Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2012-05-07

2012-05-04: Erb/Lonberg-Holm, Barcode Quartet, Edward Ricart Quartet, Anders Nilsson


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-05-04

Le saxophoniste suisse Christoph Erb persiste et signe. Voici un autre titre dans la série Exchange de Veto Records, lui aussi en enregistré à Chicago, en juin 2011. Il s’agit d’une session studio avec Fred Lonberg-Holm au violoncelle et à la guitare électrique. Dix improvisations dans les quatre à dix minutes chacune. La musique est pointilliste ici, bruitiste là. Le duo développe une belle diversité au niveau de la palette sonore, un niveau d’interaction solide, du coeur au ventre. Je crois que c’est la première fois que j’entends Lonberg-Holm à la guitare et il s’en sort très bien. En fait, son jeu de guitare (qui rappelle Fred Frith) porte “Screw and Straw Are Guilty” au rang de moment fort de l’album.
One more record for Swiss sax player Christoph Erb, also in Veto Records’ Exchange series, also recorded in Chicago, this time in June 2011. This is a studio session with Fred Lonberg-Holm on cello and electric guitar. Ten free improvisations, four to ten minutes each. The music ranges from pointillistic to noisy. The duo develops a wide sound palette, a strong level of interaction, and they have fire in their bellies. I believe it’s my first time hearing Lonberg-Holm on the guitar, and he does pretty well. In fact, his guitar playing (reminiscent of Fred Frith’s) carries “Screw and Straw Are Guilty” to the rank of album highlight.

BARCODE QUARTET / You’re It (SLAM Productions)
Improvisation libre avec Alison Blunt (violon), Elisabeth Harnik (piano), Annette Giesriegl (voix) et Josef Klammer (batterie, électroniques). Un quatuor à trois femmes, c’est rare en impro! Et You’re It est un fort joli disque. Enregistrement en concert. Des pièces courtes qui combinent le caractère abstrait de l’improvisation libre britannique et une légère tendance jazz aux racines suisso-autrichiennes (dans “Wondering”, en particulier). Les interactions entre violon et piano sont particulièrement intéressantes.
Free improvisation with Alison Blunt (violin), Elisabeth Harnik (piano), Annette Giesriegl (voice) and Josef Klammer (drums, electronics). That’s a quartet with three women, a rarity in free improvisation. And You’re It is a very fine disc. A live recording. Short pieces that blend the abstract nature of Biritish free improvisation and a certain Swiss/Austrian jazz feel (especially in “Wondering”). The interactions between violin and piano are particularly interesting.

EDWARD RICART QUARTET / Ancón (SLAM Productions)
Une autre solide session d’improvisation libre parue chez Slam. Ed Ricart est guitariste - je ne le connaissais pas avant d’entendre ceci. Il est accompagné du bassiste Jason Ajemian, du batteur Andrew Barker et du célèbre trompettiste Herb Robertson. Ricart vole gracieusement la vedette - son de guitare a un “twang” qui me plaît beaucoup, surtout dans “Wake Up” qui conclut l’album sur un bourdon insistant de contrebasse. “Eurypterids” est également fascinante.
Another strong free improvisation session out now on SLAM Productions. Ed Ricart is a guitar player - I don’t think I’ve heard him before. He is playing here with bassist Jason Ajemian, drummer Andrew Barker, and renowned trumpeter Herb Robertson. Ricart steals the show, but he does so graciously. I just love the twang in his guitar sound, especially in the bass drone-dominated album closer “Wake Up.” And “Eurypterids” is a fascinating ride.

ANDERS NILSSON / Night Guitar (Sound @ One)
Le guitariste Anders Nilsson (Fulminate, Aorta, Fay Victor Ensemble), se lance dans l’aventure solo avec Night Guitar, un album de guitare électrique multipistée. Des pièces souvent dense, presque toujours bluesées, avec une occasionelle teinte atonale, et c’est là que ça marche le mieux. Un travail méticuleux, mais toujours très original.
Guitarist Anders Nilsson (Fulminate, Aorta, Fay Victor Ensemble) dips his toes in solo territory with Night Guitar, an album of multitracked electric guitar. His pieces are often dense, almost always bluesy, with an occasional atonal feel, and that where it works the best. Meticulous work, clearly a labour of love, but not always as creative as I wished it would be.

No comments:

Post a Comment