Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2012-02-23

2012-02-22: From the Mouth of the Sun, Ital, Meta Marie Louise, Peeping Tom, John Zorn, People Like Us

Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-02-22

FROM THE MOUTH OF THE SUN / Woven Tide (Experimedia - merci à/thanks to Dense Promotion)
Premier album d’une collaboration entre Dag Rosenqvist (aka Jasper TX) et Aaron Martin. Woven Tide est un très joli disque de musique instrumentale expérimentale voguant librement entre cordes post-classiques et textures électroniques ambiantes – disons entre Olafúr Arnalds et Lawrence English. Une très belle écoute, douce, immersive, formant un tout homogène mais non monotone. Bravo.  [Ci-dessous: Un montage d’extraits de l’album.]
Debut album from a collaboration between Dag Rosenqvist (aka Jasper TX) and Aaron Martin. Woven Tide is a very pretty record of experimental instrumental music that freely glides between post-classical strings and ambient electronica textures – say, between Olafúr Arnalds and Lawrence English. A very fine listen, quiet, immersive, and the tracks form a cohesive whole. Recommended.  [Below: Official Woven Tide album preview.]

ITAL / Hive Mind (Planet Mu - merci à/thanks to Dense Promotion)
Je ne suis pas un grand fan de techno, mais ce disque d’Ital (Daniel Martin-McCormick) me plaît beaucoup. Éléments de dub, d’électronica ambiante et d’expérimentalisme roulées ensemble dans une pulsation en 4/4 qui ne devient jamais obsédante ou limitative - au contraire, elle ouvre des possibilités, un peu comme le faisait la pulsation régulière des premières compositions de la série “Ghost Trance Music” d’Anthony Braxton (oui, c’est un comparaison échevelée).
I’m not a techno music fan, but I dig this release by Ital (Daniel Martin-McCormick). Elements of dub, ambient electronica and experimentalism packed together in a 4/4 pulse that never becomes overbearing or restrictive – in fact, this pulse opens up possibilities, a little like the pulse in Anthony Braxton’s first “Ghost Trance Music” compositions (I know, it’s a far-fetched comparison).

META MARIE LOUISE featuring MAX & MOMO / Sunny Spots (Metonic Records - merci à/thanks to Dense Promotion)
Tiens, un nom de groupe intéressant: Meta Marie Louise. Il s’agit d’un trio (instruments à vents, claviers, batterie) augmenté ici de deux vocalistes, Max Usata et Momo. L’ensemble se présente comme la fusion de Snoop Dogg et de John Cage – sans commentaires. On est plutôt dans le domaine d’un rock expérimental qui s’inspire de la musique actuelle des années 90 en y ajoutant des éléments de japanoise.Treize pièces courtes, rondement menées, pleines d’idées sérieuses et loufoques, beaucoup de variété (dans le sens de diversité ET de divertissement). Fort sympathique.
That’s an interesting name for a band: Meta Marie Louise. This is a trio (wind instruments, keys, drums), here working with two vocalists named Max Usata and Momo. They introduce themselves as a fusion between Snoop Dogg and John Cage – not worth commenting. Sunny Spots is actually a set of experimental rock drawing inspiring from ‘90s avant-rock (the RecRec label, in particular) with an infusion of Japanoise elements. Thirteen short and punchy tracks full of serious and zany ideas, lors of variety (as in diversity AND entertainment). A fun dose of avant-style clashing.

PEEPING TOM / Boperation (Umlaut)
Ce Peeping Tom n’a rien à voir avec Mike Patton. Il s’agit d’un quatuor de jazz franco-suédo-allemand composé d’Axel Dörner, Pierre-Antoine Badaroux, Joel Grip et Antonin Gerbal. Ce n’est pas la première fois que le très expérimental Axel Dörner s’investit dans un projet de jazz traditionnel, mais Peeping Tom va plus loin qu’Exploded Customer ou Die Enttaüschung dans son exploration du jazz passé. Sur Boperation, on revisite carrément des standards des pianistes du jazz. Mais la touche avant-gardiste est tout de même présente: 1) le groupe n’a pas de pianiste (trompette, saxo alto, contrebasse, batterie); 2) le groupe atteint un étonnant équilibre entre respect de la composition et improvisation libre. Qualité d’enregistrement très moyenne (ou on a voulu faire époque), mais une approche stimulante et confondante.
This Peeping Tom has nothing to do with Mike Patton. This is a French/German/Swedish jazz quartet consisting of Axel Dörner, Pierre-Antoine Badaroux, Joel Grip and Antonin Gerbal. This is not the first time that experimentalist Axel Dörner is involved in a “traditional” jazz band, but Peeping Tom goes further back into jazz history than Exploded Customer or Die Enttaüschung ever did. Boperation revisits jazz pianists’ standards. However, the avant-garde touch is still there: 1) the band has no pianist (trumpet, alto sax, bass, drums); 2) the band achieves a surprising balance between free improvisation and upholding the original composition. Mediocre recording quality (or it’s intentional for the sake of a vintage sound), but the approach is stimulating and confounding.

