Journal d'écoute / Listening Diary
2010-11-17
Une journée d’écoute très diversifiée, des disques épars, restes d’envois.
A highly diverse listening program today - unrelated orphaned records, so to speak.
ANA MILOSAVLJEVIC / Reflections (Innova)
La violoniste Ana Milosavljevic propose un disque de musique contemporaine pour violon et électroniques (principalement). Un peu fourre-tout: compositions ambiantes et texturales avec bande ou ordinateur, conjuguées à des œuvres très mélodiques et émotives, avec une forte saveur est-européenne. À certains endroits (“Before and After the Tekke”, tout particulièrement), on pense beaucoup à Boris Kovac. Pour le reste, certaines pièces tombent à plat (“Undertow”), d’autres séduisent par leur ambition (“Wolf Chaser” d’Eve Beglarian).
Violinist Ana Milosavljevic has released an album of contemporary music for (mostly) violin and electronics. It’s a mixed bag: ambient/textural compositions with tape or computer, paired with highly melodious and emotive works with a strong East-European flavour. In some places (“Before and After the Tekke”), I’m strongly reminded of Boris Kovac. Elsewhere, some pieces fall flat (“Undertow”) while others are seductively ambitious (“Wolf Chaser” by Eve Beglarian).
KEN THOMSON AND SLOW/FAST / It Would Be Easier If (Intuition - merci à/thanks to Braithwaite & Katz)
Le saxophoniste de Gutbucket dans un projet plus jazz, en quintette. Beau mélange de mélodisme et d’audace, avec métriques complexes, (“Wanderangst”), revirements (“No, No, No”) et humour tordu (“Goddamn You Ice Cream Truck”). Belle complicité entre Thomson et le trompettiste Russ Johnson. Fans de Gutbucket et de Led Bib, jetez-y une oreille, vous ne serez pas déçus.
Gutbucket saxman in a jazzier quintet project. A nice mix of melodicism and boldness, with complex metrics (“Wanderangst”), twists (“No, No, No”) and a warped form of humour (“Goddamn You Ice Cream Truck”). Nice interplay between Thomson and trumpeter Russ Johnson. Fans of Gutbucket and Led Bib, you won’t be disappointed.
MARIO PAVONE & ORANGE DOUBLE TENOR / Arc suite t/pi t/po (Playscape Recordings - merci à/thanks to Improvised Communications)
Le contrebassiste Mario Pavone a célébré ses 70 ans la semaine dernière. Le voici avec un nouveau projet, un sextette baptisé Orange Double Tenor. Arc Suite est le résultat d’une bourse de création. Il s’agit d’un jazz effrené, dont les racines se trouvent dans la scène loft de New York des années 80. Un jazz créatif extraverti, porté par la trompette de Dave Ballou et les saxos de Tony Malaby et Jimmy Greene. Le pianiste Peter Madsen, Pavone et le batteur Gerald Cleaver (nettement plus efficace ici qu’avec Rodrigo Amado) forment une section rythmique redoutable. [Ci-dessous: Un extrait de “West of Crash”.]
Bassist Mario Pavone celebrated his 70th birthday last week. Here he is with a new project, a sextet christened Orange Double Tenor. Arc Suite is the outcome of an artist grant. It’s frantic jazz rooted in the ‘80s NYC loft sound. Creative extroverted jazz carried by Dave Ballou’s trumpet and the saxes of Tony Malaby and Jimmy Greene. Pianist Peter Madsen, Pavone, and drummer Gerald Cleaver (much more effective here than with Rodrigo Amado) form a redoubtable rhythm section. [Below: An audio clip from “West of Crash.”]
ANDREA MARUTTI & FAUSTO BALBO / Detrimental Dialogue (Boring Machines / Afe Records / Fratto 9)
Je connaissais peu ou pas ces artistes avant d’entendre ce disque. Il s’agit d’une bonne colaboration entre deux électroniciens qui tissent un univers insectoïde faits de clics et de clacs, de grésillements et de bourdonnements. Bien fait, étrange, un peu aliénant.
I know little or nothing about these two artists before auditioning this record. It’s a fine collaboration between two electronicians weaving an insectoid universe made of cliks and claks, drones and buzzes. Nicely done, strange, just a bit alienating.
No comments:
Post a Comment