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2009-12-12

2009-12-11: Eric Watson, Sandro Schneebeli, Lucerne Jazz Orchestra, Ars Nova, The Hylozoists, Caravan

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-12-11


ERIC WATSON / Midnight Torsion (Émouvance)

L’étiquette française Émouvance produit peu mais bien, et ce disque du pianiste Eric Watson en est, encore une fois, la preuve. Cette session studio répartie sur trois jours met en vedette l’écriture de Watson, un jazz métissé de musique contemporaine, moderne, parfois complexe, parfois carrément expérimental, mais toujours senti et souvent sombre. Il est entouré de la vocaliste Élise Caron, du violoniste Régis Huby (impressionnant) et du contrebassiste Claude Tchamitchian. Un beau disque, dense et nécessitant quelques écoutes, où les quatre musiciens partagent l’espace égalitairement. Les titres et les quelques paroles égrénées par Élise Caron font tous référence au célèbre Raven d’Edgar Allen Poe, dont Midnight Torsion semble être une mise en musique. Si c’est bien le cas, c’est réussi. (Ci-dessous: Écoutez “The Chamber Door” sur cette page.]

The French label Emouvance releases seldomly but chooses well, and this CD by pianist Eric Watson is another proof of that. This studio session (captured over three days) features Watson’s composition skills, jazz mixed in with contemporary classical – it’s modern, complex at times, downright experimental here and there, and always depps and genuine and rather dark. He is surrounded by vocalist Élise Caron, violinist Régis Huby (impressive), and bassist Claude Tchamitchian. A beautiful record that requires a few listens to unlock, where the four musicians share the space equally. The titles and bits of lyrics delivered by Caron are all related to Poe’s famous “Raven”. In fact, Midnight Torsion seens to be a musical setting of the poem. And if that’s so, it’s a job well done. [Below: Listen to “The Chamber Door” on this page.]

www.emouvance.com


SANDRO SCHNEEBELI / Scala Nobile (Unit Records)

Une session en quartet pour le guitariste Sandro Schneebeli, avec le bandonéoniste Michael Zisman, le bassiste Daniel Scläppi et le percussionniste Stephan Rigert. Bandonéon oblige, on n’échappe pas à l’occasionnelle référence au tango, mais ce disque est résolument axé sur le jazz, un jazz feutré, louvoyant. Pour le résumer et l’imager, rien de mieux que de mentionner que le quatuor livre une relecture de “Fragile” de Sting. Ça donne une idée du ton. Trop jazzo-gentil pour mon goût personnel.

A quartet session for guitarist Sandro Schneebeli, with bandoneon player Michael Zisman, bassist Daniel Scläppi, and drummer Stephan Rigert. There’s no escaping the obligatory tango references that come with a bandoneon, but the album has a strong focus on soft, sinuous jazz. I could summarize and illustrate it by simply mentioning that the quartet covers Sting’s “Fragile.” It gives a good idea of where Scala Nobile is at. Too cutsy-jazzy for my personal taste.


LUCERNE JAZZ ORCHESTRA / Don’t Walk Too Far (Unit Records)

Un sympathique big band de jazz dirigé par David Grottschreiber. Et des jeunes! Grosse section de cuivres et une sélection de pièces originales qui vont de l’avant-jazz à la musique de mariage réinventée. Quelque part entre le Italian Instabile Orchestra et le Paul Cram Orchestra.

A fun jazz big band led by David Grottschreiber. And all young players! A large brass section, and a nice selection of originals ranging from avant-jazz to reinvented wedding music. Somewhere between the Italian Instabile Orchestra and the Paul Cram Orchestra.


ARS NOVA / Seventh Hell: La Vénus endormie (Musea)

J’ai entendu quelques disques d’Ars Nova dans ma vie, et je crois bien que celui-ci est le plus convaincant du lot: moins métal que les deux derniers, court et ramassé, et un réel vent d’inspiration. Peu de voix, beaucoup de claviers virevoltants et de riffs croustillants. Sans oublier bien sûr la claviériste-compositrice Keiko Kumagai qui, d’un livret de disque à l’autre, trouve toujours de nouvelles manières de se dévoiler. C’est incontestablement la pin-up du rock progressif et les fans du genre savent qu’ils auraient pu faire bien pire...

I’ve heard a few Ars Nova albums in my time, and I think this one’s the most convincing of them: less metal than the last two, shorter and tighter, and a gust of inspiration running through it. Little vocals, lots of spinning keyboards and crunchy riffs. And let’s not forget keyboardist-composer extraordinaire Keiko Kumagai who, from CD booklet to CD booklet, finds new ways of uncovering herself. She IS prog rock’s pin-up girl, and fans know they could do a lot worse…


THE HYLOZOISTS / L’île de Sept Villes (Outside Music)

Un groupe de la Nouvelle-Écosse, une découverte de l’ami Daniel (merci!). Un mélange de post-rock et de groove popsyke. Ça me rappelle les Soundcarriers. Hyper-positif comme musique, et ça fait du bien. Paru début 2009. Je crois que c’est leur troisième disque. Joli vibraphone.

A band from Nova Scotia, one of my buddy Daniel’s finds (thanks man!). A blend of post-rock and popsyke groove. It reminds me of The Soundcarriers. Hypoer-positive music, makes me feel good. Released in early 2009. I think this is their third release. Some nice vibraphone parts.


CARAVAN / For Girls Who Grow Plump in the Night (Eclectic Discs)

C’est vendredi PM et je me permets une écoute personnelle – pas quelque chose que je DOIS écouter, pas un nouvel arrivage. Un choix tout personnel. J’adore le côté facétieux-country de ce disque - et évidemment les grosses pièces progressives. Un grand Caravan.

It’s Friday afternoon and I’ll allow my self a freebie – not something I HAVE to listen to (for various reasons), not a new arrival. A personal pick. I love the mock-country aspects of this record – and of course the long progressive tracks. A top Caravan album.

1 comment:

  1. http://www.dailymotion.com/video/xftiyl_eric-watson-the-peacocks-piano_music

    This music touched my heart.
    It comes from a friend's CD, which I found on line. The last time I saw my old friend I was a young girl. The story behind the making of this is powerful. Lost and forgotten love of our youth, found after many years. Peacocks also never get lost, they can always find their way home. I hope Watson can . This video is a sad dream .The music played by Eric Watson on the piano is perfect. This is a modern day message in a bottle tosted in the ocean of the internet. Will he be able to find and view this dream? Hope it will warm his heart.

    The Peacocks, Music by Eric Watson from Sketches of Solitude, CD.


    No copyright infringement intended.

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