Journal d'écoute / Listening Diary
2012-09-13
ANTHONY BRAXTON / Syntactical GTM Choir (NYC) 2011 (New Braxton House)
En septembre 2012, les abonnées de l’étiquette New
Braxton House ont droit à un album inusité, particulier, et fort agréable (et
les autres peuvent l’acheter à la carte): une chorale! Enregistré en concert au
Roulette de New York en octobre 2011, Syntactical GTM Choir (NYC) 2011
propose une prestation de 52 minutes par un chœur mixte de 13 voix (parmi les
chanteurs: Anne Rhodes, Fay Victor et Vince Vincent). La “Composition No. 256”
(période GTM) sert de point de départ, mais les chanteurs s’aventurent en
sous-groupes dans les autres œuvres “vocales” de Braxton, particulièrement
“Trillium E”. Le fait qu’on ait affaire uniquement à des voix rend la mécanique
de Braxton plus accessible – on suit plus facilement les bifurcations de
chacun, me semble-t-il. Une écoute éclairante, très différente, fort agréable.
New Braxton House subscribers are treated in
September 2012 to a highly unusual – and enjoyable – Braxton item (and others
can buy it a la carte): a choir recording! Recording live at Roulette, New
York, in October 2011, Syntactical GTM Choir (NYC) 2011
features a single 52-minute performance by a mixed choir of 13 voices (among
the singers: Anne Rhodes, Fay Victor, and Vince Vincent). “Composition No. 256”
(a GTM-era piece) serves as the starting and ending point, but the singers
venture in sub-groupings through several “vocal” works by Braxton, especially
“Trillium E.” The fact that we are dealing solely with voices makes Braxton’s
mechanics more accessible – it’s easier to follow sub-groups as they branch out
and then come back to the fold. An enlighting listen.
GENTLE GIANT / The Missing Piece (DRT)
Wayside offrait un bon prix sur l’édition 35e
anniversaire de cet album; j’en ai profité pour remplacer mon vieux vinyle. On
aimerait détester The Missing Piece (1977), le
premier album où Gentle Giant cherche résolument à plaire à un public plus
large. Après toute l’inventivité déployée dans Interview
(1976), le groupe fait ici un grand pas vers le plus petit dénominateur commun.
Or, c’est loin d’être un mauvais disque. Même si le 4/4 est le mot d’ordre
(“For Nobody” faisant figure d’exception), Kerry Minnear arrive à placer des
motifs de claviers déstabilisants à quelques endroits (“Mountain Time” étant
l’exemple le plus étonnant). “For Nobody” est un classique, “Memories of Old
Days” (seule chanson à franchir la marque des cinq minutes) a beaucoup de
charme, “As Old As You’re Young” (clin d’œil de Minnear à l’époque Octopus)
aussi, et des chansons rectilinges comme “Two Weeks in Spain”, “Betcha Thought
We Couldn’t Do It” et “Mountain Time” s’avèrent plus accrocheuses qu’on
voudrait bien l’admettre.
Wayside was offering the 35th
anniversary edition of this album at a very fair price, so I took the
opportunity to replace my old second-hand vinyl. The Missing Piece
(1977) is a record Gentle Giant fans like to hate – it’s clearly the point in
the band’s discography where they made a blatant move toward a larger audience,
and never looked back. After the treasures of invention found on Interview
(1976), this one is major letdown. However, it’s far from being bad. Although
4/4 was the word (“For Nobody” being the exception), Kerry Minnear manages to
insert destabilizing keyboard lines (“Mountain Time” being the most surprising
example). “For Nobody” is a classic, “Memories of Old Days” (the only song to
pass the five-minute barrier) has a lot of charm, “As Old As You’re Young”
(Minnear’s nod to Octopus-era Gentle Giant) too, and
straightforward songs like “Two Weeks in Spain”, “Betch Thought We Couldn’t Do
It” and “Mountain Time” are catchier than most are willing to admit.
