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2013-02-11

2013-02-08: $100 Guitar Project, Barry Altschul, Pere Ubu


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-02-08

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / $100 Guitar Project (Bridge Records)
Oh boy, ça c’est du gros projet. Nick Didkovsky (Doctor Nerve) et Charles O’Meara (Forever Einstein) ont acheté ensemble une guitare usagée à 100$ sur Internet, dans le but de la faire circuler parmi leurs amis. Un appel à tous a été lancé et, pendant deux ans, la guitare a passé de mains en mains, ne passant jamais plus d’une semaine à la même adresse. Au final, 65 guitaristes ont contribué au projet, qui s’étale sur deux disques bien remplis. La palette de styles représentés est gigantesque: rock, jazz, surf, country et de nombreuses approches expérimentales. Certains jouent l’instrument, tout simplement. D’autres en font un instrument dans un ensemble. D’autres enfin s’en servent comme source sonore dans un travail électroacoustique. L’attrait de ce disque double réside dans la conjugaison qualité-diversité. Très peu de contributions déçoivent. Quelques noms de participants: Ron Anderson, Biota, Nels Cline, Thomas DiMuzio, Janet Feder, Fred Frith, Mike Keneally, et Marco Oppedisano qui m’a adressé un exemplaire (merci!).
Oh boy, this is one big project. Nick Didkovsky (Doctor Nerve) and Charles O’Meara (Forever Einstein) bought a used guitar online for $100, with the idea of passing it around among their guitarist friends. For two years, the guitar changed hands, never spending more than a week at the same address. In the end, 65 guitarists contributed to the project, which fills up two CDs. The palette of styles represented here is huge: rock, jazz, surf, country, and lots of experimental approaches. Some musicians simply play the guitar, others use it as one instrument in a group, others use it as a sound source for an electroacoustic composition. The interest of this 2-CD set resides in how it pairs quality and diversity. Very few contributions disappoint. Among the participants are: Ron Anderson, Biota, Nels Cline, Thomas Dimuzio, Janet Feder, Fred Frith, Mike Keneally, and Marco Oppedisano who kindly sent me a copy (thanks!).

 BARRY ALTSCHUL / The 3dom Factor (TUM Records - merci à/thanks to Braithwaite & Katz)
Très bonne session studio dirigée par le batteur Barry Altschul, 70 ans, flanqué du contrebassiste Joe Fonda et du jeune saxo ténor Jon Irabagon (Mostly Other People Do the Killing). Des compos courtes, souples, souvent entraînantes. Chapeau à Irabagon pour avoir trouver sa place si aisément entre ces deux grands du free jazz américain, d’autant plus qu’ils forment une splendide section rythmique depuis longtemps.
A very fine studio session led by drummer Barry Altschul, age 70, with bassist Joe Fonda and young tenor sax player Jon Irabagon (of Mostly Other People Do the Killing). Short, supple compositions, often energizing. Hats off to Irabagon woh succeeds in finding his place alongside these two American free jazz giants, especially since they form a splendid rhythm section and have so for a long time.

PERE UBU / Lady from Shanghai (Fire Records)
Aucune comparaison possible entre Lady from Shanghai, frais paru, et le précédent disque studio de Pere Ubu, Why I Hate Women. Pas plus qu’on pouvait comparer l’exécrable Story of My Life au fabuleux Raygun Suitcase au milieu des années 90. Lady from Shanghai offre tout ce que j’aime de Pere Ubu: des moments de pure folie expérimentale (“The Carpenter Sun”), des chansons déjantées (“The Road Trip of Bipasha Ahmed”) et des mélodies étranges (“Thank You”, hommage très tordu). Un retour en forme qui fait plaisir.
No comparison possible between Lady from Shanghai, fresh out, and Pere Ubu’s previous studio effort Why I Hate Women. No more than one could have compared the atrocious Story of My Life to the fabulous Raygun Suitcase back in the mid-‘90s. Lady from Shanghai has everything I love about Pere Ubu: moments of pure experimental madness (“The Carpenter Sun”), off-kilter songs (“The Road Trip of Bipasha Ahmed”), and deeply strange melodies (“Thank You,” a really twisted homage). This back-in-shape release is a treat.

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