of beeps and tones; repetitive, slowly evolving music, not very original. I am not convinced.

MARC DUCRET / Tower, vol. 4 (Ayler Records)
Première surprise: On a sauté le volume 3 dans cette série. Deuxième surprise: ce volume présente Marc Ducret en solo plutôt qu’en groupe. Troisième surprise: ce disque fait moins de 40 minutes au lieu de faire plus d’une heure comme les deux premiers volumes. Il s’agit d’un composite de deux concerts de guitare acoustique solo (31 mai 2011 et 24 février 2012). Contraste intéressant avec les deux premiers volumes, et précisons que, pour l’essentiel, le répertoire est le même, y compris “Real Thing #1” et “Real Thing #2”, des monstres en groupe. Le jeu de Ducret, agile et nuancé, est source de plaisir. Et la brève citation de “Electricity” de Joni Mitchell en fin de parcours est la proverbiale cerise sur le gâteau.  [Ci-dessous: “Real Thing #2” en solo.]
First surprise: There’s no volume 3 in this series yet. Second surprise: this set features Marc Ducret in solo instead of in a band setting. Third surprise: this CD runs under 40 minutes, instead of the 60+ minutes of the first two volumes. Tower, vol. 4 is a composite from two solo acoustic guitar concerts (May 31, 2011 and February 24, 2012). Interesting contrast with the all-out electric volumes 1 and 2, and I should point out that for the most part, this is the same repertoire, including the huge group numbers “Real Thing #1” and “Real Thing #2.” Ducret’s playing, agile and nuanced, is a real source of enjoyment. And the brief quote from Joni Mitchell’s “Electricty” at the tail end of the record is the proverbial icing on the cake.  [Below: “Real Thing #2”, solo version.]

HOBSON’S CHOICE / Of the Waves (Barnyard Records)
Le groupe Hobson’s Choice mélange jazz créatif vocale et chanson folk. Of the Waves est leur premier long-jeu, après deux mini-albums autoproduits. Une chanteuse (Felicity Wiliams, elle me fait penser à Flora Purim), trompette, guitare (acoustique et électrique) basse acoustique, batterie, et vibraphone/marimba. Très belle instrumentation, arrangements soignés et aériens, on frôle parfois l’univers de Joni Mitchell dans l’écriture. Musique facile d’approche sans tomber dans la facilité. Et très gracile.
Hobson’s Choice blend creative vocal jazz and folk song. Of their Waves is the band’s debut full-length, after two self-produced EPs. Female voice (Felicity Williams, she reminds me of Flora Purim), trumpet, guitar (acoustic and electric), acoustic bass, drum kit, and vibes/marimba. Gorgeous instrumentation, sleek and aerial arrangements, with the songwriting bordering on Joni Mitchell’s territory at times. Accessible music that doesn’t lower itself to the most common denominator. And so gracile...

SLEEPING IN VILNA/ Why Waste Time (Ayler Records)
Un titre dangereux, ça: “pourquoi perdre mon temps?” Je n’irais pas jusqu’à dire que j’ai effectivement perdu mon temps avec ce disque, mais je doute le réécouter un jour. Sleeping in Vilna fait dans la chanson improvisée - en ce sens, ils me rappellent The New Songs ou The Magic I.D. Mike Ladd lit, rumine et parfois (ouf) rap ses textes d’un air trop détaché à mon goût, tandis que l’accompagnement improvisé par Dave Randall (guitare), Carol Robinson (clarinette) et Dirk Rothbrust (percussions) lève rarement.
That’s a dangerous title. I won’t go as far as saying I wasted my time with this CD, but I doubt I’ll ever listen to it again. Sleeping in Vilna are playing improvised songs (with lyrics penned down), and as such they remind me of The New Songs and The Magic I.D. Mike Ladd reads, mumbles and (yikes) raps his lyrics in a tone way too detached to be engaging, while the accompaniement improvised by Dave Randall (guitar), Carol Robinson (clarinet) and Dirk Rothbrust (perc) rarely takes off the ground.

STEVE HACKETT / Genesis Revisited II (InsideOut)
Bon Dieu, il y aurait tout un roman à écrire... 14 ans après Genesis Revisited, Steve Hackett propose une deuxième fournée, un disque double cette fois, de chansons de Genesis refaites. Étrangement, cette fois il a, d’un côté, élargi son champ d’action (en incluant aussi des pièces de ses albums solos, dans la mesure où ces pièces ont un lien avec l’histoire du groupe), tout en réduisant ses ambitions créatives de l’autre. En effet, les versions proposées ici s’en tiennent beaucoup plus aux originales. Plutôt que de réinventer la roue (il y avait beaucoup d’audace, parfois mal placée, sur Genesis Revisited), Hackett se limite souvent cette fois à donner aux chansons archi-connues un fini plus réussi, un son plus moderne etc. Ça réussit souvent bien, par exemple dans la phénoménale “Shadow of the Hierophant” (Hackett et Steven Wilson aux guitares) ou dans “Blood on the Rooftops”, dépoussiérée. Les changements sont subtiles et parfois fort à propos – le duel de guitares entre Hackett et Roine Stolt dans “The Return of the Giant Hogweed”, l’ajout d’une intro à “Dancing with the Moonlit Knight”, etc. C’est au chapitre des chanteurs que le bât blesse parfois, même si chacun apporte sa couleur – et rien de mieux que “Supper’s Ready” pour juger de l’effet d’ensemble, puisque chaque section de l’épique a droit à une voix différente (Hackett se charge de “Willow Farm”!). Mes sélections préférées? Steven Wilson chantant “Can-Utility and the Coastliners”; “Please Don’t Touch”, “The Chamber of 32 Doors” et “A Tower Struck Down” dans lesquelles on a remplacé les bass pedals par une contrebasse (wow!); le mordant de “Fy on a Windshield”. Entre autres.
Good Lord, there’s so much to say here... 14 years after Genesis Revisited, Steve Hackett has delivered a second batch of Genesis covers – a double CD this time. Strangely he has simultaneously opened up his field of action (by including some of his solos songs, as long as they were related to Genesis’s history) and lowered his creative ambitions. He is sticking much closer to the originals here. Instead of reinventing the wheel (Genesis Revisited was bold, if anything), Hackett limits himself to giving the songs a fresh recording, fixing things his way in the process. It often works out well, as in the glorious “Shadow of the Hierophant” (Hackett and Steven Wilson on guitar), or in the dusted-down and lifted-up “Blood on the Rooftops”. Changes are mostly subtle and at times well-advised – the guitar war between Hackett and Roine Stolt in “The Return of the Giant Hogweed”, the addition of an intrio to “Dancing with the Moonlit Knight”, etc. Where things hurt more than they help is in the singing department. However, each singer brings in a different colour, and there’s no better place to witness that than in “Supper’s Ready”, where each section is sung by a different guy – and Hackett kept “Willow Farm” for himself! My favorite cuts? Steven Wilson singing “Can-Utility and the Coastliners”; replacing the bass pedals with a double bass in “Please Don’t Touch”, “The Chamber of 32 Doors” and “A Tower Struck Down” (wow!); the hammering feel in “Fly on a Windshield”. Among other things.

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