Sh.tg.n (ça se prononce “shotgun”) est un groupe belge
qui ne fait pas dans la dentèle... quoique. Mélange d’avant-prog et de thrash
metal, avec une solide dose de Robert Plant dans la voix de Fulco Ottervanger
et l’omniprésence d’un... vibraphone. Ce qui décontenance, je vous l’accorde.
La plupart des chansons sont courtes, enchaînées au quart de tour (et il s’agit
d’un enregistrement en concert), punchées comme c’est pas permis. Pour
l’étiquette Moonjune, SH.TG.N est un geste très audacieux, ce
disque étant plus bruyant et violent que quoi que ce soit d’autre au catalogue
(la connexion: le groupe est dirigé par Antoine Guenet, claviériste du groupe
fusion The Wrong Object). Cela dit, j’aime - et tout particulièrement la courbe
d’écoute qui nous porte vers des extrêmes toujours plus poussées: rendu à
“Black Beetle”, j’avais l’impression d’un inédit de Moonchild première manière. [Ci-dessous: SH.TG.N en concert.]
Sh.tg.n (it’s pronounced “shotgun”) are a Belgian
band. A crude avant-rock/trash metal band. Singer Fulco Ottervanger borrows as
much from Robert Plant than from Mike Patton. And one of the main instruments
is a... vibraphone. Yep, it will take you off guard. Most of the songs are
short, segued (and this is a live recording), and punchy like it shouldn’t be
allowed. For the Moonjune label, this album is a very bold move – nothing in
their current catalog is as noisy or violent as this (the connection: the band
is led by Antoine Guenet, keyboardist in fusion band The Wrong Object). That
being said, I like it, and I especially like the listening curb that takes us
gradually further into the extreme: by the closer “Black Beetle”, I felt like I
was listening to some unknown early Moonchild track. [Below: Live footage of SH.TG.N.]
BEHOLD... THE ARCTOPUS / Skullgrid (Black Market Activities)
Tant qu’à être dans cette veine... J’ai beaucoup
entendu parler de Behold... The Arctopus, mais je n’avais ni leur premier album
(Skullgrid, 2007), ni le second qui vient de paraître. Alors
voici mon initiation à leur math-rock métallisé. Rock instrumental complexe et
rapide, sur guitare, guitare Warr et batterie. Ça fait penser à Ruins, Upsilon
Acrux et The Flying Luttenbachers (dans les derniers temps). Or, ce n’est pas
qu’un question de vitesse et de technique: il y a de l’invention dans
l’écriture. En fait, ces 33 minutes offrent beaucoup de matériel à digérer.
Since I’m already engaged down that path... I’ve
heard a lot ABOUT Behold... The Arctopus, but I had neither their debut CD (Skullgrid,
2007) or their sophomore album, just out. So here’s my initiation to their
metallized math rock. Complex and fast-paced instrumental rock on guitar, Warr
guitar and drum kit. Makes me think of Ruins, Upsilon Acrux and late-Flying
Luttenbachers. However, their music is not all about quickness and technique:
there’s depth in their songwriting. The truth is, these 33 minutes hold a lot
to digest.
THE FLOWER KINGS / Banks of Eden (Inside Out)
Nouvel album de l’incontournable groupe de rock
progressif suédois, qui marque un retour, cinq ans après Sum of No Evil. La
première écoute m’a laissé sur ma faim. Il semble qu’Agents of Mercy ait
maintenant droit au meilleur matériel de Roine Stolt, laissant les miettes à
TFK. Oui, bon, il y a une miette de 25 minutes, mais “Numbers” n’est pas
“Stardust We Are”.
New album by this unavoidable Swedish prog rock
band. And it’s a comeback album, five years after Sum of No Evil.
On first listen, I’m disappointed. It looks like Agents of Mercy is now getting
Roine Stolt’s A material, leaving crumbs for TFK. Okay, there’s a 25-minute
crumb in there, but “Numbers” is no “Stardust We Are.”
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