Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2009-09-12

2009-09-11: Michael Fiday, 1000, High All the Time 1

Journal d'écoute/Listening Diary

2009-09-11

MICHAEL FIDAY / Same Rivers Different (Innova)

Un compositeur intéressant que ce Michael Fiday. Il n’hésite pas à mélanger les genres, à faire post-moderne, sans se prendre trop au sérieux mais sans dénigrer son travail pour autant. Le haïku est au cœur d’une partie de ce disque: une superbe séquence de “9 Haiku” pour flûte et piano, ainsi que “Dharma Pops,” une série de 11 vignettes pour deux violons (Carla Kihlstedt et Graeme Jennings), sur des haïkus de Jack Kerouac lus par Matthias Bossi (oui, le batteur de Sleepytime Gorilla Museum). Aussi beaucoup de percussion sur ce disque: un quatuor de percussions, un solo, ainsi qu’une pièce de 15 minutes, “Automotive Passacaglia”, pour piano et deux percussionistes. Vivant, intelligent, pas coincé du tout.

An interesting composer, this Michael Fiday. He is boldly blending genres into something post-modern, not taking himself too seriously without playing down his work. Haiku are at the heart of part of this CD: a beautiful sequence of “9 Haiku” for flute and piano, and “Dharma Pops,” a series of 11 vignettes for two violins (arla Kihlstedt and Graeme Jennings) on haiku by Jack Kerouac read by Matthias Bossi (yes, Sleepytime Gorilla Museum’s drummer). Also a lot of percussion on this record: a percussion quartet, a solo, and 15-minute piece entitled “Automotive Passacaglia” for piano and two percussionists. Lively, intelligent music, not stuck up at all.

1000 / Played (Leo Records)

1000 est un quatuor formé de Jan Klare (anches), Bart Maris (trompette), Wilbert de Joode (contrebasse) et Michael Vatcher (batterie). L’ensemble est dirigé par Klare qui signe toutes les compositions (il y a aussi de l’impro). Un jazz actuel très européen, néerlandais même, soit vif, un peu taquin, cérébral. Des thèmes un peu tordus (“Panorama”, “Pedestrian”), une belle complicité.

1000 is an avant-jazz quartet led by Jan Klare (reeds), with Bart Maris (trumpet), Wilbert de Joode (bass) and Michael Vatcher (drums). Klare writes the repertoire, but there is also a few group improvisations. A very European avant-garde jazz, instantly identifiable as Dutch: lively, a bit mischievious, cerebral. Rwisted heads (“Panorama,” “Pedestrian”), and a nice rapport between the musicians.

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / High All the Time, Vol. 1 (Past & Present - merci à/thanks to: Forced Exposure)

Une compilation d’abord parue en 1993, maintenant rééditée par Past & Present. Il s’agit de rock psychédélique américain (surtout) et européen (un peu, néerlandais et suédois). Rien de phénoménal, mais quelques pièces sympa, toutes oubliés, par des groupes qui ne furent jamais connus. À souligner: “Celestial Dream” de Dragonfly, une orgie de Mellotrons entre King Crimson et les Moody Blues, et “City Jungle” de The Beautiful Daze, un sérieux trip d’effets lysergiques.

A compilation album first released in 1993, not reissued by Past & Present. This one focuses on American psychedelic rock, with a few tracks also from Europe (The Netherlands and Sweden). Nothing phrenomenal, but some tracks are fun. They are all forgotten sides by unknown bands. Worth mentioning: “Celestial Dream” by Dragonfly, an orgy of Mellotrons that sounds somewhere between The Moody Blues and King Crimson’s “Epitaph”; and “City Jungle” by The Beautiful Daze.

No comments:

Post a Comment