Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2014-11-20

2014-11-18: David Shea, Esa Shields, Villalog

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-11-18

DAVID SHEA / Rituals (Room 40 – merci à/thanks to Dense Promotion)
Un disque surprenant signé David Shea, dont je n’avais rien entendu depuis un bon bout de temps. Cet as de l’échantillonneur et de la déconstruction propose avec Rituals des univers sonores méditatifs et fugitifs, dont le développement reste souvent hors de portée. “Ritual 32” frôle le nouvel-âge, même si en fait elle a plus à voir avec Feldman ou Scelsi qu’avec Vangelis. À l’autre extrême, dans “Wandering in the Dandenongs”, on se retrouve en pleine jungle, dans des textures bruitistes et animalières presque choquantes par leur immédiateté. Le disque est long (78 minutes) mais riche, varié, et il ne dévoile pas tous ses secrets à la première écoute. Avec la participation d’Oren Ambarchi, de Scanner et de Lawrence English, entre autres.
A surprising CD by David Shea, from whom I hadn’t heard much in a long while. This master of the sampler and deconstruction delivers in Rituals a set of meditative and fugitive environments whose development often hovers beyond your ear’s reach. “Ritual 32” gets this close to New Age music, although it has more in common with Feldman or Scelsi than with Vangelis. At the other end of the spectrum, “Wandering in the Dandenongs” takes us in the jungle, in a mesh of noisy animal-based textures so vivid it’s almost shocking. The record is long at 78 minutes, but rich and varied, and it clearly doesn’t unveil all its secrets on first listen. With appearances by Oren Ambarchi, Scanner, and Lawrence English, among others.

ESA SHIELDS / Ovum Caper (Gagarin - merci à/thanks to Dense Promotion)
Électro pop DIY amusante qui s’inspire de la folk psychédélique – l’Incredible String Band vu à travers le prisme de Felix Kubin. L’écriture d’Esa Shields a de l’audace; sa prestation, elle, manque de punch – volontairement, je dirais. Timidité? Détachement? Pas sûr, mais ça a du charme. Chansons décalées, voix androgyne, réalisation savamment bancale. Agréable.
Fun DIY electro-pop that draws inspiration from psychedelic folk – the Incredible String Band seen through the lens of Felix Kubin. Esa Shields’ songwriting has some boldness, but his performance is subdued. Shyness? Detachment? I’m not sure, but it has charm. Off-kilter songs sung by an androgynous voice, and skillfully lopsided production. Enjoyable.

VILLALOG / Spacetrash (Klangbad - merci à/thanks to Dense Promotion)
Spacetrash est tellement, mais tellement meilleur que Cosmic Sister (2009), l’album précédent de Villalog. Est-ce dû à l’arrivée du batteur Bernhard Fleischmann (aka l’électronicien B.Fleischmann), qui a aussi réalisé le disque? Oui, j’en suis sûr. Spacetrash est une excellente galette de krautrock, point à la ligne. Batterie hypnotique, riffs étudiés, guitares qui décollent, électroniques qui lissent le tout pour en assurer la fluidité et la propulsion – c’est du bonbon por les fans de Can et de Kraftwerk. Les moments forts abondent, de “Dusseldorf Dub” qui pose le ton, jusqu’à “Wall of Echoes” et son délai calculé. Chaudement recommandé. [Ci-dessous: “Dusseldorf Dub”.]
Spacetrash is so, so much better than 2009’s Cosmic Sister, Villalog’s previous album. Is it due to the arrival of drummer Bernhard Fleischmann (aka electronicist B.Fleischmann) who also produced the record? Yes, I’m sure of it. Spacetrash is a glorious slab of krautrock, period. Hypnotic (real!) drumming, pensive rifffs, guitars that soar, and electronics that maintain fluidity and propulsion – this is high-quality candy for fans of Can and Kraftwerk. Highlights abount, from “Dusseldorf Dub” that wastes no time to set the tone, all the way to the calculated delay effects of “Wall of Echoes”. Strongly recommended. [Below: “Dusseldorf Dub.”]


No comments:

Post a Comment