JOHN ZORN / Godard/Spillane (Tzadik)
Oui, je sais, un classique parmi les classiques - mais je ne l’avais jamais entendu. “Godard” (18 minutes, inspirée par l’œuvre du cinéaste Jean-Luc Godard) et “Spillane” (25 minutes, inspirée par les pulp novels de Mickey Spillane) sont parmi les premières compositions à fiches (file card compositions) de John Zorn. Deux pièces fascinantes qui réussissent à dépeindre l’univers de leur inspiration sans en devenir dépendante. J’ai particulièrement aimé le feu roulant de “Godard”, captivant, et la complexité des collages stylistiques. Et quelle belle brochette de musiciens: Anthony Coleman, Carol Emanuel, Bill Frisell, Christian Marclay, Bobby Previte, etc. Godard/Spillane, c’est Naked City sans le hardcore, c’est Zorn au sommet de son art - non, de cet art (car il en maîtrise plusieurs) qu’est pour lui la composition multifacettes. Génial. [Ci-dessous: “Un extrait de “Godard”.]
Yes, I know, it’s an uber-classic, but I had yet to hear it. “Godard” (18 minutes, inspired by the works of filmmaker Jean-Luc Godard) and “Spillane” (25 minutes, inspired by Mickey Spillane’s pulp novels) are among John Zorn’s very first file card compositions. Two fascinating pieces that manage to paint the universes of their namesakes without growing dependent of them. I am particularly fond of “Godard”’s rollercoaster ride: captivating, with such complexity in the style copy-paste department. And what a group of musicians too: Anthony Coleman, Carol Emmanuel, Bill Frisell, Christian Marclay, Bobby Previte, etc. Godard/Spillane is Naked City without the hardcore element. It’s Zorn at the top of his game – no, of this game (for he has mastered for than one), i.e. multifaceted compositions. A work of genius.  [Below: The first nine minutes of “Godard”.]

 PEOPLE LIKE US / Welcome Abroad (Illegal Art, 2011)
Ça faisait longtemps que Vicki Bennett (People Like Us) n’avait pas proposé un nouvel album solo. Depuis 2003, en fait, même si, entretemps, il y a eu d’excellentes collaborations avec Wobbly et Ergo Phizmiz. Welcome Abroad, c’est une succession ininterrompue de mash-ups et de collages hallucinants avec, en toile de fond, l’éruption de l’Eyjafjallajökull qui lui a donné le temps libre imprévu nécessaire pour mettre ce nouvel opus en chantier. Le thème du voyage et de l’égarement anime et influence tout l’album, des titres aux sous-entendus. Ce qu’elle fait de “The End” des Doors et de “The Sound of Music” dans “The Sound of the End of Music” est troublant à souhait. Splendidement déjanté, mais un peu longuet vers la fin ( “Wondering” et “The Seven Hills of Rome” cassent le rythme de l’album).  [Ci-dessous: Vidéo officielle pour "The Sound of the End of Music".]
It has been a while since Vicki Bennett treated us with a new People Like Us solo album. Since 2003, actually, even though there have been great collaborations with Wobbly and Ergo Phizmiz in-between. Welcome Abroad is a segued succession of hallucinating mash-ups and collages with, in the background, the eruption of the Eyjafjallajökull that unexpectedly provided her with the free time she needed to set this project in motion. So the travel/displacement/immobilization theme runs through the whole album, from track titles to underlying meanings. And what she does to “The Sound of Music” and The Doors’ “The End” in “The Sound of the End of Music” is marvelously troubling. The album grows a bit tiresome toward the end (“Wondering” and “The Seven Hills of Rome” are too long), but otherwise it’s a fabulously silly ride.  [Official video for "The Sound of the End of Music."]
People Like Us - The Sound Of The End Of Music [2010] from Vicki WFMU on Vimeo.


No comments:

Post a Comment