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2013-10-17

2013-10-16: Looper, Akiyama/Carter/Kiefer, Bill Orcutt, Brussel


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-10-16

LOOPER / μatter (Monotype – merci à/thanks to Dense Promotion)
Un trio d’improvisateurs qui alignent leurs résonances pour créer des vrombissements doux et minimalistes. Ingar Zach (percussions), Martin Küchen (saxo) et Nikos Veliotis (violoncelle). Pièces d’apparence statique, témoignant d’un grand contrôle de l’exécution. Ce n’est pas une écoute facile, ni même particulièrement agréable, mais c’est fascinant. Édition vinyle seulement.
A trio of free improvisers who align their resonances to create soft and minimal rumbles. Ingar Zach (percussion), Martin Küchen (sax) and Nikos Veliotis (cello). Seemingly static pieces showing a high level of control over execution. Not an easy listen, not even an enjoyable listen, but a fascinating listen for sure. Vinyl-only edition.

TETUZI AKIYAMA, TOM CARTER & CHRISTIAN KIEFER / The Darkened Mirror (Monotype – merci à/thanks to Dense Promotion)
Une autre édition sur vinyle seulement (mais je n’ai que des CD-R promos, alors aucune idée de la qualité réelle du vinyle et de la pochette), et une très belle proposition sur papier que ce trio de guitaristes : Tetuzi Akiyama, au blues très particulier ; Tom Carter, maître du folk expérimental (avec Charalambides) ; et Christian Kiefer l’universitaire du Dust Bowl. The Darkened Mirror consiste en improvisations à trois guitares – acoustiques surtout, électriques aussi.  Une rencontre de maîtres qui remplit ses promesses : virtuosité des cordes, complémentarité des approches, variété des atmosphères. Réussi.
Another vinyl-only edition (but all I get are promo CD-Rs, so I can’t vouch for the quality of the pressing or the sleeve. A very fine proposition on paper, this trio of guitarists : Tetuzi Akiyama and his peculiar form of blues ; Tom Carter, master of experimental folk (with Charalambides) ; and Christian Kiefer, the Dust Bowl academic. The Darkened Mirror consists of free improvisations with three guitars – acoustic mostly, though some electric too. A meeting of masters that fullfills its promises: string virtuosity, complementary styles, varied atmospheres. Successful.

BILL ORCUTT / A History of Every One (Editions Mego - merci à/thanks to Dense Promotion)
Rares sont les guitaristes au style aussi distinctif que Bill Orcutt: hystérique, déconstruit, anguleux, mais en même temps résolument bluesé. Sur ce nouveau disque, Bill propose une douzaine de standards – du blues, du gospel, du folklore, de Disney – revisités à sa manière. Appelons cela de la reprise extrême. La chanson originale est présente en pensée plus qu’en musique, et c’est très bien ainsi. De toute façon, je n’ai pas envie d’entendre réellement “When You Wish Upon A Star”. Je préfère écouter Bill les exploser ainsi. Dans la même lignée que (sans sonner comme) Black Blues de Keiji Haino et Ballads de Derek Bailey.  [Ci-dessous: “Zip a Dee Doo Dah”.]
Rare are the guitarists with a style as personal as Bill Orcutt: hysterical, deconstructed, angulasr, but also resolutely blues-based. On this new CD, Bill delivers a dozen standards – from the blues, gospel, western, Disney – revamped in his own way. Call them extreme cover versions. The original song is ther more in thought than form, and that’s just perfect. I wouldn’t want to listen to “When You Wish Upon A Star”, but I’m more than willing to listen to Bill explode it like this. In the same spirit as (but not similar-sounding to) Keiji Haino’s Black Blues and Derek Bailey’s Ballads[Below: “Zip A Dee Doo Dah.”]

BRUSSEL / Härskeri (33revpermi)
Duo composé de Bruno Fleurence (guitare surtout, orgue, trompette) et Hugo Roussel (guitare). Musique expérimentale qui joue souvent dans la lenteur, le ralenti, les tons aux fluctuations microtonales. Musique instable pour film expérimental très noir. J’aime, particulièrement la plus aliénante des dix pièces, “Tagapag-ayos ng buhok”.
A duo consisting of Bruno Fleurence (guitar mostly, organ, trumpet) and Hugo Roussel (guitar). Experimental music often relying on slowness, dragness, and microtonally-fluctuating tones. Unstable music for very dark experimental films. I like it, especially the most alienating track of the album: “Tagapag-ayos ng buhok.”

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