Journal d'écoute / Listening Diary
2012-05-24
CRAIG PEDERSEN QUARTET
Days Like Today (Craig Pedersen)
Un disque auto-produit par le trompettiste ontarien
Craig Pedersen. Mes attentes étaient basses (et la pochette n’aidait rien),
mais j’ai été agréablement surpris par le néo-bop vif et mordant de Pedersen.
Ce n’est pas un grand trompettiste, mais il écrit des thèmes forts et sait
sortir de la zone de confort pour garder son auditeur en haleine. Un début de
journée stimulant. [CI-dessous: Écoutez l’album sur bandcamp. Commencez par
la pièce titre.]
A self-released album by Ontarian trumpeter Craig
Pedersen. I had low expectations (and the album cover didn’t help), but
Pedersen took me by surprise with his vivacious and edgy neo-bop. He’s not a
great jazz trumpet player, but his songwriting is sharp, with strong heads and
a propension to step out of the comfort zone in order to keep the listener’s
attention. A stimulating morning listen.
[Below: Listen to the album on bandcamp. Start with the title track.]
MSV BRECHT / Hippie Tunes (Unit
Records)
Hippie? Pas sûr, mais ce quatuor suisse joue un jazz
moderne parfois festif (“Le Clap”), parfois avant-gardiste (“Apart from Being
Apart”) et souvent mélancolique. Un quatuor clarinette/saxo ténor, guitare
électrique, basse électrique, batterie. Les quatre membres composent, ce qui
n’empêchent pas une belle unité d’ensemble.
Hippie? Not so sure, but this Swiss quartet plays a
fine brand of modern jazz that can be festive (“Le Clap”), daring (“Apart from
Being Apart”), and often melancholic. Tenor sax/clarinet, el. guitar, el. bass,
and drums. Although all four members contribute compositions, the album
presents a unified sound.
JOHANNES WELSCH / Sound Creation (Deep Listening)
Avec Sound Creation, le percussionniste
Johannes Welsch propose sept improvisations aux gongs. Oui, que des gongs (et
deux bols tibétains dans une pièce), et principalement les gongs de la série
“Sound Creation” de Paiste. Chaque pièce invite à une écoute profonde du
spectre harmonique des instruments sélectionnés. La plupart des pièces sont
sobres, mais portées par un élan créatif inspiré.
With Sound Creation, percussionist
Johannes Welsch proposes seven improvisations on gongs. Yes, nothing but gongs
(except for two singing bowls in one track), and mostly gongs from Paiste’s
“Sound Creation” line. Each piece is an invitation to listen in depth to the
harmonic spectrum of the instruments Welsch is pairing. Most of the pieces are
calm and restrained, though carried by an inspired creative impetus.
ACCORDION TRIBE / Sea of Reeds (Intuition)
Tiré du sac du FIMAV, le 2e album d’Accordion Tribe -
hé oui, je n’avais que leur premier, acheté lors de leur passage au FIMAV,
autour de l’an 2000. Ce second opus est un tantinet moins intéressant, peut-être
parce qu’il propose moins de pièces à cinq accordéonistes et plus de
sous-groupes. Tout de même un plaisir à écouter, particulièrement pour les
contributions de Maria Kalaniemi et de Lars Hollmer.
From the FIMAV haul, Accordion Tribe’s second album
– yeah, I only had their debut CD, bought when they performed at FIMAV
somewhere around the year 2000. This second opus is a tad bit weaker, perhaps
because it offers less quintet pieces and focuses more on smaller subgroupings.
Still highly enjoyable, especially for Maria Kalaniemi and Lars Hollmer’s
contributions.
No comments:
Post a Comment