Journal d'écoute / Listening Diary
2013-10-18
GORDON GRDINA’s HARAM / Her
Eyes Illuminate (Songlines)
Disque paru l’an dernier. Il s’agit du guitariste
vancouvérois Gordon Grdina (que je connaissais comme jazzman et improvisateur),
à l’oud, entouré du clarinettiste François Houle, de plusieurs membres du
groupe Fond of Tigers, de percussionnistes arabes et d’un chanteur arabe. Dix
musiciens en tout, interprétant des airs traditionnels arrangés par Grdina.
Musique riche, souvent festive, agrémentée de solos de maîtres (Houle, JP
Carter, Chris Kelly, Jesse Zubot, les percussionnistes, Grdina lui-même), et un
son impeccable. Un ravissement. [Ci-dessous:
Le site de Songlines propose l’extrait “En Shakawt al Hawa”.]
This CD came out
last year. This is Vancouverite guitarist Gordon Grdina (whom I knew as a
jazzman and free improviser), here playing oud, surrounded by clarinettist
François Houle, several members of Fond of Tigers, two Arab percussionists, and
an Arab singer. Ten musicians in all, performing traditional songs arranged by
Grdina. Rich, often festive music, peppered with masterful solos (Houle, JP
Carter, Chris Kelly, Jesse Zubot, the percussionists, Grdina himself), and
impeccable sound. Rapturing music. [Below: On its website, Songlines offers
the track “En Shakawt al Hawa.”]
STRIKE / Wood, Strike &
Sparks (Monotype – merci à/thanks
to Dense Promotion)
Strike est un trio à cordes australien, composé de Jon
Rose (violon), Clayton Thomas (contrebasse) et Mike Majkowski (contrebasse). Un
alignement inusité en improvisation libre. Disque intéressant (paru uniquement
sur vinyle). Ça faisait un bail que j’avais vu du neuf provenant de Jon Rose,
un violoniste audacieux et iconoclaste. Ici, il est en mode
improvisation : de la virtuosité et de l’écoute sans artifice. “Song” joue
merveilleusement entre contemplation et intensité.
Strike is an
Australian string trio featuring Jon Rose (violin) and doublebassists Clayton
Thomas and Mike Majkowski. It’s an unusual line-up, even in free improvisation.
Interesting record (a vinyl-only release). It had been a while since I’ve heard
new material from Jon Rose, a bold violinist and an iconoclast. Here he is in
pure free improvisation mode: virtuosity and listening, no add-ons. “Song”
marvelously toys around with ideas of contemplation and intensity.
NATE WOOLEY, C. SPENCER YEH,
AUDREY CHEN & TODD CARTER / NCAT (Monotype
– merci à/thanks to Dense Promotion)
Ce projet a commencé par un trio entre Wooley
(trompette), Yeh (violon/voix) et Chen (violoncelle/voix), en résidence. Puis
les musiciens ont sélectionné des enregistrements qu’ils ont remis à Todd
Carter (de TV Pow) pour qu’il les mixe. Carter a plutôt livré cinq pièces
électroacoustiques réalisées à partir desdits enregistrements. Le résultat est
très probant: hybride de transformations sonores texturales et d’improvisation
presque atavistique – grincements de cordes, cris primaux, lamentations,
borborygmes. Certains passages sonnent carrément hantés. Réussi, mais pas
facile.
This project
started with a residency between Wooley (trumpet), Yeh (violin/vocals), and
Chen (cello/vocals). Then, the musicians selected their best recordings and
gave them to TV Pow’s Todd Carter to mix and master. Instead, Carter delivered
five electroacoustic pieces made from said recordings. The results are
convincing: a hybrid form of music with the textural sonic transformation of
electroacoustic art and an almost atavastic take on free improvisation –
grating strings, primal screams, wordless laments, bowel-like sounds. Some
passages sound downright haunted. Successful but not easy.
THE SPEAKERS / En el
maravilloso mundo de ingeson (Shadoks
– merci à/thanks to Forced Exposure)
Colombie, 1968. Voici le cinquième et dernier album
(c’est le seul que j’ai entendu) des Speakers, fraîchement réédité chez Shadoks
(dans une édition autorisée). Trrrrrrrès étrange. Pensez aux Mothers of
Invention, période We’re Only in It for the Money – mélange de rock
psychédélique audacieux, de quétaineries assumées, d’effets étranges et
d’enchaînements tenant plus de la musique concrète que du rock. Le tout à plus
petit budget, moins cohérent, avec une composante latino-américaine… et
entièrement chanté en espagnol. Dommage que l’ensemble ne soit pas mieux
resserré, mais on ne peut que saluer la folie de ce groupe – qui s’exprime de
bien de multiples façons.
Columbia, 1968.
This is the fifth and final LP (it’s the only one I know) by The Speakers,
freshly reissued on Shadoks (in an authorized edition). Verrrrrry strange.
Think Mothers of Invention circa We’re Only in It for the Money – a blend of bold psychedelic rock,
intentional kitsch, odd effects, and segues that fall closer to musique
concrète than to rock. All that on a much smaller budget, less coherent, with a
Latino component… and entirely sung in Spanish. It’s too bad the album isn’t
tighter (the segues are sloppy, and the album lacks the vision of a Frank
Zappa), but one can only salute the band for their craziness – which gets
expressed in multiple ways.
FARM / Farm (Shadoks – merci à/thanks to Forced Exposure)
Sud de l’Illinois, É.-U., 1971. Un groupe de blues
rock publie son seul et unique album. Qui s’avère excellent. Pensez Canned
Heat, Ten Years After, les Allman Brothers. Chansons simples mais inspirées,
des musiciens de haut niveau à l’esprit de corps remarquable. Rien de psychédélique
ici, même si c’est réédité par Shadoks: que du blues rock américain de haut
niveau. Étonnant que ce ne soit pas plus connu que ça. “Let That Boy Boogie”
est un excellent work-out. [Ci-dessous:
“Let That Boy Boogie”, mais le son ne vient pas de la réédition Shadoks.]
Southern
Illinois, USA, 1971. A blues rock band by the name of Farm releases its first
and only LP. Which happens to be excellent. Think Canned Heat, Ten years After,
The Allman Brothers. Simple songs driven by soul, highly-skilled musicians, and
a remarkable group spirit. Nothing psychedelic here, despite the fact that this
is being reissued on Shadoks – just pure superior American blues rock. I’m
surprised this has remained a hidden gem for so long. “Let That Boy Boogie” is
an excellent work-out. [Below: “Let
That Boy Boogie”, but the sound is not from the Shadoks CD reissue.]
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