Journal d'écoute / Listening Diary
2012-01-18
ANTHONY BRAXTON / Sextet (Molde) 2005 & SEXTET (Placenza) 2007 (New Braxton House)
Album double constituant la parution offerte en janvier 2012 aux abonnées de New Braxton House. Deux concerts mettant en vedette la même formation, soit le sextette clé de Braxton pendant ces années: Braxton, Bynum, Pavone, Rozen, Dahlgren et Siegel. À Molde, on a droit à un troisième enregistrement de “Composition No. 345” avec la même formation; à Placenza, “Composition No. 341”. Toutes deux appartiennent à la Ghost Trance Music Accelerator Class - exit la pulsation évidente, un mouvement beaucoup plus fluide, complexe, une musique qui explore une gamme inépuisable de textures et d’agencements. “345” est particulièrement véhémente. Fait rare: on entend parfaitement le tuba de Rozen qui, avec une assiette à tarte dans le pavillon, tonitrue comme une guitare électrique sur l’acide.
This double album was offered to New Braxton House subscribers in January 2012 (also available separately). Two concerts featuring the same line-up, i.e. Braxton’s key sextet in those years: Braxton, Bynum, Pavone, Rozen, Dahlgren, and Siegel. From Molde, we get a third recording of “Composition No. 345” with this line-up; in Placenza, it’s “Composition No. 341.” Both belong to the Ghost Trance Music Accelerator Class series – exit the obvious eighth-note pulse, the music flows in more fluid and complex ways, exploring an endless spectrum of textures and variations. “345” is particularly feisty. A rare feat: Rozen’s tuba is loud in the mix and, once it is fitted with a pie plate, it roars like an electric guitar on acid.
BORIS HAUF - STEVEN HESS - KEEFE JACKSON - JUUN / Proxemics (Creative Sources)
Quatuor basé à Chicago, avec le saxophoniste autrichien Boris Hauf, que j’avais fort apprécié dans le groupe Efzeg. Improvisation (un peu)électro(surtout)acoustique forte en sons tenus. La troisième et dernière pièce, “Personal”, est pleine d’une énergie contenue impressionnante.
Chicago-based quartet, featuring Austrian sax player Boris Hauf, whose work in Efzeg I had very much liked. (lightly)electro(mostly)acoustic free improvisation rich in sustained tones. The third and final track, “Personal,” is pregnant with restrained energy.
ZÜRIHORN / Wanderlust (Unit Records)
Un trio de cors des Alpes, avec un peu de conques et de didgeridoos pour varier. Sérieusement. Une approche presque jazzée en plus. Malheureusement, le facteur inusité ne se traduit pas en rien de vraiment étonnant. J’aurais préféré plus saisissant ou, sinon, plus dansant - plus iconoclaste, en tout cas.
An Alp horn trio, with a dash of shells and digeridoos thrown in for good measure. Seriously. And a slightly jazzy approach. Sadly, the “unusual” factor doesn’t translate to anything really surprising. I would have preferred (and expected) something more striking or, at the very least, more iconoclastic.
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