2009-09-08
VYANCHESLAV GUYVORONSKY, ANDREI KONDAKOV & VLADIMIR VOLKOV / In Search of a Standard (Leo Records)
Dernièrement, le trompettiste russe Vyacheslav Guyvoronsky a publié une série de disques intéressants chez Leo Records. Dernier en lice: ce trio trompette, piano/percussions, contrebasse, qui s’inspire de standards du jazz pour construire ses improvisations. L’inspiration n’est jamais assez forte ou littérale pour justifier un crédit musical à son compositeur d’origine. Cela dit, ces influences se détectent, au-delà des titres modifiés (“Wintertime”, “Caravanserai” et autre “Unsophisticated Lady”), par des appropriations mélodies ou harmoniques qui ne sont clairement pas le fruit du hasard. Un disque plus qu’intéressant, un disque créatif, facétieux, qui s’amuse avec respect mais audace. Avec le temps Guyvoronsky s’impose comme un idéateur, encore plus que comme improvisateur ou interprète.
Lately, Russian trumpeter Vyacheslav Guyvoronsky has released a string of interesting CDs on Leo Records. The latest one is this trumpet/piano/bass trio drawing inspiration from jazz standards to build improvistions. The musicians never really go far enough into the standard to warrant a credit to the original composer, but the influence is clearly there and can be heard, in addition to being decoded in the track titles (“Wintertime,” “Caravanserai,” and “Unsophisticated Lady” and preyy self-explanatory). A very fun, creative, and mischievous record, where the musicians display respect AND boldness. In recent times, Guyvoronsky has been imposing himself as a concept-originator as much as an improviser or performer.
TELESEEN / Fear of the Forest (Percepts - merci à/thanks to Massive Music)
Un projet intéressant mais un peu trop facile de dubtronica. De bons moments, mais aussi des invités douteux, particulièrement le rappeur Billy Woods dont la livraison lâche n’ajoute au rien. La chanteuse Abena Koomson se marie déjà mieux au style planant de Teleseen. Cela dit, Fear of the Forest n’est pas du grand art. En fait, j’ai préféré le disque précédent (éponyme).
Interesting dubtronica project, but a bit too easy. Nice passages, but also some questionable guests, especially rapper Billy Woods, whose sloppy delivery adds zilch to the music. Singer Abena Koomson is a better fit with Teleseen’s ethereal style. Fear of the Forest is no masterpiece. I actually enjoyed the group’s previous (eponymous) record.
ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / The Electric Asylum, Volume 3 (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)
Troisième volet de cette série qui s’avère la plus intéressante de cette pléthore de compilations de rock psychédélique que publient ces temps-ci les étiquettes Psychic Circle et Past & Present. The Electric Asylum s’intéresse au “freakrock” britannique, soit ce rock psychédélique acidulé qui a conquis l’underground musical anglais à la fin des années 60 et au début des années 70. Ce volume offre un joyeux mélange d’expérimentation, d’énergie et de pure folie (“Animal Love” de Primitive Man, “She Couldn’t Make Gravy” de Zebedee et – ô joie! – “Drop Out” de l’ex-Bonzo Dog Band Roger Ruskin Spear). Une belle production, compte tenu des sources utilisées (des 45 tours).
Third installment in this series, which happens to be the best series in the endless flow of psychedelic rock comp albums being released these days by the labels Psychic Circle and Past & Present. The Electric Asylum focuses on British “freakrock”, i.e. the acid-laced psychedelic rock of the late ‘60s and early ‘70s. This volume features a nice blend of experimentation, energy, and madness (Primitive Man’s “Animal Love,” “She Couldn’t Make Gravy” by Zebedee, and – yes! – Ex-Bonzo Dog Band Randy Ruskin Spear’s “Drop Out”). Nice production, given the kind of source material used (45rpms).
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