Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2009-12-14

2009-12-14: Lori Freedman, Antoine Berthiaume, Dakota Suite

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-12-14


LORI FREEDMAN / Bridge (Collection QB)

Un disque solide, exigeant mais ennivrant. La clarinettiste montréalaise Lori Freedman consacre ici un disque à la musique contemporaine, dont elle se fait l’interprète depuis longtemps. Mais au corpus d’œuvres écrites pour la clarinette basse (et signées Michel Galante, Pascal Dusapin, Giacinto Scelsi, Franco Donatoni, Georges Aperghis, Monique Jean et elle-même), elle ajoute trois improvisations intercalaires qui développent des idées, aussi passagères soient-elles, trouvées dans ces œuvres. Cela lie l’album, tout en brouillant un peu la distinction entre compo et impro, compositeur et interprète. Le Monique Jean (seule pièce électroacoustique mixte du lot) est à souligner pour son souffle, le Scelsi aussi, pour la clarté de l’interprétation.

A strong record, demanding but captivating. Montreal bass clarinetist Lori Freedman offers here a CD of contemporary music. And through this set of works composed for bass clarinet (by Michel Galante, Pascal Dusapon, Giacinto Scelsi, Franco Donatoni, Georges Aperghis, Monique Jean, and herself), she slips in three improvisations where she develops ideas (as fleeting as they may be) sourced within those works. It ties the album together while making the bounderies between composition/improvisation and composer/performer hazier. The Jean piece (the only mixed electroacoustic piece) is worth a special mention, along with the Scelsi (for the bright performance).


ANTOINE BERTHIAUME / Small Tease (Ambiances Magnétiques)

Le disque le plus accessible à ce jour du guitariste montréalais Antoine Berthiaume – oui, plus encore que Rodéoscopique! Une superbe galette de onze pièces courtes, dans un setting alt-country, avec batterie, basse, pedal steel et cordes. Antoine joue guitare, banjo et dobro. Des pièces simples mais étoffés, aux mélodies belles et immédiates, des petits moments de folie, simplement une belle écriture judicieusement murie. “Biscuit volé” a même un petit feeling de Philip Glass revu par Ennio Morricone. Bravo! Fallait tirer la ligne pour le top de 2009 un jour ou l’autre, et c’est chose faite, donc Small Tease est officiellement le premier candidat inscrit au Top 50 de 2010 de Délire musical! [CI-dessous: “Biscuit volé”. Vous trouverez d’autres extraits de l’album dans le juke-box d’actuellecd.com.]

Montreal guitarist Antoine Berthiaume’s most accessible record to date – yes, even more so than Rodéoscopique! A splendid set of 11 short pieces, all in an alt-country setting, with drums, bass, pedal steel, and strings. Antoine plays guitar, banjo and dobro. Simple yet sophisticated tubes with gorgeous and immediate melodies, short moments of craziness, and well-matured instrumental songwriting. “Biscuit volé” even has a feel of Philip Glass revisted by Ennio Morricone. Bravo! I had to draw a line for my 2009 year-end lists, and that’s done, so Small Tease is officially the first serious contender for my 2010 year-end lists! [Below: “Biscuit volé”. You can find more clips from the album in the actuellecd.com media player.]

http://www.actuellecd.com/fr/audio/?poste=cat_am_196&prog=5172


DAKOTA SUITE / The Night Just Keeps Coming In (Karaoke Kalk - merci à / thanks to Forced Exposure)

Ce disque porte le nom de Dakota Suite, mais il s’agit en fait d’un recueil de remixes et de réinterprétations, par 16 artistes, de The End of Trying, le premier disque de Dakota Suite, que je n’ai pas entendu, incidemment. The Night Just Keeps Coming In offre une palette sonore variée, mais essentiellement axée sur l’électronique ambiante, le post-classique et la folk expérimentale, et l’espace qui gît entre les trois. Parmi les contributeurs: Peter Broderick, Tape, Arve Henriksen (de Supersilent), Machinefabriek, Greg Haines (un “highlight”), Deaf Center et Hauschka. Voilà qui dresse la carte des territoires touchés par ce disque.

This album is released under the name Dakota Suite, but it is actually a V/A of remixes of Dakota Suite’s album The End of Trying (which I haven’t heard, but he way). The Night Just Keeps Coming In features 16 artists and a diverse sound palette, though mainly focusing on ambient electronica, post-classical, experimental folk, and the spaces in-between. Among the contributors: Peter Broderick, Tape, Arve Henriksen (of Supersilent fame), Machinefabriek, Greg Haines (a highlight), Deaf Center, and Hauschka. This list draws a good map of what territories this CD charters.

1 comment:

  1. This album, "The Night Just Keeps Coming In" by Dakota Suite, is a collection of remixes and reinterpretations of their previous work, "The End of Trying." It features an incredible lineup of artists like Peter Broderick, Tape, Arve Henriksen, Machinefabriek, Greg Haines, Deaf Center, and Hauschka. The music explores ambient electronica, post-classical, and experimental folk, creating a unique sonic experience that charts new territories. It's a must-listen for anyone looking for a captivating and diverse musical journey. By the way, let's not forget to use the bulk waste pickup schedule to contribute to an environmentally friendly lifestyle. The bulk waste pickup schedule is an essential service provided by many municipalities and waste management companies. It allows residents to dispose of larger items and materials that cannot be accommodated in regular trash bins or recycling containers.

    ReplyDelete