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2009-12-10

2009-12-10: Imaginary Friends, Cosmosophy, Raph Dumas & The Primaveras, Sun Ra, Makoto Kawabata

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-12-10

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Imaginary Friends: Audio Poetry Collected By Nova (Ultimae Records - merci à/thanks to John Bourke P.R.)

Nova est un poète italien, Massimo Terranova. Imaginary Friends est un recueil de onze poèmes courts, accompagnés de très belles photos et de musique électro ambiante. Je ne connaissais personne sur ce disque outre Rena Jones et, après une écoute, je ne connais personne de plus - c’est à dire que le disque coule d’un bloc, sans différences notables entre les styles des artistes (quelques noms: Field Rotation, Kevin Andrews, Murya, Hol Baumann, James Murray). C’est calme, apaisant, léché, et la présentation visuelle (un digipack à trois panneaux) est superbe. Une production quatre étoiles si vous appréciez ce genre. Évidemment, à moins de lire l’italien, pas moyen de savoir s’il y a des liens tissés entre poésie, photo et musique.

Nova is an Italian poet, Massimo Terranova. Imaginary Friends is a collection of eleven short poems accompanied by beautiful photographs and ambiant electronica. Rena Jones is the only artist on this comp I knew beforehand and, after listening to the whole thing, she remains the only one I knew – the album flows seamlessly, without significant differences between the artists (a few names: Field Rotation, Kevin Andrews, Murya, Hol Baumann, James Murray). It’s quiet, peaceful, well designed, and the visual presentation (a three-panel digipack) is stunning. A four-star production if you dig ambient electronica. Of course, unless you can read Italian, you won’t know to what extent (if any) the poems, photos, and audio tracks are intertwined.

COSMOSOPHY / Organic Space Age (Elestial Records - merci à/thanks to John Bourke P.R.)

J’ai récemment commenté un disque de Dymons (Daniel Symons), un percussioniste qui fait dans le world-space music. Voici qu’il récidive avec Cosmosophy, un projet en duo avec le flûtiste Pearce Van Der Merwe. Organic Space Age propose une belle dose de space rock aux forts accents arabisants et à composante électronique. Quelque part entre Astralasia et le côté plus “trippy” d’Ozric Tentacles - en fait, la différence avec OT réside dans l’absence presque totale de guitare. Van Der Merwe s’avère un bon flûtiste, mélodique et entraînant. Donc un space rock beaucoup moins rock. Sympathique.

I recently commented an album by Dymons (Daniel Symons), a percussionist steeped in world music. He’s back with Cosmosophy, a duo project with flautist Pearce Van Der Merwe. Organic Space Age delivers a healthy dose of space rock with strong Arabic leanings and electronic basis. Somewhere between Astralasia and the trippier side of Ozric Tentacles - in fact, the main difference with OT resides in the near-total absence of guitars. Van Der Merwe proves to be a good flute handler, melodic and catchy. Not-so-rock space rock. A fun record.

RAPH DUMAS & THE PRIMAVERAS / Ode to Tanguy Jo (Enjoy Recordings - merci à/thanks to John Bourke P.R.)

Toute une histoire de famille accompagne ce disque – le grand-père de Raphael Dumas, surnommé Tanguy Joe, était un Catalan exlié en France pour fuir Franco, il y a fondé un orchestre de bal catalan qui fusionnait des éléments rock, dont s’inspire ce disque – mais, à l’écoute, ça semble chiqué, un peu comme le concept derrière Señor Coconut. Par contre, tout comme Señor Coconut, la musique est irrésistiblement kitsch et groovy. Rythmes légèrement latins et funky, avec une bonne section de cuivres (arrangements du saxophoniste Alex Augé). Deux ou trois pièces me tombent sur les nerfs – trop faciles, trop répétitives, trop insistantes – mais le reste est joyeusement dansant et anachronique.

There’s a whole family story going with this record – Raphael Dumas’s grandfather, aka Tanguy Joe, was a Catalan who emigrated to France to flee Franco’s regime. There he formed a Catalan ballroom band that started blending in rock elements with its traditional stylings, and that’s where this album takes its roots. Listening to it, this whole background sounds shaky if not fake, a little like the concept behind Señor Coconut. However, the music is irresistibly kitsch and groovy, as with Señor Coconut. Slightly latin and funky beats, with a good brass section (arranged by saxman Alex Augé). Two or three tracks are irritating – too easy, repetitive, and insistent – but the rest is marvelously driving and anachronistic.

SUN RA AND HIS INTERGALACTIC MYTH SCIENCE SOLAR ARKESTRA / The Antique Blacks (Art Yard - merci à/thanks to ReR)

Voici un très bon Sun Ra, enregistré en concert en août 1974, publié sur Saturn la même année et fraîchement réédité par Art Yard. Un petit ensemble (neuf musiciens, dont John Gilmore, Marshall Allen, Danny Davis, James Jackson et Clifford Jarvis) et une sélection inhabituelle de pièces, dont quelques-unes exclusives à ce disque. Tout particulièrement, d’excellentes pièces sur texte narré: “There is Change in the Air”, “The Antique Blacks” et “The Ridiculous I and the Cosmos Me”. Aussi, “This Song is Dedicated to Nature’s God”, un de ces singalongs contagieux si typiques de Sun Ra. Un disque plus politique que la moyenne de Sun Ra, avec un bon son d’ensemble et quelques solides surprises. Recommandé.

Here’s another very good Sun Ra, recorded live in August 1974, released on Saturn that same year, and now freshly reissued by Art Yard. A rather small Arkestra (nine players, among them John Gilmore, Marshall Allen, Danny Davis, James Jacson, and Clifford Jarvis) performing an unusual set of pieces, some being exclusive to this album. Worth special mention are these excellent musical narratives: “There is Change in the Air”, “The Antique Blacks,” and “The Ridiculous I and the Cosmos Me.” There’s also “This Song is Dedicated to Nature’s God,” one of Sun Ra’s typical singalong chants. A more political record than average, with a good band sound, and some worthy surprises. Recommended.

MAKOTO KAWABATA / Inui 2 (VHF)

J’arrive en retard à cette série. Faut dire que, même si je suis un fan d’Acid Mothers Temple, les projets de son gourou Makoto Kawabata me laissent habituellement plutôt froid (je pense, entre autres, à Tsurubami et Rebel Powers). Mais cette série est différente: une musique paisible, forte en instruments ethniques, sereine. Je préfère le premier volume, mais j’aime l’instrument à anche (shenai?) dans celui-ci.

I’m a late bloomer on this series. Gotta say that, though I am a fan of Acid Mothers Temple, the projects of its guru Makoto Kawabata usually leave me cold (I’m thinking, among others, of Tsurubami and Rebel Powers). But this series is something else: peaceful music, heaby on ethnic instrumentations, serene. I prefer Vol. 1, but I do like the reed instrument (shenai?) in this one.

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